17-åring flytta hemifrån?

Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Jag flyttade till eget boende när jag var 16, fick då hjälp av socialen och en utredning gjordes där det bedömdes varför jag inte kunde bo hemma, och varför jag inte längre kunde stanna kvar hos utvald fosterfamilj (fick spö vid två tillfällen av familjens jämngamla son). Då fick jag en lägenhet och träffade handledare 1 gång i veckan, fick försörjning från socialen och hade stöd och hjälp från skolan.

Kontakta socialen, de kan göra en utredning och bedömma att det inte är lämpligt att tonåringen bor kvar hemma.

Detta var ju ett tag sedan, men jag tror inte att det ska vara omöjligt att få hjälp.

Är det bara att ringa dom å boka tid? Det finns inte risk för LVU?
Har tyvärr ett AKUT fall själv där jag gått in å hjälpt en 16-åring (inom kort 17..) med boende å uppehälle pga att den förälder som har vårdnaden om X är "lätt instabil".. :cry:Skiter FULLSTÄNDIGT i X :crazy:... Det ända "målsman" bryr sig om är ev bidrag mm h*n får pga X :crazy::mad::devil:
Har varit många turer kring denna stackars tonåring o vill inte riskera att soc försöker "tvinga" hem X igen... då lär nog tyvärr stackarn lyckas med att ta livet av sig denna gång... :cry:

HJÄLP! Hur får man igång allt så det kommer i rullning? Måste jag så lever jag på smulor å vatten för att kunna hjälpa X (låginkomstagare..) så gör jag det utan att blinka, men det skulle ju underlätta om soc kunde gå in å hjälpa till.... Dessutom lär "målsman" flippa ur fullkomligt om h*n får veta att X finns hos mig o jag är väldigt orolig över vad h*n kan göra... :eek:
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

H*n har bott här en vecka och är fn hemma hos en förälder för att se hur det går, nu när de fått lite andrum på båda håll. Möte med soc. är denna vecka, så vi får se vad de resonerar sig fram till.

H*n har i alla fall skött skolan under denna vecka som h*n bott här, lagt sig tämligen tidigt på kvällen (hur trött som helst), hjälpt till lite med sysslorna här och varit allmänt glad av att få lugn och ro omkring sig.
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Smet in från äu.
Djupt imponerad över dig, stor eloge ska du ha.
Finns alldles för mycket barn ( och djur ) som far illa i vårt samhälle och tack och lov finns sånna som du.

Stort påskägg till er från mig :)
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Jag kunde pussa dig, Gnist! :banana:

Det du gör är ju alldeles underbart!

*full av beundran*
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Tack :)

I min värld finns ju inte alternativet att göra ingenting. Anser det vara min skyldighet som vuxen att hjälpa barn om de kommer och ber om min hjälp. Misstänker att många i samma sits som "min" tonåring biter ihop och håller tyst tyvärr :crazy:
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Har läst tråden från början och vill bara framföra min stora respekt och vördnad inför ditt engagemang. Vad underbart för den här tonåringen att ha en sådan bonusfamilj. Bara det måste ju kännas otroligt tryggt i kaoset.

Jag blir alldeles varm i hjärtat. :)
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Misstänker att många i samma sits som "min" tonåring biter ihop och håller tyst tyvärr :crazy:
Skulle tro att du har rätt i det. :crazy:
En sån här tråd kanske kan ge dessa ihopbitande tonåringar hopp om att det faktiskt finns de som bryr sig.

Hoppas det funkar bra för er!
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Oj vad du är fantastiskt, jag blir alldeles tårögd!

Det finns hopp!!!

Glad påsk!!
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Glad påsk till dig och alla andra som peppat och uppmuntrat i tråden :bow:

Uppdatering: Möte med soc. igår = utredning kommer att göras från deras håll och tonåringen kom hit i gårkväll och som det ser ut bli kvar ett tag nu.

Bollen rullar och vi får se var den stannar någonstans i framtiden :cool:
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Sedan första mötet har det inte hänt mycket.

Tonåringen tillbringar den mesta tiden här. Sedan dag ett har h*n varit hos sina föräldrar i sammanlagt 4 dagar och då var en av mina stora med, då h*n vägrar att vara hemma annars.

Det verkar dock som att det gått bra de gånger som h*n varit hemma. Föräldrarna sköter sig ju när det är andra i närheten, så mina tonåringar fungerar som dämpare.

Nu ska h*n + en av mina vara hos mamman från ikväll till på söndag och jag hoppas det går bra även denna gång.

Har inte hört något om när nästa möte på soc. blir ännu, men det lär ju ta tid innan detta är klarlagt.
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

hoppas det blir bra för alla parter.
i min värld finns inte heller alternativet att inte göra nåt.
stor eloge till dig!!
berätta gärna hur det löst sig sen.
hej hopp
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

En stor eloge till dig, verkligen! Hoppas att denna person får chans till andrum och en bra start på sitt vuxna liv!

Min bror hade en flickvän när han var 16, som blev utslängd av sina föräldrar. Föräldrarna var skilda, hon kom inte överens med sin far, utan det bråkade så så gnistorna flög och hennes katolska och hyperneurotiska mamma accepterade inte hennes "leverne" (Som var som vilken vanlig, svensk 16-åring tjejs leverne som helst). Hon fick bo hos oss. Hon fick lugn, ro och en fast punkt, kunde gå klart gymnasiet och jag fick en storasyster! :love:

Hon bor nu i USA, tog värvning i U.S Marines och utbildade sig till jurist!
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Vad skönt att sådana som du finns Gnist!:bow:

Jag hoppas sannerligen att det kommer att ordna sig för er "extra" tonåring!
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Det är rätt lugnt och jag tror föräldrarna insåg läget och skärpte till sig, när soc. tog tag i saken.

Tonåringen tillbringar mer tid hemma nu och det verkar fungera ok, men jag tror att skolarbetet lider ännu tyvärr och jag hoppas att det fixar sig.

Jag peppar och stöttar och ser till att läxor blir gjorda när h*n är här i alla fall.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 827
Senast: lundsbo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 158
Senast: TinyWiny
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 329
Senast: a1agnlju
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 816
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp