4-årskvalitetstävlan i år?

Sv: 4-årskvalitetstävlan i år?

Generellt sätt tycker jag att hästarna var sämre i år än förr om åren, fast givetvis fick vi också se några blänkare. Och så blev jag positivt överraskad över att få se bra avkommor till hingstar som jag inte sett så bra avkommor till tidigare.
Nu satt ju jag i ridhuset där gång och exteriör visades och vet att flera av de hästarna som var bleka inne hos oss hoppade bra i andra ridhuset. Många var också valpiga ännu och blommar säkert ut när de vuxit till sig.

Min fråga är kanske svår att svara på, men jag undrar hur du uppfattar det att de hästar som visas förhåller sig kvalitetsmässigt till de som inte visas?

Jag antar att de flesta av de allra bästa visas, detta är ju dyra hästar där ägarna satsar och vet att de har en riktigt lovande häst.

Jag har läst någonstans att man från ASVH:s sida egentligen gärna ser att alla hästar visas, men jag antar att väldigt många inte visas ändå?

Om man räknar bort de absolut bästa (hingstar från Tullstorp och liknande), hur tror du då att nivån på de som visas vid kvalitetstävlan förhåller sig till nivån på alla hästar ute i landet?

(Med häst menas i detta inlägg svenskt varmblod som har sina papper i sin ordning.)

Generellt sätt tycker jag att hästarna var sämre i år än förr om åren, fast givetvis fick vi också se några blänkare. Och så blev jag positivt överraskad över att få se bra avkommor till hingstar som jag inte sett så bra avkommor till tidigare.
Nu satt ju jag i ridhuset där gång och exteriör visades och vet att flera av de hästarna som var bleka inne hos oss hoppade bra i andra ridhuset. Många var också valpiga ännu och blommar säkert ut när de vuxit till sig.

Nu blev jag nyfiken. Vilka tänker du på? *planerar att ta föl nästa vår*

Fast om jag får inflika här tycker jag faktiskt att de hästar som redan nått elitryttare inte visas på kvalitets alls.
Det är hästar som finns kvar hos sina uppfödare, hästar som är till salu eller hästar där nya ägarna "tycker det är kul" som visas på kvalitets.
Jag tillhör den sista kategorin, men ser även gärna att mitt sto "kommer in i systemet" och bedöms eftersom hon säkerligen kommer att gå i avel i framtiden (import).

Kan tillägga att min hopptränare inte alls gillar kraven som ställs i hoppningen, även om han snällt tränar oss.

Nu var frågan inte ställd till mig, men jag ger min teori ändå: Jag tror att bättre hästar oftare visas fram, vilket också gör att de får en utbildning som stämmer överens med deras ålder. Fyraåringar som inte visas tror jag i större utsträckning ligger efter i träningen. Och på så sätt blir skillnaden i kvalitet ännu större än den rent genetiska. Är man anmäld till ett sådant här evenemang är man ju tvungen att jobba mot ett mål.

Jag tror du har rätt också, speciellt hästägare utan lite högre ställda mål visar inte sina hästar för de har inte kommit tillräckligt långt i hästens utbildning.
Man kan anta att dessa hästar ofta har något sämre kvalitet också, generellt sett.

Reflektioner gjordes att många istället visade sina hästar via championatskvalen. Det kan också vara så att man tycker att det är för dyrt så här i tider av finanskris och avstår från att visa.

Reflektioner gjordes att många istället visade sina hästar via championatskvalen. Det kan också vara så att man tycker att det är för dyrt så här i tider av finanskris och avstår från att visa.

Championatsreglerna är också generösare. topp 15 % av startfältet kvalar automatiskt. Plus att det kostar betydligt mindre att vara med där, 200 jfmr med 1500 (om jag inte minns fel).

Akribori och Rubinrot.
En Akribori var väl bäst av alla (?) har inte riktigt fått ordning på alla minnesbilder ännu, de brukar ju vara vackra men inte duga så mycket till. Och en mycket tilltalande Rubinrot som inte alls var så grov och lågställd som de andra jag sett.

Championatsreglerna är också generösare. topp 15 % av startfältet kvalar automatiskt. Plus att det kostar betydligt mindre att vara med där, 200 jfmr med 1500 (om jag inte minns fel).

Är det så har man ännu större förståelse för snedfördelningen, även om jag tycker att det är tråkigt. Som avelsintresserad vill jag ju att avkommor till olika hingstar ska bedömas ordentligt så att man kan göra en vettig utvärdering.

Ja, inte är det billigt att visa inte.
Jag vill minnas att det kostade 800 kr när jag visade min förra häst för 3 år sedan.
Nu kostar det 1200 kr i Halland.

Är det så har man ännu större förståelse för snedfördelningen, även om jag tycker att det är tråkigt. Som avelsintresserad vill jag ju att avkommor till olika hingstar ska bedömas ordentligt så att man kan göra en vettig utvärdering.

Jag tror man missar eliten och "botten" på kvalitets, så kanske det blir ett bra genomsnitt ändå?

Förresten OT, måste bara berätta att jag i sommar har sett en helt ljuvlig 5-åring e: Rubinrot. Väldigt valpig, men närmare 180 cm så det är inte konstigt (stor mamma också).
Snygg typ (ädel) och väldigt spänstig och fin.

Det jag har sett av Rubinrot har varierat väldigt. Hälften har fått Rubinstein-utseende, andra hälften angloblod...

Rapport från Trollhättans (Bohuslän/Dals) kvalité:
Jag var där hela dagen, satt i exteriör/gång ridhuset, så såg inte så mycket hoppning tyvärr.

Såg en hel del fina hästar, men det var framförallt hopphästarna som gjorde bra ifrån sig. Vi hade lite olika teorier i bilen på vägen hem. Dels är många gångartshästar ganska stora, och de kan inte kontrollera sin stora kropp och sina mer spektakulära rörelser, så de får problem med balansen osv. Många var också omusklade och ofärdiga i kroppen. Kan det vara så att inom dressyren låter man det ta längre tid? En 4-årig hopphäst måste vara ordentligt grundriden och tränad för att ta sig runt 1m banor, medan många 4-årga dressyrhästar inte ens varit ute och tävlat LC.

De flesta gjorde bra visningar, även om några var katastrofabla, vilket var lite synd, eftersom det naturligtvis sänkte hästens betyg. Men å andra sidan, alla är inte med för att vinna, utan för att det är roligt. (Förutom uppfödare tror jag de flesta deltagare är hbbyryttare som har 1 eller ett par hästar, för det är så dyrt att vara med)
Något annat jag (och ffa domarna) noterade, var att många (främst dressyrryttare) red med spö och fruktansvärt långa sporrar. Om man behöver så långa sporrar på en 4-åring, vad ska man då ta till när man kommit upp i klasserna? Kanske borde endast ponnysporrar (15mm) vara tillåtet på kvalitén??

Hoppdomaren var väldigt nöjd med kvaliten på hoppvisningarna i år, h*n tyckte de flesta såg ut att veta vad de höll på med.

Både hopp-och gångartsdomarna ville se reglerbara hästar, dvs. att de gick att korta och länga, det var lite si och så med detta ibland.

Roligt och lärorikt var det iaf!

Rapport från Trollhättans (Bohuslän/Dals) kvalité:
Både hopp-och gångartsdomarna ville se reglerbara hästar, dvs. att de gick att korta och länga, det var lite si och så med detta ibland.

Tack för en intressant rapport!

Jag klarar längningarna med min häst, 50% är bättre än inget! ;):o

Nu var frågan inte ställd till mig, men jag ger min teori ändå: Jag tror att bättre hästar oftare visas fram, vilket också gör att de får en utbildning som stämmer överens med deras ålder. Fyraåringar som inte visas tror jag i större utsträckning ligger efter i träningen. Och på så sätt blir skillnaden i kvalitet ännu större än den rent genetiska. Är man anmäld till ett sådant här evenemang är man ju tvungen att jobba mot ett mål.

Jo, jag tror också att de som visas är bättre än snittet i riket, så att säga.

Sen är det naturligtvis också så att de hästar som utbildas av icke-proffs har en långsammare utvecklingskurva. Skillnaden mot toppskiktet ökar ju snarare än minskar med åren.

För en hobbyhäst med en hobbyryttare kan man inte säga att kvalnivåerna fram tom sju år är i överensstämmelse med hästens ålder, tycker jag.

Jag själv tex, skulle nog kunna få fram en acceptabel fyraåring (säg klass 1) till kvalitets, men jag skulle under inga omständigheter kunna rida George på samma häst det år den fyller sju. (Det skulle kräva att jag inte bara tog hästen utan mig själv från msv till george på ett år, och det vore helt omöjligt. Att ens försöka vore rubbat.)

Sen visar väl heller inte alla i syfte att gå vidare, utan för att det är en kul grej, man lär sig en del om sin häst, och det är ett slags mål att utbilda mot som inte är orealistiskt för många hobbyryttare utan krav eller ens önskemål på att få nior på allt.

Var också i Trollhättan. Tyckte även som du att många hade långa sporrrar!!
Jag skulle ha visat nästa vecka men hon är halt båda fram, kom precis hem från veterinären.:cry:

Jo, det är ju klart.
Men jag blir ändå överraskad när jag sitter på läktaren och ser ryttare som inte vet hur man gör en övergång (hästen är lika förvånad över att den ska sakta av till skritt och sedan trava igen) eller kan böja och ställa åt båda hållen. vissa håller hästen konsekvent högerställd i båda varven, eftersom hästen inte vill böja åt vänster. Vilket gör att i grunden begåvade hästar tappar flera poäng på att ridningen inte håller. Det är synd, för det ger en skev bild av nedärvningen hos många hingstar och ston.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 091
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 345
Senast: mackan
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 328
Senast: Svartfot
·
Träning Jag ska börja löshoppa min 07:a när vi flyttat in i stallet igen och hon vant sig vid nya hagarna osv :) - Om ett par veckor! Nu...
Svar
11
· Visningar
1 291

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka