Abort eller inte!?

S

snurrig

Känner bara att jag måste skriva av mig, använder anonymt nick då jag inte vill att detta ska komma ut (ännu).
Fick för några dagar sen reda på att jag är gravid, detta var inte direkt planerat.
Nu står vi i valet och kvalet hur vi ska göra. Vi älskar varandra och ser en framtid ihop med barn och hela kittet men hade kanske inte riktigt tänk oss det än. Till saken hör att vi inte har varit tillsammans så länge och bor ännu inte ihop. Vi kommer att flytta ihop snart i en lägenhet som är tillräckligt stor för barn om det nu har någon betydelse :) Jag pluggar och har ett tag kvar innan jag är klar medans min pojkvän har arbete så ekonomin skulle funka. Det som oroar oss båda mest tror jag är att vi gör något förhastat i och med att vi inte varit tillsammans så länge. Det går ju att skaffa barn i framtiden när man har allt lite mer ordnat för sig och det är planerat.
Tankarna bara snurrar och jag vet att ni inte kan bestämma något åt oss men behöver skriva av mig lite.
Finns det någon risk att chansen att bli gravid minskar efter en abort?
Hur vet man egentligen vad som är rätt beslut, jag vet varken ut eller in just nu!

Sv: Abort eller inte!?

Visst finns det en risk att man inte blir gravid igen, men förutsatt att aborten går som det ska blir ärret lika stort som det blir efter en fullgången graviditet, dvs inte speciellt mycket mindre chans att kunna bli gravid igen. Risken att något går fel i en abort är väl inte heller så stor nu i våra tider, men detta får du läsa dig in mer på om det blir aktuellt.

Jag tycker ni ska prata om det båda två tillsammans (det kanske ni redan gjort iof) och sedan smälta det några dagar och bara fundera på hur ni vill göra. Ta inga beslut för fort utan fundera på hur ni vill göra.

Min åsikt är att tiden tillsammans inte gör så mycket, det som spelar roll är hur man är tillsammans och hur man har det tillsammans. iom att ni redan planerat att flytta ihop så antar jag att ni ändå varit ihop mer än en eller två månader? Det kan lika gärna vara så att man varit ihop iu fem år och sedan gör slut iaf när barnet kommit, den risken finns alltid, det gäller att se till sitt eget förhållande. Det vet ni bäst själva. Så mitt råd blir att fundera på hur ni två vill göra, vad ni trivs bäst med. Och att inte förhasta beslutet, utan smält detta ordentligt så ni kommer fram till hur ni verkligen vill göra.

Och så en sak till - Lycka till, hur ni än gör.

Vi har pratat och pratat och ska fundera lite på varsitt håll så ska vi försöka ta ett beslut till helgen men det är inte lätt. Vi har varit tillsammans i 8 månader så vi känner ju varandra bra men klart man kan lära känna varandra ännu mer. Vi får ge det lite tid antar jag och hoppas att vi kommer fram till det bästa.

Tack för kloka ord!

Det är ingen annan än ni som kan bestämma detta. Det är heller inte lätt att ge råd i det utan det ni bestämmer blir nog rätt! Ett barn ångrar man ALDRIG och en abort kan bli både något positivt och negativt.. Är man dock helt inställd på abort så tror i alla fall inte jag att man ångrar den!

Jag kan se till mig själv. Jag blev gravid när jag och min sambo hade varit ihop i 5 månader. Då vi båda ansåg att vi varit ihop för kort tid gjorde vi abort (jag var jätte osäker på detta - och han oxå..). Nu sex år senare bor vi ihop och har hus och 2 barn. Jag tror vi gjorde rätt men vet oxå att vi säkerligen hade klarat av att ha en liten 5-åring springandes här oxå.. Alltså det är absolut inget jag ångrar jag har gjort men tanken kan ibland komma tillbaka och undra om vi valde rätt..

Det ända rådet jag kan ge är att man helst inte ska skaffa barn i ett förhållande som på något vis har något problem eller osäkerhet. Det ska vara ett helt stabilt och tryggt förhållande för att orka med att ta den pressen som det faktiskt blir när man får barn. Det är helt underbart med barn och har man ett bra förhållande så starks det - men ett dåligt blir ofta sämre då man har mkt mindre tid själva och för varandra..

Lycka till i ert val! Som sagt vad ni än väljer så blir det säkert rätt för er - bara ni gör det som ni verkligen vill innerst inne!

Det där måste ni ju så klart själva besluta om- ingen annan kan göra det åt er.

Jag själv personligen hade inte valt abort, då jag ser det som något som skulle kunna vara en nödlösning i en situation där det absolut inte på något sätt verkar fungera att få barn, inte I en situation där man inte tycker det passar just nu. Som någon skrev, så finns ju risken att man ångrar en abort, men inte att man ångrar sitt barn.

Lycka till med ert beslut hur ni än gör :)!

Andas och låt det sjunka in. Ta inga snabba beslut. Man blir lätt förvirrad och allt känns bara kaos när man får ett besked man inte räkat med.

Vår son var oplanerad och det kändes som att hela världen stannade upp för ett tag. Det var mycket irrande känslor hos oss de första veckorna innan det riktigt sjönk in att vi skulle bli föräldrar.

Men jag älskade min lilla prick i magen från första sekund.

Det är helt normalt att det uppstår kaos och förvirring. Snart kommer ni att kunna tänka på vad som är bäst för just er!

Har inga direkt kloka ord att tillägga men lycka till hur ni än gör!

Senast ändrad:

Jo det finns de som ångrar barn. Vanligt är det inte men det finns. TS, bara ni kan bestämma och vilket ni än väljer så blir det bra :)

Den risken är oerhört liten och det är om det är skrapning det är frågan om. Risken att inte kunna bli gravid igen är större om du fått barn. Den biten skulle jag alltså inte oroa mig för.

hejsan! jag om min pojkvän va inte ens tillsammans när jag blev gravid, vi bodde inte tillsammans och vi umgicks inte, men efter allt (beräknad BF 30april nu) nu bor vi tillsammans är glada och lyckliga och väntar på att lillkillen ska komma ut :)

det ja menar att de finns inga garantier på att ett par som varit tillsammans i flera år "klarar" bättre av ett barn än par som "nyss" blivit tillsammans..

vi bestämde oss inte direkt att behålla det, utan lät de vara några veckor, fundara, prata, tänka på allt.
men efter mycket prat och så, så kom vi fram till att vi tycker mycket om varandra, och att barnet är välkommet oavsett :)

hoppas ni kommer fram till det som känns bra för er!

Kramar

Nu kommer alltid-tvärtom-kärringen. :angel:

Jag tycker att ni verkligen skall tänka över beslutet noga. För även om många skriver att man "aldrig" ångrar ett barn så finns det faktiskt folk som gör det.

Det jag tycker att ni skall tänka på är om ni har kommit ur det "rosa skimret" än. Oftast så fortsätter man ju utvecklas - framförallt tillsammans - och man upptäcker sidor hos den andre som kanske inte alls är så gulliga som man tyckte i början. Sen så kanske ni skall fundera på hur det skulle bli om det skulle ta slut, hur viktigt för er/dig är det med en "kärnfamilj"? För vissa människor är det jätteviktigt, och för andra har det absolut ingen betydelse. För man måste absolut ha i åtanke att det faktiskt kan ta slut.

Känner ni att ni är "klara" med ert gemensamma liv som det ter sig nu? Har ni kanske saker som ni skulle vilja göra tillsammans, och går dessa att tillämpa med bebis eller kan ni kanske avstå det?

Jag vet själv att jag har så mycket saker som jag vill göra innan en eventuell bebis. Jag vill resa som en tok, festa och bara vara allmänt dumdristig. ;) Det som jag vill göra fungerar inte alls ihop med en bebis.

När jag ser tillbaka på min och min grabbs förhållande så är det också väldigt annorlunda nu mot när vi hade varit tillsammans i 8mån. Han är annorlunda, jag är totalt annorlunda. Mycket har förändrats, och vi lever inte alls i det rosa skimret längre. Nu lyckades vi hålla ihop trots alla förändringar, men alla klarar inte av det.

Jag menar inte att ni skall göra abort, jag är helt neutral, men jag tycker att ni verkligen skall låta det sjunka in och sedan fundera. Oavsett beslut så kommer det säkert bli jättebra! :bump::laugh:

Lycka till!

jag blev gravid när vi hade varit tillsammans max ett år.

I år har vi 10:års jubileum, vi har hunnit gifta oss och har fått 2 barn:love:

Lycka till hur du än gör:laugh:

Vill bara kommentera en sak i ditt inlägg, förövrigt tycker jag det är bra med olika synpunkter :D

Beror ju på hur man är som person.

Jag älskar att resa och det kommer absolut inte att upphöra bara för att jag får en knodd, jag ser inte själva resandet som något hinder alls faktiskt.

Min ena kusin och hennes sambo hade varit ihop i knappt tre månader när de blev gravida med nummer ett. Hon är nu 14 år gammal, har en lillasyster på 8 och bor tillsammans med mamma och pappa i villa. Så visst kan det fungera!
Som någon ovan skrev, har man ett bra förhållande så (tror jag) stärks det av att bli tre, däremot går det inte att "laga" ett förhållande med ett barn.

Sen är det viktigt oxå, många säger att man ska leva livet "färdigt" innan man skaffar barn. Jag tycker det är en vansinnig kommentar, livet tar ju inte slut när man får barn, det får en annan innebörd, det börjar om. Det blir annorlunda men det tar absolut inte slut!! Man kan få planera mer men allt man gjorde innan går att göra även när man fått barn.

Lycka till hur ni än väljer att göra!!

Senast ändrad:

Det jag tror man menar med : Leva livet innan är just det du belyser ( och californication )..

Om man vill forts råfesta & leva allmänt dumdristigt så kanske man måste göra klart sådant innan, däremot tar ju inte livet slut när man får en knoddis.

Absolut inte.

Som sagt jag kommer forts resa och upptäcka världen, även med en knodd i bagaget :D

Eller hur! Jag har redan flugit 3 ggr med Sam, ensam dessutom! Man maste bara planera en massa mer, men visst gar det toppen att leva livet med en bebis ocksa! DESSUTOM sa vaxer de upp, alldeles for fort! Sa det ar inte alltid de ar sma och tidskravande. Nar de blir lite storre alskar de att folja med! (ja kanske inte till puben da....)
Jag ser redan fram emot alla besok till akvarium, djurparker, se alla Disneyfilmer pa bio mm! Hur kul som helst ju!

Fast det beror ju på hur man vill resa också.

Jag vill till exempel resa själv och vill kunna göra det med kort varsel. Om jag och min kille hade barn så vore det inte rätt mot honom eller barnet om jag bara helt plötsligt vill dra iväg, ammandes, till Guinea liksom. Det som skulle hindra mig mest med ett barn vore faktiskt pappan (hehe) eftersom jag då skulle vara tvungen att anpassa mig och ta hänsyn till hans önskningar. Nu kan jag göra precis som jag vill.

Ja och det skrev jag väl också, att det beror på hur man är som person ;)

Jag försöker att inte se hinder och jag gillar förövrigt inte att resa ensam heller så då fungerar det ..
Man kan fortfarande vara spontan och jag kan fortfarande genomföra många resor, jag ser det lite som att man väljer om det ska vara ett hinder eller inte ( nu utgår jag såklart i från mig ).

Vill man resa ensam och inte ta hänsyn till sin partner så fungerar det ju inte oavsett om man har barn eller inte ?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 015
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 612
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 984
Senast: Nixehen
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 129
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V