Effektiv avelsbas, vart hittar man sånt? Förra året användes 25 hanhundar på 25 kullar. Mycket bra enligt mig, hittills i år har vi 3 hanar som har fått 2 kullar/parat 2 tikar vardera. Alltså 6 kullar på 3 hanar. Varav en av dom har 5a på skott..
Teckning osv är det ingen som bryr sig om direkt. Däremot så känner jag att man inte helt kan utesluta utseendet, för visst måste väl rasen ändå ha ett hyfsat homogent utseende. Vi har ju ändå en rasstandard som vi bör hålla oss efter. Det finns typ 1-2 uppfödare som avlar på totalt friska och trevliga djur, men dom får istället hundar utan pigmentering och andra diskvalificerande fel. Vi ska väl inte avla på hundar med diskvalificerande fel? För det är vad som lämnas i dessa kullar där utseendet inte har någon betydelse.
Har ni nån i rasklubben som är utbildad i SKKs LATHUNDEN så går det att få fram sådana siffror, tror jag. Alternativt hör med SLU. Det är ju viktig information att ha.
Om alternativet är att avla på diskvalificerande fysiska fel och mentala fel och sjukdomar, så är väl alternativet utavel, eller att avla på de med diskvalificerande fel om det inte påverkar hundens vardag menligt. Hyfsat homogent utseende - skulle det vara viktigare än mental och fysisk hälsa? Aldrig i livet i min bok. Jag lovar att en lekman skulle kunna identifiera en "ful" dalmatiner som en dalmatiner ändå, trots fel. Rasernas utseendemässiga homogenitet är rätt så stabil. Det finns uppfödare i min ras som menar att en del bruksavlade collies "inte ser ut som collies, det är fara och färde, rasen är på väg att dö ut" och annat. Det är bara trams.
Men finns det bara att välja på hundar som ser ut som blandraser, hundar med mentala problem eller hundar med hälsoproblem, ja, då skulle jag som rasklubbsmänniska kalla till ett krismöte.... för då har rasen stora problem.