4 åring som kissar på sig

Sv: 4 åring som kissar på sig

Hon får massor av kärlek ifrån oss hela tiden! Du tolkar in en massa i vad som inte är något!
Vi har resonerat med andra runt om oss, tom på dagis där de sa att hon testar oss när hon tex struntade en hel vecka att kissa på toaletten utan kissade på mattor etc.

Vi måste ju tala om vad gränsen går när hon går för långt! Annars blir hon ju odräglig! Som vanligt här inne på bukefalos dömer ni utifrån vissa ord men det blir väl så i ett forum eller just att det är mitt nick som ni hackar på. För ni gör ju det oavsett vad jag har att skriva.

Problemet är att du fortfarande tror att ditt barn gör allt för att jävlas och att ni måste uppfostra henne genom bestraffning för annars blir hon odräglig.

Jag hackar verkligen inte på dig, jag är uppriktigt sagt ledsen över hur du beskriver din dotter och sättet som du handskas med problem, jag hoppas verkligen att det inte är så hårt som du beskriver.

Är det inte bättre att ni försöker sätta er in i varför hon gör så? Jag kissade inte på mig som 4 åring för att jag ville jävlas med dagis personalen. Något fick mig att göra det, sen om det va rädsla eller osäkerhet det kommer jag helt enkelt inte ihåg. Men det hände aldrig aldrig hemma.

Hon får massor av kärlek ifrån oss hela tiden! Du tolkar in en massa i vad som inte är något!
Vi har resonerat med andra runt om oss, tom på dagis där de sa att hon testar oss när hon tex struntade en hel vecka att kissa på toaletten utan kissade på mattor etc.

Jag läser vad du skriver och utgår ifrån det. Det finns inget behov av att tolka in en massa för det räcker med det du skriver.

Om dagis tycker att hon testar genom att kissa på sig så är det verkligen ett urdåligt dagis. Då tycker jag att ni ska byta till ett dagis som har en modernare syn på barn.

Du skriver att hon får en massa kärlek ifrån er men det hjälper ju inte så mycket när den hela tiden är villkorad och straff och hot står bakom dörren.

Egentligen borde jag försöka undvika att läsa dina inlägg hädanefter för jag blir så fruktansvärt ledsen av det du skriver men på samma gång så ser jag det som min skyldighet att försöka få dig att förstå att hot och straff har inget i barnuppfostran att göra. Jag vill ju bara att ni och ert barn ska må bra och sluta hålla på med allt jobbigt som ni gör nu. Varför inte sluta med hot och bestraffningar under några månader, ha klara regler och ge dottern en massa kärlek och respekt istället. Du kan ju testa iallafall.

Vi har klara regler, hon får massor av kärlek och uppmärksamhet.
Just i den situationen som var då, när hon efter 1½ månad helt torr aldrig en olycka plötsligt struntar i att gå på toaletten, men när vi sedan sätter på blöja en natt så är hon som vanligt igen och går på toaletten.
Blöja åkte på just för att hon i den här situationen som var då testade vilken reaktion hon skulle få mer än att vi sa till henne.
Vilka straff? Vilka hot?
Vi har talat om vad som gäller och lyssnar hon inte då måste man ju hålla vad man har sagt!
Hon mår bra, här är det inga problem annars!

Den gången jag pratade om var i höstas och då var hon på dagis tre dagar i veckan om 5 tim.
När hon var på dagis höll hon sig torr, men så fort hon kom hem struntade hon i att gå på toaletten samtliga gånger hon behövde kissa. Alltså det var INGEN gång som hon ens försökte gå på toaletten utan satte sig och kissade på dyra stolar, mattor etc. Många gånger sa hon inte heller till att det hade hänt en olycka, utan som sagt matta blev förstörd etc.
Efter en vecka fick jag nog, när jag visste att det var en sak som hon klarade hur bra som helst. Jag satte på blöja och dagen efter så ansträngde hon sig för att gå på toaletten, för hon ville inte vara en baby utan en stor kicka.
Visst har det hänt några gånger efter detta men inte på samma sätt och då har hon sagt till.

Senast ändrad:

I medicintråden hotar ni med att ge supp (suppositorium) om hon inte tar medicinen, detta trots att hon inte vill. Ni hotar med blöja för att hon förstör er matta, ni talar om för henne att hon är en bebis som kissar på sig, stora tjejer kissar inte på sig.

Du lyfter verkligen fram er dotter som något ut över den vanliga femåringen. Du menar på att hon är bortskämd för att ni varit för mjökiga med henne etc.

Alltså det var INGEN gång som hon ens försökte gå på toaletten utan satte sig och kissade på dyra stolar, mattor etc.

Jag vet att man inte borde haka upp sig på enstaka meningar och lyfta dessa ur sitt sammanhang, men jag hakar upp mig på detta. Hade det spelat mindre roll och varit mindre gränstestande om det hade varit billiga stolar köpta på loppis och en gammal trasmatta? Är det du som anser att hennes handlingar var värre för att det var dyra saker eller tror du att hon visste att det var dyra grejer hon förstörde?

Jag ser hur ni bygger upp stora risker för problem framöver.
Större barn kan man inte kontrollera på det vis som ni försöker att göra med er dotter.

Det kommer att komma problem antingen av typen total trots där ni inte kommer att komma överens alls eller att hon på flickors vis samlar det inom sig för att sedan må oerhört dåligt av kraven.

Snälla sök hjälp.
Ni verkar inte på något vis begripa vad ni håller på med och behöver få veta det.
Bäst hjälp skulle ni nog få av en barnpsykolog som kan förklara hur barn fungerar.
Ni kör ju på som om det vore en hund som ni har skaffat er.

Det är andra som har påpekat för henne att det är bara bäbisar som har blöja, vi har inte sagt det så åt henne. De gjorde en drive på dagis och plötsligt så slutade många med blöja, efter detta var det inget att backa. Vi har mer resonerat att det kommer när det kommer och när hon är redo. De klagade på dagis att hon i höstas var så stor och fortfarande hade blöja.

Senast ändrad:

Självklart hade det inte gjort skillnad.
Den stora saken var att hon fullkomligt struntade i att gå på toaletten eller att säga till när det hände olyckor.

Vad är det som är förstora krav med att hon är våran mirakel prinsessa?
När det gäller hos pass utvecklad hon är hjärnan så är hon oerhört långt framme, långt före sin ålder.

Självklart hade det inte gjort skillnad.
Den stora saken var att hon fullkomligt struntade i att gå på toaletten eller att säga till när det hände olyckor.

Och jag som tänkte att det var ett led i att framhålla hur oerhört begåvad din dotter är (vilket är den bild jag upplever att du försökt måla upp i andra trådar); att hon väljer att bråka och trilskas extra mycket genom att förstöra de dyra sakerna.

Många andra har beskrivit det bättre än vad jag kan, t.ex. i medicin-tråden, men du verkar ha en så väldigt märklig syn på ditt barn och hennes uppfostran. Jag har en hel drös med syskonbarn och kusinbarn och kompisbarn, jag kan inte komma på en enda som inte hade mått jättedåligt av att behandlas så som din dotter behandlas.

Tack :bow:

Herregud går era liv alltid i rosenrött?

Nej jag tror inte att någon menar att deras liv alltid är enkelt. Men när man börjar dra sådana slutsatser om sina små barn som du gör i trådstarten så är det i mina ögon något helt annat än att bli irriterad för att livet är jobbigt.

Som vanligt så blir jag mörkrädd av att läsa hur du skriver om ditt stackars barn.

Det är andra som har påpekat för henne att det är bara bäbisar som har blöja, vi har inte sagt det så åt henne. De gjorde en drive på dagis och plötsligt så slutade många med blöja, efter detta var det inget att backa. Vi har mer resonerat att det kommer när det kommer och när hon är redo. De klagade på dagis att hon i höstas var så stor och fortfarande hade blöja.

Då är det förskolan som borde få banning och absolut inte din dotter. Jag hade tagit ett allvarligt snack med förskolelärarna om dom klagade och sa så till min dotter om hon fortfarande hade blöja.

:mad:

Det var inte bara dagis så sa något utan även andra runt om henne.
Ansåg att hon var för gammal för att ha blöja! Hon var oerhört duktig med att gå och kissa på toaletten när hon var borta, fastän hon hade blöja, det var väl mycket därför de gjorde något på dagis. Dagis gjorde det väl mest för att det var jobbigt att byta när det väl hände något i blöjan. Plus att de trodde vi misskötte att byta nattblöjan. Den var torr när vi åkte hemifrån men när hon väl kom upp och efter frukost så hade hon kissat igenom. Allt har löst sig nu! När hon sover borta så går hon själv upp på natten, tänder på toaletten, kissar, torkar sig och går och lägger sig igen. Hon är superduktig mest hela tiden! Få tillfällen som hon inte lyckas.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 384
Senast: monster1
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 145
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 218
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar