Agilitykursen börjar nästa vecka

Blueberry

Trådstartare
... men vad behöver jag veta om agility innan jag kliver in på planen? :o

Jag vet verkligen inte mycket, typ att det är en hinderbana med bland annat hinder att hoppa, tunnlar, slalom och vippbrädor och att det går på tid och att alla som utövar det tycker att det är jäkligt roligt.
And that's pretty much it.

Ni vet säkert än mig.
Berätta!

Sv: Agilitykursen börjar nästa vecka

Du behöver veta vad som motiverar just din hund, och hur din hund är tillsammans med andra hundar. :D Övrigt lär man sig efter hand om man har en bra kursledare.

Det är ju troligtvis en nybörjarkurs du anmält dig till, så då ska du väl inte behöva några förkunskaper, om det inte står något om det på klubbens hemsida :)

Fast, som Snurrfian skrev, att veta vad som motiverar honom är ju helt klart en fördel. Sedan kan det nog vara bra att kunna skillnad på höger och vänster.

Det där med höger och vänster blev lite fel när jag och min tik började med agility.
Jag tänkte inte på att det kommandot redan var "taget" till något helt annat. Men jag kom ihåg det när hon kom farande ut ur tunneln, jag ropade höger och hon satte sig ner och viftade med höger tass.:p Vad duktig han var egentligen, som stannade upp och gjorde det hon blev ombedd att göra.

Efter det fick det bli in/ut istället för hö/vä, och det funkade mycket bättre.

+ Snurrfian

Japp, det är en grundkurs.
Billy motiveras av ostbågar, korv och högt tempo. Jag kan till exempel belöna honom med att vi springer en bit tillsammans.
Tillsammans med andra hundar är han en glad skit, vi har gått grundlydnad och det har inte varit några problem alls. Han behåller fokus på mig även om det händer saker runt omkring.

Jag kan skillnad på höger och vänster, men det kan inte hunden :angel:

Agility som sport då. Vad bör jag veta?

Ingenting direkt. Vi går nybörjarkurs nu och det har inte krävts några förkunskaper alls förutom att man ska ha skaplig koll på sin hund.

Men det är bra att ha koll på belöning och så är det bra att redan innan ha grundat lite med att hoppa upp på stenar/hoppa över pinnar och liknande saker!

Ni kommer helt säkert gå igenom allt från början i lugn och ro :)

Ett tips bara: Rusta har billiga agilityhinder (tunnlar, hopphinder, däck) och det är super att ha hemma på gräsmattan! Jag köpte efter vårt första kurstillfälle och allt går lättare (och fortare) om man kan träna ofta! Vi kör flera gånger om dagen ibland :D

Förutom godis är det bra att ha med sig en leksak som är "speciell" för hunden. I vissa moment är det bra att kunna belöna genom att kasta belöningen framåt och en ostbåge flyger rätt dåligt. :D En boll med snöre är bra, då kan man kampa lite också.

Annars är det bra att veta att det inte bara är att "tuta och köra" utan satsa på en få en bra grund på hindrena, det är svårare att lära om när hunden väl har börjat kasta sig ut från toppen på A-hindret t.ex. Fråga om (om ni inte får det) smådetaljer ni kan träna på hemma mellan träffarna, t.ex. kontaktfält och dylikt.

ta kläder med bra fickor för godis/leksak, så dom inte ramlar ut, men det ska ändå vara enkelt att ta fram godiset/leksaken! och bekväma och rörliga kläder, såklart;) Jag tycker team sportia byxor är super!

Annars kommer du få lära dig det du behöver på kursen :laugh:

Vad kul :-) Ni kommer att ha väldigt roligt ihop.

Som sagt var så kommer du förhoppningsvis lära dig det du behöver på kursen. Ibland är det inte bra att kunna "för" mycket för då går man kanske för fort fram. Och det tycker jag är det viktigaste. Ta det lugnt! Man blir glad över att hunden gör snabba framsteg men lägg tid på att befästa beteendena ordentligt.

En sak du kan börja fundera på är hur du vill ha dina kontaktfält, det är de färgade markeringarna på balanshinderna där hunden måste sätta minst en tass. Det är krångligt att träna om dem och därför är det bra att veta vad man vill innan man börjar träna. Och lyssna inte på de som säger att du har en liten hund att den inte kommer ha några problem med det för min lilla dp på 28cm har hoppat A-hindret på tävling :( Om jag fick välja att göra om något hur jag tränat min hund så är det balanshinderna och då är det väldigt sällan hon får fel på dem men jag hade velat ha ett säkrare beteende jag kunde lita på.

Och största anledningen till att man ska ha ett beteende där är för att hunden inte ska skada sig, inte för att man inte ska få 5 fel på tävling. Jag tycker många instruktörer är otydliga med det och jag har sett på tok för många skador på hundar som hoppat A-hindret för att inte predika hur viktigt det är att hunden aldrig lär sig att den kan hoppa ner.

Hoppas jag inte tråkade ut dig innan du börjat nu ;)

Och jag ba: Kontaktfält?
Han kan tasstarget, så det borde kanske funka?

A-hindret?
Är det den stora, höga, stående vinkeln som de springer upp och sedan ner för? (DET ÄR SKITHÖGT JU!)

Vad kul :-) Ni kommer att ha väldigt roligt ihop.

Som sagt var så kommer du förhoppningsvis lära dig det du behöver på kursen. Ibland är det inte bra att kunna "för" mycket för då går man kanske för fort fram. Och det tycker jag är det viktigaste. Ta det lugnt! Man blir glad över att hunden gör snabba framsteg men lägg tid på att befästa beteendena ordentligt.

En sak du kan börja fundera på är hur du vill ha dina kontaktfält, det är de färgade markeringarna på balanshinderna där hunden måste sätta minst en tass. Det är krångligt att träna om dem och därför är det bra att veta vad man vill innan man börjar träna. Och lyssna inte på de som säger att du har en liten hund att den inte kommer ha några problem med det för min lilla dp på 28cm har hoppat A-hindret på tävling :( Om jag fick välja att göra om något hur jag tränat min hund så är det balanshinderna och då är det väldigt sällan hon får fel på dem men jag hade velat ha ett säkrare beteende jag kunde lita på.

Och största anledningen till att man ska ha ett beteende där är för att hunden inte ska skada sig, inte för att man inte ska få 5 fel på tävling. Jag tycker många instruktörer är otydliga med det och jag har sett på tok för många skador på hundar som hoppat A-hindret för att inte predika hur viktigt det är att hunden aldrig lär sig att den kan hoppa ner.

Hoppas jag inte tråkade ut dig innan du börjat nu ;)

TS: Kakis har extremt rätt i det han/hon skriver :bow:!

En annan sak som jag rekommenderar när du går kursen: Kolla upp vad läraren har för utbildning/meriter, om det är en som aktivt tävlar agility och har mycket kunskaper, eller en som bara ser agility som en skoj plojgrej.

Detta är särskilt viktigt om du vill ut och tävla senare, för att lära in fel gör det så mycket svårare att rätta upp det senare. Finns massor med instruktörer som inte har ens grundläggande kunskaper i de olika inlärningsmetoderna som finns för kontaktfält, slalom osv, utan bara sätter upp en bana och säger typ "nu ska vi se hur det går" (jag har hört om instruktörer som hållt vad de kallade för tävlingskurs, där de inte ens hade lärt ut tolvpinnarsslalom eller ens pratat om kontaktfältsmetoder :crazy:).

Annars så är mitt bästa tips: Ha kul, för agility är SJUKT roligt :D!

A-hindret?
Är det den stora, höga, stående vinkeln som de springer upp och sedan ner för? (DET ÄR SKITHÖGT JU!)

Kontaktfält är nedre delen på balanshindrena, dvs balansbom, gungbräda och A-hinder och markerat i en annan färg än resten av hindret. Hunden ska sätta minst en tass på kontaktfält både när den går ner och upp, annars har den inte tagit hindret korrekt. Targetträningen kommer du ha mycket nytta av då! Kontaktfältsträning är lätt att träna hemma, det enda du behöver är en planka i rätt bredd och en billig dörrmatta från öob för tio kr. :)

A-hindret är det höga ja men oftast det hinder som hundarna har lättast för eftersom det är så pass brett. Balansbommen är smalare och en del kan tycka den är lite läskig (högt och smalt). Svårast är egentligen gungan eftersom den rör sig under hunden och den måste våga ta kontroll över brädan och väga över den så den slår ner på andra sidan. Den får man dela upp i moment när man tränar in så hunden inte råkar bli ängslig.

Men oroa dig inte, du kommer att få lära dig allt det här på kursen.

A-hindret?

Japp det är detta som är A-hindret. Även små hundar tycker det är kul, på det ljusare fältet längst ner måste hunden ha minst en tass (det finns även på uppfarten) :
5360_127863031227_762946227_3202766_1498031_n.jpg

Sen är balansbommen detta hindret. Samma här att det finns kontaktfält både på upp och nerfarten:
5360_127863021227_762946227_3202764_160087_n.jpg

Gungbrädan har också kontaktfält och hunden får inte lämna hindret förrän det slått i marken, för små hundar kan det vara en lite frustrerande åktur(som dessutom tar tid). Därför är det viktigt att lära de springa ända ut för då kommer de ner snabbast.
6320_120952111227_762946227_3082708_5543837_n.jpg

Skogstrollet har helt rätt i vad det gäller gunga, träna försiktigt och i dela upp det i många steg för har de en gång blivit rädda pga att man gått för fort fram är det svårt att få bort det. Hoppas du får en bra instruktör (för det MosterMia skriver håller jag med om till 100%, det finns ju tyvärr inget krav på att man ska egna meriter för att bli agilityinstruktör för nybörjare) och du lär dig mycket på din kurs. Och undrar du över något är det ju bara att lägga ut frågor här så är vi ett het gäng som svarar :laugh:

Om man vill ha ett stoppat kontaktfält är det en bra metod att använda för inlärning.

Alternativet är ett springande kontaktfält där man lär hunden att springa ända ner utan att stanna.

Det finns för och nackdelar med båda metoderna och de kan tränas in på mängder av sätt. Och valet beror mycket på vad föraren tycker och hur hunden fungerar så det är svårt att säga något generellt.

Håller med de som sagt att nogrannheten är viktigast i början. Ha kul och ta en sak i sänder! I början vågade min bara hoppa! Och bordet då. Sedan vågade han öppna tunneln genom att instruktören höll i honom och jag lockade i andra änden. Platta tunneln var svårare men en dag gick det oxå! Han var jätterädd för balansbommen så vi fick ta en godis på varje fotsteg och locka honom. Vippbrädan tränade vi länge genom att vi var två då han var livrädd! Jag höll hunden kopplad och en annan stannade brädan på mitten och sänkte den sedan långsamt. Sedan lärde jag honom stanna på mitten genom att säga stanna helt enkelt. Kontaktfälten har aldrig varit ngt jag behövt träna på egentligen. Slalomet tränade jag med godis i handen och visa. Men började tröttna på att han inte tänkte och bara följde godiset så jag shejpade in det hemma att han skulle lära sig att man rundar pinnarna! Nu kan han!
A-hindret var döööläskigt. Men andra terminen så bara vips sprang han upp och tyckte det var värsta kul :D

Agilityn för mig har varit obetalbar eftersom han gillar snabba aktiviteter. Han har lärt sig många nya ord och vi tränar även i skogen. Han har lärt sig fokus bland andra hundar lös och så har han blivit så mycket modigare!

Jag tränar dock inte för att tävla så jag är ingen expert.

Alla:

Vad härligt engagerade ni är :bow:

Tränaren är samma tränare jag har haft på grundlydnadskursen, hon är jättebra och tävlar aktivit i agility, spår och lydnad. (Jag tror att det var förra året hon deltog i SM i alla tre grenarna :eek: )

Jag är redan rädd för A-hindret :o
Men jag har förstått att det finns hoppklass för oss mesar?

ta kläder med bra fickor för godis/leksak, så dom inte ramlar ut, men det ska ändå vara enkelt att ta fram godiset/leksaken! och bekväma och rörliga kläder, såklart;) Jag tycker team sportia byxor är super!

Annars kommer du få lära dig det du behöver på kursen :laugh:

Lägger till: glöm inte skor som du kan springa på halt gräs i! ;)

Jag har bara provat agility lite grann, men tycker det är jättekul. Min äldsta dvärgpudel är inte road, han föredrar att lulla runt i egna tankar. Det är mest "Jaha, nu har jag hoppat. Får jag gå hem nu?". Hans yngre brorson verkar lite piggare på det, så vi får se. :devil:

Hahaha åh vad rolig du är :D. A-hindret brukar hundarna tycka är superballt, och speciellt många små hundar ställer sig gärna på toppen i början för att kolla utsikten.

Jag håller för närvarande en fortsättningskurs i agility som avslutas imorgon (såå kul!). Mina tips till dig är:

- Hunden gör inte fel, du gör ;)
- Ha gott godis och leksak med dig
- VÅGA leka och busa med hunden! Agility är ju den sporten där du får berömma precis hur mycket som helst, eller låta, så dra nytta av det. Min hund låter som ett helt hundslagsmål när jag kampar med henne, men efter det springer hon som bara den ;).
- Belöna FRAMÅT och belöna initiativtagande! Jag har lärt mig den hårda vägen, då jag har en extremt kontaktsökande hund. Man vill ju att hundarna ska kunna arbeta så självständigt som möjligt, men ändå vara följsamma.
- Läs på om olika metoder när det gäller slalom och kontaktfält. Dessa är de i särklass mest utslagsgivande hindren på banan. Slalom kan man tex lära in med allémetoden, 2x2metoden, slalombågar (som är det lättaste sättet imo, spec om man inte är så van själv).

Sen måste jag ju skriva lite om kontaktfält :angel:. Det är SKITKUL :D. Många har en väldigt negativ inställning till dem (spec om man haft problem med det med tidigare hundar) men det är det roligaste hindret på hela banan enligt mig. Jag har valt 2av2påmetoden men en del kör med running contacts också (youtuba, det är jäkligt snyggt). Den sistnämnda kräver dock mycket mer av föraren och är svårare att få hållbar. Man tjänar mer tid, men får svårare att hinna med att placera sig efter hindret i en bana.

Denna sida tycker jag förklarar kontaktfält bra, när det gäller 2av2påmetoden. http://www.carpemomentum.nu//Kontaktfalt.htm

Och här är en film från när jag tränar kontaktfält, dock ett år gammalt och de har blivit ännu bättre men det ger iaf ett hum om hur det ser ut :).
http://www.youtube.com/watch?v=syYTDLats7Q

Om sporten behöver du inte veta så mycket när du börjar. Det finns två olika typer av klasser, nämligen agilityklass och hoppklass. I hoppklassen finns inte balanshindren med (balansbommen, a-hindret och gungan). Alla personer tävlar mot alla, oavsett ålder, kön osv. Hundarna är indelade i 3 storleksklasser, small, medium och large. Klasserna är också indelade i 3: klass 1, 2 och 3. För att komma till nästa klass måste man ha fått tre "pinnar", vilket man får för ett felfritt lopp (poängmässigt och tid) där man placerat sig bland de 15 bästa procenten.

I klass 3 kan man få Cert, vilket man får för ett nollat lopp och vinst. Om vinnaren har tre cert och därmed är champion, vandrar certet neråt i resultatlistan men max till plac 5. I klass 3 tävlar man även om SMpinnar och om man får tillräckligt många kvalar man till SM. Agility kan även tävlas i lag och då behöver man inte vara i någon speciellt klass, med svårigheten på banorna är klass 2 nivå.

Nu ska jag sluta innan jag skriver en hel roman :D

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 842
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 654
Senast: Pratsch
·
Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 365
Senast: alazzi
·
Relationer Hej kära bukefalister! Nu vänder jag mig till er för att få hjälp och rådgivning i en situation som har växt fram den senaste tiden...
Svar
5
· Visningar
1 585
Senast: Malin_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund