Agilitykursen börjar nästa vecka

Sv: Agilitykursen börjar nästa vecka

En sak till, om du någonsin säger "saaakta" eller "luuugn" kommer jag personligen och nyper dig i örat :devil:. Agility går på tid! :D (plus att har du en osäker hund och du säger "luuugn" med lite halvpanik i rösten kommer du garanterat att få en hund som blir rädd för gungan ;))

...och så avslutar vi med ett klipp på världsmästaren i large för andra året i rad - Lisa Frick med Hoss!
http://www.youtube.com/watch?v=xmWQrIyBxqc&feature=related :bow:

Senast ändrad:

Tack :bow:

Billy är lite av en fegis när det kommer till saker, alltså rent fysiska ting. Så ett av målen är att få honom lite modigare och framåt. Däremot växer han oerhört mycket av belöningar, ära och berömmelse. (När vi har varit på träning med uppfödarna har det stått hinder framme ibland. Billy dog lite första gången han såg tunneln. Ivan gick givetvis raka vägen in i den, säkert bara för att retas :cool: Men med draghjälp av den då fyra månader gamla valpen och en hel del pepp vågade sig Billy genom tunneln.)

Jag kommer att få jobba mycket med att väcka hans intresse för kamplekar. Det har alltid varit ganska svalt, och jag har verkligen fått lägga mycket energi på belöningsutveckling. Däremot kan jag lätt belöna honom med spring och bus, han äääälskar att springa.

Jag har tränat mycket kontaktövningar med honom på sistone, eftersom han är ganska självständig. Han tycker att det räcker gott och väl med en snabb blick över axeln när vi är ute på promenad, medan jag vill ha ögonkontakt. Ska jag fortsätta med att träna på det?

Och vilka storlekar är S?
Är det Billy?
Han är 31,5 cm hög.

Är han skeptisk till fysiska saker är det extra viktigt att gå lugnt fram så han behåller självförtroendet och inte blir skrämd av något. Det är ju väldigt individuellt hur hundarna är och på en kurs jag höll hade jag en hund som tyckte det var jätteläskigt att gå på andra material än marken så balanshinderträningen för den hunden var bara att den skulle lära sig uppskatta att gå på en balansuppfart som låg platt på marken. Så det gäller att man anpassar träningen efter individen.

Billy är S, det är alla hundar under 34.99 cm.

Det är ju toppen att du kan belöna med spring och bus, man måste själv hitta det som motiverar ens hund :).

Kontaktövningar är toppen, allt som får hunden att bli koncentrerad på dig, och får hunden att vilja vara med dig är bra. Man kan även träna att springa i cirklar med en godis i handen och att hunden ska följa dig och din hand. Typ såhär http://www.youtube.com/watch?v=-dG_5eRGqgE&feature=related . Att träna på "sitt stanna kvar" är också en jättebra grej att träna på, som man enkelt kan göra hemma.

Jag tror Billy kommer tycka att det är jättekul och verkligen växa med uppgiften. Flera av mina kursare har sagt att deras hundar blivit mycket busigare, modigare och gladare sedan de började med agility!

Om man vill ha ett stoppat kontaktfält är det en bra metod att använda för inlärning.

Alternativet är ett springande kontaktfält där man lär hunden att springa ända ner utan att stanna.

Det finns för och nackdelar med båda metoderna och de kan tränas in på mängder av sätt. Och valet beror mycket på vad föraren tycker och hur hunden fungerar så det är svårt att säga något generellt.

Angående kontaktfälten så har jag personligen kommit fram till att det är vettigt att lära in både running contacts (springa utan att stanna) och stoppat kontaktfält med släppord. Running contacts lär ju spara tid men det går ju inte att köra jämt och då lär också ett kommando för stoppat kontaktfält läras in.

Angående kontaktfälten så har jag personligen kommit fram till att det är vettigt att lära in både running contacts (springa utan att stanna) och stoppat kontaktfält med släppord. Running contacts lär ju spara tid men det går ju inte att köra jämt och då lär också ett kommando för stoppat kontaktfält läras in.

Nu blev jag nyfiken :laugh: Jag har inte stött på någon som blandat stoppade och running innan. Varför går running inte att köra jämt? Skapar man inte en osäkerhet hos hunden och hur vet den vad den ska göra? Målet är ju med båda metoderna att hunden ska utföra beteendet självständigt. Hur fungerar det i praktiken?

Nu blev jag nyfiken :laugh: Jag har inte stött på någon som blandat stoppade och running innan. Varför går running inte att köra jämt? Skapar man inte en osäkerhet hos hunden och hur vet den vad den ska göra? Målet är ju med båda metoderna att hunden ska utföra beteendet självständigt. Hur fungerar det i praktiken?

Kör man running contacts i ett scenario där du har balansbommen + ett hinder framför (som hunden ej ska hoppa utan ex. ta ett hinder till vänster) kan det bli svårt att hinna med hunden beroende på hur banan är uppbyggd. Ibland kan man ju inte ta genvägar och i vissa fall kan det hända att du måste springa efter din hund längs med balansbommen och då måste du garantera att du hinner fram till hunden tillräckligt snabbt för att kunna dirigera den. Och alla vet ju att vissa hundar kan vara ruggigt snabba på balansbommen :D
Exempel:

FCI-2009LrgTmAgl.gif

Det är ju dels därför vissa arbetar med stopp-varianten istället så att man hinner med och kan ge hunden klartecken (men mest för att hunden får till snyggare kontaktfält).

Men det finns ingenting som stoppar dig att ge olika kommandon till hunden när den väl är påväg ned till kontaktfältet eller ex. först träna in stopp-kommando och sedan lär om till att köra running. Hunden lär sig att den ska springa egentligen men du kan få den att stanna vilket är värdefullt att använda som kommando i ovan scenario. Klicka här så finns det en bra blogg på en tjej som talar om att använda running contacts och tar upp fördelar + nackdelar samt olika hundförares sätt att träna och tänka. Panic's running contacts som man kan läsa om tar upp lite om att använda running + stoppkommando :)

Och inspirerad till tusen sydde Blåbäret kampleksaker till Billy :angel:

kampacimg1656_146483728.jpg

Jag har tränat mycket kontaktövningar med honom på sistone, eftersom han är ganska självständig. Han tycker att det räcker gott och väl med en snabb blick över axeln när vi är ute på promenad, medan jag vill ha ögonkontakt. Ska jag fortsätta med att träna på det?

Nej, säger jag då. Ögonkontakt är inte nödvändigt i agility, snarare tvärtom. Du vill inte ha en hund som tar ett hinder och sedan vrider huvudet bakåt och söker ögonkontakt. Hunden ska ha blicken riktad framåt men ändå ha uppmärksamhet mot dig, vilket den får ha "i ögonvrån". Är du framför hunden vill du dirigera den med handsignaler, hunden behöver därför se på ditt kroppsspråk snarare än din blick. Det är viktigare att han lyssnar på dig.

Det negativa jag kan se med den metoden är att det krävs jäkligt stor kunskap av föraren. Först ska du få running som sitter till 100 %, sen ska du lära in ett stoppkommando - utan att hunden börjar tveka (läste inte bloggen spec noga alls, men är inte så impad av Panics runnings faktiskt, just för att det inte går så fort).

Tror att det är extremt svårt att som nybörjare lära in detta beteende - men om det funkar är det ju helt klart bäst!

Och vad tusan människa, om du bor i Uppsala, var tränar du? Tränar du hos oss i UHV? :D

Det negativa jag kan se med den metoden är att det krävs jäkligt stor kunskap av föraren. Först ska du få running som sitter till 100 %, sen ska du lära in ett stoppkommando - utan att hunden börjar tveka (läste inte bloggen spec noga alls, men är inte så impad av Panics runnings faktiskt, just för att det inte går så fort).

Tror att det är extremt svårt att som nybörjare lära in detta beteende - men om det funkar är det ju helt klart bäst!

Jag håller med dig till fullo.

Kör man running contacts i ett scenario där du har balansbommen + ett hinder framför (som hunden ej ska hoppa utan ex. ta ett hinder till vänster) kan det bli svårt att hinna med hunden beroende på hur banan är uppbyggd. Ibland kan man ju inte ta genvägar och i vissa fall kan det hända att du måste springa efter din hund längs med balansbommen och då måste du garantera att du hinner fram till hunden tillräckligt snabbt för att kunna dirigera den. Och alla vet ju att vissa hundar kan vara ruggigt snabba på balansbommen :D
Exempel:

FCI-2009LrgTmAgl.gif

Just den banan du visar löser det snabbaste felfria ekipaget så här: http://www.youtube.com/watch?v=fA2C4Os5DXI

Det gäller att kunna lita på vad hunden gör och hon sticker direkt när hunden connectar på muren för att kunna vara i tid efter bommen.

Åh vad roligt med agilitykurs!!! :)
Efter att ha läst denna tråden blev jag ju hur peppar som helst att komma igång med agilityn igen!
Gick en kurs för några år sedan med min äldsta vita, jäklar vad kul det var!
Och vilket självförtroende HON fick!
Hon har alltid vart ganska mesig av sig så vi fick verkligen kämpa med alla hinder som tunnlar och balans, ville ju inte tvinga henne utan ville få henne att tycka det var KUL!
Balansen var urläskig, nu springer hon upp på den så fort hon får en chans, samma med a-hindret och gungbrädan. Tunnlarna vägrade hon gå in i, så matte fick helt enkelt visa hur det skulle gå till och kröp in själv:D
Med mycket lock och pock satte hon en tass innanför och tittade in, oj vad belöning hon fick, sådär höll vi på ett tag, idag är tunneln det roligaste som finns i hela världen:D

Har provat lite med min yngsta vita också, kan köra lite på kul som belöning efter ett lydnadspass och hon är raka motsatsen! Rädslor existerar inte!
Första gången på balansen stannar hon till mitt uppe på, den börjar vibrera så hela hunden skakar, varpå hon tittar på mig viftar lite på svansen och fortsätter sen framåt som om inget hänt:eek:;)
Har funderat om jag ska prova köra med huskyn, hon skulle förmodligen älska det, allt som går fort är kul! Problemet är att vi på klubben inte har inhägnad agilitybana och får hon för sig att det är roligare någon annanstans så drar hon. Men kan ju börja med att köpa/bygga egna hinder att ha hemma och träna på :idea::D

Just den banan du visar löser det snabbaste felfria ekipaget så här: http://www.youtube.com/watch?v=fA2C4Os5DXI

Det gäller att kunna lita på vad hunden gör och hon sticker direkt när hunden connectar på muren för att kunna vara i tid efter bommen.

Ja allting beror ju på hur man som förare tacklar det och vilket arbete man lagt ned på hunden, men å andra sidan så är det bra att veta begränsningar på en metod. :)

Jag har fått för mig att filmerna är tagna i början av arbetet? Det lär ju ta tid att träna in ett självsäkert beteende hos hunden, speciellt om den sedan tidigare är van med att stanna. Det är ju absolut inte lätt och självklart finns det nackdelar med denna metoden också! Och som du säger så är det svårt att för en nybörjare träna in beteenden + att jag tror det tar mycket längre tid att träna in detta då det är svårare för hunden att förstå ett sådant beteende än att med ex. nostarget lära sig stanna vid kontaktfältet.

Jag prövar mig fram nu för att se vad som blir bäst, där ÄR jäkligt svårt att få mitt lilla mongo att fatta running contacts, men det rör sig framåt om inget annat :angel:

Och vad tusan människa, om du bor i Uppsala, var tränar du? Tränar du hos oss i UHV? :D

Jag har bara en sheltie "bebis" på 9 månader så vi tränar bara hemma med bommar på backen/låga hinder och en specialgjord balansbom. Jag tillhör för tillfället Knivsta enbart då jag inte haft nytta av UBK än men jag har tänkt att bi medlem lite här och var sen när hon blir äldre :D

Senast ändrad:

Hihi jag funderar på att låna ihop ett gäng hundar och lära dem running, för att kolla hur det funkar till min nästa hund :angel:. Synd att tiden inte finns...

Jag är med i Uppsala Hundvänners LKK, (plus att jag sitter i styrelsen och är instruktör där haha), jag tycker att du ska gå med i vår klubb :D. Den är awesome! Vi håller till nere i Hågadalen och medlemsavgiften är jättebillig *hint hint* ;).

Hihi jag funderar på att låna ihop ett gäng hundar och lära dem running, för att kolla hur det funkar till min nästa hund :angel:. Synd att tiden inte finns...

Ta miiiiiin ;)

Jag är med i Uppsala Hundvänners LKK, (plus att jag sitter i styrelsen och är instruktör där haha), jag tycker att du ska gå med i vår klubb :D. Den är awesome! Vi håller till nere i Hågadalen och medlemsavgiften är jättebillig *hint hint* ;).

Haha jag ser det :D Kommer definitivt att bli medlem där när jag kommer tillbaka till Uppsala i augusti!

+ alla

Hur mycket kommer agilitykursen kräva av mig, rent fysiskt?
Konditionsmässigt alltså.

Mvh
/Nyss joggat några kilometer i sommarvärme och inväntar nu döden

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 842
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 654
Senast: Pratsch
·
Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 365
Senast: alazzi
·
Relationer Hej kära bukefalister! Nu vänder jag mig till er för att få hjälp och rådgivning i en situation som har växt fram den senaste tiden...
Svar
5
· Visningar
1 585
Senast: Malin_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈