Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden II

vi har oxå kranvatten i :o Inte bara, tömmer ca 2/3 och nytt vatten för att inte ta bort viktiga mikroorganismer osv som är viktiga för innevånarna i akvariet :)

Samma här, har ju kvar en del av akvarievattnet när jag byter.
Blev fundersam på vad som kan hända, o ska ev flytta om en månad o då tömmer jag ju ur allt vatten förutom det lilla dom reser i, och i med nytt "främmande" vatten då det skiljer en hel del från hus till hus här ute :o

Åh, det var inte så jag menade - jag fyller ju såklart på karen med kranvatten direkt ner i karen nu också (tillsätter bara lite askorbinsyra för att "få bort" kloret, bikarbonat för att höja kH't och salt ibland om jag tycker det behövs).

Men DÅ så kunde jag städa akvariumet så extremt att det i princip inte blev något akvarievatten kvar, det var inte snack om något delvattensbyte knappt utan snarare att allt vatten byttes ut! :eek: Var nere i gruset och sög upp allt skit, spolade av filtrena i kranvatten - fiskarna dog som flugor för alla nyttiga bakterier dog ju varenda gång jag bytte vatten, de hade inte inte en chans! Sen så blev det mycket klor i vattnet också, svajjiga vattenvärden i övrigt för balansen var ju obefintlig. Kommer ihåg att jag någon gång tog ut alla fiskar ur akvariet så jag kunde städa jätterent! :eek: :eek: Ju fler fiskar som dog - desto mer städade jag också.

Det vad det jag menade med "rent kranvatten" :) Jäklar vad korkad jag var!

Senast ändrad:

Jaha :D så jag gjorde jag oxå förr. Tog ut alla fiskar , tog upp o sköljde grus i durkslag o skubbade allt ^^
Men då kan jag slappna av igen :p

Men till en annan fråga. Sist jag flyttade var för ett år sedan o då hade jag inte slutat med ovan nämnda taktik, så allt var ju helt rent när det fylldes upp på nytt. Men om det blir flytt för mig nu , ska jag då bara tömma vatten o låta gruset o de "sista dropparna" vatten ligga kvar orört då för o spara bakterierna i gruset så att åtminstone dom finns kvar?

Senast ändrad:

Angående att flytta akvarium så är det bästa man kan göra att slanga ut ca 50 % av akvarievattnet i hinkar, byttor, baljor och faktiskt
behålla och ta med sig detta. Samma med filter, substrat, växter och fisk: i med allt i baljor. Tvätta inte substrat och filter.

Sen så när akvariet väl är på plats så är det bara att lägga i inredningen, fylla på med akvarievattnet och resten kranvattnet på
det nya stället och i med fisken igen! Gör man så blir det inte så mycket jobbigare för fisken än ett vanligt vatten byte.

Kan man inte få med sig hälften av vattnet av någon anledning så försök i alla fall att få med så mycket du bara kan. :)

Oj, hann skriva det där innan jag såg ditt inlägg, men det är så som är säkrast i alla fall, akvariet bör dock vara helt tomt på allt när man flyttar det, de är inte gjorda för att klara av att bli flyttade med saker i och risken är stor att akvariet går sönder då. Ta upp gruset utan att tvätta det och ha det blött/fuktigt i så många baljor som det behövs till det bara, så behåller du tillräckligt med bakterier. :)

Haha, ja alla är vi nybörjare någon gång liksom... rent skulle det vara! :eek:

Tack så jätte mycket Scandi för dina underbara inlägg om ännu mer underbara malar!! :)

Jag har själv några byttor, bland annat ett 160l sällskapskar med ca 10guppys, en pansarmal och min fina Ancistrus Donna som är idagsläget ca 10-12cm med stjärtfenan inräknad.
Hon är ca 1år gammal.

Har inte fören dina inlägg varit intresserad av makarna alls faktiskt, men nu börjar jag få upp ögonen för dom. :)

Donnan är en mycket lugn tjej, gör inte mycket väsen för sig alls.
Suuuuuper snäll mot allt i karet, flyttar sig tom för guppyyngel. :p
Inte skygg, men reserverad..

Pansarmalen (grisen) däremot... Blir snart isolering..
Nä, men nästan.
Vaktar, bråkar och slåss! Fick flytta över min stackars slöjstjärt till ett alldeles för litet 54liters kar pga den där..(!)
Han går ju f*n inte att få fatt i, så han får väl vara där då..
För övrigt en jäkligt rolig krabat som alltid bjuder på en massa leenden.
Far rundor, mycket aktiv, rejsar för sig själv och sköter min sand så bra!
Försökte skaffa en till för några månader sen, men sedär, den var inte välkommen och fick flytta till en vän.. Suck.

I mitt åttkantiga ca 80liters bor där en Putte Ancistrus bebis, ca 3cm, kön okänt, det har jag ingen koll på.
Social och 'snackig' fisk. Nyfiken och kollar gärna vad vi pysslar med.
Tillsammans med plutten bor det en kampfiskhane och hans två honor som sambon försöker få yngel på.

Och i det sista här hemma (6kantigt 54liters) så bor det 6guppys, en slöjstjärt (liiiiten) och en till Ancistrus flicka.
Denna är nog ca 5-6cm stor. Super skygg och jag tror med jämna mellanrum att den har försvunnit.

Ett 120liters är på ingång och kommer nog hem på fredag, då får slöjan flytta till det istället. :)

Har även ett 100liters kar på jobb (mitt) som innehåller 12guppy, en praktbothia plutt och brorsan till Ancistrusen i 54liters karet.
Snäll, men egen. Skygg när man är vid glaset, men kikar nyfiket när man plockar i det. :)

Ska se om jag kan fixa bilder.. Har precis skaffat iphone o får inte in bilderna i datorn, men kan kanske ladda upp vi luren.

Kommer med massor av nybörjar frågor om ett tag. :)

Jag lyckades ladda upp bilder, så testar och ser om det gick. :)

160liters karet, min stolthet:
image-3.jpg
[/URL][/IMG]!

image-4.jpg
[/URL][/IMG]

'Storebror', som just nu bor på jobb.
Ska sen flytta ihop med Donnan och förhoppningsvis göra fler 'tristor'. :)

image-2.jpg

image.jpg

Vad tycker ni om dom?

Ska fixa fler bilder på Karen sen. :)

Då har jag fixat fler bilder. :)

Grisen:
image-8.jpg

Plopp och Metro:
image-15.jpg

Metro:
image-14.jpg

Plopp:
image-13.jpg

Plopp o Metro bor i detta karet. 6kantigt, ca 54liter. 'Lillasyster' bor oxå i detta.
image-12.jpg

Bebis:
image-11.jpg

image-10.jpg

Och den bor i detta, 8kantigt, ca 80liter. Tillsammans med kampisarna.
image-9.jpg

Jag vet att karen ser lite trista ut, men när jag köpte roten i mitt 160liters kar så fick jag extrem svampbildning..
Pucko jag hade planerat som nu (fast med MYCKET mer växter) och dessa blev helt indränkta i svampen och kvävdes och dog på en helg..
Så jag har lite dåligt med allt för tillfället, fler växter är på ingång och snart ser det ut som det ska igen. :)

Senast ändrad:

Ja, då kommer 5000 frågor. :)

Jag har insett att jag inte kan ett skit faktiskt, så nu kommer ALLA nybörjarfrågor...

Vattentester:
- vad är det ni testar?
- varför testar ni dessa grejor?
- vad har de grejor ni testar för betydelse i akvariumet (tex PH, vad händer om det är högt/lågt, hur förebygger man och hur fixar man eventuella felaktigheter)?
- vilka tester bör man skaffa?

Belysning:
- vad är viktigast med belysningen?
- hur länge bör man ha tänt/släckt?
- om man bara ha möjlighet till ett lysrör/kar, vad ska man leta efter för belysning?
- om man har ramp med hållare till vanliga glödlampor, vilka ska man ha?

Rengöring:
- hur ofta gör ni vattenbyte?
- hur gör ni ert vattenbyte? Ut med tex 25% och i med kranvatten, eller andra metoder?
- slamsugning. Hur ofta? Ska man gräva runt i sanden, eller bara ta det på ytan?
- rensa pumpen? I kranen, Varför/varför inte? Ska man enbart rensa när trycket sjunker? Hur ofta byter ni filter?

Doppvärmaren:
- ska den alltid vara igång?
- var bör den placeras i karet för att vara mest effektiv?

Såå... Då var dom ställda..
Hoppas ni inte dumförklarar mig nu, jag vill ju bli så bra som möjligt. :)

Jag har själv en miljard frågor även om jag haft x antal kar igenom åren :p
Kan inte hjälpa dig med mycket då jag själv undrar endel saker men några svar:

Belysning: jag tänder runt 07 och släcker vid 20. Vissa säger att lampan inte bör va tänd mer än ca 10-12 timmar. Hur det ligger till exakt vet jag inte, men det passar min dygnsrytm iaf :)

Vattenbyte har scandi hjälpt mig massor med så det har hon bra koll på :) men jag byter iaf ca 2/3 av vattnet en gång varannan vecka och rör inte sanden. Jag har inte fattar hur man bara slamsuger ytan utan att röra runt massa skit som yr omkring så man inte ser in på en stund så det låter jag vara tillsvidare^^

Filtret i pumpen rengör jag när flödet börjar bli dåligt, har eg en för liten pump för tillfället så får göras en gång i veckan ca, eller varannan. Tar då upp en hink med vatten från karet och tvättar filtret där i tills det är rent från skit. Detta pga av filtret ska få behålla sina ämnen.

Doppvärmaren har jag alltid igång, vet dock inte vilken plats som är bättre än någon annan :)

Du får nog massa bra svar när någon mer kikar in i tråden :)

Jag är lååångt ifrån proffs, men så här har jag lärt mig genom åren:

Rengöring:
- hur ofta gör ni vattenbyte?

20% en gång i veckan eller 40% varannanvecka
- hur gör ni ert vattenbyte? Ut med tex 25% och i med kranvatten, eller andra metoder?
Ut med 20%/40% (se ovan) akvarievatten, i med lika mycket, + lite till eftersom att en del vatten dunstar, kranvatten + Sera BioNitrivec och Sera Aquatan + salt om jag har fisk som kräver det..
- slamsugning. Hur ofta? Ska man gräva runt i sanden, eller bara ta det på ytan?
Jag ta ut vattnet jag ska kassera med hjälp av en "dammsugare", städar alltså bottnen samtidigt som man tar ut vattnet, givetvis enbart om det behövs..
- rensa pumpen? I kranen, Varför/varför inte? Ska man enbart rensa när trycket sjunker? Hur ofta byter ni filter?
Rensar pumpen i samband med delvattenbyte, i kranvatten.. filter byts när det behövs.

Doppvärmaren:

Jag har en Jäger som "alltid är igång" och inställd på rätt antar grader, när det är tillräckligt varmt i karet så stänger den av sig, och avger då ingen värme, startar sig själv när det behövs igen!
Den bör placeras så att värmen tar sig runt i karet, förslagsvis vid pumpens "utblås" (haha vad heter det?) och i stående läge.

Ja, då kommer 5000 frågor.

Jag har insett att jag inte kan ett skit faktiskt, så nu kommer ALLA nybörjarfrågor...

Vattentester:
- vad är det ni testar?
Nitrit, nitrat, hårdhet, ph och klor(?) osäker på den sista, har inte dem här så att jag kan kolla.:p Detta testas med speciella stickor som finns att köpa i djuraffären, och där står även lite info om detta.

- varför testar ni dessa grejor?
Helt enkelt för att se att akvariet håller en bra balans med bra värden för fiskarna så att de kan leva så bra som möjligt.

- vad har de grejor ni testar för betydelse i akvariumet (tex PH, vad händer om det är högt/lågt, hur förebygger man och hur fixar man eventuella felaktigheter)?
Nitrit testar man för att veta så att man inte har det, det är farligt för fiskarna och de kan dö om man får det i akvariet. Det blir som ett gift för dem. Och här kan jag ha värsta långa inlägget endast om detta, men jag råder dig att googla för det är viktigt att läsa om både nitrit och nitrat. Nitrat däremot ska man alltid ha lite av i akvariet. PH är viktigt för fiskens skull. Har man för högt eller lågt så kan de också dö. Har man alldeles för lågt PH så att det blir surt kan fisken dessutom få rätt hemska skador, likadant om det är för högt (basiskt). Men de flesta fiskar brukar väl klara sig rätt bra i kar med PH mellan 6,5 - 7,5. Det finns medel man kan köpa för att höja och sänka PH, men vi har iaf inte behövt det än. Vi har dock basiskt kranvatten (PH 8) och har därför inrett med lite trä och så, detta sänker PH så pass att det brukar ligga runt 7, vilket är helt okej för våra fiskar. Hårdhet är också en väldigt lång historia som jag råder dig att googla (orkar inte skriva om det):p

vilka tester bör man skaffa?
Ett paket med stickor som testar för olika saker på samma sticka, väldigt smidigt, finns i djuraffären.

Belysning:
- vad är viktigast med belysningen?
Om man vill ha växter så är det viktigt med "färska" lysrör. De tappar effekt med tiden så man bör byta dem minst 1 ggr per år. Så ljuset är mest för växternas skull, och växterna i sin tur bidrar till akvariet och till att konkurrera ut alger. De använder näringsämnen som fiskarna avger och använder koldioxiden som fiskarna andas ut. Och i gengäld skapar de syre och ett vatten med fina värden.

- hur länge bör man ha tänt/släckt?
Man bör inte ha tänt mer än 12 timmar iaf.

- om man bara ha möjlighet till ett lysrör/kar, vad ska man leta efter för belysning?
Något som är bra för växter främst skulle jag vilja säga, eftersom växter är så pass viktigt (enligt mig).

- om man har ramp med hållare till vanliga glödlampor, vilka ska man ha?
Ingen aning.:p

Rengöring:
-hur ofta gör ni vattenbyte?
Varannan vecka.

Vi "dammsuger" bottnen så att det lösa skitet försvinner. Byter ca 25% (1/4) av vattnet så här. Sen häller vi i lika mycket vatten som vi tog + lite till för att kompensera för avdunstning.

Vi slamsuger som sagt vid varje vattenbyte. Tar det på ytan bara. Eller alltså, en del virvlar ju runt och så, men vi gräver inte ner i sanden iaf.

Pumpen/filtret (ytterfilter) rensar vi när den börjar sätta igen. Då kramar vi ur filterna i en hink akvarievatten, och sköljer ur det andra i akvarievatten också. Helt enkelt för att inte döda de goda bakterier som lever där och som hjälper till att hålla akvariet i en bra balans. När vi sätter ihop allt igen häller vi även bakterier (sera bio nitrivec) på filtret för att hjälpa bakterierna på traven igen. Det enda vi byter är det vita fina filtret, om det blir alldeles för sunkigt. Men hittills har det bara hänt en gång under de två år vi haft det. Och nu har vi nytt filter eftersom vi precis skaffat större akvarium.
Doppvärmaren:

Ja, de ska ju slå av när vattnet har den temperatur som den är inställd på. Funkar som ett element.

Här tycker man säkert olika, men jag tycker på motsatt sida från insuget, så vid utblåset. Men nu i vårt nya där vi har 3d-bakgrund så sitter det i mitten.

Såå... Då var dom ställda..
Hoppas ni inte dumförklarar mig nu, jag vill ju bli så bra som möjligt.

Man är aldrig dum för att man frågar. Bättre det så att man lär sig något, än att låtsas att man vet och fortsätta att göra allt fel.:)

(Och ett litet tillägg ang. pansarmalen, är inte de stimfiskar? Kanske därför den varit så "dum" den kanske känner sig otrygg utan sitt stim?:))

Vi har precis startat upp vårt nya 540 liters kar nu. Så här ser det ut (ursäkta kass mobilbild):

Ser ju lite trist ut just nu när alla växter är så låga. Men de växer ju upp till sist;) I detta har vi testat att ha jord under gruset, för växternas skull. Ska bli spännande att se hur det funkar:)

Invånarna är just nu en massa svärdbärare (vi skulle bara ha 5 trodde vi, innan de började yngla av sig:p), 5 zebrabotior, 2 guldancistrusar, 2 konstiga mollysar som får hänga med tills de dör. (Vi har haft fler, men de har dött efter hand. De enda som överlever länge är dessa två som fötts hos oss.) 2 neontetror, samma sak här de övriga har dött och dessa två får hänga med tills de också dör då vi inte ska ha några nya sen. Och 2 siamesiska algätare. Tror inte jag glömde någon nu. När detta gått in sig lite så ska här i några scalarer också, och de har jag längtat efter så det ska bli helt fantastiskt kul den dagen vi väl kan åka och köpa dem!:) Sen skulle jag väldigt gärna vilja ha några S.lineolator också. Om vi tycker att de får plats :) Och visst fan, här bor ju faktiskt 6 helenasnäckor också, och en bunke skräpsnäckor som helenasnäckorna ska äta upp.:D

Innan detta hade vi ett 240-liters som såg ut så här (ursäkta kass mobilbild):

Bilden är dock tagen precis innan vi ansade växterna, så det är duktigt överväxt men det är enda bilden jag hittar på det.

All grus i detta kar satt vi och pillade igenom noggrant med hjälp av en liten spade. Detta eftersom att vi av en ren slump upptäckte att våra helenasnäckor förökat sig så vi ville ju ha med bebisarna till det nya. De var hur jobbigt som helst, tog en hel dag att gå igenom all grus så noga eftersom snäckorna är gul/svarta, och de smälte in fantastiskt bra i den mörka sanden.:cautious: De 4 vuxna var hyffsat enkla att hitta men bebisarna som var i storlek med gruset var desto svårare (de gräver ner sig alltså). Men efter att ha gått igenom all grus så hittade vi två bebisar, kändes som mycket möda för endast två stycken. Men vi kunde ju inte bara skopa upp dem och låta dem torka till döds heller. (Vi skulle alltså inte använda gruset i det nya.) Man känner sig lite blödig som gör sig sådant besvär för två små bebis helenor.:o:D Men det är ju liv det också.:)

svarar er andra som också svarat på mitt inlägg.

Tack så jätte mycket!!!
Svaren på ett flertal frågor visste jag, men ville dubbelkolla.. så liiiite rätt har jag nog gjort. :o:p

Men det där om att tvätta filtret i akvarievatten var helt nytt för mig.
Det ska väl inte göras i samband med vattenbytet iheller?

Ska sticka til djuraffären och skaffa tester i slutet på månaden. Hur ofta testar ni?

Jag vill också köpa stort kar snart!! Men det får växa lite i plånboken först:p
Kan det vara silvermollys du menar? (Om det är de två vita)? Sådana har jag också två st av ^^

Jag inser att alla verkar ha så himla fräscht o "jätteljust" o skarpa färger på växter . Mitt lysrör fungerar ju som det ska men får ju inte alls samma effekt som alla andra verkar ha. Kan det behöva bytas till någon annan sort och vilken isf?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
91 759
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 938
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 435
Senast: Jojo
·
  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 947
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar