4-årskvalitetstävlan i år?

Sv: 4-årskvalitetstävlan i år?

KL

Min dressyrvalack är anmäld till kvalitén 6/9. Jag ska inte rida, men hoppas på hyggliga poäng (fick 8-9-9 som treåring). Det är en häst som visat sig vara en riktig naturbegåvning med enorm balans. Lite ostadig i formen ännu, men naturligt lösgjord och taktfast. Så det ska bli spännande att se vad de säger! :)

Det låter ju fantastiskt både lovande och spännande! :)

Vill du skriva ut här vad han har för stam? *nyfiken*

Okej det var skönt att höra. Pojken är ju väldigt positiv till alla hinder, bara det att han kan ta i ännu mer än vad han redan gör i vanliga fall om det är utsmyckat, så det är väl bara att ställa fram blommor och lådor och annat spännande i hindrerna nu och träna på, och sedan hålla i sej :p

Att släppa upp en eller två knoppar i manen inför hoppningen för mantag är ingen skymf (har jag gjort tidigare). ;)

Nu får vi inte låta tråden dö - hur går det för er allihopa? :)

Jag är just hemkommen från en hoppträning.
Vi har för första gången hoppat över hinder som inte bara bestod av runda bommar, dvs plank, presennings- och sockerbitsfyllda hinder.
Hästen tittade inte ens till!
Jag var beredd på jättesprång och ett mantag, men näe. :laugh:

Ligger fortfarande bara och tränar på 80-90 cm som högst, men har nu även provat på relaterade avstånd (5 resp 6 språng) vilket gick jättebra. Både på böjt och rakt spår (böjt är ju faktiskt lite enklare när man har en svårstoppad häst har jag upptäckt).

Tränaren är full av tillförsikt.
Hans största jobb är helt klart att lotsa mig rätt snarare än hästen, den verkar född till detta.
F-n, jag vill ju ha en dressyrhäst!!! :angel:

Jag hoppade lite med Cesar igår, fortfarande inga höga höjder, för det har han inga problem med, det som är saken är hans underbara stora, luftiga galopp, det gäller bara att försöka få ihop hela paketet, men han orkar inte riktigt det fortfarande. Vi hoppade i alla fall vågit plank, grind osv. och det bryr han sej inte om längre, förut hoppade han hinderstöden när en grind dök upp, haha. Imorgon ska han även åka på sin första "tävling" det är en träningstävling bara, och det är tro det eller ej, för första gången som jag åker med och bara tittar, japp det är en annan som ska rida honom imorgon, det ska bli väldigt kul att se hur han sköter sej.

har dock ett litet problem, tycker inte att sadeln (som han har älskat så länge) ligger bra längre, han har ändrat sej och jag tycker att den ligger ostadigt, vilket inte är bra! för han har haft sadeltvång och har fortfarande kvar lite, och är väldigt känslig, så jag vettefasen hur vi ska göra, om vi ska försöka få en tid hos en sadelutprovare så fort som möjligt och åka innan kvalitén och få en ny sadel utprovad.

Nu har jag anmält hästen i alla fall.
Såg att du, Claudia2, var anmäld med ditt sto också - kul! :)

Kul att ni ska iväg och prova lite tävling.
Jag har bestämt mig för att starta i en klubbtävling 30 augusti, om jag bara hinner för jag jobbar på morgonen.
Vilken höjd vette 17, men som det ser ut så är lägsta klassen 90 cm... :o

Sadelbekymmer har även jag.
Min tränare skäller på att jag inte har kortare läder, men då hamnar knäna helt utanför sadeln (långa överskänklar).
Han tyckte jag skulle åka och kolla upp om jag inte kan få tag i en bättre sadel för mig som ryttare så att jag inverkar bättre, mer framskurna kåpor.

Jo, Cesar har dessutom förälskat sej i våran gamla sletna kieffer allroundsadel :cool: (den dyra hoppsadeln dög inte, och den var endå utprovad efter honom, när jag red med den i början som jag hade honom, så bockade han av mej 7gånger på 3 ridpass en vecka) han har varit väldigt glad över den här allroundsadeln, jag har dock inte varit lika glad :p men, men han har gått så avlsappnat och fint med den, men när den inte ens ligger bra på honom längre så vettefasen, den ger ju inte mej den ultimata sitsen direkt, och om jag ska ha hoppläder så hamnar knäna utanför.

Så, nu har jag tagit mig i kragen och anmält min häst till kvaliten.
Jag satt och vänta ut i det sista..:P
Eftersom min häst aldrig har varit och hoppat någon annanstanns innan och varit lite mesig med hinderna, så visste vi inte om vi skulle våga chansa.
Men igår var han iväg på sin första pay and jump, och han uppförde sig exemplariskt!
Stod fint i transporten och vänta, lasta ut lugnt och fint, stod fint när vi tog på honom, red fram med alla dom andra hästar och hoppa fram fint! Gick in på banan, med en massa tävlingshinder, grind, plank och vattenmatta!
Vilken han aldrig skulle gått i närheten av i början, styr på första hindret och det går bra, och vidare och vidare, lill killen hoppar ALLA hinderna direkt! Han var sååå duktig! Hoppa precis som han aldrig hade gjort något annat förr! Så då åkte vi hem och anmälde honom direkt! :D Men usch, jag är nästan redan nervös! Men det ska bli spännande!

Det stämmer, men tyvärr så har hon blivit överkänslig för något precis vid sadelgjorden så det har inte gått att rida:crazy:

Du ska händelsevis inte visa din häst i Plönninge också?
Det hade ju varit kul om vi var fler och kunde heja på plats. :)
Det var förresten bara ett 10-tal anmälda dit igår när jag tittade, många väntar nog till sista stund tror jag.
Håller annars med om nervositeten, när man tänker på hoppningen blir i alla fall jag full av fjärilar i magen.

Claudia2:
Attans vad trist!
Är det långvarigt? Risk för starten?

Nej, jag ska visa min i Flyinge! Nära och bra! :P
Där är 38 anmälda i flyinge nu, och dom tar ju bara emot 40! :P
Jaa, när det väl närmar sig, så kommer det bli riktigt nervöst! Nu får man träna på som tusan! Dressyr, hoppning och häst vid hand..:P

*kl*

Kul att det är några som ska visa. Dock inga i mina trakter, ska visa på dr.champ. i Alingsås om dryga veckan. Blev dock super nervös när de hade ändrat framridningen till utomhus:eek:

Är det någon som vet vad för regler som gäller för framridningen? Får man longera och i såfall inspännt? Kunde vara skönt att få ur de värsta spänningarna innan man sitter upp:p

Då var tävlingsdebuten avklarad :bump: Cesar fick hoppa en 70cm och en 80cm idag.

Det var dock inte jag som red, utan jag följde för första gången med och kollade, Det var verkligen jättekul :D När ryttaren satt upp på Cesar, så började det dock spöregna, och tävlingarna hölls på en stoooor gräsbana, men Cesar var självklart broddad. På framridningen var det fullt med en massa hästar, och Cesar som kan var lite bakskygg brydde sej inte alls.

Dom började med 70 banan, som bestog av 7 hinder. Första hindret gick jättebra, men 2:a hindret sprang han förbi, haha söte, han trodde att han var klar, för han är ju van att oftast hoppa ett hinder, och sedan gå en lång väg till ett annat hinder, men nu kom 2:an väldigt fort efter 1:an och han var helt enkelt inte med på noterna, men dom började om, och han hoppade hela banan helt klockrent!!!

Sedan var det dags för 80, och Cesar, spettsade öronen och hoppade på jättebra, det var samma bana som 70 banan, men efter 7:e hindret som var det sista i 70, så var det 3 hinder till. En linje med 2 oxrar, med 4 galoppsprång mellan, och sedan vidare på 7 galoppsprång till ett ganska smalt räcke på något böjt spår. Och efter 7:e hindret så trodde Cesar att han var klar, så han blev jättetrött, men nehej han var inte klar, och han hoppade på jättebra igenom sista linjen, men han rev dom 3 sista hindrerna. Men jag bryr mej inte ett dugg, fyfasen vad duktig han var!!!!!!!

Det var ju verkligen inte dom bästa förhålladerna för att tävla, Det spöregnade och var på gräs, och dessutom var ridbanan som en stor hage, men Cesar höll hela tiden fokuset på hindrerna och lyssnade på ryttaren, så jag är väldigt stolt över min lilla Beppe nu!!! <3<3 Det var även första gången som Cesar hoppade riktiga banor med såhär många hinder osv.
29000351.jpg

29000354.jpg

Åh, vad kul!
Det måste ju vara en oerhörd lättnad att ha premiären avklarad.
Bara en sak som att veta att framridningen fungerar i en lite stimmig miljö är ju toppen. :)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 091
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 345
Senast: mackan
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 328
Senast: Svartfot
·
Träning Jag ska börja löshoppa min 07:a när vi flyttat in i stallet igen och hon vant sig vid nya hagarna osv :) - Om ett par veckor! Nu...
Svar
11
· Visningar
1 291

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka