Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden II

Burk/kruka eller så kan kanske funka! Båda våra släpper dock så fort de kommer ovanför vattenytan om man råkar lyfta rötter de sitter på:p

Är det förresten någon som har någon bra sida där man kan se alla färger som finns på scalare? Och då med bild på alla? Har hittat några, men det fattas bilder på de flesta. Drömmer mig bort lite och tänker på vilka färger jag skulle vilja ha på scalare om det blir några. Guld är ju fina, och ännu finare i kombination med pärlemorfjäll:love: (Jag har en svaghet för precis allt som glittrar:d:D)

Jag har marmorscalare , glittrig på det ljusa o fin kontrast mot det mörka. Kanske inte det du letar efter men där är min röst iaf :p håller med dig om att de guldiga med glitter inte är fy skam de heller ^^

Ja, risken finns väl alltid att han blivit van vid att vara själv. Men skulle han inte funka med nya kompisar så sätt honom i 80- liters, för då blir det iaf så stort som möjligt. Och så får du säga till honom att han får bli snäll om han vill bo större:D

Jag får spara lite pengar o köpa några stycken på 'ett bräde' och testa. :)

Någon som vet hur pansarmalar är i samband med skumbo från kampfiskar? (Om nu inte mitt monster ska ha ihjäl den oxå såklart...)

Fast jag tror nog att det löser sig för Grisen om du köper flera så att de är ett stim. Allt som inte är ett stim blir onaturligt för dem och de kan då visa att de mår dåligt på olika sätt = kan säkert bli aggressiva då tänker jag? Möjligt att de kan bli aggro om de är hungriga också? Många fiskar blir ju det. Får den i sig tillräckligt med mat? :)

Vissa fiskar kan vara elaka mot varandra när de är få också men snälla i större antal. Är det samma art pansarmal du har provat med förresten, såg den precis likadan ut? Den du har är en metallpansarmal iaf (Corydoras aeneus). Bra att veta är också att de helst ska ha finkornig sand som bottenmaterial, får inte vara vassa kanter på sanden heller då de kan skada skäggtömmarna när de bökar omkring då. Älskar pansarmalar men har aldrig riktig haft något akvarium igång som passar dem :(

Praktbotian du har är också en stimfisk och ska inte vara själv.
Slöjstjärtar vill allra helst vara i en liten grupp och ska inte vara ensamma de heller.
Men detta kanske du redan visste och hade tänkt att köpa flera av dessa redan. :)
Tänk på att både slöjstjärtar och praktbotia blir rätt så stora bara, så se över hur många du har plats för.
Slöjstjärtar är till råga på allt ena riktiga skitgrisar också, man brukar säga att man behöver 50 liter vatten per slöjstjärt.

Jättesöta ancistrusar du har, vad kul att dina är så snälla! Tyckte de var riktigt fina, ancistrus i min smak! :D

Gillar ditt 160 liters skarpt också, riktigt snygg rot! :love:

Så det måste vara samma sort pansarmal också?
Jag trodde det bara var olika färger på dom.. :/
Ja, här syns ju okunnigheten tydligt.. :p
Men metallpansarmalar, finns dom i fler färgvatianter? Kunde varit kul att ha några olika när jag skaffar dom andra. :)

Ang sanden så är den finkornig och han rullar sig och busar runt i den. :)

Praktbothian fick jag också precis reda på att den är en stimfisk.. Tyvärr så kommer det inte finnas möjlighet att skaffa fler av dessa, utan dom får vara som dom är..
Har ju en här hemma och en på jobb..
Men efter att ha läst på lite så kommer jag absolut inte kunna hålla fler i de Karen jag har nu..
Inga möjligheter att skaffa större när mitt 120l kommit..

I en tvåa på 60m2 som innebos av mig, sambo, 3barn på deltid, liten hund, katt, dansmus och snart 4 akvarium, så är det liiiite trångt. ;)

Slöjan ska få bo med 2-3st golfbollar i nya karet sen, så Plopp blir inte själv. :)

Vad kul du gillar mina ancistrus. :D
Hur tycker du att dom ser ut i hull osv?

Jätte OT:angel:
Men har du varit på din cykelresa runt Afrika?

Knapp

Hmm...vi har märkt en lustig sak i vårat nya kar. Testar man vattnet på morgonen efter att det har tänts så är hårdheten lägre än vad den är på kvällen när ljuset varit tänt under dagen. Vad tror ni detta kan bero på? Kan det ha med jorden att göra?:confused:

Ja, antagligen är det någon form av blaskig dalmatinermolly vi lyckats få fram:P Det är som om de är någon blandning mellan svart och dalmatiner.:p Och bara för att vara tydlig, detta är alltså inte de två vita som syns på bild i det gamla, för det var silvermollys, dessa är blaskiga.)

Låter definitivt som om du ska byta rör:)

Jag hade Mollys i flera år tidigare. Började med 3 svarta, 2 silver och 2 "dalmatiner".. Blandade aldrig in gult eller slöjstjärt i mitt kar, men efter ett par (ganska många :angel: ) kullar blev det skit snygga spräckliga svarta firrar som skimrade i både gult, grönt och blått på sina ställe! En del blev gigantiskt stora och vackra, en del med slöjstjärt, en del med högre ryggfena :love:
En del blev grå/bruna, grå/bruna med svarta fläckar, vita med svarta fläckar..
Man får se upp med inavel bara, det blir ju ett par kullar med Mollysar.. :p

Oh vad jag blev sugen på Mollysar igen! :)

Jätte OT:angel:
Men har du varit på din cykelresa runt Afrika?

Nåja, runt Afrika var det ju inte riktigt, men ja, jag har cyklat från Entebbe till kigali via västra Uganda där jag klättrade Rwenzori. Ligger en tråd om det på senior, några sidor bak.

Spontan tanke är att det har med CO2s försurande funktion att göra och att växternas fotosyntes inte fungerar på natten.

Ja, jag har tänkt lite i de banorna också. Kanske var det till och med så i vårt förra kar, bara det att vi aldrig upptäckte det.:)

Kl

Tittar ni noga så ser ni ett stycke chokladmal som fällt upp sin ryggfena och är redo att försvara sin kära kruka. Tog inte många sekunder innan ancistrusen vände , räckte med att chokladis "viftade omkring" med sina spröt ^^
DBFD9DB1-5FEA-4C25-B204-9BE68A866049_zpsqmubrdkm.jpg

Det är inte lätt när man är ny på det här, det är inte lätt ens när man har haft fiskar ett tag!
Det är så mycket som kan bli fel så det är bra att du funderar och frågar! :bow:

Japp, ska vara samma art, var den du köpte en annan då alltså? Då var det nog därför Grisen inte blev så glad.

Finns ju som gabbi säger albinovariant på den också. Vet inte om det finns albino varianter på de andra arterna också för i så fall får man ju passa sig så att man inte köper fel albino corydoras, men det kanske inte finns? Jag vet inte. Själv tycker jag nog att ett enhetligt stim i samma färg gör sig snyggast, blir ju svårt att se skillnad på dem om man vill det, men snyggt är det iaf! :D

Jagförstår! Jag hade nog funderat på att lämna tillbaka eller sälja vidare praktbotian då om du inte har plats för fler. Gärna till någon som redan har några stycken praktbotias kanske, de är rätt populära så jag tror inte det skulle bli jättesvårt att hitta ett nytt hem till den. :)

Om tanken är att slöjstjärtarna ska gå 120 liters hade jag inte vågat ha mer än 2 st och alltså ingen annan fisk i det karet alls, bara slöjjisarna, möjligtvis hade jag vågat mig på 3 om man kör med stort filter, gärna ytterfilter eller kanske till och med en sump. Huvudsaken är att fisken inte är ensam och att man kan hålla efter vattenvärdena så att de mår bra! Jag lovar att de skitar ner som inga andra, de är helt fenomenala på att förstöra vattenkvaliteten.

Har svårt att bedömma hullet på ancistrus har inte någon erfarenhet av det alls egentligen. Tycker kanske den på första bilden ser lite smal ut men då jämför jag med min Alma som har x-antal år på nacken och byggd som en bulldozer (och kanske till och med lite tjock? :p), dina är ju inte så gamla heller. Jag ger min ancistrus en stor maltablett (nästan) varje kväll iaf, och på det så håller hon sig fin.

Hejja Chokladmalen! Stå på dig Chokladis! Låt inga ancistrusar sno din kruka! :banana: Haha! :D

kl
Jag är lite orolig över min Ärta faktiskt, han verkar vara... svårt att säga exakt men inte helt okej bara.

Han är fin rent utseendemässigt, fina fenor, fin i färgen, fin i fjällen men jag tycker magen är lite svullen,
inte så att fjällen står ut eller så, utan bara lite väl mjuk om magen om man känner försiktigt på honom.
Ska det verkligen kännas så på slöjstjärtar?

Sen så håller han sig lite väl mycket vid ytan på senaste tiden hade väl varit ok kanske om han alltid
gjort det men så har han inte betett sig innan. Det är väl det jag är mest orolig för - att han ändrat
beteende, han håller sig mer för sig själv också och kan uppfattas som lite "vinglig" ibland.
Känns inte alls bra, men jag kommer inte på vad som är fel!

Jag har ju inte jättemycket erfarenhet eller kunskap om slöjstjärtar egentligen.
Senast jag hade slöjstjärt var ju i ett bra tag sen, i 130 liters och de dog ju av olika
sjukdomar inom bara ett år pga av det. :( Men då gjorde jag mycket fel och så var
de ju till råga på allt alldeles för många i ett för litet kar. :o:crazy:

Jag har en fluval 3 pump och en fluval 4 pump som sätter extra sprätt på vattenytan,
fx6:ans utblås går inte direkt av för hackor det heller... och sen så har jag syrestensring
på 10 cm i diameter (vet inte hur mycket den tillför dock - har den mest för att jag tycker det är fint).

Men jag är alltså rätt säker på att det inte har att göra med att vattnet är syrefattigt
iallafall så det är nog inte därför han håller sig vid ytan.

Något som är fel på simblåsan kanske? Men varför isf? Vanligaste anledningarna?

Senast ändrad:

Haha nej, den försvarar han med vad som krävs sedan jag stoppade ner den igen! :D

Usch då :/ , man känner sig så maktlös när man bara "står o tittar på" o inte förstår :( Jag hoppas du kan klura ut vad felet är och kan få rätsida på det innan det är för sent.

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med slöjstjärtarna, har ingen erfarenhet alls från sådana.

Men däremot har jag en fråga till dig om dina S.lineolator. Vad brukar du mata dem med? Och om du vill får du gärna berätta lite om dem. Jag är ju sugen på att skaffa sådana så lite info från någon som har sådana vore ju toppen!:)

Han är så söt! :')

Ja, visst gör man... Inte roligt alls. Det är ju det där också att när man märker att de börjar bli hängiga kan det mycket väl redan vara försent. Jag hoppas att det inte är så men... fy. Min lilla Ärta... :cry:

Jag förstår att du undrar! De har funnits tillgängliga i akvariebutiker i flera år nu men ändå kan det vara lite knivigt att hitta info om dem, och på svenska är det typ omöjligt! :banghead:

Helst ska man ha flera stycken tillsammans, har man bara några få så kan bli en jäkla massa tjaffs dem emellan och så verkar det som om att risken är stor att de blir extra griniga mot andra fiskar i akvariet också.

Jag har bara tre än så länge men har planer på att köpa ett gäng honor till. Tjaffset på rätt ok nivå här, de surar lite om maten ibland, de skadar inte varandra men småtjivas lite emellanåt.

006trefior_zps22c80f04.jpg

Jag matar mina med en salig blandning av flingfoder, dafnier, mygglarver, artemiaägg - samma som jag ger till glasmalarna helt enkelt, sen så älskar de verkligen räkor (de blir helt lyriska över en bit räka :love:) så jag tar pytte, pytte små bitar räkor och lägger ner till dem ibland också. Det flingfodret som är menat till lineolatorna petar jag ner i vattnet så att det sjunker till botten så fort som möjligt. De får också lite små algtabletter. De ska ha lite allt möjligt helt enkelt.

008Slineolataljus_zps9d3fa601.jpg

De kan tyvärr svälta ihjäl i akvarium där de har konkurrens från brötigare/tuffare fiskar. Men de är rätt tuffa själva så det kan vara lite utav ett trial and error att hitta fiskar som passar med dem (så upplever jag det iaf).

Jag har mina i ett 110 liters, tillsammans med ett stim Indiska glasmalar och en ancistus (som visserligen ska flytta så fort jag fått igång mitt 300 liters) och det fungerar bra. Men mollys, platys och guppys har inte fungerat ihop med dem hos mig. Men när jag testade det så hade jag bara en så det kan mycket väl varit därför som den blev så aggro mot allt som rörde sig - egentligen ska de inte vara så sura på andra fiskar vad jag har förstått.

marduk_zps884a633b.jpg

De föredrar att ha många plana ytor så som platta stenar och glasrutor där de kan klänga sig fast. De vill ha strömt och syrerikt vatten. Växter bryr de sig egentligen inte om om man har eller inte, men mina verkar gilla växterna jag har - de glider omkring på bladen och gömmer sig under dem.

De kommer ursprungligen från Vietnam. Generellt sett så vill de ha 20 - 24 grader, men det går att ha lite högre temperatur också bara man ser till att vattnet är ordentligt syresatt. De vill ha ett pH-värde någonstans mellan 6 - 7,5. Hur gamla de blir vet jag inte. Fia, den som jag haft längst har jag haft i drygt 3 år iaf, tror nog att de blir några år äldre än så men jag har tyvärr inte hittat någon info om någonstans.

Kan bara säga att de är jättesöta, trevliga och roliga fiskar som man inte kan annat än att älska!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
91 759
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 938
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 435
Senast: Jojo
·
  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 948
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar