Adoptera hund

Sv: Adoptera hund

Okej, nu får ni bromsa er lite.

För det första är riskerna för smitta väldigt små. ´De flesta sjukdomar drabbar den enskilda hunden och är bara smittsam under vissa förhållanden (exempelvis leichmania som smittar med sandmyggan som inte finns i Sverige)
Dessutom är det IMPORTreglerna ni borde vända er emot, ALLA hundar går igenom samma tester, gatuhundar som renrasiga importer.

dessutom så är det min ensak vilken hund jag väljer att hjälpa och varför, om alla som skriker högt över gatuhundar tog en svensk omplacering så kan vi snacka sedan.
I min familj har vi haft 6 svenska omplaceringar. 1 spansk.

Men vilka hundar löper störst risk att dra med sig smitta? Hundar från seriösa kennlar eller gatuhundar? Det har sedan uppdagats att en del omplaceringsorganisationer fuskar med intyg så man ska inte vara helt säker på att den testade hunden är testad eller att testresultaten är korrekta.

Jag har haft två svenska omplaceringar. Av tre hundar. Och letar efter en fjärde nu.
Ska vi snacka nu?

Ja absolut. Då snackar vi.

Mina argument för att folk borde ha rätt att ta gatuhundar:

1. Det är ett fritt val att välja hund
2. Den aktuella hunden får hjälp
3. De föreningar som arbetar med omplacering gör också en insats i det land de arbetar i.

Detta borde uppfyllas:
1. Bättre kontroll på blivande ägare
2. kastrering av hundarna
3. Bättre importregler
4. En del av kostnaden för hunden borde öronmärkas för insatser inom det aktuella landet

Varför valde jag inte en svensk hund:
1. Hundstallet har mest stora brukshundskorsningar, hanhundar. Jag ville ha en liten hund som inte hade aggressionsproblem.

Dessutom anser jag att hundstallet i Stockholm borde avliva fler av de hundarna som kommer in för att inte slösa på resurser. Alldeles för många hundar har ju klara beteendestörningar VILKET hundstallets personal säkert reder ut, men det tar tid & kostar pengar och den tiden borde läggas på fall som inte är lika hopplösa..

Men vilka hundar löper störst risk att dra med sig smitta? Hundar från seriösa kennlar eller gatuhundar? Det har sedan uppdagats att en del omplaceringsorganisationer fuskar med intyg så man ska inte vara helt säker på att den testade hunden är testad eller att testresultaten är korrekta.

De flesta hundar från varmare länder lever utomhus i hundgårdar. Så jag tror att smittoriskerna är ganska lika faktist.

Det är förjävligt med organisationer som fuskar, de ska stå till svars för det! Absolut. Men dra inte alla över en kam.

Hundstallet är dock inte de enda som ägnar sig åt att ta hand om svenska omplaceringshundar. Det finns fler föreningar och inte minst, många omplaceringar sker privat tex. via hundens uppfödare.

Söker man sig bara till Hundstallet förstår jag att man har svårt att hitta en lämplig svensk omplaceringshund.

Hundstallet är dock inte de enda som ägnar sig åt att ta hand om svenska omplaceringshundar. Det finns fler föreningar och inte minst, många omplaceringar sker privat tex. via hundens uppfödare.

Söker man sig bara till Hundstallet förstår jag att man har svårt att hitta en lämplig svensk omplaceringshund.

Mhm..jag letade dock inte bara via hundstallet. Som du kanske läste så har vi i min familj haft sex svenska omplaceringar. Renrasiga.
Jag letade via rasföreningar (på de få små rasrena jag kan tänka mig) och via blocket, vovve osv. Men jag hade redan funnit min drömhund. På en sida med f.d gatuhundar. Efter mkt eftertanke så valde jag honom, vilket jag inte ångrat en sekund.

Nästa hund blir en rasren valp. Men nästa omplacering kan bli en svensk, spansk, irländsk. Jag letar efter en passande hund helt enkelt och då bryr jag mig inte om vad jag "borde" göra för Sverige genom att ta en oönskad svensk hund. Jag tar den hund som passar mig. Troligtvis blir det ingen spansk, men vem vet var hunden med stort H dyker upp.

Och NEJ jag har inget dåligt samvete över det.

Känner ett tiotal som adopterat hundar & det har aldrig varit några problem - vilket jag dels gick ifrån. Men jag hävdade iaf inget, utan endast dt som man som blir garanterad. Och ibland medför det ju tyvärr komplikationer, synd bara att det är hundarna som får lida för det...:( man får helt enkelt hoppas att det kanske blir bättre i framtiden *hoppas, hoppas*
Ciao

Här fattar inte jag vad du egentligen menar. Du gick ifrån något men hävdade inget?

Övrigt:
En vän till mig jobbade som volontär för en av de större omplaceringsorganisationerna som tar in hundar till Sverige från Spanien. Tyvärr visade det sig att organisationen fuskade rätt rejält med papprena. Bakdaterade besiktningsprotokoll, skickade hundar som inte var kastrerade m.m. Detta gick de ut med då.

Hjärtmask till exempel kan hund bli smittad med mellan provtillfälle och lastning på flygplatsen, hur garderar man sig mot det?

Synd att de svenska hundarna (och vår svenska natur) blir lidande för att folk tycker mer synd om de små söta spanska gatuhundarna än våra svenska omplaceringshundar.
Jag vill kunna plocka blåbär i skogen i framtiden också.

TS, titta på www.hittehund.nu istället. Finns fler riktigt bra svenska omplaceringsföreningar där du kan hitta en mindre sällskapshund.

Ja absolut. Då snackar vi.

Mina argument för att folk borde ha rätt att ta gatuhundar:

1. Det är ett fritt val att välja hund
2. Den aktuella hunden får hjälp
3. De föreningar som arbetar med omplacering gör också en insats i det land de arbetar i.

Detta borde uppfyllas:
1. Bättre kontroll på blivande ägare
2. kastrering av hundarna
3. Bättre importregler
4. En del av kostnaden för hunden borde öronmärkas för insatser inom det aktuella landet

Varför valde jag inte en svensk hund:
1. Hundstallet har mest stora brukshundskorsningar, hanhundar. Jag ville ha en liten hund som inte hade aggressionsproblem.

Dessutom anser jag att hundstallet i Stockholm borde avliva fler av de hundarna som kommer in för att inte slösa på resurser. Alldeles för många hundar har ju klara beteendestörningar VILKET hundstallets personal säkert reder ut, men det tar tid & kostar pengar och den tiden borde läggas på fall som inte är lika hopplösa..

Jag anser att de kraven borde uppfyllas INNAN man börjar skeppa in hundar i Sverige.
Hur ska importreglerna förbättras? Vissa sjukdomar kan bara upptäckas genom att sätta hunden i karantän (i Sverige eller annat smittofritt land utan myggor) för att efter en tid ta nya tester. Hur ska de kostnaden kunna finansieras och hur dyr blir inte den hunden? Då kommer folk att tappa intresset. Och vad händer med de hundarna som inte klarar testen? Hur mycket tänker man då på hundens bästa.

De insatser som de aktuella landet behöver är inte att skeppa ut alla gatuhundar. Det är förebyggande utbildning om djurhållning och kastrering. Man dämmer inte upp en flod genom att låta vattnet rinna en annan väg.

Sen säger jag som någon annan, tittade du bara på hundstallet så förstår jag att du inte hittade någon liten sällskapshund. Det är väl en av de största föreningarna i landet som jobbar med polisen och får ofta in övergivna och vanvårdade djur.

De som vill omplacera en mindre hund gör det själva för att de KAN göra det själva, det är det stora skillnaden. De annonserar, kontaktar rasklubben osv.

Hundstallet behövs, vem skulle annars ge de hundarna en andra chans?

Då ser jag hellre att man avlivar alla dessa spanska gatuhundar med taskig hälsa och kass mentalitet istället för att utsätta dem för en enormt jobbig resa/flytt och sedan rehabilitera dem för att de ska bli svenska soffpotatiser. Varför slösa pengar på dem?

Jag tror att det är för enkelt att "nätshoppa" en liten hund som ser söt ut på bild och har en jobbig historia och sen stolt kunna säga "jag gjorde en god gärning".

Innan jag skaffade min hund skickade jag in en intresseanmälan till Hundstallet då jag sökte en liten/mellanstor tik av spaniel/retrievertyp, det tog ca 6v innan de hörde av sig och frågade om jag ville komma och titta på en lämplig kandidat. (Då hade jag redan hämtat hem Billie så jag tackade nej.)
För inte länge sen omplacerade de ca 70st yorkshireterriers och ett gäng taxar. Så visst får de in mindre hundar också.

Ja, stora jobbiga blandisar är i solklar majoritet på hundstallen men anstränger man sig lite och tar ett lite tag på sig så är det inte så svårt att få tag på en lämplig liten hund.

Hur vet man vad som passar en från en bild på nätet? En valp kan jag förstå om man köper på postorder utan att träffa den, men en vuxen hund vill man klämma,känna och testa lite. Annars kan man få en otrevlig överaskning som tex damen i artiklen.

Vill man hjälpa djuren i det landet så finns det bättre sätt än att adoptera hit dem. Det kostar mycket att ha dem i hundgårdarna tills de är testade och klar, när kasteration och flygbiljetterna är fixade är det nog inte många ören över. Jag tycker att det vore humanare att avliva många av hittehundarna och fokusera sina insatser på förebyggande åtgärder. Jag sponsrade i några år en utländsk hästorginasation som arbetade på flera plan.

Rent bortsett från att det är ohyggligt skrämmande sjukdomar som inte utgör ett hot till den enskilda hunden utan även andra djur och människor.

Joho du, där tar du allt fel, det gäller att läsa mellan raderna!
Jag tänker inte förklara igen, egentligen behöver jag inte förklara mig alls - det är helt naturligt att folk har olika åsikter, eller?... Känns som om den här tråden är lite "för mycket" just nu - det är ju helg för f**n, lägg ner energi på det!:D;) vi kommer ju ändå ingen stans...

Vad är det jag har fattat fel?
Jag har uttryckt min åsikt, det enda jag har skrivit till dig är:

Här fattar inte jag vad du egentligen menar. Du gick ifrån något men hävdade inget?

Men det fick jag inget svar på.

Va är jag?? haha, jag är inte DUM!
jag känner att jag har bättre saker för mig än att "dälta" om det här, det är ju inte direkt så att vi kommer att komma fram till något resonligt - eftersom alla strikt verkar vara emot varandra... och jag gillar bara att delta i olika trådar - inte tjafsa! men sån är jag... ha dt gött & hoppas ni kommer fram till nåt

ok, synd då...men då är du väl inte så smart för att tänka som jag då...:angel: Näe, men seriöst, skit samma - dt var inget viktigt

Senast ändrad:

Det har kommit hit gatuhundar som varit dräktiga, sjuka och ick anpassningsbara. Hundstallet får dagligen in samtal från människor som importerat en hittehund, men sedan upptäckt att det var ett enormt jobb att få hunden att fungera i det svenska samhället. Hundstallet tar inte emot dessa importer.

Det är inte försvarbart att plocka hit dessa hundar, varken mot den enskilda hunden eller mot våra svenska. Gatuhundarna är vana vid ett helt annat liv och för många är det en för stor omställning att komma hit med alla våra regler och krav. Samtidigt innebär det också en enorm risk för de svenska hundarna då gatuhundarna kan bära på sjukdomar som vi ännu saknar i Sverige. Senast var det en rumänsk gatuhund som visade sig bära på en smittsam sjukdom.

Gatuhundarna bör stanna där de är och vill man hjälpa dem gör man det bäst på plats. Då hjälper man dessutom mer än en hund. Att adoptera en gatuhund är ingen god gärning. Det är en egoistisk handling som riskerar att drabba oss allihop och gör ingen större humanitär nytta.

Håller med!! Vi har hundar i sve som också behöver nya hem!

Gatuhundar utsätts för mycket mer än rena importer. Och även en liten risk är alldeles för stor. Importreglerna är som sagt satta för att skydda människan, inte husdjuren.

I övrigt kan man ju fundera på det där med att en adoption hjälper bara en hund. En gåva till djurskyddet på plats hjälper många fler.

Det har kommit skit från i princip alla organisationer och många säger själva att de inte kan garantera en frisk hund. Dåligt samvete får du kanske den dagen det är din hund som är bärare av en smittsam sjukdom. Men då är det lätt att vara efterklok. Det här är egoism på högsta nivå.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
350
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej! Vi väger mellan att skaffa en svensk rasvalp och att adoptera en hund från utlandet. Är med i en FB-grupp som heter Ta mig hem-...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 859
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 685
Senast: Johanna1988
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 776
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX