Sv: 17-åring flytta hemifrån?
Har pratat med den ena föräldern nu
Enligt den, så ljuger ungdomen om allt bara för att få sin vilja igenom. Heeelt normalt beteende för en 17-åring som bryter sig fri från föräldrarna
Påstod även att h*n pratat med mottagningsgruppen och att de absolut avrådde dem från att låta tonåringen flytta. H*n måste ta tag i detta och göra vad som är bäst för h*n, föräldrarna, framtiden etc.
H*n har i dagsläget 33% frånvaro i skolan
H*n gör allt för att undvika att vara hemma, men föräldrarna har aaaldrig någonsin varit annat än snälla och hjälpande
När jag då talade om att jag hört med egna öron hur den andra föräldern skrek och vrålade på tonåringen så fick jag direkt svaret "Har du hört xxx då, hur h*n kan låta?"...
Hela tiden försökte föräldern få det till att allt sitter i tonåringen och att de är snälla föräldrar som försöker hjälpa och stötta. Föräldern upplyste även om att blev det utredning, och barnet "vann" så skulle h*n fosterhemsplaceras långt bort och tappa både familj, vänner och oss. Detta är vad de matar in i huvudet på sitt barn också. Föräldern menade dock på att de själva tror att de kommer att "vinna" då de är vuxna och barnet bara 17..
Blev även upplyst om att om barnet åkte hit, så skulle de komma och hämta honom härifrån, för det var minnsan olagligt för h*n att åka hit mot föräldrarnas vilja..
Föräldrarna har ingen aning om var barnet är nu
Jag vet ju att h*n är i skolan, men det talade jag inte om
Ringde barnet och sade att h*n
måste gå till mottagningsgruppen IDAG och prata med dem, förklara läget och tala om att h*n åker hit och att det är ok för oss och att h*n ska ge mitt telefonnummer till den handläggare h*n får prata med. Där sitter h*n nu och förhoppningsvis får h*n prata med någon, så att h*n kan få hjälp.
Detta är fruktansvärt och jag kokar snart över, av tanken på hur de agerar under förklaringen "Vi har bara xxx:s bästa för ögnen" Detta sagt strax efter att föräldern talat om hur de båda ser att h*n mår så bra när h*n varit här, är mycket lugnare, gladare etc.
Jag hoppas nu att soc. tar tag i detta och att h*n med deras godkännande får komma hit idag och sedan får man ta det från det!