17-åring flytta hemifrån?

Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Håller en tumme här oxå. Jag som är uppväxt i en trygg hemmiljö med båda mina föräldrar tcker det är helt ofattbart att vissa hem verkligen inte fungerar och alla eloger till dig som vill hjälpa till i det här fallet! Jag hoppas innerligt jag kommer ha styrka att kunna göra detsamma om det någon gång krävs av mig.
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Jag har varit i en liknande situation som du för ett år sedan.
Barnet var förvisso yngre, men väldigt liknande. Ville inte bo med någon av sina föräldrar.

Du kan PM-a om du vill ventilera.
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Så, nu har jag pratat med soc och enklast är ju att få föräldrarnas godkännande, men om de inte ger det så hördes det vara stora möjligheter att h*n ändå med soc:s hjälp kan få flytta.
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Gud vad skönt att de är positiva på soc:)

En stoooooor eloge till dej som ställer upp:bow::bow::bow:

Krama henom från mej och ge dej själv en kram från mej!

Människor som du är guld värda:bow:
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Hoppas att det är skillnad för den här tonåringen och för den jag var engagerad i för ett år sedan. Det var inte en smidig historia.
Om föräldrarna ger sitt godkännande så är soc liksom utanför, dvs de behöver inte hjälpa till ekonomiskt. Blir det däremot en LVU eller en placering via soc så får de vara med och betala och jag hade känslan av att det var det som kärvade för då för ett år sen.
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Enligt "soctanten" så är det inte aktuellt med LVU, eftersom tonåringen är skötsam, inte håller på med droger, kriminella aktiviteter, vill satsa på skolan etc. Men h*n kan få hjälp av ungdomsgruppen på soc, med att flytta ut mot föräldrarnas godkännande om det skulle gå så långt.

Sitter nu och försöker få tag på i alla fall en förälder, men kommer inte fram. Den andra föräldern hotar med polisanmälan för människorov om tonåringen åker hit :cool: Nice typ den där.. :devil:
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Jag tror att största fördelen är att "din" tonåring är över 15, "min" var bara 14.

Det är ruskigt svårt med de skötsamma, där föräldrarna är problemet. För de faller lite utanför de vanliga ramarna.

Men jag hoppas av hela mitt hjärta att detta går bra ! Du är värd all respekt.
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Men jag hoppas av hela mitt hjärta att detta går bra ! Du är värd all respekt.
Det är du också, för det du gjorde för "din tonåring"... :bow: Hur tror du det hade slutat om DU inte hade öppnat dörren för hän? *vill inte ens tänka tanken* (jag har lite mer info om detta fall än det cirkus skrivit här, om nån undrar)

Jag hoppas Gnist att det löser sig på bästa sätt för alla parter! Och att Ni får vara ifred från den hotande förälderna om tonåringen väl bosätter sig hos dig!
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Det hade gått åt helvete !

För din info - hän kommer att gå ut nian i vår med fler MVG än G och då hade hän inte ens betyg på ht i åttan ! Börjar troligtvis på hästgymnasium, S-holm eller Bollerup i höst ! Kul va !

Vi träffar hän då och då och hän mår mycket bra !
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Det hade gått åt helvete !

För din info - hän kommer att gå ut nian i vår med fler MVG än G och då hade hän inte ens betyg på ht i åttan ! Börjar troligtvis på hästgymnasium, S-holm eller Bollerup i höst ! Kul va !

Vi träffar hän då och då och hän mår mycket bra !
*gråter lyckotårar* :cry: (på riktigt)
tänk att man kan bli så berörd när man inte ens känner personen ifråga...
All heder åt dig som fick kvarnarna att börja mala!
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Har pratat med den ena föräldern nu :eek:

Enligt den, så ljuger ungdomen om allt bara för att få sin vilja igenom. Heeelt normalt beteende för en 17-åring som bryter sig fri från föräldrarna :crazy:

Påstod även att h*n pratat med mottagningsgruppen och att de absolut avrådde dem från att låta tonåringen flytta. H*n måste ta tag i detta och göra vad som är bäst för h*n, föräldrarna, framtiden etc.

H*n har i dagsläget 33% frånvaro i skolan :eek: H*n gör allt för att undvika att vara hemma, men föräldrarna har aaaldrig någonsin varit annat än snälla och hjälpande :cool:

När jag då talade om att jag hört med egna öron hur den andra föräldern skrek och vrålade på tonåringen så fick jag direkt svaret "Har du hört xxx då, hur h*n kan låta?"...

Hela tiden försökte föräldern få det till att allt sitter i tonåringen och att de är snälla föräldrar som försöker hjälpa och stötta. Föräldern upplyste även om att blev det utredning, och barnet "vann" så skulle h*n fosterhemsplaceras långt bort och tappa både familj, vänner och oss. Detta är vad de matar in i huvudet på sitt barn också. Föräldern menade dock på att de själva tror att de kommer att "vinna" då de är vuxna och barnet bara 17..

Blev även upplyst om att om barnet åkte hit, så skulle de komma och hämta honom härifrån, för det var minnsan olagligt för h*n att åka hit mot föräldrarnas vilja..

Föräldrarna har ingen aning om var barnet är nu :eek:

Jag vet ju att h*n är i skolan, men det talade jag inte om :cool:

Ringde barnet och sade att h*n måste gå till mottagningsgruppen IDAG och prata med dem, förklara läget och tala om att h*n åker hit och att det är ok för oss och att h*n ska ge mitt telefonnummer till den handläggare h*n får prata med. Där sitter h*n nu och förhoppningsvis får h*n prata med någon, så att h*n kan få hjälp.

Detta är fruktansvärt och jag kokar snart över, av tanken på hur de agerar under förklaringen "Vi har bara xxx:s bästa för ögnen" Detta sagt strax efter att föräldern talat om hur de båda ser att h*n mår så bra när h*n varit här, är mycket lugnare, gladare etc.

Jag hoppas nu att soc. tar tag i detta och att h*n med deras godkännande får komma hit idag och sedan får man ta det från det!
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

H*n ringde nyss och har fått pratat med en handläggare lite snabbt och i korthet fått reda på att föräldrarna har mycket lite att göra om h*n kommer hit. De kan inte tvinga h*n att åka härifrån eller få polis att hämta h*n.

I morgon ska jag kontakta handläggaren och tala om att h*n vill ha deras hjälp att flytta hemifrån och så är då bollen satt i rullning.

Trist att det inte gick att lösa mellan oss föräldrar, som normala vuxna, men jag kan heller inte stillatigande stå bredvid och se detta fortgå.
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Föräldern upplyste även om att blev det utredning, och barnet "vann" så skulle h*n fosterhemsplaceras långt bort och tappa både familj, vänner och oss. Detta är vad de matar in i huvudet på sitt barn också. Föräldern menade dock på att de själva tror att de kommer att "vinna" då de är vuxna och barnet bara 17..
Men kära nån, det är ju ingen tävling!! Stackars människa som har sådana föräldrar.

Hoppas nu att det löser sig. Människan förtjänar ju att kunna gå ur skolan med bra betyg om den vill satsa på skolan. Alla människor förtjänar ett hem som är tryggt och lugnt och där man mår bra av att vara, ens egna lilla frizon.
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Du är fantsastiskt! :bow: :bow:
Skönt att det händer NÅGOT iaf.

Hoppas det löser sig till häns bästa!
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

H*n måste dock meddela sina föräldrar om vart h*n befinner sig, så jag Misstänker att det ikväll kommer att finnas 2 stycken gapande människor här :smirk: Enligt soc. så kan de ju inte tvinga tonåringen härifrån mot h*ns vilja, så vill de stå här och gapa, så fine :cool:

Det underlättar ju inte deras roll i det hela och som sagt i morgon kommer jag att ta reda på exakt vad som krävs för att h*n ska få hjälp med att flytta hemifrån mot föräldrarnas vilja.
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Visst är det tragiskt att ett barn ska behöva växa upp under sådana förhållanden, med föräldrar som hotar med soc. LVU, inlåsning på psyket, fosterhem långt hemifrån etc. Som om h*n mår bättre av att få höra sådant?? :crazy:

Vansinne :mad:
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

H*n måste dock meddela sina föräldrar om vart h*n befinner sig, så jag Misstänker att det ikväll kommer att finnas 2 stycken gapande människor här :smirk: Enligt soc. så kan de ju inte tvinga tonåringen härifrån mot h*ns vilja, så vill de stå här och gapa, så fine :cool:

Men jisses :crazy:

Men åker man hem till någon med typ 20 hundar och härjar får man ju skylla sig själv också :devil:


Hoppas det löser sig iaf!! :bow:
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Du måste verkligen vara en underbar människa!:love:
Tänk om fler kunde vara som du!:bow::bow:

Jag har själv befunnit mig i en liknande situation som "din" hän..
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Men åker man hem till någon med typ 20 hundar och härjar får man ju skylla sig själv också :devil:

Nu var väl hundantalet liiiite överdrivet iofs, men de jag har låter ju en hel del i alla fall och jag måste ju inte säga åt dem att vara tysta direkt :D
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 827
Senast: lundsbo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 158
Senast: TinyWiny
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 329
Senast: a1agnlju
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 816
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp