Abortera handikappat barn.

Sv: Abortera handikappat barn.

Nej, det är klart!

Men för att förtydliga. Någon som väljer att avbryta sin graviditet fastän att fostret till synes är friskt genomgår väl samma "procedur" som den som tyvärr tvingas avbryta pga skador osv?

Efter v. 13 alltså?
 
Sv: Abortera handikappat barn.

Nej, det är klart!

Men för att förtydliga. Någon som väljer att avbryta sin graviditet fastän att fostret till synes är friskt genomgår väl samma "procedur" som den som tyvärr tvingas avbryta pga skador osv?

Efter v. 13 alltså?
 
Sv: Abortera handikappat barn.

Näe, men när man tex gör fostervattenprov (som vi gjorde) så kan man ju definitivt garantera att/om de undersökta kromosomerna är okej eller inte. Har man tex kollat om fostret har Downs syndrom och provet visar att så inte är fallet då är detta 100% säkert.

(Däremot kan de ju ha andra fel som man inte undersökt. Eller få någon slags hjärnskada vid förlossningen tex).

Jag är ledsen att möjligen göra någon bekymrad men att man har kollat upp kromosomerna innebär INTE att det inte är något kromosomfel.
En nära bekant till mig hade sedan tidigare ett barn med kromosomfel och skulle få ett till. Trots att prov togs enligt konstens alla regler samt att det var OK föddes tösen med samma typ av kromosomfel som sin äldre syster....
Men detta händer nog bara någon gång per år eller så....

(Det var för övrigt ett mänskligt fel, en felräkning, som analyspersonalen gjorde)

Sedan tror jag att föräldrarna måste ha synnerligen taskiga förutsättningar för att få ett OK på en sen abort.
 
Sv: Abortera handikappat barn.

tycker inte man ska ta bort barnet fall det har handikapp
de är lika myckert världa som ett friskt barn.
jag sa till min man när vi väntade vår grabb att jag tänke behålla barnet oavsett om det va handikappat.
nichole
 
Sv: Abortera handikappat barn.

Det var inte det jag frågade om.
Undvik gärna att lägga in personliga värderingar om det inte är i samband med en rättning på/ett svar på mina ursprungsfrågor, tack. Jag vill som sagt inte ha något som enbart handlar om etik och moral och kan bli en sådan diskussion i den här tråden.
 
Sv: Abortera handikappat barn.

Jag har två gravt handikapade kusiner (systrar), de är så pass handikapade att de inte klarar någonting själva och måste ha hjälp dygnet runt. Igen av dessa hade man sett något fel på under graviditeten, allt var helt normalt. Den äldre fick en hjärnblödning i samband med förlossningen och den yngre vet man fortfarande inte vad som är fel. Hos henne märkte man efter ett par månader att något var fel.
 
Senast ändrad:
Sv: Abortera handikappat barn.

kl

En pågående dokumentär på TV väckte nya funderingar angående det här med abortämnet, så jag kan lika gärna dra upp den här tråden igen.
Om man får typ trillingar eller fler (fem i tjejen i programmets fall), ser man alltid det i god tid och hinna abortera om man nu inte skulle orka med så många på samma gång? Eller är det också något som riskerar att upptäckas först när abortgränsen passerat?
 
Sv: Abortera handikappat barn.

Ts skrev att hon inte vill att denna tråd ska handla om moralpredikningar, så om du inte har ngt annat än moral att påpeka är dina inlägg överflödiga.
 
Sv: Abortera handikappat barn.

Här föder man fram barnet efter 12 veckor, tex 12+1.
 
Sv: Abortera handikappat barn.

Man kan se hjärtan som slår från vecka 8 ungefär. Det är ju någon som kan ligga gömd, men är det femlingar så lär man ju reagera att det är fler än en iaf :D Vid vecka 12 så är fostrerna ca 8 cm. Så någonstans däremellan borde man säkerligen kunna fastställa hur många det är.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 246
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 405
Senast: Badger
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 830
Senast: Gunnar
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 165
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp