Sv: Aggressivt beteende (ej aggressiv)
Om jag på nån föreläsning skulle få just den frågan;
Min hund sticker eftere cyklister och skäller efter dem vad ska jag göra?
Så blir ju min fråga; Ras, ålder, kön?
Blir svaret: Border-Collie, hane 4 år, så är ju svaret på frågan: Köp får.
Blir svaret: Malle, tik, 1 år, blir svaret. Träna personspår, uppletande och lydnad. (minst)
Blir svaret: Jämte, hane, 7år, så blir svaret. När körde du blodspår sist?
Alltså jag är också en vän av aktivering och håller med dig så till vida att jag tror att en del problem helt klart beror på understimulans.
Däremot tror jag inte att allmänlydnad kommer på köpet med en välaktiverad hund - i så fall måste den kanske alltid vara helt slut och det fungerar ju inte. Min bc kan inte börja jaga cyklister bara för att vi inte har vallat en dag och aktiveringen gör ju inte hunden "döv" för alla andra skojiga intryck.
Min hund blir i alla fall inte så trött av vallningen att hon gärna hade avstått från att göra något annat hon tycker är hysteriskt roligt (eller viktigt eller självbelönande eller vad vi nu ska använda för uttryck) - hon gör ju helst då både och, vilket i praktiken innebär att hon hade kunnat valla massor flera dagar i rad och fortfarande älskat tanken på t ex att jaga en boll. Hade den där bollen istället handlat om att jaga en katt, så hade hon velat göra det istället.
Det ena utesluter ju inte det andra, är min poäng, även om aktiveringsbiten helt klart är viktig.
Min prinsessa vill alltså springa efter bollar trots att hon precis kommer från fårhagen, på samma sätt som jag kan tänka mig att en hund som rusar efter cyklar gärna gör det efter ett spår också - generellt.
När hon blir understimulerad märker man det på helt andra sätt än på just de saker som hon "alltid" vill göra. Min poäng är alltså att jag tror att det funkar till viss del. Min tjej kan t ex börja dra i kopplet litegrann om hon blir understimulerad, men det är ingenting som är "så viktigt" för henne annars - hon gör det alltså BARA vid understimulans. Däremot skulle hon gärna sprungit efter harar oavsett aktivering - det är häftigare och mer värt i hennes värld.
Vissa hundar kanske finner stor mening i att jaga cyklar (min gör det inte), men poängen kvarstår ju; det hunden finner värdefullt av olika anledningar (stress, kul, glädje osv) kanske inte alltid försvinner bara för att man aktiverar den!
Frågan kanske snarare skulle bli; Vad ger du för tips till border collien som HAR en hel fårflock men som ändå gärna kutar efter cyklar? Jag tror att dom hundarna finns och utan att lägga någon värdering i träningssätt what so ever, så menar jag att man kanske ibland har ett problem som inte blir helt hjälpt av aktiveringen.