Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)
Den som skrev att det var sjukt att min hund ryggar för mig eller vad det nu var...För det första ryggar han inte FÖR MIG, utan han krånglade fram och tillbaka, bak och fram, för att kunna sticka till den andra hunden.
Angående folk som ifrågasätter helstryp och "varför man inte använder det och det istället". Varför ska helstrypet ifrågasättas? Det är ett halsband som kan fungera bra för en hund, precis som andra halsband. Ja, det kan absolut vara skadligt om det används av en okunnig. Men är man kunnig så ser jag inga problem med det.
En av brukshundarna hemma hade helstryp hela livet i princip (självklart det VUXNA livet). Han var jätte-snäll mot andra hundar och drog ingenting, men han vägde ändå ca 50 kg, och därför var helstrypet en bra säkerhet OM det skulle hända något med en annan hund. Så jag förstår inte grejen. Det är som sagt om man använder det felaktigt som det inte är bra, som med det mesta.
Någon pratade om munkorg? Munkorgen stoppar väl inte min hund från att nå fram till en annan hund? Den stoppar väl bara från bett, och biter gör han inte. Det är ju inte det som är problemet.
Och det handlar inte så mycket om hundens storlek, utan snabbhet när det handlar om att tappa balansen som jag gjorde. Jag kan utan problem hålla emot honom om han ger allt mot en hund. MEN, i det här fallet när han "fintar" fram och tillbaka och sedan ger allt i helt fel riktning så man snubblar på sig själv ungefär..det är det som gör det. Snabbheten + hyfsad styrka är värre än hans storlek tror jag. Men sedan så väger han ju strax över 30 kg och är ca 52 cm hög.
Har haft helstrypet på honom nu på sistone och det har fungerat fint! Han har inte ens varit i närheten av att komma någon hund nära. Och han blir inte lika uppspelt, eftersom han inser att han inte kommer någon vart när han börjar.
Strypet hänger löst när han går på promenaden (eftersom han går fint i min takt och inte drar) men när vi möter någon hund kan jag få hålla emot, och då används ju strypet. Men det är bara någon sekund tills hunden gått förbi och sedan går vi vidare i löst hängande stryp. Men målet är att han ska inse att det inte är värt att tjafsa, när det kommer en hund, eftersom han ändå inte kommer någon vart, så att man slipper "använda" strypet.