Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden II

Ne, förstår att du blir förvånad om det kommer ut "giganter" jämfört med annars. Men nu när du säger det så undrar jag om det inte blev så för mig med mina guppys en gång. Känner så väl igen det nämligen :p

Haha va?? Håller dom på ännu? :eek: :D

Vet inte ens vilket kön mina botior har ^^ ska se om jag kan lyckas ta reda på det något vis bara för skojs skull :)

Förresten,
Kan man ha guramis ihop med scalare? Hör både bra och dåligt om den kombinationen. Hade guramis förr och dom var fredliga mot de andra i karet men hade då ingen scalare. Så är det isf scalaren som kan ge sig på dom ?

Ja, någonting måste ju ha hänt känner jag annars hade hon väl fött en normal kull, hmm... om hon har känt sig stressad eller något sådant tänker jag men vad jag vet har jag inte skött akvariet annorlunda så det förblir väl ett mysterium. :o

Ja ursch, nu när de väl har kommit på hur man gör verkar de inte ha några planer på att sluta :eek:

Med tillräckligt mycket utrymme så att de inte känner att de är i varandras revir hela tiden så tror jag nog att det går bra med scalarer och några av de guramisarna som blir mellan 10-20 cm tillsammans. Om jag inte minns fel var det någon här på buke som hade dessa tillsammans i ett 540 liters. :)
Det kan nog vara både och, guramis är överlag rätt tuffa fiskar som kan vara hyffsat bråkiga också - och scalarer kan väl vara rätt revirhävdande och rovlystna. Men det beror nog mycket på hur de är som individer och hur deras miljö ser ut. Tror nog att den kombinationen kan fungera. :)

Haha snuskfiskar! :D

Ja, det är någon utav de större jag tänkt ha isf. Nu var det ju synd att jag sålde mitt stora kar. Detta är max 200L förmodligen något mindre till o med. Har bara en scalare då den andra dog för några månader sedan, så jag ska kanske för säkerhetsskull avvakta tills jag har ett större igen. Har ändå planer på det då malarna, scalaren, botiorna o siameserna växer för fullt.
Så är nog bara dumt nu när jag tänker efter att knö ner fler fiskar som blir mer än 10-15cm.

Finns ett på 375 jag spanat lite på , men ska kanske titta på ännu större då?

Låter klokt! :D

Tror att ett 375 liters duger bra det också, ett 540 är ju bara 10 cm högre och 10 cm bredare än ett 375 liters så det funkar nog lika bra det med.

kl
Mycket trevligt med guldfisk, alltid så spännande att se hur akvariet ser ut nästa dag :angel:
Ett stycke anubias, en totaldemolerad svärdsplanta och ett gäng mycket nöjda guldisar möttes man av idag. FY!!!
1DSC_5218_zps476033f9.jpg

Joline och Sayid samsades om en räka en stund:
1DSC_5215_zps32262bda.jpg

Sammy fick käka på eget hörn:
1sammy_zpsa9c105c9.jpg

Jag gillar malar, vet inte riktigt varför - men hade jag vågat/kunnat hade jag fyllt upp hela akvariet med bara mal mal mal. x)

Fina bilder trots oredan dom ställt till med :p

Malar är jättefina det håller jag med om. Men jag kommer nog aldrig sluta tycka att dom är obehagliga/läskiga :D

Idag fick jag en chock! Har inte sett honom på flera veckor!:p han hade skydd bakom ancistrusen men man ser ju vad det är iaf ^^
Såret är kvar men ser inte "fult" ut och han är ju rund o pigg så jag hoppas att det inte är någon fara.
B7A5458E-3CE2-4C02-AC04-29FF3A896F2C_zpskocbjgk3.jpg

Haha, tack!

Nämen titta! Där är han ju den vackra chokladisen! :love:
Skön stil på ancistrusen också! Malhögar är det bästa som finns! :D

Haha ja det är ju nästan så man glömmer bort att man har honom mellan varven :p
Ett under att hon (ancistrusen) stannade , hon kan va så himla grinig om någon kommer för nära ibland^^

Hur går det med småttingarna?:D

Scandi.

Din fina Sayid, är det en ancistrus (stavning??)?

Hur gammal är den? Storlek?

Jag har även ett litet önskemål til dig, vill ha mer info om dina underbara malar.

* Gärna bild.
* Artnamn
* Ålder och storlek vid fototillfället.
* Förväntad storlek.
* gärna lite "smått o gott" om dom, hur du upplever att dom är som "person", hur dom gärna vill leva osv. :D:o:p

Oj tack! :D Vad kul att du gillar dem!

Jag får återkomma med malarna dock! Kommer få rota långt bak i tiden efter bilder på bebis-Sayid! Ska försöka att inte skriva en hel uppsats men risken är stor för att det blir så haha. Han är iaf en så kallad "vanlig pleco" (Pterygoplichthys pardalis eller Liposarcus pardalis, jag brukar säga det förstnämda artnamnet men jag tror att det sista är det aktuella.) Herr Sayid fyller 10 år i maj detta året och är ca 40 cm lång. :D

Samma med Alma, fyfan vilka griniga fiskar de där ancistrusarna kan vara. Från noll till hundra på två sekunder och sen är resten av fiskarna i akvariet trasiga :eek: Kanske var därifrån chokladmalen fått skadan?

Det går bra med småttingarna! :love:
Mina största yngel börjar till och med se ut som fiskar istället för knepiga aliens:

1yngel_zps1217d59b.jpg

1yngel2_zpsd97cfeed.jpg

Köpte faktiskt ett 300 liters kar i helgen som jag ska ha dem i när de börjar bli lite större.
Inbillar mig inte att de kommer få plats i 64 liters karet de går i just nu särskilt länge till, kanske en till tre månader till på sin höjd så det känns skönt att ha något att stoppa dem i när den dagen kommer! :eek:

Mammorna Skriner och Kizame (vars fjäll börjar växa ut igen efter de brutala uppvaktningarna):

1tjejjorna_zpsa4f9e461.jpg

Fotomodell som sagt :rofl:

1retard_zps5b36ee91.jpg

Ärtan :love: Min lilla gris, minst i akvariet men inte så liten ändå:

1aumlrt_zpsf03fcf02.jpg

Ja, riktigt kort stubin har dom :eek: så kan som du säger faktiskt vara hon som är den skyldiga.

Nämen :love: nu börjar dom se ut som fiskar :)
Jag vill oxå ha ett större, och ska ev flytta snart så hade gärna haft ett som väntade där färdigt men har inte råd för tillfället -.-

Sådär _Skifting_ nu har jag hittat lite bilder!

Sayid får vara första malen ut.
Vanlig pleco - Pterygoplichthys pardalis, 40 cm, nästan 10 år:

1sayid_zps359d6364.jpg

Det går inte riktigt att berätta om Sayid utan att också erkänna att han har haft det minst sagt fördjävligt hos mig under många år. Han är en av mina första fiskar från den tiden då jag fick mitt första akvarium och inte visste ett skit om hur man tar hand om fisk. Jag visste heller inte vad jag hade fått för mal, eller att han skulle bli så stor...

01Baumlbissayid_zps34631e84.jpg

(Sayid som nyinflyttad - en liten, liten pytteskrutt)

I princip allt som man kan göra fel som fiskägare har jag gjort fel iallafall någon gång under denna tiden och Sayid har varit med på hela resan.

Det är ett rent under att han lever än idag!

Han har bott för trångt,
Han har fått på tok för lite mat,
Han har råkat ut för olyckor,
Han har levt i vatten med skitdåliga värden,
Han har levt i rent kranvatten (alltså ja, pucko-scandi 15 år trodde att fiskar skulle LEVA i rent vatten direkt från kranen.)
Fiskarna dog som flugor - alla utom Sayid, och jag fattade ingenting.

På grund av detta så har han inte växt ordentligt, han borde vara större än sina 40 cm vid det här laget men tillväxten hindrades så kraftigt under hans första levnadsår att han antagligen aldrig kommer att bli så stor som han borde ha blivit. Detta är verkligen inte hälsosamt för en fisk.

01kankse8cm_zps79f943f8.jpg

(Sayid - kanske ca 10 cm på denna bilden. Mager och klen.)

Enligt planetcatfish.com blir denna arten 35 cm standardlängd, dvs ca 45 cm totallängd, enligt zoopet.com kan totallängden bli ända upp till 60 cm. Vad som stämmer bäst vet jag inte, planetcatfish är dock en mer tillförlitlig källa när det gäller malar, 60 cm pardalis är nog väldigt ovanligt i akvarium.

Den här typen av malar blir 20 - 30 år gamla ungefär så Sayid har ju några år till på sig att växa ikapp om han kan, vill och orkar.

Vad jag har förstått så slutar de egentligen aldrig att växa men det går långsammare och långsammare för varje år och de växer väl mer på bredden än på längden i slutet.

Under rätt förutsättningar växer de annars mycket snabbt i början, från ca 1 cm till 2 cm i månaden, så på ett år bör de hunnit över 25 cm strecket, men efter de första två åren stannar tillväxten av avsevärt.

Sayidfoumlrstorfoumlrakvariet_zpsc34929db.jpg

(På denna bilden är han flera år gammal och ska flyttas till ett större kar. Han är väldigt liten för sin ålder på denna bilden.
Som jämförelse så är Joline - en av mina nuvarande bebismalar nästan i den storleken NU och henne har jag bara haft i några månader.)

Personlighet:
Sayid är en långsint gubbe! Har man plockat upp honom ur akvariet (pga av flytt till större akvarium som jag har fått gjort några gånger under hans liv) så kan han vara sur i månader efteråt. Men annars, under normala omständigheter, är han inte speciellt skygg alls.

Som ung var han dock väldigt, väldigt skygg men detta kan ha berott på att han bodde alldeles för trångt och med för få och dåliga gömställen - då kan de känna sig rädda och stressade.

Sayid är inte direkt jätteaktiv under dagen, kommer fram när det är matdags, seglar omkring lite i akvariet som det behagar, skrapar rutan, rotar runt lite i gruset efter käk men annars ligger han oftast under någon av hans rötter - han har en favorit rot som verkligen är hans, inga guldfiskar är tillåtna där under! :p

Han är väldigt snäll mot övriga invånare i akvariet. Han friar hellre än fäller kan man säga. Han varnar de andra fiskarna i god tid om han inte gillar vad de håller på med så att de har en chans att sticka undan, och sticker de inte på direkten, varnar han igen, till sist hotar han men jag har aldrig sett en fisk som inte sticker då - och aldrig sett några skador som ser ut att vara orsakade av en sugmun i en femkronas storlek heller ;) .

Så länge de är mätta och belåtna så är det är en fredlig fisk men de kan vara revirhävdande mot artfränder, ffa hanarna. De behöver absolut inget sällskap av sin egen art utan det är snarare risk att de blir bråk då. Det går att se skillnad på könen men det är väldigt svårt, vuxna hanar har något större fenor och slankare kropp än honorna.

01Sayidstoumlrre_zpse6986f9b.jpg

(Ett ca 30 cm stycke Sayid)

Dessa lever i vilt tillstånd i amazonasbassängen och vill ha vattenvärden därefter, temperaturen bör ligga på mellan 25-30 grader och pH't mellan 6 - 7,5. Akvariet bör vara minst 200 cm långt och rymma åtminstone 600 liter. De vill ha gott om gömställen, rötter, grenar och hålor som de kan gömma sig i. De kan andas luft också (!) genom att svälja luft och så tas syret upp genom blodkärl i tarmen! De kan överleva i månader på land i hålor så länge det är fuktigt pga av detta, det kan också gå på land med hjälp av deras stora bröstfenor.

awbaj8.jpg

(Sayid - syns i mitten av bilden ungefär - bodde under ett år i en pool i brist på
tillräckligt stort akvarium, då hade han det rätt lyxigt med bottenyta:rofl:)

De äter allt möjligt, mina plecos får huvudsakligen algtabletter och räkor ibland. Det jag tycker är lite svårt är att mata just Sayid (för att han är såpass stor) tillräckligt utan att skräpa ner akvariet totalt, de äter inte snabbt direkt så man kan inte lägga ner en hel dagsranson för hela dygnet i ett svep så jag matar lite, många gånger om dagen istället, funderar ärligt talat på att skaffa foderautomater... Man tror att man skaffar sig en städfisk men faktum är att malar skitar ner mycket mer än vad de gör rent i akvariet.

k50fw3.jpg

(Här är han 37 cm lång)

Herregud... LOVAR att jag ska fatta mig kort om resten av malarna! :o

Sen har vi då segelfensplecosarna. :love:

Min förra gibbiceps blev aldrig speciellt gammal tyvärr, men det var han som fick mig att falla pladask för denna arten. Tyvärr så slutade han helt plötsligt och oförklarligt att växa och ett halvår senare så dog han. Han var alltid framme, pigg, matglad, tjock och glad och så en dag ville han inte ha någon mat alls - nästa dag var han död. Ingen har haft en aning om vad som egentligen var felet med honom eller varför han slutade växa vid 8 - 9 cm så jag har varit bra nojjig över att mina nuvarande småmalar ska råka ut för samma sak.

Han hette iaf Joel och här är lite bilder på honom i olika storlekar:

2v8mkgl.jpg

(Joel 4,5 cm SL, 11 februari 2013)

ngf2ts.jpg

(Joel 6 cm SL, 24 februari 2013)

15337t5.jpg

(Joel 7 cm SL (10,5 cm totallängd) 8 mars 2013)

1_joel_och_sayiddaumlrbak_zpsad9c8910.jpg

(Joel 8,5 cm SL. I början av april nådde han denna storleken och efter det så slutade han växa helt.)

2vackeebebisaumlterreka_zps4d78262b.jpg

I mitten av november dog han tyvärr och då tröstshoppade jag alltså Sammy och min andra pyttemal Joline för att fylla tomrummet liksom.

Så minstingen här hemma är numera Sammy.
"Segelfenspleco" - Glyptoperichthys gibbiceps.

Han kommer antagligen inte vara minst särskilt länge till. Gibbiceps blir stora!
Enligt planetcatfish som anger alla mått på fiskar i standardlängd
(dvs man räknar inte med stjärtfenan i längden) så blir denna 45 cm (dvs ca 55 - 60 cm med stjärtfenan).
De ska även finnas exemplar som är uppe och snuddar på 70 cm.

1gulguldfiskochen_ny_joel_zpsde7d9e87.jpg

1pytteskrutt_zps639beb7c.jpg

(Sammy nyköpt och ynklig, mycket mager. 4,5 cm SL - 30 november 2013.)

Skötsel, inredning, tillväxt, härkomst, vattenvärden, temperatur och allt sådant är i princip samma som för Sayid, vanlig pleco, det enda som skiljer är väl att denna inte kan gå hela livet i ett 720 liters akvarium av standardmått då bredden bara är 60 cm på ett sådant och en vuxen gibbiceps skulle nog helst ha iallafall ett 80 cm brett akvarium - fisken ska ju kunna vända sig. Men det tar många år för dem innan de når upp i de storlekarna.

1Sammysoumlrt_zpsbf233ce2.jpg

(Sammy 16 december 2013, inte så jättemycket större men bättre i hull osv)

I övrigt så är det här är typ den underbaraste malen man kan ha, helt orädda även om man rotar omkring med händerna i akvariet, jag har fått mig en chock ibland när jag står och ska flytta sten i akvariet och inte ser ordentligt och får en gibbiceps i handen istället kan jag säga :p De är också rätt så aktiva under dagen.

Både min Joel och Sammy var såhär så jag antar att deras trevliga temperament är artspecifikt. De är sockersöta som små och blir riktigt vackra som stora.

1sammy_zpsa9c105c9.jpg

(Sammy ca 12 cm SL, 5 februari 2014)

Senast ändrad:

Sen har vi fina Joline som är en "Guldfläckig segelfenspleco" - Glyptoperichthys joselimaianus.

Utseendemässigt är jag nog mest förtjust i henne, tycker hon är jättevacker.
Denna arten blir ca 30 cm standardlängd, dvs ca 40 cm totalt enligt planetcatfish.
Rätt så lagom storlek på en mal! :D

Skötsel och akvariumstorlek, härstammning, inredning och allt sådant är samma som för Sayid.

1Gjpsemeblahlius_Saringldes_somgibbiceps_aumlr_inte_det_enextratroumlstfisk_zps2e44fdd3.jpg

(Mager och nyinköpt Joline - 7 cm SL, 30 november 2013)

1Joline_zps75c74c02.jpg

(Lite tjockare Joline den 16 december 2013)

1Joline_zpse26fde2d.jpg

(Joline - ca 11 cm SL, 6 januari 2014)

001joline_zps5cc42749.jpg

( Joline - ca 13 cm, 4 februari 2014)

Hon är lite skygg, är inte rädd för att man springer omkring framför akvariet eller så men håller sig helst i skymmundan under dagen så länge det inte är matdags - då är hon jäkligt snabb på att komma fram. Lite temperament har denna tösen också, är rätt tuff och armbågar sig gärna fram bland de andra fiskarna, surar på guldfiskarna om de kommer för nära när hon äter, ibland är hon lite grinig på Sammy också. Skulle inte förvåna mig om hon börjar köra med Sayid också när hon kommer över 25 cm strecket.

Både joselimaianus och gibbiceps är bredare/biffigare i kroppsformen än vad pardalisen är, men det kanske syns på bilderna.
Allihopa är rätt så kassa på att ta alger i akvariet :p

Sista malen ut är...

Mördarmalen - Satanistus ancistrus:
Utbredning: Helvetet, Syndafloden, Styx.
Äter: Liken av alla andra fiskar i akvariet som de har mördat.

Skitgrinig, svinförbannad, aggressiv och allmänt jävlig fisk som använder allt annat i akvariet över 10 cm som slagpåse!
Är bra på att äta alger men annars är det en fisk som passar bäst i toaletten!!! :devil:

Argancistrusalma_zpsec0b21e5.jpg

(Fisken från Helvetet: Arga Ancistrusen Alma)

Hehe, nä... :angel: ;)
Detta är alltså en helt vanlig Skäggmunsmal - ancistrus sp
- som egentligen är en rätt bra mal, älskad av många, finns i många olika färger, teckningar och det finns varianter med lååånga fenor.

En mal som faktiskt gör "sitt jobb" - dvs den äter akvariumalger!!!
Passar bra i många akvarier då den inte blir så stor utan slutar på 15 cm totallängd, hanarna kan i vissa fall bli upp till 20 cm.
Blir också sisådär 20+ år gamla.
Vill ha 6-8 i pH, 22 - 27 grader varmt,
ska ha minst ett 100 liters akvarium som är minst 80 cm långt,
inrett med många gömställen och rötter att gnaga på,
kommer ifrån amazonas,
är växtätare - vill ha algtabletter och grönsaker och sådant :p

Det sägs att de är fredliga men pyttsan heller! De kan vara riktigt griniga mot andra malar och hanarna kan även vara griniga mot varandra.

1_hemskt_monster_zpsb4948092.jpg

(Alma i sitt prickiga kamouflarge)

Min Alma är ett litet monster (!!!) ett 11 centimeters rent raseri. Spelar ingen roll hur mycket mat eller gömställen hon har - hon är arg ändå. Hon har gett mina guldfiskar stryk, hon gav Sayid stryk och hon slog halvt i sönder min stackars lilla Joel, alla fenorna var jättetrasiga morgonen efter jag satt ihop dem.

Nu bor Arga Ancistrusen Alma med ett gäng Indiska glasmalar och S.lineolator istället - de är tydligen för små/osynliga för att uppfattas som boxningssäckar.

Vet inte hur gammal hon är, fick med henne med ett akvarium. Ägaren sa bara att han hade haft två malar men att den andra hade försvunnit - slår vad om att Alma slog ihjäl den! :eek: ;)

Hon är tyvärr skygg också, inte jätteglad i mig! Ser henne någon gång i veckan som högst :o

De har utfällbara sylvassa taggar på sidan av huvudet, på denna bilden syns de under ögat. De ser inte mycket ut men de gör ont att bli stucken kan jag säga och de är mycket bra till att ge andra fiskar däng med också, eller för att fastna i håven för all del....

De fäller ut dem när de känner sig hotade eller när de bråkar med andra fiskar bara för att :rage:.

scgo03.jpg

(Alma - snyggaste kamouflage-färgen hon har i repertoaren)

Det bästa med ancistrus är nästan hur snyggt de ändrar färg när de kamouflerar sig, det är som att ha en ny fisk varje gång de kikar fram! :p

Vad menar du med att inte ha rent kranvatten i karet?:o jag fyller alltid på med rent kranvatten när jag har vattenbyte.. Är det något jag bör sluta med o vad ska man ha istället?:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
91 759
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 938
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 435
Senast: Jojo
·
  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 947
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar