Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)

Det "hårda" jag försökte vara att låta sträng, bestämd och arg och kanske ta tag hårt i kopplet. Jag har ocå färsökt nypa hunden i örat när han vägrade lyssna med resultatet att han blev ännu värre. Ganska normala saker man tror sig hjälpa. Men det fungerade inte på min för han tolkade varje spänning i kopplet som att jag är spänd? eller i vilket fall gör det honom spänd. Så vår träning började inte egentligen under eller före hundmöten utan vår träning pågår än idag HELA TIDEN och handlar mer om vår relation under promenader och går ut på hästtänket med lösa tyglar och små, snabba korrigeringar om jag måste och sedan snabbt släppa efter. Målet är att han ska gå med löst koppel i hundmöten. Nu är han iallafall lugn och tyst. Utöver det tränar vi på i vardagen att gå nära mig fritt men med löst koppel. Något som annars förut genast betydde fara på ingång om jag helt plötsligt tog honom intill mig. Detta kombinerar jag då med att i hundmöten inte snacka så mycket utan använda framförallt 2 ljud som är starkt positivt förknippade och ett som bryter. Det som bryter är scchhhhh ett NEJ gör honom bara nervös trots att jag aldrig tränat in det hårt. Det andra ljudet är ett milt smackande öjud mer åt pusshållet som jag lockar på dem med under promenader. Dessutom det ljudet som vår nya hund först lärde sig betyder hit. Det är lustigt men av alla ord vi har så lyssnar mina hundar bäst på "ljud".

Vinthunden däremot som inte alls är lika spänd i hundmöten och inte stressar MIG lika mycket med sitt hesare skall och sitt gnällande är svårare att bryta men mindre intensiv ( lustigt nog ). Honom kan jag prata med, scch åt och bara gå förbi. Han är bara i inledningsfasen av min träning har börjat bli bättre bara av det faktum att pudeln nu är lugnare.

Vad jag lärt mig under 2 år som hundägare är att hundmöten handlar inte bara om själva mötet. Det handlar om att hunden inte vet vad som förväntas av den och hur man promenerar hunden utan störning. De flesta hanhundar skvätter men än gärna 100 ggr och styr man inte upp det och hunden är van att strosa som den vill, kanske dra och sådant och man bara styr upp den i möten så kan hunden reagera eftersom man bara gör det i hundmöten och vissa hundar kanske dessutom inte vill lyssna på ägaren när han inte ens gör det i vanliga fall?

Jag bryr mig inte heller om varför min hund gör som han gör. Däremot har jag konstaterat han är osäker och inget annat. Osäkerheten har gjort att jag förstår att jag behöver vara snäll och lugn och förmedla att jag inte tycker hunden är läskig men inte heller kommer utsätta min hund för det den tycker är läskigt.

Löst koppel vid hundmöten är bra som förebyggande också. Stramar jag upp kopplet på min hund vid möten eller liknande, blir han genast sju resor värre.

Min hund träffade ENBART snälla, coola, socialt fungerande hundar redan från tidigaste valpdagarna med oss. Han umgicks med dessa hundar (många olika) i stort sett varje dag, blev ALDRIG påhoppad eller hotad etc. Aldrig! Han hade inte en enda negativ erfarenhet av andra hundar och umgicks med hundar av alla storlear, raser, ålder osv.
Hans utfall (tror jag) berodde på delvis just detta - varje dag gick vi till parken där han (när jag såg att hundarna där var hundar vi kände) lös fick springa fram till dem och umgås. Jag kom knallande efter..... Dvs jag överlät hela ceremonin på honom istället för att själv gå fram först och sköta höälsandet/kollandet varefter jag skulle släppt fram honom. Om alls - han hade inte behövt umgås med alla vi träffade.
Jag tror detta (plus att han är av en ras där många hanhundar kan ha problem med andra hannar) var inledningen till problemet. Att han såg det som sin uppgift att sköta all inledande kontakt - vilket är en stor börda för en ung hund. Ja, för vilken hund som helst. Då övergick det till valet att själv bröta på och trycka ner innan den andra hunden hann före. Slåss gör han aldrig, men just möten gör honom spänd och redo för utfall.
Nu har jag kommit väldigt långt med att lösa problemet, men det har varit en lång resa. Helt ok blir han aldrig. Och jag tar skulden på mig själv, helt. Idag kan han knalla förbi vrålande stora svarta hannar utan att göra nånting annat än kolla om jag har godis i fickan, och det är fantastiskt. Men 100 är han inte.

Rottweilern min var det tvärtom med. Kortade jag kopplet så visste han att jag var med och hade koll, de gånger han gjorde utfall var om jag missat hunden.

Jag vill att hundar ska kunna uppföra sig och LYDA ägaren vid möten i trygg förvissning om att ägaren hanterar situationen även om den andra hunden stökar, men att vilja att ens hund är glad och vill LEKA när en annan hund vrålar ser jag ingen poäng med. Faktum med att det låter ganska socialt efterblivet.
Möter du en aggressiv person på gatan - inte sjutton vill du skuttar du glatt fram till den personen, krokar arm med honom och frågar om han vill leka med dig? Det vore lika puckat som att själv brösta upp sig och stirra ut typen.

Nä, det vettigaste att göra är att bara ignorera stökpellen! Kanske nosa i backen, hitta en tuva att pinka på eller bara ta en lite större lov så att man inte går rätt mot galningen.

Fick nyligen ta del av liknande studier som gjort i projektet som gäller BPH-hund, där man också mäter kortisolnivåer efter att ha utsatt hundar för diverse rädslor. Otroligt intressant. Jag blir mer och mer förvånad över att hundägare bara ser till toppen av isberget och symptomtränar iställer för att ta reda på vad resten av isberget innehåller.

Fast det handlar inte om att träna bort eller inte träna bort. Det handlar om att min handling leder till att hunden blir avslappnad och därför inte känner lika stor stress/aggression/osäkerhet eller vad du nu vill kalla det.

Om det är nyårsafton så vet jag att Focus är stressad trots att han ligger i mitt knä, men jag vet också att han blir 10 ggr värre om han får vanka och gå omkring helt fritt. Hans vankande skapar ännu mer stress. Likadant är det i hundmöten, jag vet att han inte tycker andra hundar är så jävla roligt. Låter jag honom agera hur som helst så kommer också hans stressnivå öka drastiskt. Säger jag däremot till honom vad han ska göra och att jag sköter hela mötet så stressar han ner på ett helt annat sätt.

Jag kan förstå att det finns flera skottberörda hundar som exempelvis ligger platsliggning på ren lydnad under skott. Och att dom har sitt huvud i marken på ren lydnad men egentligen är stressade. Men jag tror också att att en hund som inte tillåts visa hela sitt känsloregister också inte stressar upp sig själv.

Ett lite annorlunda är ett exempel när Bråka hade hittat brännässlor (Nyårsafton! :eek:) som hon gått omkring i. Lilla skruttan var bara drygt 2½ månad när detta händer och hela hennes jord gick ju under. Det började med att hon pep och vankade, strök sig mot elementen, slängde sig på golvet och skrek. Sedan eskalerade det bara mer och mer. Ju mer hon sprang omkring desto mer sprang hon. Till slut fick jag ringa jourveterinären som då tipsade om att lägga in henne i en bur (efter att jag lokaliserat brännässlor under trappan) för att hon skulle stressa ner. Vad hände? Valpen pep i någon minut sen slocknade hon. Det hade hon under inga omständigheter gjort om hon fått stressa upp sig själv genom att springa runt och gapa. Helst av allt så hade jag velat ha henne i famnen och bara hålla om henne men det brann ju som eld på lilla valpen...

Tyvärr kunde jag inte öppna PDF-formatet på den här datorn. Men jag ska absolut göra det så fort jag kan.

Däremot hittade jag:

Det visade sig att de hundar som blev mest negativt påverkade, arga och/eller rädda hade högre hjärtfrekvens och högre testosteronnivåer under testet än de hundar som inte regerade lika negativt. De mest negativt påverkade hundarna hade dessutom högre testosteronnivåer även när prover togs i hemmiljö.

Fick nyligen ta del av liknande studier som gjort i projektet som gäller BPH-hund, där man också mäter kortisolnivåer efter att ha utsatt hundar för diverse rädslor. Otroligt intressant. Jag blir mer och mer förvånad över att hundägare bara ser till toppen av isberget och symptomtränar iställer för att ta reda på vad resten av isberget innehåller.

Och jag blir mer och mer förvånad över att människor ska analysera sina djur istället för att göra något åt problemet. 99% av min umgängeskrets består av hundägare och framförallt bruksfolk med brukshundar. 99.9% av dom har inga stora problem med varken utfall eller annat trams trots att dom 2inte ser mer än toppen av isberget".

Fast vänta nu, vem säger att jag "väljer att vara beredd hela tiden"? Det skulle jag väl vara även om mina hundar totalt älskade andra hundar. Just för att andras hund inte alltid är snälla hundar! Min största fara är att någon av mina hundar ska bli påflugna av en idiotisk hund som ägaren inte har koll på. Min största fara är inte att mina hundar ska flyga på andra hundar. Det är väldigt stor skillnad. Jag litar inte på andra hundar, andra ägare eller deras relationer, överhuvudtaget.

Tilläggas ska att jag har två olika individer. Min malletik är surig med andra hundar men knappast ett mentalt vrak som beauceronen. Bråka har jag vid flera tillfällen lagt plats när det rusat fram andra idiotiska hundar. Medans Focus har alldeles för liten impulskontroll, för stor integritet och alldeles för mycket nerver på utsidan. Honom kan jag få att sitta vid sidan om det rusar fram något odjur, men inte alls som Bråka. Som är en trygg individ! Dessutom har dom ungefär samma typ av uppfostran och samma matte ;)

En hund som promenerar förbi en hundgård där hundarna gapar och är otrevliga och själv tycker att det hela är trevligt kan ju inte vara bra på att läsa hundspråk? Vilken normal hund uppfattar en otrevlig hund som "trevlig"? Däremot finns det hundar som kan promenera förbi hundgården och göra lekinviter för att denna är osäker och försöker lätta upp stämningen. Men knappast för att den är såpass självsäker att den antar att alla vill leka med den. Har den missat all form av hundspråk? Hur kan den missuppfatta en arg hund gentemot en hund som bara vill leka? Det har jag faktiskt aldrig hört om. Däremot vet jag självsäkra hundar som slänger ett öga på hundgården och sedan fortsätter att gå.

Mina hundar har heller inte fått träffa elaka hundar, men det innebär inte att alla hundar i vår omgivning är trevliga? Såsom de tre St Bernads som bor granne med oss. Varav en klättrar över sitt rackiga staket och flyger på min Beauceron. Hur skulle min hund svara på det? Låta den andra hunden tugga honom sönder och samman eller reagera instinktivt? Eller de tre goldens som en kväll överraskade min sambo när han rastade våra två hundar. Två av dom fick min sambo SPARKA bort. Hur ska man förhindra att man stöter på sådana här individer som tydligt visar mina hundar att andra hundar inte är att lita på.

Nu har jag såklart inga studier att hänvisa till, men min förra (väldigt mentalt dåliga hund) blev helt klart lugnare när jag bytte taktik med honom när det gällde möten med både människor och hundar.
Vi gjorde ett helhjärtat försök med "skvallerträning" och sk ombetingning, men han fixade helt enkelt inte att fatta några egna, sunda beslut och blev bara mer och mer uppskruvad - antagligen för att det blev "för mycket".
När jag ändrade taktik och lärde honom att gå vid min sida vad som än hände, blev han bättre och lugnare - inte 100 bra, det blev han aldrig, men jag märkte stor skillnad på honom i hela vardagen; han behövde helt enkelt att jag fattade alla beslut i alla situationer som var jobbiga för honom (vilket var i princip alla situationer).

Jag tror att han kände sig trygg med att ha en zon hos mig där ingenting kunde hända honom och det krävdes att jag "lärde" honom att söka upp den zonen istället för att genast tänka "ATTACK".

Jag har precis samma erfarenhet med min hundosäkra jycke. Det är till och med så att det är bättre för honom att rent fysiskt vara hindrad att hetsa upp sig/göra utfall, det märks en tydlig skillnad i hur stressad han är efter ett hundmöte och hur fort han kan varva ner. Har han inte kunnat göra annat än gå vid min sida, även om det bara beror på kortat koppel, räcker det att vi passerat det andra hundekipaget med en meter för att han ska slappna av och självmant ta kontakt med mig, om han haft större spelutrymme behövs avsevärt längre tid.

Det du citerade stämmer ju faktiskt på människor också. Det är ju bevisligen falskt att man kommer att explodera eller må dåligt om man inte ger utlopp för sin ilska, det är till och med dåligt att avreagera sig senare - det gör att man så att säga tränar hjärnan att vara arg och lättare retar upp sig framöver.

Det "hårda" jag försökte vara att låta sträng, bestämd och arg och kanske ta tag hårt i kopplet. Jag har ocå färsökt nypa hunden i örat när han vägrade lyssna med resultatet att han blev ännu värre.

Fast om jag hade behandlat min hund sådär så hade han nog inte heller känt någon direkt trygghet utan snarare tvärtom.

Att "styra" sin hund och hantera situationerna själv innebär inte att man är "hård" - för mig innebär det mest att jag inte gav min hund något alternativ.

Ja jag testade det bara en gång och gav sedan upp. Tycker synd om alla småhundar jag möter nu som blir fyade. Orkar inte heller ge tips till alla jag möter med småproblem om skvallerträning eftersom det var vid ett sådant tillfälle en osäker/arg amstaff slet av halsbandet och bet min som stod 25 m bort minst:crazy:

Korta upp kopplet gillar min hund ja men bara för att han är trygg nog att gapa då! Är han lös stannar han och låter sig kallas in för trygghet och oftast går han förbi mycket bättre sedan lustigt nog när valet var hans. Men det som fungerat bäst är att bara ta tag i kopplet och gå mycket bestämt förbi. Allt eller inget liksom. Löst koppel fungerar på avstånd om vi inte måste gå förbi i ett nära möte. I ett nära möte finns det inget jag kan göra med 2 osäkra samtidigt har ingen ledig hand. Men däremot har jag fått ordning på den första hunden igen som blev osäker när vi skaffade en till. Så nu har jag bara den nya hunden att träna och han kan inte skvallra överhuvudtaget så det får bli en del ensampromenader ett tag och hoppas man möter ngn typ;)

Oj, jag hade nästan glömt bort den här tråden och det blev visst flera diskussioner kopplat till detta. Hur som helst tänkte jag svara lite på en del kommentarer som sagts om mitt fall.

Jag vet vad jag har för hund i kopplet - tro mig! Och just därför vill jag heller inte att okända hundar springer fram till honom, men så länge man inte säger att hunden har löss eller liknande, så är det ofta svårt att få hundägare att fatta att det inte är ok.

Och det handlar inte om understimulans då jag är uppvuxen med brukshundar, som kräver extremt hög stimulans, och jag ger samma till honom. Jag tränar lydnadspass med honom (vi kör ettan), vi kör alltid lite "ligg, stanna, fot" på promenaderna, inomhus får han dagligen leta på saker/godis/oss, han får lära sig nya trick o.s.v. Mitt mål är att han ska få ha det intressant och roligt varje dag och därmed få honom stimulerad.

Men angående mitt problem nu då.
Igår drog han omkull mig på asfalten och det var inte roligt, för då kände man sig så maktlös. Det känns som om "nu har det gått för långt" och man vet inte riktigt vilka ideér man ska prova härnäst.
Dock vet jag varför jag tappade balansen. Han har ett halvstryp nämligen, som jag håller i när vi möter någon hund nu på sistone, bara för att hålla honom nere på marken och vid mig. Men nu har han börjat rygga och finta mig, nästan krypit ur det. Så jag försökte hänga efter honom så att han inte skulle krypa ur, och plötsligt for han som en blixt mot hundarna åt helt fel håll, så att jag snubblade och ramlade. Dock kom han inte så långt, och jag skyndade mig upp och drog honom in på sidan och "fyade" honom argt. Hundägaren med de tre briarderna (varav EN var lös) sa att jag inte sade till honom tillräckligt för det där beteendet och att han är aggressiv.
Jag hävdade bestämt att han INTE är aggressiv utan bara försöker skrämmas. Men han sa "Jo, säkert, det brukar låta så tills de hugger",
I samma stund går hans lösa hund mot min hund varpå ägaren rädd och i panik skriker åt hunden "NEJNEJNEJ" eftersom han tror att min hund kommer döda hans hund, eftersom han bestämt sig för att min hund är aggressiv. Min hund sitter dock bara lugnt ner och tittar på hans hundar och blir bara glad när hunden går fram till honom.
Då säger han "hon klarar sig bara för att hon är tik"..
Hm..

Jaja..
Nu har han HELstryp för att jag ska kunna kontrollera honom. Men målet är självklart att han ska kunna gå i ett "vanligt" halsband, men fram till dess blir det farligt att inte ha helstryp för att få kontroll. Jag vet att många säkert är emot det. Men så länge det inte missbrukas eller används ex. på hundar som hela tiden drar, då tycker jag det är ok.

Men jag förstår att folk blir rädda för honom när han beter sig sådär. Han låter förskräckligt aggressiv när han börjar tjuta/skrola rakt ut och hoppa! Och det är så tråkigt! Jag blir rädd att rykten ska börja gå om den "aggressiva hunden" i kvareteret (vilket det säkert redan gör). Inte för den skull att bli ogillad eller pratad om, eftersom jag ändå flyttar härifrån om något år. Utan för den skull om polis kontaktas eller liknande? Kan de ta honom eller göra något mot mig för att min hund har ett aggressivt beteende, utan att han skadat någon?? Det är min oro just nu, fram tills att problemet lösts.

Jag har försökt annonsera om socialträning och folk med erfarenhet av amstaff o.s.v. utan framgång, vilket ju hade varit guld värt!! Men jag ska börja kolla upp om det finns någon tränare här i närhete, som skulle kunna ta sig en titt på hans problem. För jag börjar som sagt få slut på idéer snart.

Jag var medveten om att jag med stor sannolikhet kunde få en hane som ogillar andra hanhundar, varför jag låtit honom träffa trygga hundar från valpstadiet och regelbundet. Trots detta hände något i puberteten och plötsligt blev han sådär. Så jag har verkligen försökt förhindra detta så mycket jag kunnat! Men ändå blev det såhär..

Bor du nära Göteborg så kan du få träna med mig och min malletik. Så vida din hund inte kommer fram, för då har vi garanterat en fight ;)

Och så undrar folk varför många har fördomar om amstaffar... Vänd på det hela. Du går med dina väluppfostrade (åtminstone enligt dig själv) hundar, och möter en amstaff som drar omkull sin ägare och går mot mina hundar Samtidigt som ägaren, som alltså inte har full koll på sin hund, säger att "han bara vill skrämmas".

Visst, briardägaren skötte sig inte 100%, men han är ursäktad i mina ögon. Han blev säkerligen livrädd och såg för sig hur hans hundar skulle bli sönderslitna.

Personligen har jag inget emot amstaffar, men däremot ogillar jag åtskilliga amstaffägare jag råkat på. När ägaren hänger som ett drivankare i kopplet vill jag inte komma i närheten med mina dvärgpudlar som tycker anfall är bästa försvar när de träffar stora tuffa hundar. Vad händer om amstaffen kommer lös?

Och så undrar folk varför många har fördomar om amstaffar... Vänd på det hela. Du går med dina väluppfostrade (åtminstone enligt dig själv) hundar, och möter en amstaff som drar omkull sin ägare och går mot mina hundar Samtidigt som ägaren, som alltså inte har full koll på sin hund, säger att "han bara vill skrämmas".

Visst, briardägaren skötte sig inte 100%, men han är ursäktad i mina ögon. Han blev säkerligen livrädd och såg för sig hur hans hundar skulle bli sönderslitna.

Personligen har jag inget emot amstaffar, men däremot ogillar jag åtskilliga amstaffägare jag råkat på. När ägaren hänger som ett drivankare i kopplet vill jag inte komma i närheten med mina dvärgpudlar som tycker anfall är bästa försvar när de träffar stora tuffa hundar. Vad händer om amstaffen kommer lös?
:bow::bow:

Till TS:
Helstryp triggar ofta hundar, använd sele o gärna halti tills du fått ordning på hunden vid hundmöten.
Att din hund ryggar för dig får alla varningsklockor att ringa.
Han litar uppenbarligen inte på dig.

KL:
Aliide, I LOVE YOU!!! :love:

När jag läser här hur hunddressyr mer och mer jämförs med någon typ av komplicerad "pseudo-vetenskap" med märkliga "medicineringar" och utdragna utredningar som kostar hundägare massor av pengar till diverse "hundpsykologer" så skäms jag!

Varför ses det som viktigt för vissa att komplicera hunddressyren något så in i bänken?!

Det är HUNDAR vi pratar om! Dvs relativt enkla varelser som i 99% av fallen mår allra allra bäst av att leva med tydliga ramar, vettig aktivering och konsekvent hantering!

Jag mår nästan illa av att höra allt "lull lull" som "måste till" för att en hund ska kunna lyssna till det ägaren säger.
Exempel (Något tillspetsat men jag tror ni förstår):
- Min malle är åtta månader och drar i kopplet vad ska jag göra?
H.psyk: Först måste du ta hunden till vet och se så den inte har ont nån stans och sen måste den äta alfalfa-groddar i 6 veckor. Därefter bör du ta semester en månad och flytta ut på landet där det inte finns några störningar. Köp sedan en speciellt avlastande sele och ett gummikoppel och 4 kg korv. Börja med att gå ut på trappan samtidigt som du håller en korvbit i närheten av hundens nos och om hunden drar så går du in igen och börjar om. När ni kan gå ut på trappan utan att hunden drar först då får du ta ett steg nerför trappan... Öva detta i en vecka och ta små, små steg. Om hunden ändå drar så har du gått för fort fram samtidigt som du berikat honom för lite med att slita saker i stycken!
Swat: Ta på koppel och halsband och så går vi en promenad och talar om vilka beteenden som är okej och inte!

/Swat

Jaha, och hur ändrar det hundens sinnesstämning? Det är skillnad på att ändra ett synligt beteende och på att ändra sinnesstämningen.

Fast jag tycker inte det är så enkelt.

Ta ett exempel från människovärlden- två personer står och tjafsar, den ena väljer att bryta samtalet och gå därifrån och "coola ner sig" eller räkna till tio. Eller, så bryter ingen och tjafsandet accelererar till fullt gräl. I fallet där man avbryter när det är på tjafsnivå ändras både beteendet OCH så småningom sinnesstämningen som hindras från att bli ännu mer aggressiv.

Lite så känner jag det när jag bryter en hund som vill tagga igång mot en annan. Om jag bryter redan när den andra hunden är på långt håll och hunden jag går med bara börjar spänna in blicken och gå lite stelare.. då ändrar jag inte bara beteendet att på närmare avstånd hänga i kopplet med rest ragg och blottade tänder (för det är ett oacceptabelt beteende enligt mig), jag kanske också hindrar sinnesstämningen från att bli så het som den skulle kunnat bli.

Kanske inte det bästa exemplet men men.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 663
Senast: Otherside
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 450
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 285
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 735
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V