Sv: Akvarietråden II
Ja, då kommer 5000 frågor.
Jag har insett att jag inte kan ett skit faktiskt, så nu kommer ALLA nybörjarfrågor...
Vattentester:
-
vad är det ni testar?
Nitrit, nitrat, hårdhet, ph och klor(?) osäker på den sista, har inte dem här så att jag kan kolla.
Detta testas med speciella stickor som finns att köpa i djuraffären, och där står även lite info om detta.
-
varför testar ni dessa grejor?
Helt enkelt för att se att akvariet håller en bra balans med bra värden för fiskarna så att de kan leva så bra som möjligt.
-
vad har de grejor ni testar för betydelse i akvariumet (tex PH, vad händer om det är högt/lågt, hur förebygger man och hur fixar man eventuella felaktigheter)?
Nitrit testar man för att veta så att man inte har det, det är farligt för fiskarna och de kan dö om man får det i akvariet. Det blir som ett gift för dem. Och här kan jag ha värsta långa inlägget endast om detta, men jag råder dig att googla för det är viktigt att läsa om både nitrit och nitrat. Nitrat däremot ska man alltid ha lite av i akvariet. PH är viktigt för fiskens skull. Har man för högt eller lågt så kan de också dö. Har man alldeles för lågt PH så att det blir surt kan fisken dessutom få rätt hemska skador, likadant om det är för högt (basiskt). Men de flesta fiskar brukar väl klara sig rätt bra i kar med PH mellan 6,5 - 7,5. Det finns medel man kan köpa för att höja och sänka PH, men vi har iaf inte behövt det än. Vi har dock basiskt kranvatten (PH 8) och har därför inrett med lite trä och så, detta sänker PH så pass att det brukar ligga runt 7, vilket är helt okej för våra fiskar. Hårdhet är också en väldigt lång historia som jag råder dig att googla (orkar inte skriva om det)
vilka tester bör man skaffa?
Ett paket med stickor som testar för olika saker på samma sticka, väldigt smidigt, finns i djuraffären.
Belysning:
-
vad är viktigast med belysningen?
Om man vill ha växter så är det viktigt med "färska" lysrör. De tappar effekt med tiden så man bör byta dem minst 1 ggr per år. Så ljuset är mest för växternas skull, och växterna i sin tur bidrar till akvariet och till att konkurrera ut alger. De använder näringsämnen som fiskarna avger och använder koldioxiden som fiskarna andas ut. Och i gengäld skapar de syre och ett vatten med fina värden.
-
hur länge bör man ha tänt/släckt?
Man bör inte ha tänt mer än 12 timmar iaf.
-
om man bara ha möjlighet till ett lysrör/kar, vad ska man leta efter för belysning?
Något som är bra för växter främst skulle jag vilja säga, eftersom växter är så pass viktigt (enligt mig).
-
om man har ramp med hållare till vanliga glödlampor, vilka ska man ha?
Ingen aning.
Rengöring:
-
hur ofta gör ni vattenbyte?
Varannan vecka.
-
hur gör ni ert vattenbyte? Ut med tex 25% och i med kranvatten, eller andra metoder?
Vi "dammsuger" bottnen så att det lösa skitet försvinner. Byter ca 25% (1/4) av vattnet så här. Sen häller vi i lika mycket vatten som vi tog + lite till för att kompensera för avdunstning.
-
slamsugning. Hur ofta? Ska man gräva runt i sanden, eller bara ta det på ytan?
Vi slamsuger som sagt vid varje vattenbyte. Tar det på ytan bara. Eller alltså, en del virvlar ju runt och så, men vi gräver inte ner i sanden iaf.
-
rensa pumpen? I kranen, Varför/varför inte? Ska man enbart rensa när trycket sjunker? Hur ofta byter ni filter?
Pumpen/filtret (ytterfilter) rensar vi när den börjar sätta igen. Då kramar vi ur filterna i en hink akvarievatten, och sköljer ur det andra i akvarievatten också. Helt enkelt för att inte döda de goda bakterier som lever där och som hjälper till att hålla akvariet i en bra balans. När vi sätter ihop allt igen häller vi även bakterier (sera bio nitrivec) på filtret för att hjälpa bakterierna på traven igen. Det enda vi byter är det vita fina filtret, om det blir alldeles för sunkigt. Men hittills har det bara hänt en gång under de två år vi haft det. Och nu har vi nytt filter eftersom vi precis skaffat större akvarium.
Doppvärmaren:
-
ska den alltid vara igång?
Ja, de ska ju slå av när vattnet har den temperatur som den är inställd på. Funkar som ett element.
- var bör den placeras i karet för att vara mest effektiv?
Här tycker man säkert olika, men jag tycker på motsatt sida från insuget, så vid utblåset. Men nu i vårt nya där vi har 3d-bakgrund så sitter det i mitten.
Såå... Då var dom ställda..
Hoppas ni inte dumförklarar mig nu, jag vill ju bli så bra som möjligt.
Man är aldrig dum för att man frågar. Bättre det så att man lär sig något, än att låtsas att man vet och fortsätta att göra allt fel.
(Och ett litet tillägg ang. pansarmalen, är inte de stimfiskar? Kanske därför den varit så "dum" den kanske känner sig otrygg utan sitt stim?
)