Adoptera hund

Sv: Adoptera hund

Haha, det är inte jag som diskuterar ologiskt. Brukar inte jag diskutera i sånna här trådar, därav att jag kanske är grön xD - började endast för att jag ville svara upp för mina handlingar & säga att dt finns andra alternativ, för att jag tycker att ni har fel.
Men, sånt här ger mig ingenting - att kritiser andra - dt ligger inte i min natur, jag tycker att dt är omoget. Men ni får gärna fortsätta & se om ni kommer på vad ni får ut för nyttigt av dt hela... alla är vi olika, inte sant?

Nu har jag hängt här alldeles för länge, ut i det fina vårvädret! =) Är trött efter Matte E provet idag. Precis!, Matte E = logiskt tänkande, tror nog inte att jag är den mest ologiska här & inte den dummaste... peace out!

Senast ändrad:

Uppenbarligen kan du inte applicera din förmåga att tänka logiskt i diskussioner som denna.

Ditt "logiska" resonemang går ju såhär: jag importerade en hund som var frisk- alla hundar som importeras är friska- därför är det omoget att tycka att det är fel att importera hundar pga sjukdomsrisken.

Det är inte vad jag kallar logiskt.

har du ens läst HELA tråden??..verkar inte som så... gör dt innan du yttrar dig!

dessutom utgår man såklart från att alla hundar som går igenom kontrollerna, är friska, eftersom lagen är den. Min hund var frisk & alla andra som jag känner som oxå importerat var oxå det. Såklart att man "litar" på organisationen man adopterar ifrån då. Eftersom det gick bra för mig & mina vänner, så tror man väl oxå då såklart att hundarna inte tar med sig några smittor hem, eller? Men att det nu visar sig att det kommer hem smitthundar iaf, som jag inte hört nåt om - men som ni har gjort & då är det säkert så. Men dt e inte mitt fel då - så "anklaga" inte mig för dt jag tror/trodde...
Jag är inte superhaj på dt hela, men det har jag verkligen inte sagt heller!, utan jag var mest nyfiken på vad ni andra tyckte/tänkte - men endel är så j**vla snabba i fingrarna... det blir lätt tråkigt då... Men jag anklagar ingen, för jag kan själv vara rapp i fingrarna:angel:

Senast ändrad:

Men att det nu visar sig att det kommer hem smitthundar iaf, som jag inte hört nåt om - men som ni har gjort & då är det säkert så. Men dt e inte mitt fel då - så "anklaga" inte mig för dt jag tror/trodde...

Vad surrar du om?

Är det inte ditt fel att du inte var påläst om riskerna med smittor när du köpte hund utomlands ifrån?

Vi undrar mer var du tror nu. Skulle du rekommendera någon att köpa hund från Spanien och i så fall varför? För det är vad det låter som att du gör.

Logiskt tänkande är att inse att 10 individer inte avgör en hel hundgrupp. Om 100 importerade hundar är friska så räcker det med att EN hund bär på en smitta som kan sprida sig bland Sveriges hundar och göra det riskfyllt att äta de blåbären man plockat i sin egen skog.

dessutom utgår man såklart från att alla hundar som går igenom kontrollerna, är friska, eftersom lagen är den

Javisst och eftersom lagen säger att det är förbjudet att stjäla antar jag att du aldrig låser dörren innan du går hemifrån.

Nej, det var inte mitt fel!, jag tycker faktiskt inte det. Ingen skada skedd när jag importerade in min hund. Hade hunden jag importerat därimot varit smittad, vet jag faktiskt inte, antagligen skulle jag tycka att det var delvis mitt fel. Men framför allt organisationens fel!, tycker uppriktigt inte ni det?
Nu i dagsläget vet jag egentligen inte vad jag tycker, därför tänker jag inte heller yttra mig nåt mer om det... Såklart har jag fått mig en tanskeställare - det kan jag medge- glada nu? Men jag ångrar inte att jag importerade min lilla vovvsing, för hon är min STÖRSTA kärlek!, kan inte tänka mig ett liv utan henne! Och som sagt, så letade jag efter adoptionshund i Sverige, läääänge lääänge, utan resultat, men det har jag redan berättat... (att jag var ute efter en liten & av de allergivänliga raserna, eftersom det är det ända min mamma tål) förstår ni mig då?...

Tack

Senast ändrad:

Villkor för att bli moderator:

- Du ska ha fyllt 18 år
- Du har möjlighet att övervaka din debatt flera gånger i veckan
- Du har kunskap/intresse för din debatt
- Du driver inte en egen agenda på din debatt

Tycker att vi har en trevlig helg och älskar våra hundar oavsett var
de kommer ifrån.
Allas åsikter respekteras, men håll en vuxen ton.
Kram

De reglerna har du hittat någon annanstans än på Bukefalos och gäller inte här. På Bukefalos är även moderatorer välkomna att delta i diskussionen och det står alla trådskapare fritt att inta vilken ståndpunkt de vill.

Om du anser att diskussionen i en tråd gått över gränsen är du välkommen att triangla den för att göra respektive moderator uppmärksam på problemet. I det här fallet är jag moderator och jag tänker inte ingripa, än.

Mvh moderator Jadzia

Man litar på det de från hundföreningen säger om hunden?
Ingen av våra omplaceringar har varit någon "klämma,känna" hund utan akuta omplaceringar (dvs okända hundar) så jag kände att jag hade hunderfarenheten att klara ut det mesta själv. Dessutom är jag villig att anpassa mig efter hunden (har exempelvis en malle som kräver jättemkt aktivering = aktiverar honom, trots att jag egentligen inte ville ha en krävande brukshund)

Dessutom är jag helt med på planet när det gäller att hjälpa hundarna - givetvis krävs det mer än att skeppa hit dom. Men jag valde hund av helt egoistiska skäl, ville ha en hund som passade mig.

Jag tror visst att det har risker med att ta in så många hundar ur smittskyddsynpunkt MEN jag argumenterar ändå (envist) att det handlar om ALLA hundar inte bara gatuhundar (som enbart dyker upp i diskussionerna) exempelvis kan rika tant Agdas pudel som följer med till Spanien på semester, smitta vid hemkomst! Alltså borde importreglerna skärpas i sådana fall.

Hur vet man vad som passar en från en bild på nätet? En valp kan jag förstå om man köper på postorder utan att träffa den, men en vuxen hund vill man klämma,känna och testa lite. Annars kan man få en otrevlig överaskning som tex damen i artiklen.

Vill man hjälpa djuren i det landet så finns det bättre sätt än att adoptera hit dem. Det kostar mycket att ha dem i hundgårdarna tills de är testade och klar, när kasteration och flygbiljetterna är fixade är det nog inte många ören över. Jag tycker att det vore humanare att avliva många av hittehundarna och fokusera sina insatser på förebyggande åtgärder. Jag sponsrade i några år en utländsk hästorginasation som arbetade på flera plan.

Rent bortsett från att det är ohyggligt skrämmande sjukdomar som inte utgör ett hot till den enskilda hunden utan även andra djur och människor.

Man litar på det de från hundföreningen säger om hunden?

Men hur ska man kunna göra det när föreningar faktiskt ljuger om intyg? Jag vet att många inte är medvetna om det förekommer, men det gör det ju. Om de fifflar med papper kan de givetvis skönmåla hundarna de vill bli av med också.

Jag tycker öht. att det är väldigt dumt att köpa hund utan att träffa den. Det är ju så himla viktigt att det verkligen blir rätt och tyvärr är det många utländska omplaceringar som inte hamnar rätt så någon missbedömer tydligen alldeles för ofta.

Men hur ska man kunna göra det när föreningar faktiskt ljuger om intyg? Jag vet att många inte är medvetna om det förekommer, men det gör det ju. Om de fifflar med papper kan de givetvis skönmåla hundarna de vill bli av med också.

Jag tycker öht. att det är väldigt dumt att köpa hund utan att träffa den. Det är ju så himla viktigt att det verkligen blir rätt och tyvärr är det många utländska omplaceringar som inte hamnar rätt så någon missbedömer tydligen alldeles för ofta.

Jag tycker att det är dumt att tro att man kan få något riktigt eller rättvist intryck av en hund genom att träffa den en gång..

Men om du möter en importerad hund som smittar din hund med nån obotlig sjukdom och din hund dör. Tycker du då fortfarande att det är jättebra att ta in hundar från andra länder?

Då tänker jag på hundar från t ex sosanimals eller hundar utan hem. Alltså hundrar som blivit övergivna.

Vi har adopterat en hund ifrån www.neverneverland.se, en organisation som räddar hundar på Irland. Vi fick en jättesöt liten Jack Russel tik som nu fyllt tre, och vi har alltså haft henne i 2½ år. Vi ångrar absolut inte att vi köpte henne, men i början var det riktigt jobbigt. Hon kissade och bajsade i sängarna, skällde på nätterna såfort hon hörde något, visade agressivitet och var en otroligt bestämd liten tjej. Men, hundvana som vi är i min famlij, tog det inte så lång tid innan hon blev en helmysig hund, men fortfarande har hon sina skavanker.

Vi hade endå tur som fick en så trevlig hund som inte fick några bestående men av att flyga till sverige efter att ha varit gatuhund som liten. Hon var helt frisk, hade inte ens öroninflammation, men så fick vi henne någon dag efter att hon kommit hit då hon egentligen skulle köpts av någon annan som plötsligt ändrade sig. Vilket ju var bra för oss :D

Men tänk dig noga för innan du adopterar en hund utomlands, för det är många som blir både agressiva, nervösa och liknande då de flygs hit. Och om du nu gör det så rekomenderar jag NNL starkt. De är jätte trevliga, har supersöta hundar och även om det främst är greyhound och lurchers där, så är de hundarna så oerhört trevliga att det inte är sant. De har även valpar ibland :b

Lycka Till! //Nathalie

Näe, då skulle jag ju såklart inte tycka det! Men sånt kanske inte händer så ofta heller, eller? (jag vet inte, det är bara en fråga) Det är svårt det där, det är svårt att sätta sig in i situationen egentligen. Eftersom jag själv importerade & det gick bra!, men sen om nåt sånt skulle hända min hund så skulle jag nog inte veta varken ut eller in. Det tål att tänka på...
Men som sagt så är jag överlycklig över att jag adopterade min hund, för jag skulle inte fått en bättre passand hund för mig & min familj, speciellt nu när hon INTE var smittad.
Fick du svar på frågan då?

Senast ändrad:

Men LÄS länkarna. Veterinärena VARNAR för dessa hundar, för att de kan ta in riktigt otäcka sjukdomar hit, som kan smitta både andra djur och MÄNNISKOR.

*skakar på huvudet åt blåögdheten*

Saknar ord för hur korkat det är att bara tänka på sig själv och tycka att man gör en god gärning när man riskerar våran miljö och våra hundars framtid pga ett annat lands problem.

Dom måste ju fundera i dessa länder hur sjutton vi kan vara så jäkla korkad att vi tar hand om deras problem istället för att ta hand om våra egna.

Det är nog mer Du som är blond här. *Något irriterad*

Jag har ju kanske försökt förklara att jag i nuläget står "mitt-emellan" ...för när jag först såg länkarna tog jag för givet att det var länkar till organisationer, som ett tips, OK? det var alltså jag som var lite snabb i fingrarna då - jag medger det. Men vaddå man han inte förklara sig förren det kom från alla möjliga håll & kanter...
Jag tänkte INTE på mig själv! Som jag redan har skrivit så "litade" jag på organsiationen som jag adopterade ifrån. Jag hade inte hört eller läst om att det skulle ha kommit in smittade hundar... Jag gogglade såklart runt om adoption från utlandet, men hittade som sagt ingenting - det var ju ett tag sen nu.

Fast så är det nog inte, de flesta länderna är ju fattigare länder än Sverige...eller, en ren gissning...
Och JA, jag har läst länkarna nu - men som sagt så vet jag inte riktigt vad jag tycker - därför är det ju inte heller nån idé till att jag fortsätter att diskutera i detta - sparar tid för både mig & er =)

Nu har jag iaf lärt mig mer om debatter x)

Senast ändrad:

Jag har läst det nu, usch, usch... men som sagt, så hittade jag inte ett skvatt om det när jag adopterade - men det var ju ett tag sen nu oxå.
Tycker att ni har rätt, men som ni redan vet - så älskar jag min lilla vovve - fasten det var en risk - men det visste jag ju ingenting om då... och kalla inte det för oansvarigt, för jag letade ju runt om risker & pratade med folk som oxå adopterat utomlands...
Och som jag redan har skrivit typ 100 ggr nu, så letade jag ju såklart främst i Sverige lääänge!

Senast ändrad:

sista inlägget då...:p

Som sagt så hittade jag ingenting när jag adopterade. Och jag skulle aldrig göra nåt som innebar en risk för andra, speciellt inte djur. Men jag skyller mest på organisationerna, för det är ju dem som är den största "boven i dramat", men lite mig själv, men man var väl ung & dum:p Har läst vidare om det hela en hel del nu de sista dagarna.
Jag måste ge er eloge(stavning?) för er "övertalningsförmåga", näe men ni kan er sak, kämpa vidare. Men ni har fått upp min syn på det hela. Men som sagt så visste jag inte heller innan att det hade kommit in smitthundar hit...

Tack & Hej!:)

Senast ändrad:

Är bara blond på konstgjord väg (slingor) :D

Är nöjd att du har fått upp ögonen och läst länkarna, problemen fanns kanske inte när du adopterade. Men nu uppstår dom rätt ofta, därav hysterin med att inte uppmuntra att ta in hundarna.

Jag är livrädd att min hund ska komma i kontakt med en smittad hund från utlandet, pga att nån puckad veterinär inte bryr sig och alla tror att det är ok med papperen.
Hoppas det blir ordentligt strikta regler så man slipper bekymra sig för om man ska våga gå ut med hunden eller plocka några blåbär och äta under promenaden. Fortsätter slappheten så här kan vi snart inte det.:cry:

Ok, hihi - inget elakt menat hoppas jag du förstår ;)

Blev väldigt chockad, för jag hade inte hört det från nått håll alls & efter att jag adopterat min vovve så slutade jag med att kolla upp det hela, därav att jag missat det... Får hoppas att det görs något åt det hela. Hihi, tur att jag "han få hit" min hund innan detta började.:D Skämt & sido

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
350
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej! Vi väger mellan att skaffa en svensk rasvalp och att adoptera en hund från utlandet. Är med i en FB-grupp som heter Ta mig hem-...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 859
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 685
Senast: Johanna1988
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 776
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX