4-årskvalitetstävlan i år?

Sv: 4-årskvalitetstävlan i år?

Jag kan iofs tycka att det är mer värt om en häst kvalat via kvalitets (eller gått både kvalitets och dressyruttagning) eftersom "hela" hästen bedöms på en kvalitetsbedömning, även hoppningen. Det säger liksom mer om helheten och hästen behöver vara mer allsidigt utbildad.

Håller verkligen med dig. Som avelsintresserad vill jag att hela hästen bedöms som underlag till avelsvärdering av föräldrarna.

På tisdag kl 11:25 har jag! :)
Och visar ihop med Olof Smith... Suck.

Vet inte vem det är men lycka till! Tyckte startlistorna var lite otydliga då det inte stod datum, så jag ringde och frågade. Då var nr 34-43 på onsdag morgon, alla andra på tisdag.

Han var beridare på Flyinge innan han blev "egen".
Red i Peter Erikssons stall tror jag, hoppade unghästarna före Helena Torstensson om jag inte minns fel (hon är ju i Tyskland numera).

Jag är en sån amatörhoppare som man bara kan bli, dressyr är "min gren", hoppa gjorde jag i tonåren vilket är lääänge sedan. Men det är ju så kul och min tränare har drillat mig så gott han kunnat.

jaha okej :angel: jag hoppar inte gärna heller så min medryttare ska visa honom uppsuttet. Dressyr är min grej me :D han hoppar bra men har lite svårt med avståndsbed. och han är så stor så i bland kan det se lite kantigt ut. Vi får väl se!

Få tillbaka hästen efter sprången är mitt stora problem, avsprångspunkten brukar oftast bli ok (försöker undvika att lägga mig i den, går bäst då).

Synd att det inte blev samma dag för oss, det hade ju varit lite roligt att hälsa på varandra. :)

Han har en tendens att hoppa för nära om man inte lägger sig i och risken är att han stannar då. Han brukar iofs inte stanna men vill inte att han ska bli osäker. Vi ska löshoppa en gång till på söndag nu. Ja mycket synd att det inte är samma dag :mad: hade varit kul att ses och säga hej! Jag önskade onsdag för min medryttare fick semester då.

Jag fattar inte startlistan alls. Hur vet man om det är tisdag eller onsdag? Klockslagen ser ju ut att vara samma dag? Och hur vet man vem man rider med?
Jag startar kl 11.15 vilken dag det nu är... Antar att det är tisdag då.

Nu ska jag iväg och hoppträna sista gången innan det är dags för allvaret;)

Håller verkligen med dig. Som avelsintresserad vill jag att hela hästen bedöms som underlag till avelsvärdering av föräldrarna.
Ja, jag är också avelsintresserad, och kvalitets är ju mer användbart som avelsvärdering. :)
Dessutom visade en studie att hästar som tävlats i både hoppning o dressyr som unghästar tävlades under fler år än de hästar som bara tävlat i ena grenen. Studien gjordes på valacker eftersom de inte går att avla på, alltså berodde det inte på att vissa hästar gick till avel. Det kan vara ett "bevis" på att allsidigt utbildade hästar faktiskt håller längre.

Det vet man inte om man inte ringer.. :grin: Jag ringde och då sa hon att alla startar på tisdag utom nr 34-43 som startar onsdag morgon. Hon skulle förtydliga detta!

Är det bara jag som tyckte det var självinstruerande med starttiderna...?
Jag måste vara helkonstig i mitt tankesätt för jag fick förklara för en bekant som startar också. ;)
Nr 1-33 första dagen, nr 34-74 andra dagen.

Sass, du måste ha nr 52 eftersom du inte heter Olof Smith?
Lite synd, för hade du startat kl 11:15 dagen innan (tisdag) så hade våra hästar gått ihop på gångarterna! :)

Kan man möjligtvis få lägga en volt och rätta galoppen om man hamnar i korsgalopp efter ett hinder? Jag tänker då snarast på efter hinder nr 2.
Att hoppa i korsgalopp blir sällan så bra...

Ja, det kan du göra. Sen vågar jag inte svara på hur mycket/om domaren drar för det, men jag tycker ändå det är bättre att lägga volt än att hoppa i korsgalopp.

Lycka till med visningen!!

Varför går visningarna mitt i veckan?
Synd,jag hade gärna åkt upp och tittat,men arbetet sätter käppar i hjulen!

Tack snälla för svar!
Förra hästen jag visade var det liksom inga sådana problem med...

Jag ska försöka ställa frågan till domaren innan jag startar så får jag ett svar direkt, men anar att jag kommer att vara för spänd och fokuserad för att komma ihåg att fråga.

Visst är det trist att det är mitt i veckan!
Jag gnällde som 17 när datumen publicerades i våras, men fick förklaringen att det blir "på prov".
Gissar att de vill ha proffsryttare på hästarnas ryggar och på helgen är det för stor konkurrens med vanliga tävlingar så här års.

Det kommer helt klart att vara soprent på läktaren och att ha hästar till salu kommer att vara totalt menlöst (i och för sig går det inte att anmäla "till salu" längre med nya anmälningssystemet även om jag försökte i meddelandefältet).

För oss amatörer blir det svårt eftersom man behöver medhjälpare. Både dessa och man själv ska ta ledigt från jobbet i två dagar eftersom man inte vet vilken dag man får starta - tufft! Startlistan kom ut igår.

Alltså: vad jag funderar över är väl just hur unghästutbildning och -visning i relation till de hästar och ryttare vi faktiskt har, ser ut. Vid kvalitets säger väl domaren att hästen visats normalt/väl/mycket väl av sin ryttare? Men det står sedan inget om detta i papperen?

Jo det står faktiskt i pappren.
Allra längst ner, nedanför hästens allmänna intryck/talang som dressyrhäst, finns rutor att kryssa i, huruvida ryttarens inverkan var god/normal/mindre god.

Men däremot tyckte jag den domaren jag skrev för var dålig på att använda den kategorin på ett bra sätt. H*n kunde kommentera visningen igenom att ryttaren red som en kratta (dock inte med ordvalet) så hästen fick betyget "normal" som dressyrtalang, delvis pga ryttarens dåliga visning. Jag försökte hinta lite fint att jag borde kryssa i att ryttarens visning var "mindre bra", h*n sa "kryssa normal rakt över"

Dessutom kommenterade h*n bara att en visning var mkt trevligt utförd, och bara en visare fick "mindre god" (medan hästen fick "god dressyrtalang"), och kommenterade även muntligt och skriftligt att hästen inte kom till sin rätt pga ryttaren.

Naturligtvis är kvalitén ffa ett forum för att bedöma HÄSTENS kvalité, så man ska nog vara försiktig med att klanka ner på ryttaren, men i vissa fall ansåg iaf jag (vilket är min högst personliga åsikt, som jag uppenbarligen inte delade med domaren), att det kan vara bra i vissa fall att peka ut för ryttaren att "hade du ridit bättre hade din häst fått bättre poäng". Bl.a för att nedärvningsstatistik etc blir mer rättvisande då.

KL

Är det någon som vet reglerna för min häst. Det är ett sto import Lettland, född 2005 (januari) som haft föl (februari i år). Kan hon vara med och tävla i Kvalitén nästa år som 5-åring? Behöver hon då reggas in i ASVH och vilken färg på pappren får hon? Stammen är Calano II - Vintas - Alamo.

Tusen tack på förhand!

Jag ska försöka ställa frågan till domaren innan jag startar så får jag ett svar direkt, men anar att jag kommer att vara för spänd och fokuserad för att komma ihåg att fråga.

Äsch, gå bara in och se ut som du har stenkoll :D
Nu såg jag inte mycket hoppning tyvärr eftersom jag var fast på dressyren, men jag såg ekipage som la volter, kan inte minnas att domaren sa något om det.
Det ser trots allt mer genomtänkt ut att lägga en volt och återfå balansen än att vingla i full fart mot nästa hinder. Tycker jag! :p

Det låter som liknande sits som mitt sto var i.

Fast det är kanske en hake, vet inte om Lettländska avelsförbundet (vad det nu heter, om det är där hon är registrerad) automatiskt är godkänt av ASVH - misstänker att så inte är fallet.
Då måste en prövning göras m a p hennes stam innan du kan regga henne hos ASVH, därefter är hon startberättigad som 5-årigt fölsto - förutsatt att du kan bevisa att hon har en avkomma som 4-åring också.

Min har ett Oldenburgpass, vilket var enkelt hos ASVH.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 091
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 345
Senast: mackan
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 328
Senast: Svartfot
·
Träning Jag ska börja löshoppa min 07:a när vi flyttat in i stallet igen och hon vant sig vid nya hagarna osv :) - Om ett par veckor! Nu...
Svar
11
· Visningar
1 291

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka