Adoptera hund

Sv: Adoptera hund

Nepp! Seriöst, jag struntar i vilket, jag fick iaf världens underbaraste vovve därifrån & det går inget att ändra på liksom! Tänk om hon hade avlivats, en helt frisk & sund liten varelse - som skulle göra mig & min familj glada!

Såklart tråkigt att det skulle behöva bli så...

Senast ändrad:

vill bara fråga/säga en sak!

Varför ta en hund från utlandet och hjälpa när vi redan har så många i sverige som behöver hjälv. tycker vi skall hjä,lpa våra egna inann vi tar in massa andra.

Jag kan svara för mig då... Jag letade länge efter hundar från Svenska organisationer, men vet inte om det var "torka" då under det året, eller hur man ska uttrycka det, för det fanns nästan inga hundar... Dessutom var Chispa(som min hund heter) av den rasen som in mamma tål, då hon är allergisk mot endel andra hundraser som inte är "allergivänliga":(

har redan svarat på det! Tänke i "Sverige-banonarna" ett bra tag...men tyvärr utan resultat. var inte direkt i desperat behov av en hund, lite luddigt skrivet, men så hamnade jag på Julierescue & blev kär direkt! och vad gör man inte då, inget kunde hindar mig iaf!:)

shit alltså, är det verkligen så spännande & intressant?!...

Senast ändrad:

visst om hon nu inte kan ha en annan hundras kan jag förstå. men tycker inte sverige skall ta i mer utan ta hand om våra egna först.,

Absolut, det tycker inte jag heller! Men jag kan inte låta bli att tycka synd om de små jyckarna därborta i främmande land:(
Men som sagt, nu vet ni min "anledning" till att det blev utomlands adoption! Jag ångrar det inte en sekund!, men det hade såklart varit mindre riskfyllt & smidigare att adoptera från Sverige & det var ju faktiskt mitt första "alternativ"... men saker & ting tar ofta en helt annan vändning - både på gott & ont!

Senast ändrad:

Så du menar att "bara för att jag får vad jag vill så skiter jag i andra" Kommer du resonera så den dag din hund blir sjuk av nån skit som nån annan hund dragit in? Lite samhällsansvar är kanske på sin plats.

Ursäkta!, vad menar du med det?! så var inte vad jag skrev! Jag är INTE sån & något sånt kan DU inte antyda eftersom du INTE känner mig! Sluta & göra j**vla påhopp hela tiden om sånt som inte är sant & sånt du inte vet något om! Bara för att du har ett tråkigt liv & inte har något bättre för dig!
Jag bli så sur, det är många fler som svarat i den här tråden & svarat att de oxå har adopterat utomlands... dessutom kan alla göra misstag, även solen har sina fläckar!

Nej, nej, nej! haha, vad missförstånd kan orsaka... inte undra på att det blir krig här i världen:angel:

Jag menade att för mig spelade det ingen roll om jag adopterade från Sverige eller utomlands - då med tanke på "omständigheterna" osv.
Jag trodde ju såklart & var bergsäker på att Julierescue var ett toppenalternativ när jag adopterade därifrån, även för att jag känner folk som adopterat därifrån. Och trodde dt fortfarande fram till idag - med tanke på att det gått såå himla bra me min underbaring till hund!:)
Jag menade alltså INTE att jag struntade i smittorisken för era & andra hundar & liknande!, absolut inte! Tro mig, jag är inte sån! Hoppas det reder ut frågetecken...

Senast ändrad:

Nej, det är inte spännande utan skrämmande. Tanklösa ungar som importerar hundar utan en tanke på hur illa det kan gå för den svenska hundstammen.

Nej, det är inte spännande utan skrämmande. Tanklösa ungar som importerar hundar utan en tanke på hur illa det kan gå för den svenska hundstammen.

Okej, nu får ni bromsa er lite.

För det första är riskerna för smitta väldigt små. ´De flesta sjukdomar drabbar den enskilda hunden och är bara smittsam under vissa förhållanden (exempelvis leichmania som smittar med sandmyggan som inte finns i Sverige)
Dessutom är det IMPORTreglerna ni borde vända er emot, ALLA hundar går igenom samma tester, gatuhundar som renrasiga importer.

dessutom så är det min ensak vilken hund jag väljer att hjälpa och varför, om alla som skriker högt över gatuhundar tog en svensk omplacering så kan vi snacka sedan.
I min familj har vi haft 6 svenska omplaceringar. 1 spansk.

Jag har haft två svenska omplaceringar. Av tre hundar. Och letar efter en fjärde nu.
Ska vi snacka nu?

Vem i allsin dar har sagt att det skulle vara spännande??:confused: & dessutom får man inte ta valpar på import hundar, just pga smittorisk som kan visa sig på avkommorna m.m. & då skadas ju inte den svenska hundstammen, om det var så du menade?...

Jag har förklarat mig & har ingen emot. Bye Bye

Får och får, det är ju uppenbarligen folk som gör det ändå. Det borde åtminstone vara lag på att alla adoptivhundar ska vara kastrerade vilket det är många som inte är.

Nä, skicka ner pengarna dit istället för humana avlivningar och för kastrering, det hjälper mer än att släpa hit dem.

/ Jolanta som för övrigt också haft en svensk omplacering

Jaa, jag tycker oxå att det borde vara lag på det, men det är synd att det finns sånt folk som inte följer "anvisningarna". Iof är min hund inte steriliserad, men jag skulle ALDRIG komma på tanken att ta kull på henne heller - som sagt, pga smittorisken...

Och jag är väldigt glad över att jag "släpade hit" min hund till Sverige, men det vet ni ju redan!

Den här hysterin om massa smittade hundar från utlandet fick mig att tänka på det här med invandrare. Varför släpper man då in massa smittade invandrare då? Lika bra att stänga sveriges gränser så varken människor eller djur kan komma eller gå med sina sjukdomar.

/En som aldrig stött på smittade utlandshundar men däremot folk med sjukdomar.

Den här hysterin om massa smittade hundar från utlandet fick mig att tänka på det här med invandrare. Varför släpper man då in massa smittade invandrare då? Lika bra att stänga sveriges gränser så varken människor eller djur kan komma eller gå med sina sjukdomar.

/En som aldrig stött på smittade utlandshundar men däremot folk med sjukdomar.

Men du kan ju inte jämföra människor och hundar? VI väljer att importera hundar, människor FLYR hit från krig och fattigdom..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
350
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej! Vi väger mellan att skaffa en svensk rasvalp och att adoptera en hund från utlandet. Är med i en FB-grupp som heter Ta mig hem-...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 859
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 685
Senast: Johanna1988
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 776
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka