12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

MattiZ Ta det lungt och låt honom landa lite, för visst har du inte haft honom så länge eller blandar jag ihop det nu?
Träna sedan på att fler än du hanterar honom :)

Sant, det skumma är väl mest att han var lugn fram tills nu och brusar upp för allt nu i stället för tidigare, men jag tar det dag för dag, ska vara mer försiktig med att ha honom uppbunden i stallgången dock, innan jag skaffat bättre uppsättning så man enkelt kan knäppa lös dem om panik uppstår :)
Så träning av att lyfta fötter osv sker numer löst istället, för stunden ^^

Storm är ett sto. :) Hon ska behållas. Nästa år blir det lite mer seriös inkörningsträning. Sen så ska hon skickas iväg på inridning hos
någon duktig liten ryttare då hon är väldigt liten och jag är ganska lång. Tänkte väl satsa på en körkarriär för oss istället. :)

Hur stor (liten ;) ) är hon nu? :)

Hej en liten fråga..Hur upplever ni att era 12:or äter???
Tycker att Winni äter lite "ojämt"
Vissa dagar finns hälften av maten i krubban kvar (hon får 1-2kg lusernpellets,mineraler, lite havre plus morötter)
och hömängden äter hon också olika av ...ibland är det tomt och ibland ganska mycket kvar(i mitt tycke)
hon får 7-8.kg hö som ska räcka från ca 19:30 till 06.00 på morgonen dagen efter.

Fast om du knäpper lös honom när han får panik så belönar du ett felaktigt beteende. "Protesterar du så slipper du".

Jag binder upp i grimma och i halsrem, sen så får dom stå tills dom är lugna. Jag sätter aldrig fast en häst i sånadär gummigrejjer och
en på varje sida. Storm står uppbunden på ett ställe så att om hon blir upprörd, så kan hon röra sig åt sidorna, vända osv. Det blir mindre traumatiskt.

Kolla in de långa benen! Vart ska detta sluta? I rymden?

549234_10151289059031344_315173689_n.jpg

Hur hög är Hollie nu och hur gammal är hon? :'D
Verkligen jätte vacker tjej!

Fast om du knäpper lös honom när han får panik så belönar du ett felaktigt beteende. "Protesterar du så slipper du".

Jag binder upp i grimma och i halsrem, sen så får dom stå tills dom är lugna. Jag sätter aldrig fast en häst i sånadär gummigrejjer och
en på varje sida. Storm står uppbunden på ett ställe så att om hon blir upprörd, så kan hon röra sig åt sidorna, vända osv. Det blir mindre traumatiskt.

Jag förstår precis vad du menar, men nu var det egentligen inte en vanlig protest tror jag, för de har han gjort två gånger tidigare, stegrat två gånger i linorna, men har alltså inte knäppt lös honom då eftersom inget hänt.

Olyckan jag berättade blev de lite mer traumatisk än så, alltså stegringar som resulterade i någon slags volt, han låg alltså på golvet och sprattlade.[Allt gick så fort att jag inte riktigt kommer ihåg hur det gick till] Klart jag knäppte lös honom när han reste sig upp då och hade snott grimskaften kring mulen :P

Men allt har gått jätte bra både igår och idag så testade att ha honom fast spänd sen och lyfte fötterna osv. Gick super bra, så kan ha varit lite mycket för honom sist, med att saker och ting gick lite för fort :)

Tack! :)
Hon är 8½ månad och mäter ca 146cm

IronWill Långa ben är inte bara till fördel när dom växer som hennes dock, bakslag igen :( behöver verkligen sära på dom heltid nu men behöver bli av med mammahäst först, annars kommer ungen bara att rymma till sollan ändå.

Senast ändrad:

Ojj ojj, en stor flicka då :) Är glad att min "bara" är 140-142 och fyller 10mån den 23.e om ca 2 veckor, förhoppningsvis blir han inte över 165 x')

563094_540920209271857_113252444_n.jpg

285271_540921282605083_877548682_n.jpg

Nya bilder på Winni.Inte bästa kvaliten hon var ingen villig modell idag
Winni är 10 mån den 16/2

Något som är lite roligt är att Storm vuxit mer än Hollie. Storm har sedan hon kläcktes vuxit 40 cm fram och 45 cm bak. :eek:

Var Hollie 110? För då har hon ju växt 36 cm sedan hon föddes.

Men vad tråkigt att hon dragit iväg i kotorna igen, följer du upp med protein och försöker minska MJ i resten av foderstaten?

Åh så fin hon är i kroppen! :love: Sällan man ser åringar som är så fina i kroppen! Av det man kan se på bilden i alla fall. :)

det stämmer att H var 110 som nyfödd :)

Ja hon får detsamma, dvs hösilage och lucern, inget kraftfoder. Men så diar hon ju som sagt dagtid, och stoet blev ju tunn och är nu fin i hullet då jag tvingades höja hennes foderstat men som jag befarade så fick det negativ inverkan på ungen istället. Väntar på svar angående sollan, flyttar hon så löser det ju sig automatiskt.

tabac Vilken rejäl tjej! Min ser ut som en räka i jämförelse :D
Visst är hon e Warsteiner?

KL.
Läste ett inlägg i 11:0rnas angående första brunsten, när kommer den normalt sett?
H är ju som sagt bara 8½ månad men tycker mig se milda tecken redan nu..

Senast ändrad:

det stämmer att H var 110 som nyfödd :)

Ja hon får detsamma, dvs hösilage och lucern, inget kraftfoder. Men så diar hon ju som sagt dagtid, och stoet blev ju tunn och är nu fin i hullet då jag tvingades höja hennes foderstat men som jag befarade så fick det negativ inverkan på ungen istället. Väntar på svar angående sollan, flyttar hon så löser det ju sig automatiskt.

tabac Vilken rejäl tjej! Min ser ut som en räka i jämförelse :D
Visst är hon e Warsteiner?

KL.
Läste ett inlägg i 11:0rnas angående första brunsten, när kommer den normalt sett?
H är ju som sagt bara 8½ månad men tycker mig se milda tecken redan nu..

Ja hon är E: Warsteiner.tycker hon är ganska rejäl och bra i hull sist jag mätte henne var hon 148 både fram och bak
:angel: hoppas att hon inte blir för stor bara..

Åh så fin hon är i kroppen! :love: Sällan man ser åringar som är så fina i kroppen! Av det man kan se på bilden i alla fall. :)

Om det var min bild du kommenterade på winniså tack,tycker själv att hon ser bra ut kroppsmässigt...min kille som är född 11 såg anskrämlig ut när han var ett men han växte ju så fasligt fort och mäter idag 167 cm och då blir han 2 år i mars:o det är bara att hålla tummarna att hon håller sig så här helatiden...

Pratade med en ridponnyuppfödare förra hösten och hennes var då runt 130 cm, när Storm var 110-115 (har jag för mig.) Så jo, hon är jätteliten.

Bruksfantast: Så fantastiskt fina de är! :) Måste säga att jag gillade uppsynen på hingst-ungen något alldeles extra!

Gogo: Åhh... Det där kan inte vara en riktig ponny, det måste vara ett gosedjur! :love:

tabac: Hon ser verkligen jätte fin ut! :)

MattiZ: Vad skönt att det verkar som om olyckan inte lämnade några bestående men! Jag tycker det låter smart att ta det lite lugnare, som sagt ibland blir det lite förmycket för de små :)

IronWill: Nej, ditt lilla yrväder blir nog aldrig någon bjässe direkt, Rindi är lite över åtta månader och mättes för en vecka sedan till 126 cm i manken och våra gissningar är att hon blir cirka 146 cm som vuxen :)

I helgen var jag ute och försökte ta lite "actionbilder" på mina åringar, fast det hela slutade dock i nästan totalt fiasko, så fort Chicago såg mig så bestämde han sig för att sluta skutta runt och prata med mig istället, vilket var roligt men inte riktigt var det jag hade tänkt mig :p

Med Rindi gick det nästan sämre, hon älskar kel och gos och tycker kameran är jätte häftig och kladdar gärna över hela den (min systemkamera!) men några bilder blev det, nästan i varje fall...

rindi-chicago_09-02-13_001_5117e1b79606ee3620d06752.jpg

rindi-chicago_09-02-13_002_5117e1d2ddf2b340f4eb52b8.jpg

Någon bestämde sig för att imma igen min kameralins...
rindi-chicago_09-02-13_135_5117e250e087c31778cee6eb.jpg

rindi-chicago_09-02-13_161_5117e2689606ee361db73b69.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
877
Senast: Piaff
·
Svar
2 001
· Visningar
98 571
Senast: pepp
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 993
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 070

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka