Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden II

Marmor är så fina :) jag har en glittrig stor sådan, tyvärr är dennes kompanjon död :( Ser absolut inte ut att gå någon nöd på den jag har kvar när den är ensam, men den äter på mina guppyhanars fenor så jag avvaktar innan jag skaffar en till fenmarodör. Försöker ge bort hanarna för deras skull men det är inte så lätt, och går emot mig att avliva dom.. fast det kanske bör göras innan fenbitningen går för långt :/

KL*

Vet inte vad jag tänkte med idag.. Men rensade frysen och såg att jag hade två rutor kvar ifrån ett paket med mygglarver. En sådan ruta är tillräckligt för mina fiskar så magarna putar smått utåt. Så jag skulle ge dom den ena och lägga den som blev kvar i lite plastfolie bara så paketet inte tog sådan plats. Men ... jag fick helt hjärnstopp tydligen och gav dom båda bitarna.. Så nu ser nästan alla knökade ut. Mollysarna är det värst med. Dom ser verkligen ut som sprängfyllda ballonger x1000 typ, botiorna ligger på sidan och sover (vilket dom iofs gör ibland men blir ju orolig nu).. :o Mollysarna simmar ju runt ändå pigga som vanligt men jag är väldigt orolig att jag gjort något dumt nu och matat ihjäl dom :eek: Så , ska jag låta dom vara utan mat till i övermorgon eller är det ingen fara att mata som vanligt imorgon?
Scalaren , guppysarna och siameserna verkar inte ha fått i sig lika mycket.

Kl.
Hur i hela världen ska man kunna öka ljuset i karet? Har ett 100 akvarium med två T8 18 och 20w lysrör. Finns det inte lysrör med mer watt på 60cm? De säger ju att man ska ha 0.5w per liter vatten så det betyder att vi måste minst ha 25 watt. Kommer ju bara upp i 40 om jag har två 20 wattare -_-
Kan bra reflektorer göra så det räcker? Någon som vet?

Kan uppdatera med att fiskarna har överlevt :p gav dom ingen frukost dagen efter, bara snålt med kvällsmat o nu matar jag som vanligt ^^

Vad bra att de överlevde. Haha, snacka om matkoma!:D

Nu blev jag avis på dig som har en glittrig marmor-scalare! Nåja, nästa vecka ska jag gå på scalarjakt har jag bestämt mig för. Om karet fortfarande är så stabilt som det varit hittills. Idag har det varit igång i 3 veckor och vi har inte haft några problem...alls. Känns för bra för att vara sant, speciellt när vi testat att ha jord under och inte hade med någonting förutom fiskar, vissa växter och en rot från förra karet. Det enda som hänt är lite grönalger längst upp på bakgrunden, dvs. inget farligt alls och knappt märkbart. Men skönt är det! Jag hade väntat mig det värsta liksom med algblommning, nitrit och fiskdöd.:p

Man ska inte ha för höga förhoppningar, så blir man inte besviken. Stämmer bra i detta fallet;)

Just ja, sen har vi fått 3 kullar med svärbäraryngel dessutom (hittills i det nya). Några har överlevt, men de flesta faller offer för de andra svärdbärarna. Tur det kanske, annars hade vi haft mängder! Och vi har redan alldeles för många som överlever tycker jag, men det lär väl scalarerna råda bot på sedan. Några tar sig in bakom bakgrunden också, och där simmar de omkring i godan ro och får så göra tills de är så stora att de inte kan simma in där igen. Vi tog fram några av dem, men de simmade tillbaka illa kvickt, så det känns inte så lönt att hålla på att ta fram dem hela tiden då. Dumma yngel!:p (fast rätt smarta ändå)

Hoppas att du hittar några fina scalarer , väldigt trevliga fiskar att titta på tycker jag , ska skaffa några till när jag är av med guppisarna :)

Haha smart av dom att gömma sig bakom bakgrunden. Men förstår frustrationen :p

Ja, de är jättefina att titta på. Och så älskar jag att de är så himla nyfikna på vad som händer utanför akvariet. De liksom tittar rakt på en och ser så gulligt platta ut då:love::love::love:

Ja, väldigt sociala på så vis :)

Förra veckan var jag inne på en djuraffär och dom hade en hel armé med marmorbebisar :love: så himla söta:love:

Kl på mig själv.. Sitter och tittar på mina fiskar och ser att botiorna cirklar runt varandra sakta med uppspända fenor och går helt plötsligt till attack mun mot mun och så håller det på så om o om igen. Googlade lite snabbt och hunger är det inte. Är isåfall en kraftmätning som jag också fick upp som alternativ, dom har hållt på en stund nu och det är lite obehagligt faktiskt. Dom har ju alltid annars varit jättemysiga mot varandra i alla lägen :/ den mindre försökte komma undan nu så nu verkar dom lugna ner sig. Tror också av rasbeskrivning att det är två st hanar jag har..kan ju köpa 2-3 till så det blir en liten "flock" men är ju svårt o se när dom är minisar vad det är och jag vill ju inte lyckas köpa ett gäng hanar till om det är drf dom tjafsar..

Om någon har erfarenhet/tankar om detta så blir jag tacksam :) är kanske jag som överreagerar också bara för att det såg så otrevligt ut :)

Hmmm...våra zebrabotior far runt, runt i små cirklar och ser ut att jaga varandra när de leker. Det kan inte vara något sådant då? (Vet inte hur mycket det skiljer mellan olika sorters botior)

Det va någon på ett fiskforum som också hade fundering på det. Men det trodde ingen på iom att man egentligen inte vet något om deras beteende. Så dom flesta svaren blev ju dominans.
Och direkt efter dom blev lugna igen så har den större som alltid varit mycket blekare blivit skarp i färgerna så jag vet inte riktigt vad som hände..
Nu ligger dom tsm igen iaf, men händer det igen så ska jag studera ordentligt.

Okej, våra håller iaf oftast på så efter vattenbyte. Det är ju inget ovanligt att man lockar fram lite lekbeteende då. Gör dina det vid något speciellt tillfälle?:)

Okej!:)
Ne, detta är första gången sedan jag skaffade dom för ca ett år sedan som jag ser detta o då studerar jag ändå mina fiskar ett par gånger om dagen O_o
Vattenbyten, matning , ändrat pumpflöde = ingen reaktion tidigare ifrån dom , så därför jag blev så fundersam iom att jag aldrig någonsin sett detta hos mina. Men nu ligger dom upp o ner o vilar tsm så förutom färgändringen så är allt som vanligt igen :)

Haha ja :D upp o ner o på sidan är poppis ^^ i början var jag alltid o störde dom för o se att dom levde men har läst att det hör till vanligheten så nu får dom vila ostört :D

Haha! Så har jag aldrig sett våra göra, men på sidan förekommer ibland. Sen gömmer de sig under rötterna visserligen så det blir svårt att se om de vilar upp och ner:p

Nä, det verkar vara svårt att hitta det perfekta fodret till dessa fiskarna. Det jag köpte heter JBL Gold Pearls.
Du kan kolla innehållet under fliken 'details' där. Går att beställa på internet också. :)

Jag har krossat en del av mitt flytande foder som jag inte vet riktigt vad jag ska göra med annars och ger det till GF-ynglena, då sjunker det.
Jag har provat att blöta upp det också men då sjunker det inte! Inte ens efter 12 timmar i blöt förlorade det flytkraften. :confused:

Tack! Ska försöka beställa hem det :D
..och fortsätta leta bra forder till slöjisarna :)

Kl

Mina guppyhanar får nytt hem imorgon så snart kan scalaren få en vän igen :) dock undrar jag, denna är ju ett år gammal , bör jag köpa en i samma ålder/storlek eller kvittar det för den nuvarande hur den nya ser ut? (Går ju som jag redan nämnt ingen nöd på h*n så är ju mest för mitt eget samvetes skull jag köper ny :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
91 764
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 940
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 435
Senast: Jojo
·
  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 953
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar