Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad tycker folk här i tråden om Juwel Lido 120 serien? Funderar på ett sådant, tycker att det är vansinnigt snyggt! Tänker mig ett svart med svart sand och silverglitter, en stor rot och massa grönt! :love: Givetvis lite fler stenar att gömma sig under osv, men överlag stilrent och mest växtlighet! :)

Vill ha en kamphane, 3 flickor till honom?!, några platys och 2 malar typ! :)
Eventuellt kommer även en praktbotia (med 2 kompisar) att få bo där också..

Blir det för mycket?

Jo, det är minsann snyggt det där! :D
Platysarna och kampfiskarna bör funka finfint att ha i det akvariet så länge de kommer överens. Ancistrusarna funkar rent litermässigt men jag undrar om inte akvariet är lite för kort egentligen? Men det är alldeles för litet för praktbotiorna tyvärr.

Joline växer minsann, den lilla skrutten:

jolinemaumlttkkk_zpse126a44a.jpg

Tror att det är ett rätt lagom tillväxttakt, ca 2cm/månad eller något sådant blir det. Hon kommer ju vara färdigväxt inom ett halvår om hon fortsätter i det tempot dock, men det kanske kommer gå trögare framöver? Denna arten ska ju inte bli större än 30 cm (SL) vad jag har förstått men tiden får utvisa hur det blir helt enkelt. Det är bara kul att se henne bli större och större hur som helst! :D

Joline växer minsann, den lilla skrutten:

jolinemaumlttkkk_zpse126a44a.jpg

Tror att det är ett rätt lagom tillväxttakt, ca 2cm/månad eller något sådant blir det. Hon kommer ju vara färdigväxt inom ett halvår om hon fortsätter i det tempot dock, men det kanske kommer gå trögare framöver? Denna arten ska ju inte bli större än 30 cm (SL) vad jag har förstått men tiden får utvisa hur det blir helt enkelt. Det är bara kul att se henne bli större och större hur som helst! :D

Man kan ju inte se texten där det står hur lång hon är på bilderna såg jag, hann inte ändra bilden så här kommer en ny:
Jolinejonilenioumlle_zpsdef13974.jpg

26 cm från "nos till svanstipp" numera, duktigt tjej! :D

Man kan ju inte se texten där det står hur lång hon är på bilderna såg jag, hann inte ändra bilden så här kommer en ny:
Jolinejonilenioumlle_zpsdef13974.jpg

26 cm från "nos till svanstipp" numera, duktigt tjej! :D
Wow, så fin! :love::love:

Men alltså mina fiskar är ju inte stora, städarna :p är ju bara typ 5-6cm nånting och han randiga är väl typ 10 nånting! :)

Har man sånna monster som du har förstår jag dock att det blir trångt! ;):D

Wow, så fin! :love::love:

Men alltså mina fiskar är ju inte stora, städarna :p är ju bara typ 5-6cm nånting och han randiga är väl typ 10 nånting! :)

Har man sånna monster som du har förstår jag dock att det blir trångt! ;):D

Tack så mycket!!! :D Vackraste fisken jag har, tycker jag haha. Hon är så fin! :D

Är ancistrusarna bara bebisar kan de ju gå i det akvariet ett tag, absolut!
Men när de börjar närma sig 10 cm är det nog dags att flytta över dem till ett större akvarium, vad jag kommer ihåg har du en hona och en hane? Det blir ju rätt rejäla fiskar av dem, och hanen kan ju bli så lång som 15 - 20 cm om de får möjlighet till det! Så jag skulle tro att det akvariet är i gränsfall som bäst?

Den randiga, praktbotian, ska ju egentligen aldrig gå i så små akvarium då deras tillväxt kommer förhindras och det är väldigt ohälsosamt. Och de kan bli stooora! Mer än 20 cm och ända upp till 40 cm långa i vissa fall. Det kanske finns lika snygga fast större akvarium att skaffa till dem i så fall? :D

Här är lite länkar om arten om du vill läsa om praktbotia:
Loaches Online
Zoopet
Seriously Fish

Mina bebismalar hade ju heller aldrig kunnat växa som de ska utan att få plats nog att göra det på. Det är ju ingen hemlighet hur min Sayid (den stora svarta malen jag har) hade det under sina första år hos mig, 54 liter bodde han i, var pytteliten och mådde skit utan att jag hade en aning om det. :( Enda anledningen att han överhuvudtaget fortfarande är vid liv 10 år senare är den artens helt otroliga överlevnadsförmåga. :eek:

Det är iaf så jag tänker när jag säger att jag tror att det akvariumet är för litet. :)

Sammy har växt såhär mycket sen han kom hit:
Sammynuochdaring1_zps81b448ad.jpg

Sen så köpte jag för några veckor sen anubias (några nana, barteri, congensis) för 500 spänn och inte en jäkel av dem har fått vara ifred, idag tänker jag flytta ur det som är kvar till mina andra akvarium och ger nu mer eller mindre upp på växter med halvstora guldfiskar! Det är EN anubiasplanta som klarar sig någorlunda men jag vet inte vilket sort det är, den får vara ensam kvar iaf.

Funderat på hur jag vill ha det istället, något sånt här kanske skulle bli fint även utan grönt?
aquascape720liter_zpse16792ab.jpg

Tror att malarna hade uppskattat det i alla fall. Blir ju svindyrt om jag ska köpa rötterna eftersom den längsta behöver vara typ 1 meter lång. Kanske kan jag plocka och göra i ordning rötter själv på något vis, om jag vågar dvs...

Jag fick förresten reda på att Sayid är en P. disjunctivus och inte en P. pardalis. Hade aldrig hört talas om disjunctivus ens! Arterna är väldigt lika varandra och blir tydligen ofta förväxlade med varandra, men det är rätt lätt att se skillnad på dem om man tittar på magen. Men alla har alltid sagt att det är en pardalis så jag har trott på det. Känns lite underligt att få reda på att han är en helt annan art först efter 10 år, haha! :eek:

Har en fråga till er kunniga! Gjorde rent i ena akvariet idag och så fort jag stängde av pumpen så dök dessa små 6-9mm, vita/genomskinliga maskar upp. De är många och simmar i "åttor"....
Jag har bara räkor i akvariet, och maskar då också... Vad kan de vara? Farliga? Hur bli av med? Låta vara?
Jag har ShrimpSoil om det spelar in, kan även se de små slingrande liven i substratet. Fler på matplatserna, dra ner på fodret? Har många små räklingar dock...

image_zpse0ae270e.jpg

Hjälp mig snälla ni! Avskyr allt ringlande och slingrande ;)

Kom på en sak till, finns det någon fisk som kalasar på dessa små maskar?
Om de passar med räkorna är det ett kraftigt plus ;)

Har en fråga till er kunniga! Gjorde rent i ena akvariet idag och så fort jag stängde av pumpen så dök dessa små 6-9mm, vita/genomskinliga maskar upp. De är många och simmar i "åttor"....
Jag har bara räkor i akvariet, och maskar då också... Vad kan de vara? Farliga? Hur bli av med? Låta vara?
Jag har ShrimpSoil om det spelar in, kan även se de små slingrande liven i substratet. Fler på matplatserna, dra ner på fodret? Har många små räklingar dock...

image_zpse0ae270e.jpg

Hjälp mig snälla ni! Avskyr allt ringlande och slingrande ;)

Den där typen av mask är jättevanligt i akvarier även om man oftast inte ser dem och de är helt ofarliga. Blev också helt förskräckt första gången jag såg dem dock! Haha. De lever i bottensubstratet men kan komma upp ibland, har man fisk blir de oftast mat så fort de kikar fram! De flesta fiskarna äter dem vad jag vet, de verkar vara smarriga så du kan nog välja och vraka bland olika sorters fisk. Små galaxyrasboror kanske passar med räkor?

Jag rör upp dem med flit ibland :eek: för att mina glasmalar älskar dem, de blir helt tokiga och jagar mask för glatta livet! :P

Senast ändrad:
Kl

Hej alla akvariekunniga!
Jag har precis startat upp mitt första akvarium, förra veckan köpte jag in lite fisk och nu har en av dem fått något vitt på fenorna samt att han är "raggig" i fjällen längs med sidan. Han gömmer sig för det mesta också. Jag som inte kan så mycket vet inte om det är svamp, sammets- eller pricksjukan. Eller något annat? Någon som kan hjälpa mig?

Sammy har växt såhär mycket sen han kom hit:
Sammynuochdaring1_zps81b448ad.jpg

Sen så köpte jag för några veckor sen anubias (några nana, barteri, congensis) för 500 spänn och inte en jäkel av dem har fått vara ifred, idag tänker jag flytta ur det som är kvar till mina andra akvarium och ger nu mer eller mindre upp på växter med halvstora guldfiskar! Det är EN anubiasplanta som klarar sig någorlunda men jag vet inte vilket sort det är, den får vara ensam kvar iaf.

Funderat på hur jag vill ha det istället, något sånt här kanske skulle bli fint även utan grönt?
aquascape720liter_zpse16792ab.jpg

Tror att malarna hade uppskattat det i alla fall. Blir ju svindyrt om jag ska köpa rötterna eftersom den längsta behöver vara typ 1 meter lång. Kanske kan jag plocka och göra i ordning rötter själv på något vis, om jag vågar dvs...

Jag fick förresten reda på att Sayid är en P. disjunctivus och inte en P. pardalis. Hade aldrig hört talas om disjunctivus ens! Arterna är väldigt lika varandra och blir tydligen ofta förväxlade med varandra, men det är rätt lätt att se skillnad på dem om man tittar på magen. Men alla har alltid sagt att det är en pardalis så jag har trott på det. Känns lite underligt att få reda på att han är en helt annan art först efter 10 år, haha! :eek:

Jag förstår, tar det absolut inte som kritik! Bara bra med input, har bestämt mig för att det får bli ett bra mycket större akvarium och min randiga goding får flytta in i ett eget med lite nya polare, snutten! ;):love:

Hehehe... Mina favoriter, glasmalarna, fastnade för en gång skull på kort så nu blir det "genomskinlig fisk"-bildbomb!

02froumlkenfraumlken_zps170ddc5a.jpg

02snoumlvit_zps931a085d.jpg

02tjockis_zpsaf53fc3f.jpg

En liten rackare och en gammal goding:
02litenstor_zps5fd6b2fb.jpg

Några stycken som fastnat på samma bild iaf! Ibland är de bra slöa med stimmet och delar upp sig i grupper istället:
021_zps12ea64da.jpg

024_zps082c8af3.jpg

023_zpsc90b18d3.jpg

Blixt i en viss vinkel ger denna effekt:
02rregnbaringge_zpscd748f98.jpg

02regnisar_zps39f14edf.jpg

02regnbaringge_zps4648d5a5.jpg

:love:

Och så lite bilder på lineolatorna, Marduk och Burzum:
01MardukochBurzum_zps6f6b12ee.jpg

Burzum:
01burzumm_zps8a57b2bf.jpg

01burzum_zps942de772.jpg

Vreid:
01vreid_zps9ea0d7e7.jpg

Mycket lycklig Vreid med en räkbit:
01Vreidmraumlka_zps3551eaf8.jpg

Sayid kör på sitt vanliga race, hänga lite lagom nonchalant över en rot:
01sayidhaumlnger_zps9afe3a12.jpg

01Sayid_zps2edf195a.jpg

Joline föste Sammy framför sig hela vägen fram till maten, fattar inte varför,
hon brukar vilja ha maten för sig själv, men okej:
03smaringmalar_zps3f72ed81.jpg

Var länge sen jag såg hennes grön/gula färger, tror de betyder att hon inte känner sig helt
säkert faktiskt så hon kanske kände sig tryggare under Sammys rumpa vad vet jag!? :rofl:

Joline på rutan med Sammy som stjärtstöd:
03jolinemage_zpsd5fb7ff3.jpg

Ibland är det svårt att låta bli, haha, mwhhaaa! :love:
03smaringmalarr_zps6a5d3bd9.jpg

Hjälp!!! Min sons slöjstjärtar dör, en efter en :cry:. Nu har totalt 4 st dött på ett halvår, med ca 1-2 månaders mellanrum. Övriga fiskar mår prima 2 ciklider, 1 mal, 2 silverhajar samt 3 zebrafiskar. Ser inga direkta sjukdomstecken på dem, men dom har dragit sig undan och när dem blivit svaga så har dom andra fiskarna (cikliderna) gett sig på och bitit dom. En kan ev ha haft bukvattensot, men det verkar väl märkligt om alla skulle ha smittats då det gått så lång tid emellan, och den sista fisken som dog ikväll har varit konstig i ett par veckor (dragit sig undan i ett hörn, fast mellan varven sett pigg och glad ut) Fattar inte vad som är fel, min son är förtvivlad???

Hjälp!!! Min sons slöjstjärtar dör, en efter en :cry:. Nu har totalt 4 st dött på ett halvår, med ca 1-2 månaders mellanrum. Övriga fiskar mår prima 2 ciklider, 1 mal, 2 silverhajar samt 3 zebrafiskar. Ser inga direkta sjukdomstecken på dem, men dom har dragit sig undan och när dem blivit svaga så har dom andra fiskarna (cikliderna) gett sig på och bitit dom. En kan ev ha haft bukvattensot, men det verkar väl märkligt om alla skulle ha smittats då det gått så lång tid emellan, och den sista fisken som dog ikväll har varit konstig i ett par veckor (dragit sig undan i ett hörn, fast mellan varven sett pigg och glad ut) Fattar inte vad som är fel, min son är förtvivlad???

Den blandningen av fisk låter inte så bra, tyvärr. Hur stort akvarium har du? Vilken sorts filtrering? Hur sköter ni akvariet angående vattenbyte osv? Vad utfodrar du dem med? Kollar du vattenvärdena? Med vad testar du vattnet med i så fall och vad visar testerna för vattenvärden?

Hejsan alla! Hoppar in i tråden eftersom jag nyligen startat upp ett 300 L akvarium.
Hade tidigare två 50 L igång men det kändes så fjuttigt. ;)
Så nu får alla fiskarna bo tillsammans i det stora -- 5 guppysar (hade 6 st, men den ena hanen klarade tyvärr inte flytten), 16 neontetror och 3 malar.
Känns dock lite glest med firrar, man får liksom leta lite efter dem.. :D
Funderar nu på om jag ska köra vidare på bara guppy och tetra, eller om det finns något annat kul att släppa ner som fungerar bra ihop med det jag har..? Är det någon som har en tanke eller något tips tar jag tacksamt emot. :)

1408515202276_zps078bb5a6.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
91 775
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 942
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 435
Senast: Jojo
·
  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 961
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar