4-årskvalitetstävlan i år?

Sv: 4-årskvalitetstävlan i år?

Äsch, gå bara in och se ut som du har stenkoll :D
Nu såg jag inte mycket hoppning tyvärr eftersom jag var fast på dressyren, men jag såg ekipage som la volter, kan inte minnas att domaren sa något om det.
Det ser trots allt mer genomtänkt ut att lägga en volt och återfå balansen än att vingla i full fart mot nästa hinder. Tycker jag! :p

Och det kanske ter sig något mindre amatörmässigt att själv ta det beslutet istället för att fråga om lov... ;)

Tack för lite stärkande råd!

Tack!
Finns det någonstans man kan kolla vilka förbund som är godkända?

Behöver hon chippas för att reggas in?

Vet du vilken typ av bevis som krävs? Jag har betäckningsprotokoll, det betyder ju dock inte att hon har haft föl, bara att hon konstaterats dräktig. Jag kan oxå fixa intyg från veterinär att hon hade mjölk kvar i juli. Dessutom vet jag tidigare ägare som har kvar fölet. Kanske en kopia på fölets pass? Eller att Lettiska avelsförbundet intygar? De har fölet registrerat. Vad tror du/ni?

Idag är det dax.
Åker om ca 1timme *nervös*

Dessa "halvblodsförbund" är godkända i ASVH:

ASVH = Riksstambok för Svenska Varmblodiga Hästen
A.D.G.B. = Allgemeines Deutsches Gestüt Buch
Han. = Hannoverschen Stutbuch
Old. = Oldenburg Stutbuch
Ost. = Ostpreussisches Stutbuch
Trak. = Trakehner Stammbuch
Westf. = Westfälisches Pferdestammbuch
Holst. = Holsteiner Stutbuch
Rheinl. = Rheinländische Stutbuch
Rheinl./Pfalz-Saar = Rheinländische, Pfalz-Saar Stutbuch
Hess. = Stutbuch für Hessen
Baden-Würt. = Stutbuch für Baden-Württemberg
Bayern = Stutbuch für Bayern
DV = Dansk Varmblod
BWP = Belgische Warmbloed Paard
KWPN = Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland (typ RP)
Kwlkp. = Ksiega Stadna Koni Wielkopolskich
Km. = Ksiega Stadna Koni Malopolskich
SF = Stud Book Francais (Selle Francais)

Dvs inte Lettiska, så stammen behöver individprövas för tillräckligt många godkända generationer av "rätt" ras för att hon ska få "gröna papper" hos ASVH.
Jag chippade när jag fixade tilläggsregistreringen, samt ordnade ett nytt konturdiagram (det fanns inte i hennes pass då det var ett duplikat där det inte förts in).

För min del räckte det att fölet fanns registrerat i danska HesteData, så finns motsvarande i Lettland är det enkelt, annars får du kanske ordna ett intyg från Lettland att fölet finns registrerat där.

Lycka till!

Tusen tack för hjälpen!
Vet du hur man går tillväga för att få till en individprövning? Har du/någon en aning om hennes stam kan vara tillräcklig;
Pappa: Calano II som i sin tur är efter Calato som i sin tur är efter Capitol I, dvs Holsteiner stam.
Mammans sida: Morfar är Vintas (trakhener) som i sin tur är efter Homeras.

Av det du skriver kan jag tänka mig att stammen är ok.
Gör så att du ringer ASVH på måndag och ber om hjälp, ha alla papper framför dig så går det lättare.
De är trevliga och bra att ha att göra med.

F ö hade jag ett riktigt bra ridpass med mitt sto idag! :)
Går hon så här på tisdag kan jag inte önska mer.
Funderar så vad jag ska göra dagen innan dock.
Hade planerat in ett lösgörande tömkörningspass sedan en tid tillbaka, men med dagens pass i minnet undrar jag om jag ändå inte ska rida ett kortare "lydnadspass" dagen innan istället som jag gjorde igår.

Jippey :D
Dela etta på gångarterna "dressyren"
& 7de plats i hoppningen +bästa fölsto =)
:rofl: :banana:
Riktigt nöjd med fröken! :love:

Stallkompisen vann hoppningen och 3a på gångarterna.

Wow - vad otroligt kul, grattis!!! :banana:

Hade du det på känn innan eller blev det en glad överraskning?

Du måste berätta vad det är för stam på din häst också (eller har du skrivit det innan?).

det kom som en överraskning, hade absolut inga tankar i dom spåren det enda var att hon skulle klara galoppen för hon har haft lite tendenser att gå i korsgalopp ett tag nu.
gjorde även det inne på själva visningen men ryttaren bytte bara så det gick bra.
och i hoppningen var det bara i tankarna att ryttaren skulle hålla sig kvar för hon tycker hoppning är roligt och då vill hon bralla efter varje skutt typ :)
Jouleen af Högberget
E: Biggles (SWB)
U: Jouce UE:Marino

Ja, har man inga tankar åt det resultatet innan så blir man ju ännu så mycket gladare! :bump:

Återigen grattis! :laugh:

tack, tack.
Nu är det bara ut o börja träna/tävla vidare och om 2år
är det dax för avkommans 3årstest.

Har inte varit med här i tråden innan.
Men visade min 4-åring igår på grevagården. Hon är e.Saigon-Briar-Pontus. Gångarterna gick tyvärr inte alls bra, var medveten om att förberedelserna inte var dom bästa, och inte blev det bättre av att det blev sent från veterinären så att jag fortfarande inte suttit upp en kvart innan jag skulle in på gångarterna. Så jag var stressad och red som en kratta, och det blir ju inte hästen mindre spänd av...
Så slutade med att min dressyrhäst kom hem med ett hoppdiplom istället, för då hade hon varvat ner och blivit sitt vanliga sansade jag, och hoppade 8-9 :p
Så får väl vara nöjd fast vi kom hem med fel diplom;)
Hon ska ju bli min dressyr häst:o

Också undrar jag lite när jag tittar på protokollet om jag haft olika hästar med till 3-års ifjor och kvaliten. Ifjor hade jag en tung häst med 9 på huvud, hals bål, i år en ädel häst med en 7 på HHB?
Också är jag lite frågande till en 8 på typen med tanke på att hon fått kommentaren lågställd? Så delvis känns det lite som ett lotteri...
Fast jag tycker ju om min häst det är ju det viktigaste :)

/Camilla

Det där med unghästar och visning kan ju onekligen gå lite hur som helst på prestationsdelen - dagsformen är ju kritisk (hos både häst och ryttare)!
Men exteriören blir man ju lite förvånad om det ska skilja så pass, speciellt om du vet med dig att hästen inte växt en massa emellan.

Jag har ett till bra exempel.
Min "gamla" valack hade 7 på benen som föl, 2-åring och 3-årstest. På kvalitets var de plötsligt värda 5... (och nej, han såg inte ut som hej-kom-och-hjälp i benen).

Grattis till diplomet i alla fall, trots grenen!!! :bump:
Hoppade du uppsuttet?

Det där med att olika människor tycker om olika hästtyper råkade min stallkompis ut för.
Hennes sto hoppade 10-10 i 3årstestet
I år hoppa hon 9-9 och hon var precis som vanligt och ca 15minuter mellan gångarterna och hoppningen.
På gångartsvisningen fick hon en 6a på galoppen markbunden och o reglerbar inget register såg dom och 15minuter senare en 8a inne i ridhuset och fick beröm för sån reglerbar och ren galopp? :confused:

Sen att gångartsdomaren sa typ bara 6-7-7 6-7-7 6-6-8
så det var sällsynt med 8orna under hela dagen.

Det där med unghästar och visning kan ju onekligen gå lite hur som helst på prestationsdelen - dagsformen är ju kritisk (hos både häst och ryttare)!
Men exteriören blir man ju lite förvånad om det ska skilja så pass, speciellt om du vet med dig att hästen inte växt en massa emellan.

Jag har ett till bra exempel.
Min "gamla" valack hade 7 på benen som föl, 2-åring och 3-årstest. På kvalitets var de plötsligt värda 5... (och nej, han såg inte ut som hej-kom-och-hjälp i benen).

Grattis till diplomet i alla fall, trots grenen!!! :bump:
Hoppade du uppsuttet?

Jag är väldigt förvånad över extriörbedömningen för hon är inte mycket förändrad sedan ifjor i mina ögon... I och för sig fortfarande inga dåliga poäng då 7 på HHB var den enda 7 på extrören.

Hon hoppades inte uppsutten då hon inte är hoppade under ryttare mer än några enstaka skutt över några små stockar i skogen. Men blev riktigt sugen på att ta tag i hoppningen när jag så henne hoppa... Ser så otroligt enkelt ut, hon bara leker med hinderna...

Micha:
Att hon blev lågt bedömd inne på gångarterna förstår jag för hon var rent styv i ryggen och inte mellan hand och skänkel alls hon bara bromsade och spände sig... (Förstår i och för sig verkligen varför när jag såg filmningen på ridningen. Jag hade helt missat att det ska vara kul att rida, var själv rent spänd och styv i kroppen)
Men just att extriören skiljer så mycket som två poäng på HHB, som i stort sett inte har ändrat sig alls, och att hon får kommentaren lågställd typ, när det folk annars direkt brukar kommentera är hennes moderna typ :crazy:

/Camilla

Detta är min markbundna galopp...

DSC_1132_redigerad.JPG

Och detta är min lågställda häst...
Har tyvärr ingen uppställd bild att visa.

DSC_1151_redigerad.JPG

/Camilla

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 091
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 345
Senast: mackan
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 328
Senast: Svartfot
·
Träning Jag ska börja löshoppa min 07:a när vi flyttat in i stallet igen och hon vant sig vid nya hagarna osv :) - Om ett par veckor! Nu...
Svar
11
· Visningar
1 291

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka