17-åring flytta hemifrån?

Gnist

Trådstartare
En kompis till mina barn vill flytta hemifrån, efter flera år av bråk hemma. Föräldrarna är skilda och har delad vårdnad. Barnet har fram tills för några månader sedan bott växelvist, men efter en längre period med bråk och elände flyttat permanent till den ena föräldern.

Tyvärr fungerar inte detta och det är långdragna bråk, med skrik och hot i parti och minut, vilket gjort att barnet inte orkar med skolan längre och nu vill h*n flytta hem till oss, för här fungerar det i vardagen. Inga hot, inga bråk, inga vuxna som skriker glåpord i timtal etc. etc. Barnet tillbringar mycket tid här redan nu och kommer hellre hit, n vad h*n åker hem :crazy:

För vår del får h*n gärna bo här på permanent basis, men får barnet flytta hit?? Går det?? Hur mycket har en 17-åring att säga i en sådan här sak?

Ska ringa soc i morgon och prata med dem, men tänkte att man kanske kunde få lite input härifrån innan dess.
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Vad säger 17-åringens föräldrar om det hela? Går de med på det? När fyller h*n 18? Då borde h*n ju rimligtvis få bestämma själv. Trist att vissa ska behöva ha det så hemma, och tur att det finns snälla människor som du som kan erbjuda ett hem utan bråk och skrik.
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Jag flyttade till eget boende när jag var 16, fick då hjälp av socialen och en utredning gjordes där det bedömdes varför jag inte kunde bo hemma, och varför jag inte längre kunde stanna kvar hos utvald fosterfamilj (fick spö vid två tillfällen av familjens jämngamla son). Då fick jag en lägenhet och träffade handledare 1 gång i veckan, fick försörjning från socialen och hade stöd och hjälp från skolan.

Kontakta socialen, de kan göra en utredning och bedömma att det inte är lämpligt att tonåringen bor kvar hemma.

Detta var ju ett tag sedan, men jag tror inte att det ska vara omöjligt att få hjälp.
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

De lär inte gå med på det frivilligt och för egen del tvekar jag inte att anmäla dem till soc., men barnet ifråga vill helst slippa det. H*n ska prata med boendeföräldern ikväll och jag ska kolla upp en del med soc. i morgon. Fyller 18 om ett år, ganska precis dessvärre och ett år till i hemmiljön orkar h*n inte.

Vill satsa på skolan, men orkar inte mentalt och har på senare tid börjat skolka dessvärre..
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Vill satsa på skolan, men orkar inte mentalt och har på senare tid börjat skolka dessvärre..


Det där är så synd! :( Man vill inte/orkar inte/vågar inte ta en fight mot sina föräldrar av div skäl (skam? stolthet? Lojalitet?) och det enda som händer är att man straffar sig själv.

Minns hur det var när jag som 14åring satt och ljög socialsekreteraren rakt i ansiktet och sa att hemma funkar allt jättebra, fast sanningen var den att mamma sov hela dagarna eller var full, och pappa hade jag inte sett röken av på månader.

Jag för står häns sitts, för man vill göra det bättre för sig själv men slippa konfrontationen med föräldrarna, för det är riktigt, riktigt tufft.

Hoppas verkligen det löser sig och 100x :bow::love: till dig som ställer upp!
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Jo, h*n har kommit flera gånger för att prata och idag frågade h*n om h*n kunde få flytta hit.
Lovade att kolla upp, men har redan talat om att enklast är om föräldrarna går med på det. Men ska som sagt höra vad soc. säger i morgon om det hela och om det går att lösa på det vis h*v vill utan att dra in soc. Har dock förvarnat att det troligast blir så om inte föräldrarna ok:ar flytten.

Tycker bara det är så tragiskt alltihopa :(
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Ah :( då är det lite värre. Men socialen borde ju ta stor hänsyn till någon som är 17 och nästan 18.
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

En bra väg är att gå genom skolan, fråga henom om det är okej att du pratar med skolans kurator/rektor/elevens handledare, de kan vara till mycket stor hjälp vid sådanna här problem.

Eller be henom prata med skolan själv, om hen vill/kan/vågar.
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Det har h*n redan gjort utan någn större framgång tyvärr.
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Så var det lite för mig när jag var yngre, flyttade som 16 - åring o hon jag bodde hos fick lite pengar för mat och så. Mina föräldrar tyckte det var ok. Fickpengar fick jag stå för själv.
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

tala gärna om hur det gått.
sitter i en liknande sits själv, men här är det min man som är pappan så h*n skrev över sig helt och fick lägenhet på orten där h*n studerar.
karln i huset gick bärsärk ibland och vem fick ut för det..... just precis.
det gick inte längre så vi får gå in med pengar själva för att bet hyra åt henom.
h*n vill inte anmäla till soc, orkar inte med en utredning.
men tala gärna om vad de säger, kan ju vara bra att veta om man kan få nån hjälp och om det skulle bli lika med det barn som bor kvar.
:bow::bow: till dig som vill gå in och göra det för henom
lycka till!
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Är mycket orolig nu :crazy:

Barnet åkte härifrån och under bilfärden hem, så ringde h*n upp mitt barn och jag hörde fastän jag var i ett annat rum med en stängd dörr mellan, hur boendeföräldern skrek, hotade med inspärrning på psyket etc. Sedan bröts samtalet och h*n går sedan dess inte att nå på sin mobiltelefon.

Har ringt till båda föräldrarnas hem och på båda ställena nekar de att h*n är hemma, vilket bekymrar mig otroligt mycket :crazy:

Vet alltså inte i nuläget var barnet befinner sig och om h*n mår bra eller någonting :(

Gissa om jag kommer att hänga på soc. växel i morgonbitti. Detta får bara inte fortgå!! :mad:

Lär inte bli mycket sömn inatt..
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Jag jobbar mer än vad som är hemult, och har sabbat min internetuppkoppling totalt:D
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Men....

Inte slita ut dig vännen och var rädd om internetet ;) :D
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Detsamma du, jag vet hur mycket du brukar ha i görningen jämt.
Jag lever just nu på hoppet om mobilt bredband, kan kanske vara något?

Mitt bukeanvändande är pinsamt sporadiskt för tillfället:( :o
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Hur går det??

"Barnet" ifråga bör väl kunna bo inackorderad??
Hoppas verkligen att det löser sej!!

*hålla tummarna*
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Hörde från h*n sent och det var katastrofalt läge, men ska snart ringa soc och se vad de säger.
 
Sv: 17-åring flytta hemifrån?

Gud vilken otrevlig sitation. :( :crazy: Jag får ont i magen av tanken bara.

Hoppas verkligen, verkligen, det ordnar sig! Håller en tumme och hejjar på här nere ifrån.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 827
Senast: lundsbo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 158
Senast: TinyWiny
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 329
Senast: a1agnlju
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 816
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp