Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hundgård o koppel är utmärkta uppfinningar.
Är en hundgård en bra lösning för att få sin hund att inte jaga cyklar?
Eller missförstod jag? Borde man inte kunna hitta en lösning på det problemet som inte innebär koppel eller att stänga in hunden?
Det är väl i allra högsta grad enbart lösning som döljer symptomen. Kopplet har jag förståelse för att du föreslår. Men hundgård, verkligen?
Då kastar jag frågan vidare eftersom det är många här inne som anser att man inte ska dölja beteendet på sådant vis.
Men om vi för tillfället begränsar oss till vallhundar så har den arbetande hunden inte lika stark motivation att dra iväg trots tillsyn, lättare att få lydnad på.
Får man inte till den lydnaden är det koppel o hundgård som gäller.
PL
Fast att träna med retningar och störningar så man vet att lydnad finns även med harar under näsan/cyklar/får/bollar/löptikar är faktiskt fullt möjligt.
/Migo
Frågan kanske snarare skulle bli; Vad ger du för tips till border collien som HAR en hel fårflock men som ändå gärna kutar efter cyklar?
Fast det är ju i min värld "sista lösningen" - om man verkligen inte får bort problemet på annat vis.
Givetvis koppel på under träningsperioden, jag utgår ifrån att man har snöret på under promenaderna så länge hunden drar efter cyklar - och att man inte låter den vara ute lös på tomten när man inte är där.
Men på Vallhunds svar så verkar lösningarna vara rejält begränsade:
1. Köp får
2. Hundgård.
Det låter väldigt dystert, själv kan jag tänka mig massor med lösningar på problemet som gör att man kan ha med sig sin hund och ge den frihet trots att det finns cyklar. Hundarna är väl mer träningsbara än så, tycker jag.
Fast det är ju i min värld "sista lösningen" - om man verkligen inte får bort problemet på annat vis.
Givetvis koppel på under träningsperioden, jag utgår ifrån att man har snöret på under promenaderna så länge hunden drar efter cyklar - och att man inte låter den vara ute lös på tomten när man inte är där.
Men på Vallhunds svar så verkar lösningarna vara rejält begränsade:
1. Köp får
2. Hundgård.
Det låter väldigt dystert, själv kan jag tänka mig massor med lösningar på problemet som gör att man kan ha med sig sin hund och ge den frihet trots att det finns cyklar. Hundarna är väl mer träningsbara än så, tycker jag.
Var får du allt ifrån?
Citera mig gärna där jag skrivit att man inte kan ha med sig hund överallt o ge den frihet när man själv är med.
Men är det från födseln är det aldrig enkelt, sen är naturligtvis inte aktivering alltid vägen till Jerusalem. Men om du aktiverar din hund så jobbar du på relationen, som i sin tur ger en lydigare hund på köpet.
Tror du att det finns hundar som gör saker helt enkelt för att de tycker att det är roligt ibland? Det vill säga; de gör saker bara för nöjes skull, utan att det ligger bakomliggande "orsaker" till det?
Mjaaaeööönää, bra fråga förresten.
Jag tror hundar har olika behov av att utföra saker, delvis rasbetingat.
Komisens rottis är jag övertygad om har ett behov att slita sönder saker. Behovet är ju jaktbetingat, att slita sönder bytet.
Sen har hunden inte en tråkig sekund när hon får slita sönder något i atomer, det är hur kul som helst. Kanske hon sliter sönder mer saker än vad är nödvändigt, om man kan säga så, bara för att det är kul. Men i grund och botten - ett behov.