Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)
Knapplån.
Jag har en (han)hundsaggressiv Amstaff hemma, som strax fyller 6 år. Han är inte rädd eller osäker, utan mycket dominant till sin natur. Och dessutom så gillar han att slåss.
Hans aversion gentemot andra hanar började visa sig kring året ungefär, och när han var 2 år var det fullt utblommat. Nu jobbade jag aktivt konstant eftersom jag visste oddsen för att det skulle hända med just denna rasen. Det gick i alla fall aldrig så långt att han blev utåtagerande direkt, eftersom jag lärde mig att se hans allra första signaler, hur just han skulle brytas etc.
Det krävs än idag korrigeringar ibland för att påminna honom om att han MÅSTE bete sig trots att han egentligen bara kan fokusera på sitt hat mot den mötande (han)hunden. Och om jag är seg vid dom tillfällena kan han på någon sekund hinna gå upp i varv alldeles för mycket, och blir då genast svårare att bryta - även om det går med hjälp av många timmars träning och inpräntning av vissa grundläggande kommandon.
Jag skulle för övrigt verkligen inte rekommendera TS att låta andra komma springande och hälsa! OM det blir slagsmål - den mötande hunden behöver inte vara snäll - så är det extremt få Amstaffar som skulle backa. Det ligger fortfarande i deras natur i att reagera på ett visst vis. Och rent generellt så är dom väldigt bra på att slåss, vilket oftast medför mest skador på den andra hunden av "normal" ras. Och tro mig - kan man undvika det så är dom skadorna ingenting man vill se..
Ovanstående hanes första slagsmål resulterade i skador som innebar två stora tandoperationer, punkterade leder, ca 15 st dränage och en skadad luftstrupe. Den andra hunden, som kom springandes lös och flög på nedanstående tik till att börja med, fick ännu värre skador. Och då slogs dom inte i så himla många minuter... Så snälla, snälla, snälla. Underskatta för allt i världen inte vad det är du har i kopplet! Och glöm inte bort att MÅNGA inom rasen inte har några som helst problem med att slåss med motsatt kön heller, för det är inte alltid hunden i sig som får dom att vilja slåss - utan slagsmålet i sig helt enkelt.
Min äldsta tik gjorde utfall (dock inte aggressiva) när hon kom till mig som unghund. Det tog TVÅ ÅR att få bort merparten av hennes beteende vid hundmöten, det satt verkligen stenhårt. Jag kan fortfarande inte få henne att vara helt avslappnad vid kopplade hundmöten, men hon accepterar en tillsägelse och kan behärska det mesta.