4-årskvalitetstävlan i år?

Sv: 4-årskvalitetstävlan i år?

Nu är jag på väg!
Åker till stallet och fodrar om 5 min. *gäsp*
Har inte sovit en blund inatt...
Startar kring lunch ungefär.
Skiiiit nervös!!! :eek:

Jaha, då var jag också klar! :)

Det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig/trott, men inte helgalet i alla fall.

Min 169 cm häst (inmätt som 3-åring av Hannoveraner i DK) blev nu bara 166,5 cm - men jag har aldrig sett en häst knäa så av rädsla för måttstocken heller... :p

Veterinär: 10 9 (lite gallig kotor bak).
Exteriör: 885 (jag hade gissat 776, så både glad och besviken - sabelbent bak, jisses...)
Gång: 566-6 (gissade 767, hoppades på 878), hästen var INTE bra där helt enkelt. Synd att de inte bedömde framridningen ute istället. Skritten är normalt hennes bästa gångart. :(
Hopp: 77 (gissade 77, hoppades på en 8 på en av betygen) - helnöjd, jag är ingen hoppryttare alls och hon skötte sig super trots mig på ryggen! :laugh:

6,47 som dressyrhäst
7,20 som hopp - inte Klass I tyvärr, men rätt nöjd ändå

Jasså, helgalet hur det kan gå ibland.
ni kom ju runt banorna ifall och helskinnade =)
Man vet ju aldrig från gång till gång
Mitt sto har åkt mycket,många ställen som är besökta denna sommar och hon var helt caryz till o från på kvalitén, aldrig rädd annars.

Jag var så nervös och spänd inför hoppningen att jag darrade som det värsta asplöv...
Det kanske var därför gångarterna blev så kassa, jag laddade helt enkelt inför min "värsta" gren - hoppningen.
Min fåfänga förvägrar mig att ha på skyddsvästen dessutom som jag alltid hoppar i annars, men jag klarade mig ju helskinnad som du skrev, även om vissa språng var rejäääla.

Jag satt inte ens upp på min under kvaliten hade lejt bort allt just för att jag är så nervös av mej.
Klarar inte av att tävla el uppvisninar men jag tränar gärna inför dom och är förstås med vid sidan om.

Nu är min häst visad me.. Är inte nöjd alls. Vi fick inte rids fram ordentligt (vi sa att vi behövde mer tid och då sa de att vi kunde ridas fram inne. Vad fick vi.. jo 3 minuter. Hann inte galoppera) Han kändes mjuk, samarbetsvillig och fin men fick 6-6-6-6 på uppsuttna ridningen med motiveringen oengagerad bak. Han fick 10-9 på veterinärbesiktningen och 7-8-7 på exteriören. Hoppningen fick han 6-5..
Så dålig var han faktiskt inte och förra året på treårstestet var han mycket "fulare" i kroppen och ofärdig (påminde om en älg) men fick då 7-8-8 ext. 6-7-8 på gångarter och 7-6 på hoppning.
Är jättebesviken då han kändes jättefin och min tränare (som är domare bla) tyckte han förtjänade betydligt högre poäng åtminstone på galopp och ridbarhet. :mad::mad:
Han mätte 177 cm (jag har mätt honom till högre men det var väl fel) ;)

Visade i Plönninge

Visade med i Plönninge igår. Och är inte nöjd med min och hästens prestation. Vi kan bättre, men igår visade vi inte upp det, så jag antar att vi fick poäng därefter.
Gångarter: 6666
Exteriör: 885
Hoppning: 67
10-10 hos veterinären

På gångarterna var kritiken: markbunden, oengagerad bak, kort. Samma kritik i alla gångarter i princip. Tyvärr slappnade hon aldrig av, och jag kom inte till ridning som jag borde.

Exteriören var: välutvecklad, långlinjerad och vackert huvud.
Sedan ville de nog såga av benen på henne :o Fick en 5a på benen, för veka kotor bak, skruvar och instabil bak. Inte ett ord om frambenen....

I hoppningen var hon matt, trött och låååååång. Jag försökte galoppera på men kunde inte hålla ihopa skeppet ordentligt, så hon rev sista hindret några gånger utan att rätta sig.
Fick i kritiken: Matt avstamp, rättar sig dåligt. God balans och rytm, inte helt fel i tekniken. Orädd med gott förtroende.

Dressyr: 6.60
Hoppning: 6.80

Det som jag är strålande glad över är att vi gjorde det! Carisma skötte sig som värsta erfarna hästen hela dagen, och jag vågade visa henne själv!

Nu ska vi samla krafter till lördag för då ska vi hoppa semifinal i helsingborg, ska bli roligt att se om betygen i hoppning skiljer sig åt, tre dagar senare;)

Du har alltså kvalat din häst till semin men får "bara" 67 på hoppningen - jag förstår att du blir besviken då.
Men det är supersvårt att hoppa när man har fått soppatorsk, jag vet.

Benen lät ungefär som på min häst, förutom att min är sabelbent:eek: bak också förstås.
Birgitta är inte nådig i sina omdömen när hon inte gillar det hon ser, använder hela skalan...

Trist att ni blev så missnöjda.

Vad hände vid framridningen, kallade de in er i förtid till gångarterna så att ni inte hann med? Så kan de ju inte göra...
Nä, det är onekligen urtrist att få så lågt på gångarterna, det är ju inte så att man slår "klackarna i taket" direkt.

Säg inte det!
Hästen jag visade i par med fick 9 på galoppen och 99 på hoppningen, så alla fick inte dåliga poäng. ;)

Trist att ni blev så missnöjda.

Vad hände vid framridningen, kallade de in er i förtid till gångarterna så att ni inte hann med? Så kan de ju inte göra...
Nä, det är onekligen urtrist att få så lågt på gångarterna, det är ju inte så att man slår "klackarna i taket" direkt.

(Chauffören berättar, hoppas det är okej)
Det var så att vi hittade inte och snurrade runt lite (fanns inte en enda skylt, inte ens där grusvägen började, mycket svårt att hitta). Ringde dock och berättade att vi var sena. Fick till svar "Inga problem jag meddelar sekretariatet".

Var ca 5 - 10 minuter sen så det var ingen jätteförsening. Men det blev större försening efter inmätning och vetkontroll (jättego vet föresten).

Sadlade sedan hästen och ägaren började skritta fram medan min sambo gick och meddelade gångartsdommaren och frågade vad vi skulle göra och att vi behövde tid att rida fram. Fick till svar att vi kunde komma in och rida fram där inne. Problemet var dock bara att ägaren han knappt rida två-tre varv i trav innan dommaren började med visningen.

6 på skritten var han nog värd, den var för dagen inte bättre än så. Traven och galoppen såg däremot väldigt trevliga ut (utvecklats rejält sedan 3-års). Så där blev jag lite frågande faktiskt. Inte för att han skulle ha 9-9 på trav och galopp men 7-7 hade nog i alla fall inte jag ifrågasatt.

När ägaren sedan fick se hästen ridas vid hoppprovet (annan ryttare än ägaren) och fick se den traven och galoppen han hade där så frågade hon mig om han såg lika fin ut på gångartsprovet och det gjorde han ju. Galoppen var tom lite bättre på gångartsprovet än under hoppprovet. Han var lite mer framtung (kanske lite trött) i galoppen under hoppningen.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Ok, då förstår jag.
Nej, inte är det lätt att hitta dit inte.
Jag hörde flera som ringde och frågade om vägen när jag var där.
Själv hittar jag sedan tidigare (kommer inifrån landet, åker via Kvibille), men har full förståelse för att folk känner sig förvirrade när de ska hitta dit.

Ja hon är kvalad, utan problem, dessutom fick hon diplom som 3 åring, så hoppningen i onsdags hade jag högre förväntningar på. Men vill hästen inte visa sig så är det som det är :crazy:

Ang benen så fick min en 7a som treåring med kommentaren ngt vinklad has, gracil fram. Så det skiljer ju en hel del mot denna bedömningen :o Var tvungen att gå tillbaka och titta i gamla papper.

Håller med om vetten, som någon påpekade - supertrevlig!

Tänkte visa några bilder på min pålle från visningen - det vore kul att se fler bilder från era visningar!
5-årigt fölsto e: Solos Acord (Accord II- Romino) - Lagano:

Se betygen på inlägg 242.

*KL* Tyvärr fick jag reda på att min häst får gråa papper då Lettiska avelförbundet mycket riktigt är ett av de man inom ASVH inte godkänner. Nästa fråga då, om jag reggar in mitt sto och hon får grå papper, och betäcker henne med en i ASVH godkänd hingst. Vad får fölet för färg på pappren, blir det oxå grå?

Förbundet är inte godkänt i ASVH, men godkände de inte hästen på stammen?
Tyckte den klingade rätt internationell.

Gällande papper kan jag det inte utantill, men det går att läsa sig till i ASVH:s hemsida. Inte gröna på avkomman i alla fall.

Jag blev oxå förvånad och lite besviken! Jag fick följande svar:
ASVH godkänner inte den lettiska stamboken och därför blir det grå papper. Vad gäller fadern ser han ut att vara holsteiner och för att vara godkänd av oss måste han finnas med i tyska Jahrbuch. Likaså med mormors far Alamo.
Jag vet iofs inte vad som krävs för att finnas med i tyska Jahrbuch??

Det är den tyska stamboken tror jag.
Lägg ut frågan på Avel så finns det flera med tillgång till de tyska stamböckerna som kan hjälpa dig (ASVH verkar inte göra jobbet själva som det låter).
Än är nog inte loppet kört för gröna papper verkar det!

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 091
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 345
Senast: mackan
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 328
Senast: Svartfot
·
Träning Jag ska börja löshoppa min 07:a när vi flyttat in i stallet igen och hon vant sig vid nya hagarna osv :) - Om ett par veckor! Nu...
Svar
11
· Visningar
1 291

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka