5a på skott

För övrigt har min uppfödare

Men blå ögon är i sig inget hälsoproblem som jag förstår det. Blaffor är inte heller ett hälsoproblem. Så att avla på hundar med dessa "fel" men som är sunda fysiskt och mentalt är ju det enda logiska om man har en ras med så många hälsoproblem och mentala problem.

Risken för dövhet hos dalmatiner med blå ögon är större. Blaffa däremot är risken mindre.

Hm, är det verkligen så vanligt? Kanske värre bland dom som bara håller på med utställning? Jag tror faktiskt inte jag känner en enda dallis som är skotträdd. Mina två sov sig igenom nyårsafton och hade 1 och 2 på skott på MH
Såklart är det värre bland dom som bara håller på med utställning. Så är det väl inom de flest raser (?), tyvärr..

Medelvärdet på skott var 3,1 år 2014, för år 2015 finns inget medelvärde. Och då har värdet stigit senaste åren.. Medelvärdet för ljud rädsla är 3,3, också det högsta på flera år. Det spelar dock ingen större roll för mig då avreaktionen ligger på 1,1 :up:

Jag tycker det är helt galet att rädsla INTE är ett diskvalificerande fel.
Extremt skygg räknas som diskvalificerande fel i vår ras. Sen är kanske inte skygghet och rädsla exakt samma sak men.. I utställningsringen ska hunden diskar om den visar på flyktbeteende, dock struntar många domare i det..

För övrigt har min uppfödare

Men blå ögon är i sig inget hälsoproblem som jag förstår det. Blaffor är inte heller ett hälsoproblem. Så att avla på hundar med dessa "fel" men som är sunda fysiskt och mentalt är ju det enda logiska om man har en ras med så många hälsoproblem och mentala problem.
Blaffor ska reggas som ej tillåten färg. Så då blir det ju automatiskt avelsstopp på dom.

Fast att fly från en sak något helt annat.

Och för att tillägga min ståndpunkt. Jag tycker överlag att folk som inte håller på med jakthundar är alldeles för tillåtande på ljudrädsla. En skotträdd jakthund är värdelös, och inte ok, det går heller inte att dölja om du meriterar din hund på jaktprov eller jagar med den.
Vi har nog helt olika uppfattning.

Det tror jag inte. Jag är inte alls tillåtande avseende ljudrädsla och är heller inte intresserad av skotträdda hundar men har du en hund som t ex fått smällare kastade på sig som valp så är det i min mening inte konstigt om just den hunden sedan blir skotträdd. Just den hunden blir ju då antagligen värdelös inom t ex jakt men det betyder ju inte att den kommer nedärva det till sin avkomma vilket ju är det vi pratar om i denna tråd, eller hur?

Det tror jag inte. Jag är inte alls tillåtande avseende ljudrädsla och är heller inte intresserad av skotträdda hundar men har du en hund som t ex fått smällare kastade på sig som valp så är det i min mening inte konstigt om just den hunden sedan blir skotträdd. Just den hunden blir ju då antagligen värdelös inom t ex jakt men det betyder ju inte att den kommer nedärva det till sin avkomma vilket ju är det vi pratar om i denna tråd, eller hur?
Jag menar att om en hund inte kan släppa en sådan rädsla, så pass att den vill fly när det skjuts, oavsett om den blivit rädd, har den inte i avel att göra. Helt ok att de reagerar, men att paniskt fly, nej.

Min Mitra hade ju en blaffa, men uppfödaren valde att avelsspärra henne.
Okej. Kollade en kull med blaffor där dom var avelsspärrade. Men kollade andra kullar också där blafforna inte var avelsspärrade, så du har rätt. Jag trodde faktiskt att det hängde ihop. My bad.

Jag menar att om en hund inte kan släppa en sådan rädsla, så pass att den vill fly när det skjuts, oavsett om den blivit rädd, har den inte i avel att göra. Helt ok att de reagerar, men att paniskt fly, nej.

Jag har sett ett antal MH och det är få hundar som paniskt försökt fly av de som jag sett få en 5:a. Ingen faktiskt om jag tänker efter. Min egen hund (som sedan visade sig ha ehrlichias) exempelvis försökte inte fly. Han satt bara näst intill apatisk och typ blundade. Han satt i löst koppel bredvid mig. Såg ut som att han hade ont i huvudet ungefär (vilket han antagligen hade).

Jag vet för övrigt en hund som fick en 4:a för att den hoppade till och tittade efter en duva som fladdrade iväg från ett närliggande träd när det sköts. Den studsade alltså till överraskat och tittade snabbt på fågeln. Detta genererade i en fyra.

Jag har sett ett antal MH och det är få hundar som paniskt försökt fly av de som jag sett få en 5:a. Ingen faktiskt om jag tänker efter. Min egen hund (som sedan visade sig ha ehrlichias) exempelvis försökte inte fly. Han satt bara näst intill apatisk och typ blundade. Han satt i löst koppel bredvid mig. Såg ut som att han hade ont i huvudet ungefär (vilket han antagligen hade).

Jag vet för övrigt en hund som fick en 4:a för att den hoppade till och tittade efter en duva som fladdrade iväg från ett närliggande träd när det sköts. Den studsade alltså till överraskat och tittade snabbt på fågeln. Detta genererade i en fyra.
Jag såg det senast för två veckor sen. Dock på MT så poängsättningen är ju lite annorlunda. Hund som slet kopplet ur näven och drog iväg på både skott och skrammel.

Jag såg det senast för två veckor sen. Dock på MT så poängsättningen är ju lite annorlunda. Hund som slet kopplet ur näven och drog iväg på både skott och skrammel.

Ja, då är det ju sorgligt om det är så och en solklar femma. Jag har dock aldrig sett sådana kraftiga reaktioner men ändå får hundarna ibland femmor. Lite onödigt hårt kan ju då tyckas.Tyvärr är ju det stora problemet, i mitt tycke, att det är så olika bedömning beroende på vem man har som beskrivare.

Ja, då är det ju sorgligt om det är så och en solklar femma. Jag har dock aldrig sett sådana kraftiga reaktioner men ändå får hundarna ibland femmor. Lite onödigt hårt kan ju då tyckas.Tyvärr är ju det stora problemet, i mitt tycke, att det är så olika bedömning beroende på vem man har som beskrivare.
Såg bedrövliga reaktioner på totalt tre olika raser förra helgen var av två fick bryta. En gick igenom med endast 20 p till godo dock helt slutkörd pga stress.

Vad säger att valpen som fick smäller kastad efter sig hade varit oberörd av skott om det inte hänt.

Har själv en hund som fick en raket in i sin gård som ung och började inte reagerar på vissa ljud med rädsla fören hörseln började bli sämre som äldre.

Vad säger att valpen som fick smäller kastad efter sig hade varit oberörd av skott om det inte hänt.

Har själv en hund som fick en raket in i sin gård som ung och började inte reagerar på vissa ljud med rädsla fören hörseln började bli sämre som äldre.

Pja, om valpen har två skottfasta föräldrar och tio syskon med 1:a på skott så kan man ju tänka sig att risken för att just den valpen bara sådär skulle avvika så kraftigt är ganska liten.

Har en dvärgschnauzer som fick en 0a på skott på BPH, vilket betyder att hon var inget trygg i den situationen. Och hade jag varit lite mer eftertänksam, så skulle vi åkt hem innan vi gjorde bph. Precis innan rastade jag henne, och hon fick ström från häststängslet i sig, det gick i backen, inte bara en gång utan 2 gånger... Men vi gick in och gjorde det, och när skottet kom, då blev hon helt väck för då hade hon nog byggt på sig en del. Och hade tidigare vid skott varit helt oberörd. Idag är hon livrädd för smällare, men vi kan träna lydnad, budföring vid skott. Har även gått spår när det skjuts från sljutbanan och det går bra. Är det för nära kan hon bli berörd, men flyr inte och släpper ganska snabbt om hon har trygghet hos mig. Hon är den enda i kullen som är skottberörd och ingen av föräldrarna är skottberörda.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 930
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat