4-årskvalitetstävlan i år?

Sv: 4-årskvalitetstävlan i år?

Var också i Trollhättan. Tyckte även som du att många hade långa sporrrar!!
Jag skulle ha visat nästa vecka men hon är halt båda fram, kom precis hem från veterinären.:cry:

Nej, vad tråkigt! :(
Hade hoppats på att ses i Plönninge...

Jo, det är ju klart.
Men jag blir ändå överraskad när jag sitter på läktaren och ser ryttare som inte vet hur man gör en övergång (hästen är lika förvånad över att den ska sakta av till skritt och sedan trava igen) eller kan böja och ställa åt båda hållen. vissa håller hästen konsekvent högerställd i båda varven, eftersom hästen inte vill böja åt vänster. Vilket gör att i grunden begåvade hästar tappar flera poäng på att ridningen inte håller. Det är synd, för det ger en skev bild av nedärvningen hos många hingstar och ston.

Där håller jag med dig. Det gäller inte bara det här året utan alla. Hästar som inte visas så bra som de skulle kunnat visas med annan ridning.

Jo, det är ju klart.
Men jag blir ändå överraskad när jag sitter på läktaren och ser ryttare som inte vet hur man gör en övergång (hästen är lika förvånad över att den ska sakta av till skritt och sedan trava igen) eller kan böja och ställa åt båda hållen. vissa håller hästen konsekvent högerställd i båda varven, eftersom hästen inte vill böja åt vänster. Vilket gör att i grunden begåvade hästar tappar flera poäng på att ridningen inte håller. Det är synd, för det ger en skev bild av nedärvningen hos många hingstar och ston.

Nej, sådant är ju inte så lyckat. (Och man önskar ju faktiskt att de ryttarna höll sig från unghästarna och red de mer skolade läromästarna ett tag till.) Om det är ASVH:s önskan att alla hästar visas, blir ju dock sådant ofrånkomligt då ryttare är väldigt olika duktiga. Jag såg förra året väldigt många som satt och tjuvbromsade sina hästar - fullt förståligt på en unghäst i främmande miljö, men ack så dåligt för registret i gångarterna för dagen.

Samtidigt kan man väl säga att aveln inte blir bättre än vad ryttarna och hästarna är tillsammans? Avel kan inte ensamt ge Sverige bra hästar och internationella idrottsliga framgångar.

Alltså: vad jag funderar över är väl just hur unghästutbildning och -visning i relation till de hästar och ryttare vi faktiskt har, ser ut. Vid kvalitets säger väl domaren att hästen visats normalt/väl/mycket väl av sin ryttare? Men det står sedan inget om detta i papperen?

Man kan ju tänka sig att en häst som får sjuor med en "normal" visare inte helt sällan hade kunnat skrapa ihop åttor med någon som visade den "mycket väl"?

Jag tycker inte att man kan se årgångsklasserna som en utbildningsnorm för oss vanliga bonnryttare (och då kan jag ändå rida min häst såväl hyfsat rak såväl som ställd åt det håll jag önskar), utan det handlar om de allra bästa. Förutom just vid fyra år, för det man visar då är ju egentligen en häst som är basic inriden - alla gångarter, styrbarhet, reglerbarhet. (Uppsutten hoppning kan man ju välja bort.)

Alltså: vad jag funderar över är väl just hur unghästutbildning och -visning i relation till de hästar och ryttare vi faktiskt har, ser ut. Vid kvalitets säger väl domaren att hästen visats normalt/väl/mycket väl av sin ryttare? Men det står sedan inget om detta i papperen?

Nej, jag tror inte att man gör en sådan sortering. Såg inget sådant i mina protokoll i alla fall. Däremot brukar domarna spontant ge amatörer en liten komplimang om visningen varit gynnande. Mer sällan så med kända proffs.

Jag förvånades dock över en ryttare vars häst vägrade upprepade gånger vid hoppningen, att den visaren tilläts bestraffa hästen med spö vid hindret och sedan fick kommentaren "väl ridet" efteråt. Ska man använda spö ska det vara som drivning vid anridning, enligt reglementet. Det gjorde mig irriterad.

Där håller jag med dig. Det gäller inte bara det här året utan alla. Hästar som inte visas så bra som de skulle kunnat visas med annan ridning.

Jag tänker vidare att vår utbildning (grundutbildning) måste skeva någonstans. Dessa mest fundamentala regler om hur man bygger upp och gymnastiserar en häst borde vara självklarheter för alla som ägnar sig åt sporten. Vi borde helt enkelt ha en mer gedigen utbildning av våra ryttare, snarare än att fokusera enbart på hästarna.

den visaren tilläts bestraffa hästen med spö vid hindret och sedan fick kommentaren "väl ridet" efteråt. Ska man använda spö ska det vara som drivning vid anridning, enligt reglementet. Det gjorde mig irriterad.

Av din beskrivning hade jag också blivit irriterad. Särskilt när det handlar om unghästar, tycker jag att det låter som att hästen helt enkelt inte var färdig för uppgiften, vilket domaren väl då borde säga till om (även om jag inte vill sitta här och förorda uteslutning av en häst jag inte har sett). Hästen ska inte behöva vare sig skolas eller bestraffas inne på banan i "direktsändning".

Visade min 4åring i lördags, i Sundsvall.
Hon skötte sig jättebra :) man blir ju lite stolt över dem.
Det är jättekul tycker jag att se massor av hästar i samma ålder och kunna titta och jämföra lite och ha sig... :)
Flisan e.Lionell - Splitau importerad från danmark.

Hon fick exteriört: 8-8-6 (då hon är hjulig bak och skruvar hovarna samt lite krokhasig. Det var inomhus så då blir hon extra mycket om det är djup underlag, jag hade därför önskat att det gick utomhus...)

Gångarter: 7-8-7

Hoppning: 8-7

fick klass ett både i hoppning och dressyr, en liten poäng från diplom i hoppningen, så den där 6an kändes lite förtretlig :angel:

http://www.pixbox.se/pic_show_id29264897.html :love:

Undra om inte du till och med satt bredvid mej?
Jag tycker betygen satten väldigt konstigt faktiskt... men man är ju inte alltid sams med dommaren. Boris som gick samtidigt som din fick bara 7 på sin galopp, trodde han skulle få 9.... Din var förövrigt väldigt fin! Men som du skriver behöver den musklas mer då kan det nog gå riktigt bra för er om ni ska ner till flyinge.

Jag tror INTE att det är lättare att kvala genom championats uttagningarna. Där kommer fler hästar visas pga pris och är det inte något med att de inte behöver vara reggade på samma sätt? Min chef pratade om att det nog är mer utländska hästar med där eller något sånt?

Även jag som aldrig varit och tittat på något sånt här tidigare blev oerhört förvånad över hur dåligt vissa hästar visades. Varför åker man och visar en häst om man själv är nybörjare, jag skulle skämmas! Det var även en häst som visads som var halt, tycker det är jätte skumt att den fick fortsätta visas trotts att de konstaterade detta omgående efter att hästen kommit in på banan.

Undra om inte du till och med satt bredvid mej?
Jag tycker betygen satten väldigt konstigt faktiskt... men man är ju inte alltid sams med dommaren. Boris som gick samtidigt som din fick bara 7 på sin galopp, trodde han skulle få 9.... Din var förövrigt väldigt fin! Men som du skriver behöver den musklas mer då kan det nog gå riktigt bra för er om ni ska ner till flyinge.

Ja, det är mycket möjligt! :laugh:
Men "din" häst får en ny chans på söndag i alla fall?
Jag tyckte att domaren var väldigt tuff - hon kanske jämför alla med Rush hour...

Jo dom skulle åka till enköping, men dom trodde det skulle bli mycket hårdare där. iofs tror inte jag att de åker till flyinge även om han kvalar. Förra året släpade han fötterna efter sig och var helt slut där nere och det syndes i lördags när han bara åkte 5 mil att han var fullkomligt slut, han brukar vara mycket mer energisk än han var. Dom är ju fortfarande små glinen.

Jo dom skulle åka till enköping, men dom trodde det skulle bli mycket hårdare där. iofs tror inte jag att de åker till flyinge även om han kvalar. Förra året släpade han fötterna efter sig och var helt slut där nere och det syndes i lördags när han bara åkte 5 mil att han var fullkomligt slut, han brukar vara mycket mer energisk än han var. Dom är ju fortfarande små glinen.

Aha... Ja, min blev i alla fall bara mer energisk ju längre han var på visning, suck. till slut fick vi ta ur honom ur trailern för jag trodde han skulle hoppa ut. (vi var tvungna att invänta en annan häst som visades)

Tack :) det var jättekul!
När till och med okända människor kommer och säger "jag betalar vad du vill ha" och mesiga matte säger "njaaäää" :p

Jaha, jag har ju fortfarande en vecka kvar. Visar förmodligen på tisdag i nästa vecka, några startlistor har jag inte sett än.

Var på min sista hoppträning idag.
Red banan igen, men med nästan full höjd (sista räcket var 110 cm, oxrarna låg nog snarare på 90-100 cm).
Det går faktiskt rätt bra, så jag har lite förhoppningar om ett gott resultat.
Hoppa kan hon onekligen, bara matte sköter sig...
Jag borde väl egentligen lämna bort just hoppningen, men det är ju så kul att visa själv.
Vill så innerligt gärna få Klass I, gärna i båda grenarna... :o
Gissar dock på att det blir precis strax under Klass I i båda grenarna (7,1-7,2 kanske).

En fråga till de med större erfarenhet:
Kan man möjligtvis få lägga en volt och rätta galoppen om man hamnar i korsgalopp efter ett hinder? Jag tänker då snarast på efter hinder nr 2.
Att hoppa i korsgalopp blir sällan så bra...

Nu ska jag träna övergångar till tristess resten av tiden fram till testet, blandat med lite tömkörning. :)

Championatsreglerna är också generösare. topp 15 % av startfältet kvalar automatiskt. Plus att det kostar betydligt mindre att vara med där, 200 jfmr med 1500 (om jag inte minns fel).
Fast om du pratar om dressyruttagningen så stämmer inte det du skriver.

Detta gäller för dressyren:
De 15 % bästa hästarna vid varje plats tas ut till final under förutsättning att minst 7,8 poäng uppnåtts. Dock tas samtliga hästar med 8,0 poäng och däröver ut till final.
I hoppningen gäller följande:
De 50% bästa i omgång 1 går vidare till omgång 2. De 25% bästa efter omgång 2 går vidare till final.

Jag kan iofs tycka att det är mer värt om en häst kvalat via kvalitets (eller gått både kvalitets och dressyruttagning) eftersom "hela" hästen bedöms på en kvalitetsbedömning, även hoppningen. Det säger liksom mer om helheten och hästen behöver vara mer allsidigt utbildad.

Senast ändrad:

Fast om du pratar om dressyruttagningen så stämmer inte det du skriver.

Detta gäller för dressyren:
De 15 % bästa hästarna vid varje plats tas ut till final under förutsättning att minst 7,8 poäng uppnåtts. Dock tas samtliga hästar med 8,0 poäng och däröver ut till final.

Jo, det stämmer. Men 7,80 räcker inte som kvalgräns genom kvaliteten, vilket gör att sämre ekipage rent hypotetiskt skulle kunna gå vidare genom kvalen. Nu är väl konkurrensen desto större att det inte blir så i realiteten.

Jo, det stämmer. Men 7,80 räcker inte som kvalgräns genom kvaliteten, vilket gör att sämre ekipage rent hypotetiskt skulle kunna gå vidare genom kvalen. Nu är väl konkurrensen desto större att det inte blir så i realiteten.
Men man bedömer inte riktigt samma saker på kvalitets som man gör på en uttagning. Poängen är inte riktigt jämförbara så där rakt av.

Så här är bedömningen på uttagningarna:
Det sätts ett sammanfattande betyg innefattande gångarter, elasticitet, ridbarhet, form och utvecklingsbarhet. Även ryttarens sätt att rida hästen ingår i bedömningen.

Så här bedöms det på kvalitets:
Häst som tilldelats en genomsnittlig gångartspoäng på lägst 8,0, dvs. summan av betygen för skritt, trav galopp och temperamentsbetyg gångarter, delat med 4. Inget gångartsbetyg under 7. Hästen måste vara veterinärt ”godkänd” (poäng 8 eller högre).

På lördag är det dax för svärdsjös kvalitetsdag
Ska dit med min sköthäst (5åring fått föl) och stall kompisen ska oxå dit med sin 4åring som hoppade 10-10 på 3-årstestet.
ska bli riktigt roligt att följa dom båda, speciellt när man vart med dom hela tiden under utveckling och ridit båda.

Vad spännande - lycka till!

Roligt med fler som ska visa 5-årigt fölsto. :)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 091
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 345
Senast: mackan
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 328
Senast: Svartfot
·
Träning Jag ska börja löshoppa min 07:a när vi flyttat in i stallet igen och hon vant sig vid nya hagarna osv :) - Om ett par veckor! Nu...
Svar
11
· Visningar
1 291

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka