4-årskvalitetstävlan i år?

Sv: 4-årskvalitetstävlan i år?

Har varit på intensivkurs hemma hos min tränare i helgen. Och Cesar har skött sej väldigt bra, har fått hoppat en hel del, har pressat honom lite och provat på lite svårare svängar, vilket han klarade galant! Idag hoppade vi även en bana som låg på 80cm och som avslutades med en trippelbarr på 90-1.00m. Vi har även hoppat en hel del titthinder, men dom har han hoppat lika positivt. Min tränare (som såg Cesar för första gången) tyckte att det var en jättefin unghäst, som är väldigt trevlig, positiv och hinderklok :)

student-015_50451009.jpg

student-016_50451614.jpg

Det låter som ni har haft det roligt.
Visst är det kul när det fungerar? :)

Jag har fått ett huvudbry efter helgens senaste hoppträning.
Jag hade planen klar för mig inför kvalitets, hur jag skulle matcha sista dagarna för optimal visning.
Eftersom jag har en energirik häst som är lite av en Duracellkanin som fungerar bättre då hon är lite trött och kopplar av bättre tänkte jag åka på en dressyrträning (30 min pass) dagen innan för att ha henne mjuk och fin till kvalitets dagen efter och inte alltför taggad.
MEN, i lördags red jag ett rätt så rejält dressyrpass hemma, sedan åkte jag och hopptränade på söndagen vilket gick uselt!
Hon var inte i ett hinder, men jag har aldrig varit med om så dålig hoppning från henne, varken rumpa eller rygg jobbade som de skulle. Trött i musklerna m a o. Mjuk och fin i ridningen mellan hinder dock.

Det känns som om jag måste välja, optimal gångartsvisning eller hoppvisning.
Ska hon vara bra på gångarterna måste jag trötta henne lite lagom, men då blir det sannolikt soppatorsk till hoppningen med gångna helgen färskt i minnet.
Om jag t ex tömkör dagen innan och rider fram "normalt" mycket kommer hästen att vara ofokuserad och springig på gångarterna med ostadig form (speciellt traven), men förmodligen rätt bra på hoppningen.
Blä!
Jag vill ju ha en dressyrhäst, men tror inte att hon blir någon. Då hoppstammen är suverän är det förmodligen bättre att satsa på hoppdelen och strunta i att gångartspoängen kommer att segla iväg.
Gillar inte detta... :mad:
Vill hoppa först!!!

Nu har startlistorna kommit upp för Strömsholm!
Sitter och undrar hur det kommer sig att ALLA rider 2 och 2 på gångarterna, FÖRUTOM JAG som får rida helt själv...är inte det orättvist? Så kan det väl inte vara!, alla ska väl få samma förutsättningar eller?:confused:

Tänk vad olika det kan vara.
Jag hade varit avundsjuk på dig som får rida själv. Min häst försöker bara att titta på och springa ikapp den andra häst som finns på samma ridbana - noll koncentrationsförmåga med sällskap.

Det måste ju ha varit udda antal hästar antar jag?
Det blir ju samma resultat när det kommer in strykningar efter starttiderna är satta.

KL

Jag ska visa min 4-åring i Plönninge :) Han är 180 cm i manken e: Akribori-Stanford. Han är fortfarande lite valpig men fin. Min medryttare ska hoppa honom, jag vågar inte :angel: Hon är duktig så jag hoppas det går bra med, hoppningen är väl det vi tränat minst på.

Hur ställer sig veterinären till överben och lite spruckna hovar. Min har fått ett jätteöverben efter ett slag men det är bara ett skönhetsfel enligt Åby.

Jag skrev åt veterinären förra året, och då hade h*n order från högre instans att särskilt noga titta på hovarna. Tror det är för att försäkra sig om att alla bedömare dömer lika på alla bedömningsplatser. Med detta menar jag inte att de skulle vara extra stränga på hovar det året, men de skulle nog kunna rapportera om hovstatusen. (åååh, vad jag formulerar mig osmidigt!)
Hovsprickor kan jag tänka mig att de drar ner nån poäng för, samma för gallor. Överben vet jag inte. De allra flesta fick dock full pott hos veterinären.

I år ska jag förhoppningsvis skriva åt gångartsdomaren. Får försöka hinna se lite hoppning också, det tycker jag eg. är mer spännande.

Nu har startlistorna kommit upp för Strömsholm!
Sitter och undrar hur det kommer sig att ALLA rider 2 och 2 på gångarterna, FÖRUTOM JAG som får rida helt själv...är inte det orättvist? Så kan det väl inte vara!, alla ska väl få samma förutsättningar eller?:confused:

Varför är det orättvist?

Det blir säkert strykningar, det brukar det bli. Säg till sekretariatet att du gärna rider tillsammans med någon ifall det blivit några strykningar. Det har hänt flera gånger att det kommit flera ensamma hästar på raken och det är ju onödigt om du vill rida ihop med någon annan.

Förstår att man kan tycka att det är orättvist, vissa hästar är lugnare i sällskap med andra. Har själv en sån.

Syns i helgen, jag kommer skriva ditt exteriörprotokoll.

Ska visa min 4-åriga valack e Cuper - Calino - Ceylon.
Vi hade en mkt bra vår där han gjorde stora framsteg i den uppsuttna hoppningen. Har varit ute på två clear-rounder oxå, med 4 fel resp 0 fel. Han känns väl förberedd tycker jag. Även om det nästan känns stressigt nu efter betesvilan.
På 3-årstestet var han lite tunn och det var i princip det enda de anmärkte på. Han fick då 8-8 på hoppningen och 7 på allt det andra.
Nu har vi fixat DEN biten i alla fall, haha, då han är lite betesrund om magen. :angel:

Han ska visas på Grevagården 12-13 september.
Jag har aldrig varit med om detta, och ska därför inte visa honom själv. Kommer dock vara supernervös ändå!
Och nu innan då... shit... kan man vaddera in hästen i bomull i hagen?! :D

Dressyr med min medryttare:
4810_200350515566_866775566_7402166_4880825_n.jpg

Hoppning med mig:
4598_184469560566_866775566_7012888_3073107_n.jpg

Det låter som ni har haft det roligt.
Visst är det kul när det fungerar? :)

Ja det känns väldigt bra just nu (peppar, peppar)

Har precis kollat startlistan för strömsholm, och vi fick tack och lov en jättebra tid!

Kom förövrigt på, någon som vet om man får ha blingat pannband? (tänker då på t.ex. OS pannband med 4 blingade rader) I bedömingsreglementet står det bara att *Träns skall bestå av huvudlag och valfri nosgrimma av enbart läder, samt ett- eller tvåledat bett med valfria tyglar* Ska man tolka det som att det är valfritt vad man vill ha för pannband. jag kommer inte ihåg hur det var förra året om det var några som hade pannband med bling.

Det torde väl vara samma regler som en dressyrtävling på kvalitets (vilket i och för sig väl har visat sig vara ganska tänjbara regler vad gäller bling).

Sass:
Vad roligt att vi blir så många i Plönninge!

*kl*

Vad avundsjuk jag blir när jag läser i tråden :(

Skulle visat min 4-åring på Grevagården men i början av sommarn fick han en rörelsestörning som inte blev bra trots vila i 6 veckor. Nu står han nyopererad för lösa benbitar i stallet.

Jag som längtade så till kvaliten :cry:

Men lycka till allihopa och hoppas det går bra för er! :bump:

Enligt reglementet;

"Vid samtliga moment skall hästen vara tränsad. Träns skall bestå av huvudlag och valfri nosgrimma av
enbart läder, samt ett- eller tvåledat bett med valfria tyglar.
Godkända bett är oledat bett, normalt tränsbett, bett med fasta ringar samt tvåledat tränsbett. Tvåledat bett
skall ha rundat mellanstycke. Bett med D-ring får ej ha en skänkel överstigande 8 cm.
Gemensamt för alla bett är att de ska vara gjorda av metall eller hård oböjlig plast och kan vara täckt med
gummi (böjligt gummibett är ej tillåtet).
Hingstkedja bör användas till hingstar, då hingsten leds.
Sadel ska vara av engelsk typ.
Benskydd/damasker för framben är tillåtna endast vid uppsutten hoppning och löshoppning.
Viktdamasker eller skydd som har som funktion att påverka hästens teknik får ej användas.
Bakskydd är ej tillåtet. Häst får ej vara lindad av säkerhetsskäl.
Magplatta, halsrem och förbygel är tillåtna vid uppsutten hoppning och ridprov.
Hjälptyglar får ej användas inte heller på framridning."

Ingenting om pannband vilket måste tolkas som att vilket som helst är tillåtet bara det finns.

Hela reglementet för den som är intresserad
http://www.asvh.se/regelmenten/bed_regl_kval.pdf

Jag blir också avundsjuk!
Skulle visat min nya grabb på kvalitén, men han fick sig en spark på benet för ett tag sen och de har precis läkt ihop vilket betyder att vi precis kommit igång och han låg efter i utbildningen redan innan skadan, så ingen mening med att åka nu då han ligger ännu mer efter!!

Men önskar alla lycka till! :) Någon som ska visa på Vreta 5-6/9?

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 091
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 345
Senast: mackan
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 328
Senast: Svartfot
·
Träning Jag ska börja löshoppa min 07:a när vi flyttat in i stallet igen och hon vant sig vid nya hagarna osv :) - Om ett par veckor! Nu...
Svar
11
· Visningar
1 291

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka