5a på skott

Måste bara ge mig in i diskussionen lite, för det är en sak jag ständigt reagerar över när sådant här diskuteras... Många (även vissa här i tråden) säger saker i stil med "hunden klarar utmärkt att träna i närheten av skjutbana, så den är inte skotträdd annat än på mh och då spelar det ingen roll". Men alltså, det kan ju vara just tack vare träningen som det går bra med skott ibland, sedan om det råkar vara lydnad, agility, jakt eller annat lär ju spela mindre roll så länge hunden älskar träningen.

Dessutom ser ju många hundar som tränas så själva brukshundklubben som sin "trygga punkt". Tränar den alltid på samma klubb, det alltid är tryggt och säkert för hunden men den reagerar så fort den kommer till annat ställe eller en ny situation... Varför skulle det inte vara pga "riktig" skotträdsla?

Precis. En hund med lite mer drifter i sig kan arbeta trots rädsla. Men rädslan har den ju ändå, och därför syns den exempelvis vid passivitet under skott på MH, där hunden inte har en annan uppgift samtidigt. En del ligger också plats med skott på ren lydnad, fast de alltså är ljudberörda.

En sund mentalitet borde väl i högsta grad ha med rasstandarden att göra? En hund som uppvisar rädsla vid utställning blir tyvärr inte automatiskt diskad. Jag har sett såna hundar premieras på utställning.

Det är bara att ställa sig bredvid chihuahua-ringen för att se vad som faktiskt pågår.

Jag vet en collieuppfödare som upprepande avlar på 5 or, med argumentet "de funkar utmärkt hemma". Många ursäkter ska man höra innan öronen trillar av. Som om collien verkligen behöver fler rädda hundar... :meh:

En del uppfödare hävdar att hundens mentalitet syns bättre hemma, och att de är bättre på att bedöma den än en beskrivare på ett MH. Det är rätt enkelt att räkna ut hur den sortens uppfödares MH-spindel ser ut.

Håller med. MH är ingen garanti för att valparna är vare sig skotträdda eller skottsäkra.

Jag har haft extremt skotträdd hund vars föräldrar inte ens reagerar på skott och tvärtom. Det handlar om mycket mer än bara arv, ffa vad hunden själv upplever i livet.

Skotträdsla, och rädslor i allmänhet, har mycket hög arvbarhet. Det är bevisat. Däremot är arvbarheten inte linjär, utan precis som med HD så sprids ärftligheten på mer komplexa vis. Och hundens erfarenheter samspelar med det genetiska arv den bär med sig.

En sund mentalitet borde väl i högsta grad ha med rasstandarden att göra? En hund som uppvisar rädsla vid utställning blir tyvärr inte automatiskt diskad. Jag har sett såna hundar premieras på utställning.
Absolut, men på en utställning är det ju ändå utseendet som premieras - om hunden inte visar självklar rädsla eller aggression. Hundar däremellan är svåra att komma åt, då en del rädda hundar kan bli totalt spaka på en utställning. Där får man verkligen hoppas att uppfödarna har vett i skallen.

Ja, då är det ju sorgligt om det är så och en solklar femma. Jag har dock aldrig sett sådana kraftiga reaktioner men ändå får hundarna ibland femmor. Lite onödigt hårt kan ju då tyckas.Tyvärr är ju det stora problemet, i mitt tycke, att det är så olika bedömning beroende på vem man har som beskrivare.

En hund kan vara rejält rädd utan att ta till flykten och ska då naturligtvis ha en femma. Tyvärr missar ofta ägarna den typen av s k passiv rädsla när hunden stänger ner och förstår inte alls beskrivarens bedömning.

Det är ett mycket större problem när hundar blir "snällt" bedömda och går i avel trots sviktande mentalitet.

Absolut, men på en utställning är det ju ändå utseendet som premieras - om hunden inte visar självklar rädsla eller aggression. Hundar däremellan är svåra att komma åt, då en del rädda hundar kan bli totalt spaka på en utställning. Där får man verkligen hoppas att uppfödarna har vett i skallen.

Jo, men rasstandarden handlar väl om mer än bara utställning. Man får ställa ut en hund med HD-fel också, och den kan till och med vinna, men den ska ändå inte gå i avel, och det är ju urvalet av avelsdjur vi diskuterar här.

Varför ska just den individen gå i avel om det finns tio syskon som inte utvecklat skotträdsla?

Det kan ju finnas en himla massa anledningar? De andra kanske är hanar, har diskvalificerande fel eller dyl. eller helt enkelt bara ägs av "fel" människor.

Just i det fallet jag refererar till så fanns bara två tikar i kullen (och 8 hanar). Den andra tiken skulle gått i avel men tyvärr blev hon inte dräktig ens med insemination.

En hund kan vara rejält rädd utan att ta till flykten och ska då naturligtvis ha en femma. Tyvärr missar ofta ägarna den typen av s k passiv rädsla när hunden stänger ner och förstår inte alls beskrivarens bedömning.

Det är ett mycket större problem när hundar blir "snällt" bedömda och går i avel trots sviktande mentalitet.

Så kan det ju naturligtvis vara men jag svarade på ett inlägg där man beskrev att hundarna var så rädda så de tog till flykt. Vad gäller min egen hund så är han som sagt inte skotträdd. Han var sjuk vid beskrivningstillfället och jag grämer mig än idag att jag inte avbröt MH:t redan i ett tidigare skede när jag märkte att han inte var som han brukade.
Han skulle sannolikt göra ett helt ok MH/BPH idag när han är frisk.

Senast ändrad:
Jag håller helt och hållet med er, på alla plan. Och försöker följa det till punkt och pricka. Men i min ras är ju skotträdsla väldigt vanligt, ska man sålla ut alla med 5a så finns det inte så många kvar.. Sen ska man dessutom sålla ut alla med allergier, hudproblem, HD, hjärtfel, diskvalificerande fel osv. Finns inga kvar sen, eller åtminstone väldigt få. Och vi kan inte avla på samma hane allihop. Blir väldigt kluven.. Inte kluven i huruvida man bör använda skotträdda individer i rasen, men däremot vilka individer man ska använda då? Rasen är inte så stor numerärt sett, förstår att det är lättare att hitta en labbe eller en schäfer utan problem.

Vart går gränsen för ett "okej" värde? Är det bara 1 som är okej att avla på?
Eftersom det är vanligt så tycker jag det är ännu viktigare att man faktiskt sållar ut de som är rädda. Ljudrädsla är i hög grad ärftligt.

Skulle aldrig köpa mig en hund från föräldrar med 5:a på skott (alternativt 4:a på BPH), ser det som alldeles för stor risk att köpa mig ett problem.
1:a eller 2:a på skott på MH tycker jag är ok. En del jakthundar, typ apportörer, får 2:a just för att de är vana att jobba efter skottet och därför ivriga, utan att det för den delen är rädsla.
Sen är det viktigt att ha en kommunikation med uppfödaren och att våga fråga varför hunden fått en viss siffra på ett visst moment. Hur hunden reagerade tex.

Min ena hund är skotträdd och det är ett jäkla sjå. Jobbigt för henne och jobbigt för mig att se henne så panikslagen som hon kan bli.

En sak jag undrar över lite är varför just en 1a är så åtråvärt? Dvs självklart vill man inte se någon som helst rädsla.. Men vad jag vet är en 1a i princip att hunden inte uppmärksammar skottet whatsoever. Är det verkligen dåligt på nått sätt öht om hunden uppfattar att "kolla där, ett skott!" ? Ja om man inte ska tävla i IPO eller nått sånt då, där den kanske skulle tappa fokuset i attacken kanske?

En sak jag undrar över lite är varför just en 1a är så åtråvärt? Dvs självklart vill man inte se någon som helst rädsla.. Men vad jag vet är en 1a i princip att hunden inte uppmärksammar skottet whatsoever. Är det verkligen dåligt på nått sätt öht om hunden uppfattar att "kolla där, ett skott!" ? Ja om man inte ska tävla i IPO eller nått sånt då, där den kanske skulle tappa fokuset i attacken kanske?
Därför att ju mindre den reagerar på skott desto bättre kommer den antagligen fungera i vardagen med den typen av ljud med.
Det är inga skott i skyddsdelen av IPO btw.

Effektiv avelsbas, vart hittar man sånt? Förra året användes 25 hanhundar på 25 kullar. Mycket bra enligt mig, hittills i år har vi 3 hanar som har fått 2 kullar/parat 2 tikar vardera. Alltså 6 kullar på 3 hanar. Varav en av dom har 5a på skott..

Teckning osv är det ingen som bryr sig om direkt. Däremot så känner jag att man inte helt kan utesluta utseendet, för visst måste väl rasen ändå ha ett hyfsat homogent utseende. Vi har ju ändå en rasstandard som vi bör hålla oss efter. Det finns typ 1-2 uppfödare som avlar på totalt friska och trevliga djur, men dom får istället hundar utan pigmentering och andra diskvalificerande fel. Vi ska väl inte avla på hundar med diskvalificerande fel? För det är vad som lämnas i dessa kullar där utseendet inte har någon betydelse.

I valet mellan pigmentering och skofasta, orädda hundar tar jag alla gånger det sistnämnda. Skönhetsfel står sig slätt mot mentalitets- och hälsoproblem. Så jo, om de som följer rasstandarden är behäftade med hälsoproblem - då ska man avla på de friska och sunda oavsett skönhetsfel. Vem sjutton sätter utseende före hälsa och mentalitet?!

Därför att ju mindre den reagerar på skott desto bättre kommer den antagligen fungera i vardagen med den typen av ljud med.
Det är inga skott i skyddsdelen av IPO btw.

Sorry, jag har faktiskt bara kollat på KNPV-tävling live, borde skrivit det istället för IPO (fick i min snabbdumma skalle för mig att det kanske var samma där).

Men hur mycket skott är det i vardagen? Isf vore det ju minst lika bra eller viktigt med nollreaktion på rasslet, dock så brukar det inte fokuseras lika mycket på det när man ser folk presentera resultat från MH (vad jag sett).. Om jag tänker fel här, hur isf?

Sorry, jag har faktiskt bara kollat på KNPV-tävlingar live, borde skrivit det istället för IPO (fick i min snabbdumma skalle för mig att det kanske var samma där).

Men hur mycket skott är det i vardagen? Isf vore det ju minst lika bra eller viktigt med nollreaktion på rasslet, dock så brukar det inte fokuseras lika mycket på det när man ser folk presentera resultat från MH (vad jag sett).
Mer än vad man tror i stan, kan jag säga efter att ha levt med skotträdd hund. Många hundar blir räddare med åldern (om den är medfödd) och det går gärna över på andra ljud. Min blev t.ex rädd för spikpistoler, champagnekorkar, studsljudet som basketbollar kan ge ifrån sig m.m. Förutom rena skott och raket då. Han hade fö bara en 3a på skotträdsla, och ingen av beskrivarna tyckte han verkade rädd - bara fundersam på MH:t.
Skramlet är viktigt med, ffa att de avreagerar bra - jag tycker dock de flesta hundar har lättare att hantera den typen av ljud iom att de förstår vad det var som lät. Min skotträdda hund hade aldrig problem med den typen av ljud. Han hoppade liksom till och sen bara "Jahaja, det var saken".

MH/MT och BPH är avelsverktyg som ger en fingervisning på egenskaper genom arv.
Hela poängen med dessa test är ju att testa hundens medärvda egenskaper på annan mark än hemma. Hemma i vardagen kan man se mindre reaktioner pga trygghetskänsla, man har tränat osv.
Finns inget värre än uppfödare som väljer att låta sina avelsdjur genomgå MH/BPH men inte bryr sig om resultatet, utan ser det som en merit att de har genomgått det bara :wtf:

Mer än vad man tror i stan, kan jag säga efter att ha levt med skotträdd hund. Många hundar blir räddare med åldern (om den är medfödd) och det går gärna över på andra ljud. Min blev t.ex rädd för spikpistoler, champagnekorkar, studsljudet som basketbollar kan ge ifrån sig m.m. Förutom rena skott och raket då. Han hade fö bara en 3a på skotträdsla, och ingen av beskrivarna tyckte han verkade rädd - bara fundersam på MH:t.
Skramlet är viktigt med, ffa att de avreagerar bra - jag tycker dock de flesta hundar har lättare att hantera den typen av ljud iom att de förstår vad det var som lät. Min skotträdda hund hade aldrig problem med den typen av ljud. Han hoppade liksom till och sen bara "Jahaja, det var saken".

Intressant. Nått speciellt är det ju med skottljud då helt klart. Min poäng var bara i allmänhet att det inte borde vara värre med en hund som uppmärksammar, men inte är rädd för, skottljud än att den uppmärksammar andra ljud. Dvs fattade jag inte riktigt vad som är särskilt bra med att den inte ens uppmärksammar skottljud, jämfört med om den gör det, men inte är rädd.

Men jag är ingen expert, det var bara en fundering.

Edit: Nu när jag tänker efter mer så kan jag iofs tänka mig fler skottliknande ljud i stan.. och det är ju en viss "plötslighet" som inte finns i andra typer av rassel och skrammel förstås!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 930
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat