Sv: Akvarietråden II
Sådär
_Skifting_ nu har jag hittat lite bilder!
Sayid får vara första malen ut.
Vanlig pleco -
Pterygoplichthys pardalis, 40 cm, nästan 10 år:
Det går inte riktigt att berätta om Sayid utan att också erkänna att han har haft det minst sagt fördjävligt hos mig under många år. Han är en av mina första fiskar från den tiden då jag fick mitt första akvarium och inte visste ett skit om hur man tar hand om fisk. Jag visste heller inte vad jag hade fått för mal, eller att han skulle bli så stor...
(Sayid som nyinflyttad - en liten, liten pytteskrutt)
I princip allt som man kan göra fel som fiskägare har jag gjort fel iallafall någon gång under denna tiden och Sayid har varit med på hela resan.
Det är ett rent under att han lever än idag!
Han har bott för trångt,
Han har fått på tok för lite mat,
Han har råkat ut för olyckor,
Han har levt i vatten med skitdåliga värden,
Han har levt i rent kranvatten (alltså ja, pucko-scandi 15 år trodde att fiskar skulle LEVA i rent vatten direkt från kranen.)
Fiskarna dog som flugor - alla utom Sayid, och jag fattade ingenting.
På grund av detta så har han inte växt ordentligt, han borde vara större än sina 40 cm vid det här laget men tillväxten hindrades så kraftigt under hans första levnadsår att han antagligen aldrig kommer att bli så stor som han borde ha blivit. Detta är verkligen inte hälsosamt för en fisk.
(Sayid - kanske ca 10 cm på denna bilden. Mager och klen.)
Enligt planetcatfish.com blir denna arten 35 cm standardlängd, dvs ca 45 cm totallängd, enligt zoopet.com kan totallängden bli ända upp till 60 cm. Vad som stämmer bäst vet jag inte, planetcatfish är dock en mer tillförlitlig källa när det gäller malar, 60 cm pardalis är nog väldigt ovanligt i akvarium.
Den här typen av malar blir 20 - 30 år gamla ungefär så Sayid har ju några år till på sig att växa ikapp om han kan, vill och orkar.
Vad jag har förstått så slutar de egentligen aldrig att växa men det går långsammare och långsammare för varje år och de växer väl mer på bredden än på längden i slutet.
Under rätt förutsättningar växer de annars mycket snabbt i början, från ca 1 cm till 2 cm i månaden, så på ett år bör de hunnit över 25 cm strecket, men efter de första två åren stannar tillväxten av avsevärt.
(På denna bilden är han flera år gammal och ska flyttas till ett större kar. Han är väldigt liten för sin ålder på denna bilden.
Som jämförelse så är Joline - en av mina nuvarande bebismalar nästan i den storleken NU och henne har jag bara haft i några månader.)
Personlighet:
Sayid är en långsint gubbe! Har man plockat upp honom ur akvariet (pga av flytt till större akvarium som jag har fått gjort några gånger under hans liv) så kan han vara sur i månader efteråt. Men annars, under normala omständigheter, är han inte speciellt skygg alls.
Som ung var han dock väldigt, väldigt skygg men detta kan ha berott på att han bodde alldeles för trångt och med för få och dåliga gömställen - då kan de känna sig rädda och stressade.
Sayid är inte direkt jätteaktiv under dagen, kommer fram när det är matdags, seglar omkring lite i akvariet som det behagar, skrapar rutan, rotar runt lite i gruset efter käk men annars ligger han oftast under någon av hans rötter - han har en favorit rot som verkligen är hans, inga guldfiskar är tillåtna där under!
Han är väldigt snäll mot övriga invånare i akvariet. Han friar hellre än fäller kan man säga. Han varnar de andra fiskarna i god tid om han inte gillar vad de håller på med så att de har en chans att sticka undan, och sticker de inte på direkten, varnar han igen, till sist hotar han men jag har aldrig sett en fisk som inte sticker då - och aldrig sett några skador som ser ut att vara orsakade av en sugmun i en femkronas storlek heller
.
Så länge de är mätta och belåtna så är det är en fredlig fisk men de kan vara revirhävdande mot artfränder, ffa hanarna. De behöver absolut inget sällskap av sin egen art utan det är snarare risk att de blir bråk då. Det går att se skillnad på könen men det är väldigt svårt, vuxna hanar har något större fenor och slankare kropp än honorna.
(Ett ca 30 cm stycke Sayid)
Dessa lever i vilt tillstånd i amazonasbassängen och vill ha vattenvärden därefter, temperaturen bör ligga på mellan 25-30 grader och pH't mellan 6 - 7,5. Akvariet bör vara minst 200 cm långt och rymma åtminstone 600 liter. De vill ha gott om gömställen, rötter, grenar och hålor som de kan gömma sig i. De kan andas luft också (!) genom att svälja luft och så tas syret upp genom blodkärl i tarmen! De kan överleva i månader på land i hålor så länge det är fuktigt pga av detta, det kan också gå på land med hjälp av deras stora bröstfenor.
(Sayid - syns i mitten av bilden ungefär - bodde under ett år i en pool i brist på
tillräckligt stort akvarium, då hade han det rätt lyxigt med bottenyta)
De äter allt möjligt, mina plecos får huvudsakligen algtabletter och räkor ibland. Det jag tycker är lite svårt är att mata just Sayid (för att han är såpass stor) tillräckligt utan att skräpa ner akvariet totalt, de äter inte snabbt direkt så man kan inte lägga ner en hel dagsranson för hela dygnet i ett svep så jag matar lite, många gånger om dagen istället, funderar ärligt talat på att skaffa foderautomater... Man tror att man skaffar sig en städfisk men faktum är att malar skitar ner mycket mer än vad de gör rent i akvariet.
(Här är han 37 cm lång)
Herregud... LOVAR att jag ska fatta mig kort om resten av malarna!