Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden II

Knapp

Att ha jord i akvariet verkar funka bra! Nu har det varit igång i 1 månad och inga problem hittills. Växterna tar sig också i takt med att rötterna når ner till jorden. Våra stackars svärdplantor som verkligen vantrivts innan börjar bli riktigt fina nu!:) Det enda negativa vi märkt är att vi har fått lite grönalger, något vi inte alls haft något av innan. Antingen är det jorden som påverkar eller så är det Rolfarna (Ancistrusarna:D) som blivit lata. Eller ja, Rolf har ju varit lat länge, men Lisa har nog också latat till sig nu. Så vi börjar faktiskt fundera på att köpa en till ancistrus så putsar förhoppningsvis den rutan istället för att vi ska behöva göra det :P.

Jag räknade lite på det där med hur mycket fisk man kan ha, och om man räknar 1 liter vatten per centimeter fisk så borde vi i vårt 540 liters kunna ha 540 cm fisk, eller ca 500 om man drar bort lite för underlag osv. Våra fiskar blev totalt ungefär 200 cm, 300 när alla är vuxna. Alltså skulle vi kunna ha hur mycket fisk som helst till (200 cm)! Och jag som redan tycker de ser många ut, men det är för alla svärdbärare som simmar runt huller om buller ju!:p Jag hade gärna bytt ut dem mot Guramisar:angel:. Haha, det är inte lätt när man är två som ska samsas om ett akvarium. Och nej, det var inte ens jag som ville starta ett från början, för det var min käre pojkvän. Ändå har det på något underligt vis blivit så att det är jag som plöjer runt på nätet i timmar om allt som rör dessa (jäkla:p) akvarium, och det är jag som vet mest om det av oss. Undrar vad som hände där?:cautious::p:D

Då kan du ge dig iväg o shoppa lite mera!:D

Har dom börjat lära sig att ta plats vid maten ännu?:)

Haha de där scalarerna alltså!:p De tänker alldeles för mycket jämfört med svärdbärarna. Men jo, scalarerna tar för sig mer, dock äter de inte flingor och sådant (eller jo, någon av de mindre äter lite) utan de väntar tills de får frysfodret framåt kvällen och äter det istället. Men de är lite dumma alltså, för först simmar de omkring och proppar munnarna fulla med mat, tuggar lite på det och sedan spottar de ut det mitt framför svärdbärarna!:banghead: Så ibland hinner svärdbärarna äta upp det för dem innan de hinner få in det i munnen igen. Men de lär väl sig får jag hoppas.:)

Sen har vi ju flytväxter i vårat kar, och de är mycket intressanta tycker Scalarerna. De brukar ställa sig och titta upp bland dem (antagligen letar de mat), alltså så att de har munnen rakt upp. Det ser askul ut, för de får formen av en rymdraket (eller kanske flygplan är en bättre beskrivning) då:rofl: (Nej, jag spenderar inte alls alldeles för lång tid på en pall framför akvariet varje dag för att studera dem:angel::D)

Senast ändrad:

Haha!!:D
Ja, det går inte att undgå att dom har ett väldigt annorlunda sätt mot de flesta andra fiskar. Är väldigt intressant att studera hur olika dem är ^^ dom tittar ju verkligen o funderar o iakttar :p

Vad roligt att det fungerade så bra med jorden och att du är så förtjust i dina efterlängtade scalarer! :love:

Gräver era ancistrusar?
Alma gör det ibland och i natt hade hon varit extra busig:

busigalma_zps76ad82e8.jpg

Tyckte det var fint av henne att posera bredvid sin egen skapelse! :p
Om jag får bestämma vill jag ha jätte, jätte lite grus längst fram - nästan ingenting - så att det blir världens uppförsbacke i karet.
De där högarna har alltså Alma fifflat dit helt själv... hon håller inte med mig om hur vi ska ha det.

Men guldfiskarna hade varit ännu busigare i morse och nu äntligen lyckades jag fånga det på kort:

GFrom_zpsdf577d63.jpg

:wtf::wtf::wtf:

Haha, busfiskar!:p

Våra gräver inte tack och lov. Eller ja, Rolf grävde lite i början i det nya karet, men bara så att han fick plats under sina älskade rötter. Tack och lov för det, hade nog inte blivit bra om de grävde upp all jord:crazy::)

Det var väldans vad hon grävt omkring :D mina gräver inte , därimot har dom börjat inkräkta hos chokladis :p

Haha sedär ja ^^ hur stora har de små blivit nu?

Svårt att veta exakt vilka som har grävt vad, hos oss :D

Har Alma en hane att "tillgå"? :)
Det brukar betyda att hon vill para sig (leker heter det kanske i fiskvärlden..) när honorna gräver! ^^

Min hona grävde enormt, tills hon fick sig en partner! ^^ Och sen blev det bebismalar efter ett par försök :) men bara en som överlevde..

Senast ändrad:

Haha, busfiskar!:p

Våra gräver inte tack och lov. Eller ja, Rolf grävde lite i början i det nya karet, men bara så att han fick plats under sina älskade rötter. Tack och lov för det, hade nog inte blivit bra om de grävde upp all jord:crazy::)

Haha, ja tur det! Fy för lös jord i hela karet, kan inte vara någon höjdare! :nailbiting:

Svårt att veta exakt vilka som har grävt vad, hos oss :D

Ja, det kan nog vara svårt att veta bland alla ciklider! :D

Har Alma en hane att "tillgå"? :)
Det brukar betyda att hon vill para sig (leker heter det kanske i fiskvärlden..) när honorna gräver! ^^

Min hona grävde enormt, tills hon fick sig en partner! ^^ Och sen blev det bebismalar efter ett par försök :) men bara en som överlevde..

Men åh, lilla söt - hon vill ha bebbar att lägga i sin grop alltså? :love:
Hon har ingen hane men jag har ju funderat på en till henne,
eller en hona som sällskap bara, så jag håller utkik efter fina ancistrusar!

Men jag vet inte om jag vågar köpa en hane, de kan ju vara ännu mer aggressiva har jag hört?
Och sen vill jag nog inte ha fler sådana här monster med arg-genen från Alma. :eek:
Börjar bli lite matt över alla fiskar som vill göra/gör fler fiskar hela tiden!

Fast när hon gräver så fint... och ligger och väntar så sött:
01almafin2_zps16e6c5cf.jpg

Det var väldans vad hon grävt omkring :D mina gräver inte , därimot har dom börjat inkräkta hos chokladis :p

Haha sedär ja ^^ hur stora har de små blivit nu?

Ja! Hon tycker hon har varit jätteduktig också, ligger bredvid sin grop hela tiden och visar upp den :rofl:
Åhå, ajjabajja - inte bråka med fina chokladisen! :love:

Guldfiskbebisarna är inte så stora än, 3 cm kanske:
03gfyyyngell01_zps78ca6843.jpg

Den nedersta på den här bilden håller på att ändra färg men till vad vet jag inte:
03fiskyngelfoumlrvanninhaumlr01_zpsdc4a40c4.jpg

Välmatad... :angel::
03gfyngel_zps43050394.jpg

Mina största har dessutom kalasat på sina mindre syskon! Fyyyy!
De växte på fortare och så fick de andra barnen plats i magen och då växte de lite till och så fick fler syskon plats.
Ett gäng mellanstora har jag kvar men de får nog snabba på lite om de inte ska bli mat de också! :eek:

Och Idun är far till alla barnen!
Hehe, nä kanske inte - men det är han som är mest aktiv i uppvaktandet av flickorna.
Stjärtfenan verkar inte slå igenom och det är jag rätt glad över, visst är han fin med sina fenor
men jag oroar mig ständigt över att de ska gå sönder. Nu är han dock rätt så fin i både fjäll och fenor.

En glad slöjstjärt är en slöjstjärt med munnen full:
09idun01_zps27e47833.jpg

Lille Sammy blir också glad med en räka i munnen:
06sammywamwam01_zps232f9c66.jpg

Han ser jättetjock ut på den bilden, haha, men han ser mer ut såhär egentligen:
06sammysamsam01_zps3a0fe7d0.jpg

Älsklingsfisken:
07hjaumlrtebarnet1_zpsb726ed9c.jpg

07sayid01_zps4f81ff40.jpg

:love: :love: :love:

Med en dretunge i form av Joline på stjärtfenan:
08jonileparingsayid02_zps957c6be3.jpg

Försökte ta kort på en guppyhona jag tycker har blivit fin också, såhär bra gick det:
05skulletakortparingenguppyhonasomjagtyckerharblivitfinvackervahahaha_zpsd9063be2.jpg

Fin va? :rofl:

Men åh, lilla söt - hon vill ha bebbar att lägga i sin grop alltså? :love:
Hon har ingen hane men jag har ju funderat på en till henne,
eller en hona som sällskap bara, så jag håller utkik efter fina ancistrusar!

Men jag vet inte om jag vågar köpa en hane, de kan ju vara ännu mer aggressiva har jag hört?
Och sen vill jag nog inte ha fler sådana här monster med arg-genen från Alma. :eek:
Börjar bli lite matt över alla fiskar som vill göra/gör fler fiskar hela tiden!

Fast när hon gräver så fint... och ligger och väntar så sött:
01almafin2_zps16e6c5cf.jpg

Hon vill med största sannolikhet ha en hane och iaf försöka få bebisar.. :)
Tror tyvärr inte grävandet slutar om du skaffar en hona till, du kanske får två som gräver ist..
Det är dock hanen som tar hand om boet/rom/ungarna OM det blir något..! :)
Jag har haft två ancistrushanar (inte samtidigt) och ingen av dem har varit aggressiva öht!
Kompis och Buddy hette dem, och min hona hette Plupp :D

Nu ser dom ut som fiskar iaf sötisarna :D gott med lite småsyskon som mat ^^ får hoppas de hinner växa så dom inte slinker ner i magen allihop :eek:
Idun är så fin! :love:

Jag har ju en hane o en hona , (ansictrus) och hanen har aldrig vad jag sett visat agg. Det är damen som står för humöret (iaf i mitt kar.) :)

Baaah! Alla ancistrusar är så snälla! Utom min då, som dänger på fisk typ 10 ggr hennes egen storlek istället! :nailbiting:
Skaffar jag en hane så får jag garanterat den grinigaste firren i hela butiken! :p

Tanken är ju inte att jag ska ha Alma själv, eller bara med egen art. Så jag vill gärna att de ska fungera med andra, större
fiskar också... det är det som är det kluriga. Men jag får nog prova i alla fall, surare än Alma redan är på andra fiskar kan
hon ju inte bli direkt. :p Kanske får bli både en hane och en hona till, får fundera på det. :)

Här kommer lite fler kort på invånarna i 110 liters karet!

Pussgurkor:
01pussgurkor01_zpsd2c590fc.jpg

Eller inte! Marduk biter Fia på nosen:
01judaspussellernaringtt_zpsd17104de.jpg

Skeptiska blickar från Fia:
01snigelfiamarduk_zpse5aace3e.jpg

Bäst att avakta lite:
01mardukkfia_zps07ea57a3.jpg

Och så var de på det igen:
02braringkstakar01_zpsde981cfc.jpg

Burzum håller sig undan från dumheterna:
02burzugm_zps91a841f3.jpg

Ska försöka få med mig några stycken lineolator hem i helgen, tror jag skiter i om jag tycker det
ser ut som hanar eller honor denna gången faktiskt. För i mina ögon ser Marduk verkligen ut som en hona...
01marduk01_zps53916f04.jpg

..och Fia ser ut som en hane, men likväl förbannat bråkar de. Så jag har nog fel och så hoppas jag på att
tjuvnypen upphör bara de blir fler... Om de nu inte rör sig om någon slags lek? Fast jag tycker det ser ut
som bråk. :confused: Förhoppningsvis lugnar det ner sig några snäpp oavsett vad det är. Får se hur det blir!

Tacka vet jag glasmalarna (omöjliga att ta bra kort på men) de bråkar aldrig med någon:
04glas_zps9b04d40f.jpg

Blev lite förvånad när kameran lyckades med det här, för inte var det jag minsann:
04glasisis01_zpsb711dc7a.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
91 764
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 940
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 435
Senast: Jojo
·
  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 956
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar