Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden II

Haha jag har suttit och nördat runt lite på datorn, hittade ett par fina exemplar av praktbotia:
image_medium

Den heter tydligen Marge och är 29 cm och fet som en gris!!! :eek: :eek: :eek:
Marge och kompisarna:

image_medium

Imponerande måste jag säga! :D

Gillar den här feta slöjstjärten också:

RTXL007.jpeg

...Min Ärta om några år :angel: *önsketänkande/skräckscenario*

Tack ska ni ha båda två :D är rätt nöjd med inredningen faktiskt, men det är svårt att fånga det på bild.

Ja, större än mollys tänker jag, vill ha något som syns! Neonisarna är så små att de mest fladdrar runt, och makarna gömmer sig.

Jag tycker att scalarer är superfina men då faller det ju på att dom kanske käkar upp tetrorna när de växer upp. Vill gärna ha en fisk som rör sig högt upp.

Fjärilsciklider har jag haft, men dom dör så lätt...

Regnbågsfisken där såg spännande ut, ska kolla närmre på den :) nån lite större gurami skulle säkert passa bra också precis som du säger.

Jag hade stora scalarer ihop med tetror utan bekymmer, även rödciklid eller vad dom nu hette i vanligt sällskapskar och macropoder (stavning?). Färgglada och trevliga fiskar :)
Annars så lägger jag också en röst för guramis. Finns i flera storlekar och färger.

Senast ändrad:

Nä, skalarer, speciellt inte fullvuxna, kan man inte lita på när det gäller småtetror och sen blir de ju för stora för ditt kar också.
De ska väl ha minimum 250 liter eller något sådant, blir rätt rejäla fiskar av dem med tiden.
Kruxet är ju det där: mellanstor fisk 10-20 cm (låter det som om du vill ha?), som ska trivas i akvariet och dessutom inte störa eller äta neoner.

Jag vet inte, men det känns som att de flesta medelstora fiskar kommer vilja äta neoner till frukost. :eek:
Mina guldfiskar åt ju t.ex upp mina kardinaler när de kom upp i 12 - 15 cm storleken :(

De jag kan komma på är regnbågsfiskar och vissa labyrintfiskar som sagt, behöver ju inte vara någon av de vanligaste
sorterna man oftast ser i affärerna heller. Segelfensmolly hade kunnat passat också, blir ju rätt stora de med ca 15 cm eller något,
men du kanske inte är så förtjust i dem och jag undrar om inte de också kan tänka sig att provsmaka neoner när de väl kommit
upp i den storleken, rätt breda gap på de odjuren! :p

Haha, ja! Riktiga praktexemplar det där :rofl:
Lycka till med att knö ner den slöjstjärten i en guldfiskskål liksom!

Ser ni vad det här är? :D

1guldfiskbarn_zps38e5f8eb.jpg

1guldfiskbebis_zps052096d1.jpg

1guldfiskyngel_zps9d0f2223.jpg

:love: Mmwaaa! :love: Guldfiskbebisar! :love:

Idag har de flyttat till ett 64 liters, var lite orolig för att jag har haft möss i det karet innan = inte säkert att silikonen är hel, men det var den!
Hittade ägg i karet igår så jag tänkte fota dem också men när jag kollade i karet var de redan kläckta och massa nyckläckta guldfiskyngel
hängde på inredning och rutorna istället. De nyckläckta kan jag bara glömma att fota, provade men fick inte en enda bild på dem - för små!

Hihi nä, hade jag haft någon annan fisk som förökar sig i akvarium i det karet hade jag inte gissat på guldfisk.
Trodde ju det var odjur först. Det känns helt overkligt att sådana små kan bli stora guldfiskar på 30-40 cm!

Haha ja, jag hade också undrat vad det var för något :p och som du säger , helt sjukt att något så litet kan bli så stort!:eek:
Håller tummen att du lyckas föda upp några stycken!:D

Haha, RÄTT! Alienuppfödning på gång här för fulla muggar!
De här ynglena ser så himla korkade ut också, de liksom smyger sig på maten och sen hugger de
och missar de så ser de ut som frågetecken, får de tag i det så ser de ändå ut som frågetecken.

Darkie: Tack! Har fått hjälp av en guldfisk och slöjuppfödare så jag vet i alla fall hur/vad jag ska göra,
sen kan jag ju förstås klanta till det ändå men jag ska försöka att inte göra det. :p

Här kommer ännu fler bilder :o

Sayid är så himla snäll mot småmalarna att det är inte sant, vad jag älskar den här fisken! :love:
Sammy simmade bara rätt in och kollade vad Sayid hade i munnen! Sayid bryr sig oftast inte ens,
och gör han det får de bara en tydlig varning först så att de har en chans att pysa iväg:

0001sammysayid_zpsa8af436b.jpg

Grisarna:

0001guldgroumlnorsngevitliksok_zps1d6ec508.jpg

0001guldis_zps1a0379a8.jpg

Fotomodellen Skriner (och en lite trasig Kizame):

0001guldskrinkiza_zpsf5c04b4b.jpg

Hela högen:

0001helahoumlgen_zps5b6a92ec.jpg

De ser ut som ett gäng badleksaker med alla de där färgerna!

Senast ändrad:

Den silver/guld/vit aktiga eller vad det nu är för något var riktigt fin! :)
Jag hade för några år sedan koifiskar med långa fenor...hmm... kommer inte på vad den modellen hette :o trefärgade var dom iaf. Jag saknar dom ibland men fyyy vilken oreda dom ställde till med. Fanns ju inte en växt dom lät sitta på plats :p
Jag blir lite sugen imellanåt på att skaffa ett stort kar igen och stoppa i fiskar i lite större modell än de jag har nu.:)

Idun? Den med långa fenor? :)
Åh, koi är så himla vackra, hade det inte varit för att de blir så hiskeligt stora hade jag velat haft sådana också.
Har samma problem med guldfiskarna kan jag säga, sätt ner en växt och de rycker upp den eller äter upp den direkt.
Hehe, ja, jag vill ha fler stora, större, mermermera liksom... Akvarium verkar ha en tendens att föröka sig, och det känns som om det bara blir värre ju fler man skaffar sig, haha! :o
Ett stim abborrar i ett kar vill jag ha t.ex, ett stim fläckiga bengäddor i ett annat, en fahaka i ett eget kar... hm... och när jag ändå är igång kan jag tänka mig ett sånt här också: http://www.youtube.com/watch?v=u7deClndzQw

:D

Wow :love: jag älskar sådana akvarier! Kan sitta hur länge som helst och bara titta, glömmer både tid och rum!

Ja precis, den med långa fenor :) ja dom blir ju tyvärr enorma, jag längtar efter den dagen jag har ett hus för då blir det en ordentlig damm så jag kan ha sådana igen! :love:
Haha kan tänka mig det, om man ändå kunde säga till dom att låta bli inredningen :p

Ja, det blir som ett beroende. Tur att man inte har så mycket plats o pengar tillfället!:p
Så fint! :love: man blir helt fast o bara drömmer sig bort!

kl

Joline blir bara vackrare och vackrare ju mer hon växer tycker jag:

001joline_zps5cc42749.jpg

Hon ligger på mellan 13-14 cm nu, utan stjärten inräknat = dubbet så stor som när hon kom :D
Sen har hon blivit bra mycket kaxigare på sista tiden och är inte lika (grön) kamouflerad
längre utan struttar runt som om hon äger hela akvariet.

Guldfiskynglena äter och växer och äter och äter, tjocka magar på små, små barn:
001guldfiskyngel_zpsd3c021ba.jpg

Sen fick jag en hell kull helt enorma platybebisar, fattar inte hur de fick plats, mamman är inte så stor men de nyfödda ynglena som kom ut var större än de yngel jag har som har x-antal veckor på nacken. Kollade i yngelkaret och bara: Är det här ett skämt eller? :rofl:

Haha vilken putmage :p

Har med vilje endast ena könet på de som ynglar av sig ofta. Men hade gärna fått på malarna eller botiorna men det är ju väldigt tveksamt att det händer ^^ Känns som en chans på miljonen typ :p

Ja, de bara vräker i sig! :eek:

Förstår det! Hade honor och hanar separat ett tag just pga att de blir så många så fort. De som går tillsammans nu vill jag ha ungar på, har dock aldrig sett så STORA platyyngel innan - undrar vad det kan bero på? Läste någon gång att under olika förutsättningar så föder de antingen många små, eller få stora - fast jag kommer inte ihåg de olika förhållandena där emellan.

Hehe, trodde jag med guldfiskarna också men likväl förbannat blev det yngel där ändå :rage:
Har bett dem att sluta göra barn men de lyssnar inte! :P Hittade en ny kull guldfisk senast igår morse :wtf:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
91 759
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 938
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 435
Senast: Jojo
·
  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 946
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar