5a på skott

Måste bara ge mig in i diskussionen lite, för det är en sak jag ständigt reagerar över när sådant här diskuteras... Många (även vissa här i tråden) säger saker i stil med "hunden klarar utmärkt att träna i närheten av skjutbana, så den är inte skotträdd annat än på mh och då spelar det ingen roll". Men alltså, det kan ju vara just tack vare träningen som det går bra med skott ibland, sedan om det råkar vara lydnad, agility, jakt eller annat lär ju spela mindre roll så länge hunden älskar träningen.

Dessutom ser ju många hundar som tränas så själva brukshundklubben som sin "trygga punkt". Tränar den alltid på samma klubb, det alltid är tryggt och säkert för hunden men den reagerar så fort den kommer till annat ställe eller en ny situation... Varför skulle det inte vara pga "riktig" skotträdsla?

Måste bara ge mig in i diskussionen lite, för det är en sak jag ständigt reagerar över när sådant här diskuteras... Många (även vissa här i tråden) säger saker i stil med "hunden klarar utmärkt att träna i närheten av skjutbana, så den är inte skotträdd annat än på mh och då spelar det ingen roll". Men alltså, det kan ju vara just tack vare träningen som det går bra med skott ibland, sedan om det råkar vara lydnad, agility, jakt eller annat lär ju spela mindre roll så länge hunden älskar träningen.

Dessutom ser ju många hundar som tränas så själva brukshundklubben som sin "trygga punkt". Tränar den alltid på samma klubb, det alltid är tryggt och säkert för hunden men den reagerar så fort den kommer till annat ställe eller en ny situation... Varför skulle det inte vara pga "riktig" skotträdsla?

Jag vet en collieuppfödare som upprepande avlar på 5 or, med argumentet "de funkar utmärkt hemma". Många ursäkter ska man höra innan öronen trillar av. Som om collien verkligen behöver fler rädda hundar... :meh:

Precis. Det resonemanget håller lika dåligt som "nej min hund har inga sociala rädslor. Den älskar alla i familjen och våra vänner"
Men på bortaplan eller med okända är den inte alls bekväm....

Effektiv avelsbas, vart hittar man sånt? Förra året användes 25 hanhundar på 25 kullar. Mycket bra enligt mig, hittills i år har vi 3 hanar som har fått 2 kullar/parat 2 tikar vardera. Alltså 6 kullar på 3 hanar. Varav en av dom har 5a på skott..

Teckning osv är det ingen som bryr sig om direkt. Däremot så känner jag att man inte helt kan utesluta utseendet, för visst måste väl rasen ändå ha ett hyfsat homogent utseende. Vi har ju ändå en rasstandard som vi bör hålla oss efter. Det finns typ 1-2 uppfödare som avlar på totalt friska och trevliga djur, men dom får istället hundar utan pigmentering och andra diskvalificerande fel. Vi ska väl inte avla på hundar med diskvalificerande fel? För det är vad som lämnas i dessa kullar där utseendet inte har någon betydelse.
Om det är diskvalificerande fel som inte har ngt med ohälsa eller dålig mentalitet att göra så är det väl inget problem?
Har rasen ett problem så bör man kanske släppa lite på mindre viktiga kriterier.

Min låste mot skytten på MH, jag valde att bryta dvs han fick en 5:a. Hans skotträdsla var förvärvad och uppkom efter en incident på klubben. Hunden är senare bedömd som skottfast på både BPH och MT. Över huvud taget hade han väldigt mycket rädslor på MH som inte syns på de senare testen. Bra avreaktioner hela tiden. Hur tänker ni kring det? Hunden är kastrerad men jag är nyfiken på era åsikter.

Jag hade ALDRIG i hela mitt liv köpt valp efter skottberörd förälder. Det spelar ingen roll om uppfödaren har hundra ursäkter.
Jag har två skottberörda hundar. Dels min RR som bygger på sig rädslor något enormt och ärligt talat knappt fungerar i perioder pga detta, och så min aussie som mest är lite berörd vilket troligen är kopplat till hennes bakgrund och inte så mkt genetik.
Det är jättejobbigt att ha skotträdd hund och finns inga ursäkter överhuvudtaget för uppfödare som chansar i detta.

Min låste mot skytten på MH, jag valde att bryta dvs han fick en 5:a. Hans skotträdsla var förvärvad och uppkom efter en incident på klubben. Hunden är senare bedömd som skottfast på både BPH och MT. Över huvud taget hade han väldigt mycket rädslor på MH som inte syns på de senare testen. Bra avreaktioner hela tiden. Hur tänker ni kring det? Hunden är kastrerad men jag är nyfiken på era åsikter.
Kan ju finnas flera orsaker. Kastreringen kan ju vara en av dom. Vi har en hund på klubben med allvarig social osäkerhet mot både människor och hundar. Han funkar klockrent med vissa personer. Finns några stycken på klubben som provat att köra ett träningspass i bland med honom utan problem. Visar då snudd på ingenting av detta beteendet. Men med ägarna själva gör han utfall mot både folk och hundar och har över lag svårt med många typer av situationer.

Kan ju finnas flera orsaker. Kastreringen kan ju vara en av dom. Vi har en hund på klubben med allvarig social osäkerhet mot både människor och hundar. Han funkar klockrent med vissa personer. Finns några stycken på klubben som provat att köra ett träningspass i bland med honom utan problem. Visar då snudd på ingenting av detta beteendet. Men med ägarna själva gör han utfall mot både folk och hundar och har över lag svårt med många typer av situationer.

Hunden kastrerades efter MH men innan BPH och MT. Jag har varit ägare sedan valptiden och har varit den som gått med honom på samtliga prov.

Hade du inte valt att bryta hade ju hunden antagligen fått en 4, vilket inte behöver betyda rädsla.

Jag tänkeringer att en hund som blir "förvärvat" skotträdd oftast inte varit speciellt skottfast från början.
Ta mina två senaste hundar. Bägge är godkända på skott Mh respektive korning. Jag hyser dock en misstanke om att en än dom skulle kunna bli skotträdd om han tex får en smällare för nära sig eller något liknande obehagligt . Den andra kunde du smälla av en bomb i skallen på utan att han skulle ta illa vid sig

Hade du inte valt att bryta hade ju hunden antagligen fått en 4, vilket inte behöver betyda rädsla.
Fast hunden var låst, så rädd var han ju. Han pendlade mellan 3 och 4 eftersom han inte kunde återgå till aktivitet fort nog. Efter diskussion med testledaren så bröt jag. Hade vi skjutit ännu mer hade han kanske blivit rädd på riktigt. En hund som reagerar med nyfikenhet eller som börjar leta dummys är något helt annat.

Hunden kastrerades efter MH men innan BPH och MT. Jag har varit ägare sedan valptiden och har varit den som gått med honom på samtliga prov.
Man ska ju inte glömma att en hund utvecklas också. En del kan vara riktiga fegisar som yngre men växa i sina egenskaper senare.
Vi har sett en betydligt större dådkraft och bättre egenskaper över lag i våra uppfödda hanar än tikar vid MH. Men vid MT har samtliga tikar gått om. Tikarna har helt enkelt behövt mer tid för att utveckla sina egenskaper helt.

Det kan som sagt finnas massa teorier till varför det kan skifta så. :)

Klart 5:a år dåligt men jag skulle nog inte drista mig till att säga att jag aldrig, aldrig skulle köpa en avkomma där någon av föräldrarna har 5;a på skott. Jag har haft en tik som hade dåligt på skott men hon lämnade en kull där ingen av valparna blev berörda. Den hunden hade fått en smällare kastad på sig som valp och var därefter berörd genom hela livet men det var ju inte ärftligt i henne fall.

En av mina uppfödningar (numera bortgången) hade 5:a på skott men på två kullar är ingen valp MH:ad som skotträdd/berörd. Även hon hade otur med smällarkastande ungdjä--ar :rage::rage: som valp.

Jag har idag en hane som fick 5:a på skott. Det visade sig dock efter någon vecka att han haft långt gången ehrlichia vid MH tillfället vilket förklarar inte bara 5:an där även utan en del annat märkligt beteende vid MH tillfället. Han är överhuvudtaget inte berörd av skott, smällare eller raketer i vardagen och har dessutom två 1:a pris i öppenklass viltspår så skott är inget problem helt enkelt utan den där 5:an beror på annat.

Man får således - om man hittar en intressant kombo - kolla varför den där 5:an finns. Finns det en rimlig förklaring så skulle jag inte bry mig men finns dte mycket 5:or i släkten så skulle jag dra öronen åt mig.

Håller med. MH är ingen garanti för att valparna är vare sig skotträdda eller skottsäkra.

Jag har haft extremt skotträdd hund vars föräldrar inte ens reagerar på skott och tvärtom. Det handlar om mycket mer än bara arv, ffa vad hunden själv upplever i livet.

Håller med. MH är ingen garanti för att valparna är vare sig skotträdda eller skottsäkra.

Jag har haft extremt skotträdd hund vars föräldrar inte ens reagerar på skott och tvärtom. Det handlar om mycket mer än bara arv, ffa vad hunden själv upplever i livet.
Absolut. Det är ju inte enbart slump att vissa personer alltid får skotträdda hundar, eller golvrädda hundar eller vad det nu är.

Men det är ändå mycket viktigt att inte avla på hundar med rädsla. Jag har tex två collies i min närhet, som jag hjälper till lite i träningen med, den ena collien och min yngsta är jämngamla och jag ser nu att collien börjat utveckla rädslor, bland annat för golv. Förra veckan ramlade en sopborste i marken, hunden blev rädd och vägrade sedan att gå dit där sopborsten fallit. Sen tog vi ut min unghund, som är något av en tornado och hon smällde in i det mesta utan några större betänkligheter. Collieägaren konstaterade då att "jaha, oj, min hund kanske är lite försiktig..." Men för gemene collieägare tror jag knappast att hennes hundar sticker ut, tyvärr.

Extremt skygg räknas som diskvalificerande fel i vår ras. Sen är kanske inte skygghet och rädsla exakt samma sak men.. I utställningsringen ska hunden diskar om den visar på flyktbeteende, dock struntar många domare i det..

Det jag menar är att jag tycker att rädsla helt självklart borde göra att en hund ej tas i avel. Men man avlar glatt på rädda hundar, och friska mentalt sunda hundar räknas bort ur avel på grund av estetiska fel som ses som "diskvalificerande". Rena rama galenskapen.

Fast rädsla har inte med rasstandarden att göra - och en hund som flyr vid utställning blir givetvis diskad oavsett ras :) Jag menade utseende när jag skrev.

En sund mentalitet borde väl i högsta grad ha med rasstandarden att göra? En hund som uppvisar rädsla vid utställning blir tyvärr inte automatiskt diskad. Jag har sett såna hundar premieras på utställning.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 930
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat