4-årskvalitetstävlan i år?

Sv: 4-årskvalitetstävlan i år?

Kan tänka mig det, hehe jag tyckte hon var ganska stor redan då jag hade henne. Jaha vad kul jag har inte sett henne sen dess!

*KL*

Hur går det för er andra att träna på travlängningarna?
Jag har medvetet undvikit det fram tills nu eftersom jag har en rätt "springig" häst som jag inte vill uppmuntra ännu mer genom att släppa iväg i traven.
Hur som haver måste jag ju prova innan testet och det har jag gjort ett par ggr nu och hon tappar mest balansen och rullar över i galopp.
Återigen är det nog mest den ärliga eftergiften som brister eftersom jag inte kan ge henne tillräckligt bra stöd, eller tvärtom alltså - jag kan inte ge henne ett bra stöd pga avsaknad av ärlig eftergift.
Provade en grej igår dock som funkar skapligt, jag släppte ner henne lite i form så hon fick gå lite lång och låg, men med stöd - då gick det betydligt bättre. Jag vågade inte trycka på så mycket, men var nöjd med att det ändå verkade fungera.
Ska kolla med dressyrtränaren ikväll om det är ett bra sätt och hur rörelserna ser ut när jag gör så.

Uppdatering, nu är min häst hoppad för 5:e gången. Har fortfarande lite svårt för taxeringen minst sagt. På slutet fick hon ett par bra skutt. Bryr sig inte speciellt när hon river heller, hoppas att det blir bättre efter installningen nu är hon är lite seg och trött. Galoppen är inte hundra heller, kan bli spännande på kvaliten:o

Är det 5:e gången med ryttare?
Taxeringen kommer säkert, det är "bara" att mata på med hinder i vardagen. ;)
Markbom är viktigt förstås, men det har ni säkert redan.

Jag hoppar vidare också och det går faktiskt väldigt bra - okomplicerat.
Hon hoppar plank, vattenmatta (presenning) och sockerbitar inuti hindren utan att ens titta lite.
Hoppar kanske inte så flashigt (tror jag), men väl.
Börjar kunna landa i rätt galopp också till min stora glädje.
95 cm är maxhöjden på en kryssoxer så här långt...
Trodde jag skulle debutera henne på en klubbhoppning i nästa vecka, men den verkar tyvärr bli inställd.

*KL*

Idag är det dax...Startar med veterinären kl 16.50. Och jag är JÄTTEnervös!!!:crazy: Går runt och försöker peppa mig själv, det går sådär..:cool:

Uppdatering följer i kväll!

Håller tummarna så hårt att de blir blåa - hård spark i baken! :bump:

5 gången med ryttare, jag tror inte det blir problem med höjden eller med konstiga hinder är inte speciellt tittig det är snarare så att hon behöver bli mer uppmärksam. Markbom kör vi med och det blir bättre för varje gång. Men tekniken är så där, hoppar mycket bättre när det är löshoppning men det är ju inte riktigt samma sak. Ja ja vi får se hur det går.

Tack alla! :D

Jag är så jättenöjd med hästen!! Hon skötte sig helt exemplariskt och var faktiskt mer ridbar än hemma. Hon är ju i vanliga fall rädd för sig själv, men nu gick hon överallt, galopperade gladeligen mot dressyrstaket och domarbordet, trots att hon aldrig sett nåt av det. Hon är ju bara riden ett halvår och jag har barar vart utanför gården hemma med henne två gånger..:angel:

Poängen då...snålt! Det var flera stycken som kom fram efter och sa att dom var väl snåla...fick (10-10)8-7-8-6-6-7. Hoppade 6-6 (löshoppning). Men bara det faktum att hon uppförde sig som hon gjorde är guld värt!! :love:

Hon såg jättefin ut! framförallt såg det sansat ut!

domarna va jättesnåla mot många hästar!
blev avskräckt av att visa min nästa år!

Missade löshoppningen, hur högt brukar dom löshoppa ungefär?

Tack! :) Såg inte så många av dom andra, men det känns som om dom var snällare mot hopphästarna? Jag vet ju med mig själv att jag inte får fram henne i skritten, men en 7:a på traven tycker jag nog att hon var värd!

Min hoppade ju ganska bra i början, så dom höjde till ca 125-130 tror jag. Men godkänt är 110 har jag för mig!

Vad kul att det gick bra för er!
Och vad skönt att ha det gjort... :angel:

Vad gäller löshoppningen är det 120x120 cm som gäller för godkänt (5-5).

*KL*

Hur går det för er andra att träna på travlängningarna?
Jag har medvetet undvikit det fram tills nu eftersom jag har en rätt "springig" häst som jag inte vill uppmuntra ännu mer genom att släppa iväg i traven.

Nyckeln är att behålla takten, annars tappar ni lätt balansen. Hur mycket du kan trycka på beror på hur riden och stark hon är i påskjutet bak. Mitt tips är att inte driva så mycket att hon ramlar, även om du skulle kunna ta den risken, utan nöja dig med små ökningar till en början. Jag skulle lägga massor av energi på taktfastheten i vanlig arb.trav först, då det är grunden till allt annat.

Nä, driva är något jag aldrig har behövt göra på den här hästen. Motor finns så det räcker och blir över...
Det är som du säger takt och balans som ska bibehållas, det är just där som det är svårt att hitta gränsen med en häst som gärna springer fort.
Jag har dock hittat lite "knappar" och förstår lite hur hon måste ha det för att kunna länga i balans. Inget jag tränar mycket på dock, hon är så stimmig ändå.

Det är som du säger takt och balans som ska bibehållas, det är just där som det är svårt att hitta gränsen med en häst som gärna springer fort.

Om hon inte ännu vilar på steget och är lösgjord är det nog ingen idé att länga, det håller jag med om. Det är ju super om hon är känslig framåt, men det ska ju ändå ske en tempökning på ditt kommando, så du slipper hålla i framtill... Lycka till i vilket fall som helst!

Jo, det kan nog komma en film om ett par dar, jag ska komma överens med mig dator...:D

Låter kanon de! :D

Snart dags för mig att visa min oxå... Vet inte riktigt hur man mentalt ska ladda.. Är lixom laddad men ändå inte. :D Vill inte förvänta mig något, men samtidigt kan jag ju inte ha den inställningen heller. *yrt*

Men jag tänker iaf satsa på att ha otroligt roligt och verkligen vara stolt över min lilla prins! :) Sedan vet man ju aldrig vad dom tycker..

Kramen

Ett par bilder iaf, iväntat på En (ev) film! :laugh:

29131552.jpg

29131582.jpg

Väntar på resultatet här, Liten var nu väldigt trött...;)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 091
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 345
Senast: mackan
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 328
Senast: Svartfot
·
Träning Jag ska börja löshoppa min 07:a när vi flyttat in i stallet igen och hon vant sig vid nya hagarna osv :) - Om ett par veckor! Nu...
Svar
11
· Visningar
1 291

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar