Abortera handikappat barn.

Riley

Trådstartare
Hur långt in i en graviditet dröjer det innan man kan se om det kommande barnet på något sätt är handikappat, milt som svårt? Är det i ett så pass tidigt skede att föräldrarna alltid kan vara säker på att kunna göra abort, eller finns risken att det upptäcks för sent? Kan man då, om föräldrarna inte skulle vilja ha det, göra ett undantag för en abort eller måste barnet födas?

Och snälla, ingen moraldiskussion. Jag varken har barn eller kommer skaffa så ämnet rör inte mig, undringen dök bara upp i huvudet.
 
Sv: Abortera handikappat barn.

Jag har gjort NUP/KUB nu i vecka 13 och får de sista provsvaren på tisdag. Ultraljudet visade inge fysiska missbildningar eller kromosomavvikelser och blodprovet får jag som sagt svar på senare. Skulle mitt foster vara skadat hinner jag ta ett snabbt beslut om abort, om jag vill.

Rutinultraljud hos barnmorskan gör man oftast i vecka 18 och då är det ju för sent för abort. Tror bara att de gör undantag om fostret är så svårt skadat att det inte är livsdugligt.

Har också funderat över det där. KUB-test får man ju bekosta själv och då kan det lätt bli en klassfråga om att kunna eller inte kunna kolla sitt foster från missbildningar.
Fast å andra sidan finns det ju en rad funktionshinder som man inte kan upptäcka i förväg. Och långt ifrån alla funktionshindrade är födda med sitt funktionshinder.
 
Sv: Abortera handikappat barn.

Mycket upptäcks vid rutin UL i v.17-18.
Då har man fortfarande möjlighet att göra abort.
Efter v.18 måste man ha starka skäl till att göra abort. Man måste få tillstånd från socialstyrelsen.
Fram till v.22 kan man göra abort om man fått tillstånd.

Det som inte upptäcks vid rutin UL kan upptäckas om det finns skäl till extra koll, eller så märker man det vid födseln.
 
Sv: Abortera handikappat barn.

Problemet är att det inte går att garantera ett friskt barn även om proverna är OK, man kan inte heller alltid garantera att barnet som tros vara missbildat är det.
 
Sv: Abortera handikappat barn.

Oftast stöter kroppen bort fostret om det skulle vara något fel på det, men det finns vissa test man kan göra ganska tidigt som mian sa. De flesta väljer dock att inte göra t ex fostervattensprov om det inte finns någon riktig anledning eftersom testet i sig medför en missfallsrisk.
Det finns mycket som kan hända på vägen ut också, syrebrist och så. Sedan kan de råka ut för någon olycka efteråt och bli handikappade....

Så nä, man kan inte alltid vara säker på att hinna göra en abort om barnet skulle vara handikappat. Och för vissa spelar det ingen roll heller.
 
Sv: Abortera handikappat barn.

Tack för alla bra svar.
Har en följdfråga angående det här med sena aborter: vilka skäl är giltiga för att en sådan ska kunna genomföras? Måste det handla om att barnets handikapp hör till det mest extrema eller tas det någon hänsyn till föräldrarnas möjligheter att ta hand om det?

Låt säga att det under hela barnets uppväxt, ända till vuxen ålder, skulle krävas ständig tillsyn och hjälp av en vuxen pga. gravt fysiskt och/eller psykiskt handikapp. Alternativt krav på en drastisk ombyggnad av huset eller flytt, vilket föräldrarna ifråga skulle ha svårt att kunna finansiera till och med med lån/bidrag (om man får sådant? är inte ett dugg kunnig inom det här området).

Räcker "bara" något åt det hållet som giltigt skäl?
 
Sv: Abortera handikappat barn.

Redan på ett UL i v. 12 kan man se väldigt mycket som har med skelettet att göra, min svägerskas foster hade en defekt fot som dessutom växte fel, och det kunde de se så pass tidigt.

Fler tester kan man ju göra som fler nämt i tråden, men man kan aldrig garantera att de visar det man förutspått. Åt båda hållen.

Man kan få abort beviljat efter v. 18, men det ska finnas mycket starka skäl till att göra det.

För min del skulle det skälet vara att barnet inte skulle få ett någolunda värdigt liv (och vad innebörden med "värdigt" betyder är något jag tar ställning till då), jag har inget emot handikappade barn alls. Vill man inte ta sig an ett handikappat barn måste man nog fundera på om man verkligen ska ha barn, eftersom så mycket kan hända även när barnen är födda, och det är kanske bäst att ha bearbetat mycket innan det är aktuellt för väl där kan det vara svårt att ta in. Men det har inget med dig TS att göra, bara en parentes från min sida.
 
Sv: Abortera handikappat barn.

Du kan ju föda ett barn som du sedan lämnar bort när det är fött, men det var inte svar på din fråga.

Jag tror att man kan få abort beviljat på de grunderna du anger. Mycket går att prata sig till, och har man verkligen inte ens chans i helvetet att orka med allt vad ett gravt handikappat barn innebär så får man nog hjälp. Men jag hoppas verkligen att det inte är något folk överväger, att inte vilja ha ett handikappat barn pga av praktiska skäl.
 
Sv: Abortera handikappat barn.

Jag har en kollega som skulle fått en dotter för ca 2 år sedan, vid ultraljudet i vecka 18 hade dom påstått att allt såg helt normalt ut men vid ett senare ultraljud i vecka 28-29 ca upptäcktes det att barnet saknade skallben.
Som jag fattade det beslutades det direkt om abort eftersom barnet ändå inte skulle överleva. :(
 
Sv: Abortera handikappat barn.

Tack för alla bra svar.
Har en följdfråga angående det här med sena aborter: vilka skäl är giltiga för att en sådan ska kunna genomföras? Måste det handla om att barnets handikapp hör till det mest extrema eller tas det någon hänsyn till föräldrarnas möjligheter att ta hand om det?

Låt säga att det under hela barnets uppväxt, ända till vuxen ålder, skulle krävas ständig tillsyn och hjälp av en vuxen pga. gravt fysiskt och/eller psykiskt handikapp. Alternativt krav på en drastisk ombyggnad av huset eller flytt, vilket föräldrarna ifråga skulle ha svårt att kunna finansiera till och med med lån/bidrag (om man får sådant? är inte ett dugg kunnig inom det här området).

Räcker "bara" något åt det hållet som giltigt skäl?

Min mans syster var gravid men de upptackte abnormaliteter vid ul i v.12. Fostervattensprov visade att Downs var uteslutet men att barnet led av s.k. Imbalanced Translocation vilket innebar mkt svara fysiska och/eller psykiska handikapp. Hon blev igangsatt och fick foda fram sitt barn i v.20 :cry:
 
Sv: Abortera handikappat barn.

Problemet är att det inte går att garantera ett friskt barn även om proverna är OK, man kan inte heller alltid garantera att barnet som tros vara missbildat är det.

Näe, men när man tex gör fostervattenprov (som vi gjorde) så kan man ju definitivt garantera att/om de undersökta kromosomerna är okej eller inte. Har man tex kollat om fostret har Downs syndrom och provet visar att så inte är fallet då är detta 100% säkert.

(Däremot kan de ju ha andra fel som man inte undersökt. Eller få någon slags hjärnskada vid förlossningen tex).
 
Sv: Abortera handikappat barn.

Det beror på vart du bor. Jag har fått göra CUB gratis trots att jag "bara är 34½" Man ska ju eg. vara över 35.
 
Sv: Abortera handikappat barn.

Du har så rätt, jag var lite otydlig. Likväl som ett gravtest inte kan visa positivt om man verkligen inte bär på det hormonet som ger utslag på stickan. Men ett plus behöver dock inte betyda att man har ett barn i magen.
 
Sv: Abortera handikappat barn.

Det beror på vart du bor. Jag har fått göra CUB gratis trots att jag "bara är 34½" Man ska ju eg. vara över 35.

Här i VG-län erbjuds varken NUP eller KUB. Det får man bekosta själv på privat klinik. Kostar ca 2000:- Har en väninna i Stockholm som fick sina test genom landstinget så det är olika i olika län.
Jag är 34 om 2 månader så jag tyckte väl att det var värt att kolla upp den här gången. Det gjorde jag inte sist.
 
Sv: Abortera handikappat barn.

Tack så mycket för alla svar, nu har jag fått lite klarhet i frågan! :bow:
 
Sv: Abortera handikappat barn.

Anledningen att frågan sällan dyker upp är att man sällan testar något senare än v 18 då UL görs. De "fel" som upptäcks då är ju så tidigt att man hinner abortera barnet om man vill det.

Skulle man upptäcka missbildningar som är oförenliga med liv (tex att fostret saknar hjärna) utanför livmodern senare än v 22 så rekommenderas att man föder fram dem "för tidigt" för att slippa riskerna med en full graviditet och fullstort barn vid förlossning i onödan.

Däremot får man inte framkalla sena missfall av livsdugliga foster även om de har synliga skador.
 
Sv: Abortera handikappat barn.

Men om jag har förstått det rätt så föder man väl alltid fram foster efter v. 13+4?

Oavsett om man "bara" har valt att avbryta graviditeten (t o m v. 18 ?) eller om graviditeten avbryts pga skador på fostret så föds ju fostret fram!

Eller missförstod jag dig nu?
 
Sv: Abortera handikappat barn.

Skulle man upptäcka missbildningar som är oförenliga med liv (tex att fostret saknar hjärna)


Vet du vad det heter på finare språk? Det hände nämligen min väninna och jag hade gärna lärt mej lite mer om det men jag vet inte vad det heter på riktigt.
 
Sv: Abortera handikappat barn.

Men om jag har förstått det rätt så föder man väl alltid fram foster efter v. 13+4?

Oavsett om man "bara" har valt att avbryta graviditeten (t o m v. 18 ?) eller om graviditeten avbryts pga skador på fostret så föds ju fostret fram!

Eller missförstod jag dig nu?

Ja.

Är fostret absolut inte livsdugligt så kan det framkallas en förlossning även efter 22v.

Det hade inget med vilken abort metod som används innan v 18 att göra.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 246
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 405
Senast: Badger
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 830
Senast: Gunnar
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 165
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp