4 åring som kissar på sig

Sv: 4 åring som kissar på sig

Vad är det som är förstora krav med att hon är våran mirakel prinsessa?
När det gäller hos pass utvecklad hon är hjärnan så är hon oerhört långt framme, långt före sin ålder.

Att hon måste vara bäst.
Långt före och allt sådant.
Släpp dina krav på att hon skall vara något annat än bara ett helt vanligt barn för sin ålder.
Jag tror att hon lider av prestationsstress.
Detta från att läsa dina inlägg om hur du anser att hon skall dresseras för att vara tillräckligt fantastisk.

Om man pressa på barn för mycket så degenererar de.
De går alltså bakåt i sin utveckling på något plan.
Mycket vanligt är just att de börjar att kissa på sig igen efter att en längre tid varit torra.

Sök hjälp.
Ni behöver det.
Det du beskriver är ditt barns signaler om att ni inte förstår henne.

GE Exempel på krav?
Hon är fantastisk, det säger alla! Vi sätter inte press på henne! Hon tar allt lärande i sin egen takt!
vi förstår henne! Fått råd där de anser att vi inte gör fel!

GE Exempel på krav?
Hon är fantastisk, det säger alla!
Det ger ett krav på att alltid vara fantastisk.
Och det kravet är stort.
Ni måste låta henne vara barn.

Om hon känner att det krävs att hon är fantastisk för att få uppmärksamhet eller bli älskad så kan de få sådana följder som att kissa på sig eller sätta sig på tvären.
Och när ni då blir arga så bekräftar ni hennes misstanke om att hon bara duger just när hon är fantastisk.

Er dotter är antagligen mycket otrygg och testar om ni skulle älska henne även om hon inte var det minsta fantastisk.

Det är omöjligt.
De problem som ni har signalerar tydligt att ni gör något fel.

GE Exempel på krav?
Hon är fantastisk, det säger alla! Vi sätter inte press på henne! Hon tar allt lärande i sin egen takt!
Hon ska klä sig fint för att avspegla fin bakgrund och bra värderingar: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1153813

Hon ska ta Alvedon för att ni tycker att hon ska göra det och helst inte på ett sätt som passar för henne: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1179569

Hon ska hålla koll på ett komplicerat belöningssystem och, för att få sina belöningar, uppföra sig väldresserat: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1154718

Hon ska klä sig fint för att avspegla fin bakgrund och bra värderingar: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1153813

Hon ska ta Alvedon för att ni tycker att hon ska göra det och helst inte på ett sätt som passar för henne: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1179569

Hon ska hålla koll på ett komplicerat belöningssystem och, för att få sina belöningar, uppföra sig väldresserat: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1154718

:eek::eek:

Det låter som att du har lite samma syn på uppfostring som min mamma.
När jag skötte mig (enligt hennes regler) var jag duktig, hennes stolthet m.m. När jag bröt mot en regel var jag obstinat, envis och hopplös. "Aldrig kunde jag gör något rätt!" Och det var precis den känslan jag växte upp med. Jag dög när jag gjorde som hon sa, när jag inte kunde det var jag värdelös. Hon hotade att dumpa mig på barnhem om jag inte skötte mig.

Kanske slipper du en tonårsrevolt, jag var för kuvad för att en själv. Däremot flyttade jag hemifrån vid 16 till min pappa (tacksam att jag var välkommen dit) och bröt all kontakt med mamma för flera år.

Intressant var att "alla" i vår omgivning sa att "Skogstrollet, det är en tjej med skinn på näsan det!" och "hon har så bra självförtroende, henne blir det något av!". Synd bara att all typ av självkänsla var totalt körd i botten. Klart jag hade självförtroende, jag hade blivit uppfostrad att tro att en bra prestation definierade mitt värde. En självsäker attityd minskade risken för att bli påhoppad. Var jag ledsen fick jag göra "gå in på dit rum och kom ut när du är glad igen".
Klart ingen såg något, det var ju så viktigt att jag skötte mig så att folk kunde se vilken ordentlig uppfostran jag fått av min fantastiska mamma. Tog jag en kaka för mycket när vi var på besök så log hon och sa ingenting, men när vi väl kom ut så fick jag höra hur fel jag gjort.

Om så bara hälften låter bekant så ber jag dig att fundera igenom dina metoder en gång till. Hur vill du att ditt barn ska må när hon växer upp? Hur vill du att din relation ska vara när hon blir större?

Och, den dagen du är gammal och inte kan ta hand om dig längre, skulle det kännas ok att hon då tar hand om dig på samma vis som du tar hand om henne nu...? "Nej mamma, nu blir det banne mig blöja igen!" "Ta din medicin annars petar vi upp den i rumpan!"

Ursäkta hon äskar och vill klä sig fint! Behöver inte tvinga henne där! Detta bästa hon vet är sina klänningar, sin päls hon fick av sin mormor och sina finskor.
Just när jag skrev tråden om medicinen hade vi en jobbig period, den är över.
Systemet är inget med. Hon behöver inte ha koll, det är jag som har den kollen för att jag ska veta.

Ursäkta hon äskar och vill klä sig fint!
Vad hon älskar är irrelevant.

Systemet är inget med. Hon behöver inte ha koll, det är jag som har den kollen för att jag ska veta.
... liksom det är irrelevant huruvida hon behöver ha koll på systemet eller inte.

Din attityd lägger, oavsett hur mycket hon "älskar" sina finkläder eller hur lite hon behöver ha koll på systemet, en oerhörd press på hennes som hon inte mår bra av.

Naturligtvis måste hon ha koll på systemet - hon måste ju veta vad som förväntas för att kunna dansa efter din pipa, således måste hon ha koll på systemet.

Barn vill i regel vara till lags. Med höga krav får man stressade ungar och det kommer att slå tillbaka, t.ex. i form av konflikter eller i form av """olater""" som kommer av att barnet försöker kontrollera det lilla som det har möjlighet att kontrollera själv.

Men varför i hela friden måste du ha koll på om hon uppför sig? Räcker det inte med att man mår bra tillsammans? En del dagar är fantastiska, andra mediokra, ytterligare några rätt miserabla.

Ursäkta hon äskar och vill klä sig fint!

Men om hon inte gjorde det så skulle hon få känna på din kritik om kläder som du hade angående de andra barnen.

Ni behöver hjälp, annars så kommer det att bli katastrof.
På ett alla annat sätt.
Om hon är mycket viljestark så kommer du att bli platt när hon blir tonåring.

Ja det är inte alls konstigt att ett barn som utsätts för en sådan typ av kontroll kissar på sig och vägrar att ta medicin.
Och när hon blir äldre så kommer hon att hitta på värre saker att ta kontroll över.

Det där är jättefarligt för hela familjen och mest för barnet.
Jag lider av dessa beskrivningar.

Sedan kan man fundera ett steg längre och fråga sig varför dottern älskar fina klänningar, lacksor och hela den baletten, men det hör väl till en helt annan diskussionen och är väl inte det mest akuta att fundera över i denna situation.

Ja det är inte alls konstigt att ett barn som utsätts för en sådan typ av kontroll kissar på sig och vägrar att ta medicin.
Och när hon blir äldre så kommer hon att hitta på värre saker att ta kontroll över.
... till exempel i form av ätstörningar, självskadebeteenden, narkotikaproblem som en konsekvens av missriktade försök att ta kontrollen över sin egen person.

KL

Ok nu har jag läst mitt inlägg igen och ja det låter hemskt, det håller jag med om men det var absolut inte menat så hemskt som det låter. Vi står inte och skriker på våra barn, verkligen inte.

Men nu har en kille slutat på dagis som har bråkat mycket med Isak och andra barn. Talade om det för honom igår och han utbrast "gud va skönt!"
Han såg verkligen lättad ut och idag har han varit torr hela dan :)
vi har pratat åtskilliga gånger med personalen om det här, men varken vi eller andra föräldrar har blivit ordentligt lyssnade på.

Gott att höra - som sagt man vet aldrig vad som rör sig i knoppen på små barn och dom kan inte alltid få ur sig det själva heller.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 384
Senast: monster1
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 145
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 218
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar