4-årskvalitetstävlan i år?

Sv: 4-årskvalitetstävlan i år?

kl

:banana::bump::banana::bump::banana:

Kvaliten idag, hoppa 9-9 och är direktkvalad till finalen i Flyinge.
Stolt och lycklig ägare :D

Men åh, vad roligt - grattis!!! :banana:

Får jag fråga vad din häst hade gjort i hoppväg innan kvalitets, hade du varit ute och tävlat några rundor?

Grattis Blohme, vad roligt!!!

Idag var jag ute på tävling, startade 1m och vi gick nolla och fick en rosett :D Ska tävla igen på tisdag, en inomhus hoppning för unghästar, så vi får hoppa en bana inomhus innan kvalitén.

tack båda 2.:D

Hon har varit ute och tävlat ett par 1m, hade redan innan kvaliten 3 felfria så var klar för semi i vilket fall som. :)

Grattis, hästen ser jättefin ut.
Alla verkar ha hoppat så himla mycket, vi har inte hunnit hoppa så mycket hoppas att min häst i alla fall kommer runt. Får lite panik....som tur är så ska jag inte hoppa själv.

Nu är det 45 anmälda till Plönninge - spänningen stiger!

Jag provhoppade banan igår, men hade hindren på runt 70 cm.
Det gick bra, framför allt är jag nöjd med hur hon "tog" 2-kombinationen eftersom vi bara provat det en gång innan.
Vi har lite problem med att landa i höger galopp och jag är lite för okoncentrerad (läs grön) för att komma ihåg att trampa ner ordentligt i höger stigbygel för att sätta henne i rätt galopp i landningen.
Jag hoppas att vi får till det när det gäller i alla fall!

Jag ska visa min 4-åring :)

Dock inte på kvaliteten utan på en sån där dressyruttagning, kanske inte får vara med här och skriva då, men gör det ändå ;)

Tänkte iaf visa honom 30/8 i Motala.

etta2.jpg
Sötnos!

Hästen heter Romance "Ove" -05 och är e. Rubinrot u. Vermonthea - Vermonth.

//Magda :)

Hur har det gått - startade ni? :bump:

Vi ska visa en 4åring akribori-maraton-robin Z på kvaliten i Svärdsjö den 12 september. Main jack är en trevlig och STOR kille som nu börjar sätta sig ridktigt fin, har varit ute på tävling lite, men de funkar inte alls. Han hoppar mycket bra hemma, men på tävling så vägrar han att hoppa alls, så vi hoppas vi hinner lösa detta på de två veckor som är kvar:)
Film på honom uppsutten ; http://www.youtube.com/watch?v=pOeyjLpyeAQ

Grattis!!!

Blä, för oss går det utför.. jag har varit sjuk hela sommaren, och senaste tiden har hästen bråkat som in i helvete, visade sig vara pga en hovböld som aldrig riktigt bröt ut, nu har han börjat lossna, tar dock inte riktigt ut stegen i skritt och galopp men är mkt trevlig i trav, men har ju tappat lite..

vi ska visa nu i helgen, i tingsryd, den 5e..

problemet nu är MIG... fått ridförbud... fast ridningen klarar jag nog menvisningen? gah.. har 3 som hade kunnat lära känan hästen och hjälpa, alla tre är upptagna på lördag... :cry:

Hästen ska iaf bra löshoppas.. men hur många ska man vara då?

hur sent innan får man ändra visare? får man det? om man har läkarintyg? om mam visar läkarintyget för att byta visare i visningen för hand får jag då rida även omdet står på läkarintyget att det egentligen gäller ridningen??

Gah, vad faan ska man göra?
hästen "måste" visas, iaf nu när HAN är fit for fight...

"Visningen" är ju inte så mycket nu för tiden, exteriördomaren tittar ju på hästens rörelser under gångartsprovet.
Sedan sadlar man av och exteriördomaren tittar på den uppställda hästen från alla vinklar, man springer inget med den då.
Veterinärstationen innebär ju dock lite språngmarsch!

På löshoppningen tycker jag att det är bra att vara tre stycken.
En infångare/släppare, en som driver genom kortsidan (om inte infångaren har långa ben och gör det själv) och en som tar drivningen över hindren. Beror ju på lite hur självgående hästen är.
Egentligen ska man väl ha någon som stoppar hästen från att vända tillbaka också, men det kan ju en funktionär göra.

*knapplån*

Det verkar som om det inte blir någon kvalite för oss. Hästen har alltid varit lite dålig med framåtbjudningen men senaste månaderna har det blivit mycket bättre. Hon är dock inte så jättemycket riden utan mest tömkörd och där har hon kommit långt (börjat bla sniffa på att försöka trampa lite).

Nu när vi har ridit henne ordentligt ett tag så har jag kommit fram till att frånvaron av framåtbjudning måste bero på något. Det är inte bara så att hon har dålig framåtbjuding snarare att den saknas totalt. Om man tex lägger till spöt så kan hon gå på något steg för att sedan dö igen.

Tom i löshoppningen så tycker jag att hon saknar bjudning, tar aldrig i något och busar sällan.

Jag har en hyffsad stor unghästvana och visst är bjudningen olika från häst till häst men aldrig att jag har stött på en sådan avsaknad av framåtbjudning.

Känner att hon inte jobbar riktigt med vänster bak heller (i höger varv så skjuter hon ut bogen och i vänster varv så faller hon inåt).

Tror inte hon är halt (syns inget på böjt spår) men misstänker att hon kanske har lite "omogna bakknän" dvs att ligamenten runt knät inte riktigt hänger med än så länge. Det gör då ont när hästen springer.

Skall till veterinären på torsdag och se om han hittar något/bekräftar min misstanke.

Var anmäld till Plönninge.

Mvh

Tora

Aj då, det låter ju trist.
Håller tummarna att det inte är något allvarligt, men förstår att du är lite orolig.

jag har ridit flera såna unghästar. Men då av rasen fries..som är "kända" för att vara såna. Och det kan dom vara livet ut också om man inte kan väcka upp dom.

Givetvis ska du kolla upp hästen, men är det så att den är frisk, (en häst kan vara helt frisk med detta beteende!) så är det bara o kämpa på. Spö kan många ggr göra bjudningen sämre i början av utbildningen då en sådan här typ av häst oftast har sk "inre stress" vilket visar sig genom att "dom stänger av" och blir "sega".

Fungerar magen som den ska?

*svarar flera*

En frisk häst som segar kan man ju oftast alltid tända på något sätt. Här känns det snarare som om hon går och bromsar bakifrån. Jämför tex när en häst som har ont i kotorna fram går och bromsar.

Hon har ju inga problem med magen som tex kolik, lös i magen osv men det är ju alltid svårt att säga att hon inte har problem med magen då det kan vara svårt att se ibland.

Mvh

Tora

Du får berätta hur det går på torsdag så håller vi alla tummarna.

*kl*

Ursäkta att jag inte skrivit på ett tag men jag har haft fullt upp sedan jag kom hem (arrangerat dressyrträning) men nu hinner jag nog skriva lite om vårt äventyr i Motala.

Resultatmässigt gick det inte bra, inte alls.. Men Jag och Ove skötte oss verkligen jättefint (tycker iaf jag) Tyvärr fick vi hemskt tråkig kritik och det är TUR att det inte är första gången jag visar en häst för hade det varit så hade jag aldrig gjort det någonsin igen. Inte bara jag som blev drabbad utan faktiskt de flesta och det var verkligen massor med fina hästar! Man kan ju lixom framföra saker på ett lite mer pedagogiskt sätt och försöka framföra någonting som är bra iaf.

Klipper in från min blogg:
"2009-08-30

Inte lätt!

Romance skötte sig hur bra som helst inne på banan och jag fick också beröm för min egen insats idag. Synd bara att ovationerna kom från publik och medtävlare och inte från domarna. Tror faktist inte att dom nämnde något minsta positivt i bedömningen.Man lyckades inte ens få det att låta positivt i motiveringen till varför Ove fick en 8:a på skritten.
Vi gjorde i vart fall en riktigt bra uppvisning i alla moment och ligger på en 3: dje plats med våra 67% bland alla jättefina ekipage nu när snart halva startfältet gjort sina starter.
Känner efter denna premiär ännu starkare att gossen är med i leken och att vi bara ska följa planeringen så kommer det här att bli hur bra som helst.
Nu laddar vi om för Enköping om två veckor :-D"

Men jag är iaf jätte,jättenöjd!
Kram på er!

Jag fick lite info från L, himla trist.
Men ni försöker igen i Linköping i alla fall - lycka till där! :bump:
Är det samma domare förresten...?

Ja, vi åker till Enköping den 13/9. :)

Är det samma så åker vi inte, känns inte som att det skulle göra mig eller hästen glad. ;) Då siktar vi in oss på nästkommande år istället.

Kram

Senast ändrad:

*knapplån*

Det verkar som om det inte blir någon kvalite för oss. Hästen har alltid varit lite dålig med framåtbjudningen men senaste månaderna har det blivit mycket bättre. Hon är dock inte så jättemycket riden utan mest tömkörd och där har hon kommit långt (börjat bla sniffa på att försöka trampa lite).

Nu när vi har ridit henne ordentligt ett tag så har jag kommit fram till att frånvaron av framåtbjudning måste bero på något. Det är inte bara så att hon har dålig framåtbjuding snarare att den saknas totalt. Om man tex lägger till spöt så kan hon gå på något steg för att sedan dö igen.

Tom i löshoppningen så tycker jag att hon saknar bjudning, tar aldrig i något och busar sällan.

Jag har en hyffsad stor unghästvana och visst är bjudningen olika från häst till häst men aldrig att jag har stött på en sådan avsaknad av framåtbjudning.

Känner att hon inte jobbar riktigt med vänster bak heller (i höger varv så skjuter hon ut bogen och i vänster varv så faller hon inåt).

Tror inte hon är halt (syns inget på böjt spår) men misstänker att hon kanske har lite "omogna bakknän" dvs att ligamenten runt knät inte riktigt hänger med än så länge. Det gör då ont när hästen springer.

Skall till veterinären på torsdag och se om han hittar något/bekräftar min misstanke.

Var anmäld till Plönninge.

Mvh

Tora

Det blir inget kvalite för oss. Hästen var halt på båda kotorna bak. Det var därför som jag tyckte det kändes som om hon gick med handbromsen i. Lite lustigt att jag beskrev det som om hon var halt på båda kotorna fram, fast att det istället kändes som om det kom bakifrån.

Hältan härstammar antagligen från förra sommaren då hon gjorde något i hagen (antagligen var det valacken som höll på och klättra på henne när hon var tokbrunstig, vi särade dom direkt när vi förstod att han betäckte henne).

Hon har antagligen haft en liten känning kvar i höger kota och då överbelastat vänster bakben (det är därför hon har haft en så stor låsning på vänster sidan uppe i korset). Det syntes tydligt på röntgen hur kroppen hade förstärkt vänster kota. Veterinären tyckte dock att det var inget allvarligt då vi fick fatt i det i så pass tidigt skede.

Behandlade båda bak även om det kanske hade räckt med att behandla höger bak bara (vänster bak skull bli bra om hon inte behövde överbelasta den längre) men då alla hältor inte läker ut av vila så behandlades båda kotorna.

Återbesök i slutet av september.

Mvh

Tora

Ajdå, så man får inga poäng på avsuttna gångarter?

lite panikfrågor såhär dagen innan...

det står att man ska ha dubbla nummerlappar? why? för om man har en på tränset och en på shabraket, så åker ju ändå den på shabraket av, ska man då ha en på var sida av tränset?

eller ska man som ryttare ha sådan där fälttävlandslapp på bröst/rygg??

spö är tillåtet va? finns det maxlängd?

får man ha ett grimskaft genom bettringarna när man leder/visa veterinär, alltså så som man sätter kedja fast man bara ha grimskaft? hästen blir så jäkla känslig med kedja, samtidigt vill jag ha liiiite mer än bara tyglar.

om hästen inte går fram i ridningenelelr är helgalen, kan man bryta då? elle rmåste hästen ser halt ut så domaren bryter? ska brytningenske av hästägaren?

hua börjar bli nervös, men mest förväntansfull, knoppade han igår, han blev så vacker så...

fast en fråga till?? får man ha pannluggen utsläppt?? snälla säg ja, min häst ser ut som en tönttjej om jag gör en minipluttgrej där...

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 091
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 345
Senast: mackan
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 328
Senast: Svartfot
·
Träning Jag ska börja löshoppa min 07:a när vi flyttat in i stallet igen och hon vant sig vid nya hagarna osv :) - Om ett par veckor! Nu...
Svar
11
· Visningar
1 291

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka