Tack till alla som skriver!
Jag har lite svårt att kombinera min vilja att ha en bra träningskompis med kravet att den ska vara av mindre storlek... Jag får nog inse att en hund i storlek golden/labbe inte är aktuell i dagsläget. Jag har kvar en bra arbetsavlad Cocker spaniel och kelpie som alternativ. Det är två helt olika hundar och jag förstår att jag behöver träffa fler för att bilda mig en uppfattning.
När jag var yngre, var jag väldigt intresserad av Papillon och Dansk-svensk gårdshund. Jag har aldrig tänkt på att skaffa en egen på grund av deras "litenhet". Men nu funderar jag på om någon av dem kanske skulle passa? Liten hund (så mina släktingar blir glada) med kapacitet för arbete. Någon som har erfarenhet av att träna dessa raser i bruks och nosework? Hade dem hängt med på biathlon med glatt humör? Biathlon vill jag mest göra på skoj för att jag älskar att utmana mig själv och vill ha en glad, orädd hund med mig Men bruks och nosework vill jag verkligen träna för att utvecklas så mycket som möjligt, och då är kanske cocker eller kelpie att föredra?
Om hunden ska vara liten för att äldre ska kunna gå med den utan att bli omkulldragna sådan jag inflika att de kelpies jag känt har varit starka och när de dragit i kopplet (vilket de flesta jag känt har gjort) så har det varit rejält. Inget jag skulle rekommendera till äldre som inte vill gå ut med en stark hund.
Men det är roliga hundar för den som vill träna och vill ha en hund som säger ja till all träning. Sen kan de vara känsliga och reagera för saker. De är ju reaktionssnabba i allt och reagerar snabbt på saker och ting. Sen ska de ju inte vara veka. Men en kelpie kommer högst sannolikt inte vara lika cool en golden.