12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

Musse har inte börjat fälla än men där han går på lösdriften är det snäppet kallare än här hemma så det kommer nog igång lite senare där. Ingen av dom andra killarna har börjat tappa än heller.

Finns inte så mycket att uppdatera. Vi går promenader med jämna mellanrum och tränar med täcket. Han tycker fortfarande det är lite läskigt när man lägger på det men är det väl på ryggen så står han lugnt medans man hålla på med gjordar osv. Han har lite quartermentalitet tycker jag; kan tända till ganska snabbt men blir lugn på 2 sekunder igen om man säger att det är ok. :)
Han verkades även i förra veckan och stod jättefint förutom någon gång när han blev lite trött.
Här är en (som vanligt dålig mobil-)bild från idag. Lite svårt att se hur han ser ut för det är så mycket fluff och virvlar på honom men jag tycker att han växer hyfsat jämnt förutom att det fortfarande skiljer 3 cm på manke och rumpa. ;)

2002e427-b06e-4c60-8322-30a81e5876a7_zps22d376ab.jpg

Såhär mycket isolering har lillskiten. Ingen risk att han förfryser! :angel:

2013-02-11160916_zpsa66036e4.jpg

Jag tror att boven i dramat kan vara lucernet, tänkte på det i helgen när jag packade fodret åt Hollie. Hon får ändå rätt mycket och med tanke på hur knasig ca/p kvoten är i lucern måste det påverka den totala kvoten.

Och visst sa nån till dig att felaktig kvot kunde påverka tillväxtzonerna?

Granngårdens Vita mineraler har en hög kvot fosfor /kalk mot andra mineraler .

Tack miaa, kollade upp och såg att den vita låg på 65g fosfor istället för de gröna som ligger på 40g. Så jag åker och handlar imorgon.

Ponte du är ju en av mina foderrådgivare ;) Hollie är inte direkt tjock så inte kan jag dra ner på hennes lucern och därmed proteinet?

Jag hade aldrig något problem med storebror och han åt detsamma i hennes ålder, men dom är ju individer och H har varit hög bak sedan liten igentligen, dock inte uppdriven :(

Senast ändrad:

Okej, jag kan självklart byta till det.
Men jag kan väl också ge tillskott av fosfor eftersom det var det som strulade till den totala kvoten nu pga lucernet?

Kommer som sagt att ta en shoppingtur imorgon, ska kolla efter lite olika alternativ.

Du kan helt klart ge fosforbalans, ett visst mineralöverskott skadar inte. Bara kvoterna är bra.

En liten skopa fosforbalans på 10 g innehåller 2.5 g rent fosfor. Så bara ett par skopor sådant borde fixa till mineralkvoterna,
så slipper du även ett foderbyte.

Dom är himla fina båda två. Men Stig är så läcker med sina svarta ben!

Stig börjar se riktigt vuxen ut, hur gammal är han nu? :)

Nej byter du till breed behöver du inget fosfortillskott, då hamnar kvoterna rätt. Det är lucernet som strular till det, tar du bort det så ordnar det sig.

Ska du börja ge fler tillskott får du nog räkna på det för det kan bli helknas.

wrangler - vilka härliga små energiknippen! Vilken söt gul liten sak, har lite hemlig kärlek för alla gulingar faktiskt (A) <3

Tack för svaret! :)

Så antingen ger jag fosfortillskott och hon kan gå kvar på lucern, eller så byter jag till breed som ponte föreslår och då behövs inte tillskottet.

Tror även att hon hamnat i en ny växtfas nu, ser verkligen inte klok ut. Ytterligare ett skäl till att kotorna bak drog iväg igen..

Så härligt så härligt, allt börjar falla på plats, oroade mig nog lite i onödan, med vad gör man inte för de små (A)
Haft honom ensam i stallet idag, allt gick bra, lite orolig var han men det la sig fort.
Sedan blev det lite spring i paddocken, skrek lite efter de andra och travade runt medan jag la upp lite bommar i snön ^^
Han nosade lite på dem först och gick efter mig, travade även över, men inget bus blev de inte. Sedan släppte jag honom lös igen och då gick han mest runt och nosade på saker, koner, stolparna och allt annat intressant. Tog ut honom ur paddocken och tillbaka till de andra när han var som lugnast, härligt härligt. :)

måste helt ha missat denna länk :o... men vilka snygga pojkar!
Gillar fuxan i mitten som ser en aning trött ut på allt ståhej runt henne :D hur långt har hon kvar?

KL.
Har en liten film på Hollie också när hon busade loss med extramamman! En kul mamma som springer lite mer än orginalet ;)

Tagen med mobil så kvaliten är inte den bästa tyvärr.

http://www.youtube.com/watch?v=t2-8nezDIpk

Haha ja hon är så jäkla trött på allt vad unghingstar heter. Dom ska ju in i en egen hage men det har varit omöjligt att få elen att fungera bra i trådarna med all snö, och jag vill ha ordentliga staket när dom byter hage.

Luisa har ca två månader kvar, beräknad mitten av april.

har samma dilemma angående snö och eltråd, annars skulle jag ha separerat helt på mina men ungen kommer bara att försöka ta sig in till sin mamma igen, och riskerar att trassla in sig istället.

Men mammahäst åker antagligen till sitt nya hem runt 1 mars där hon ska gå i avel. Så nu löser ju sig den biten iaf även om jag kommer att sakna min bästa sollan oerhört!

Angående pälsfällning som någon frågade om, Hollie har också börjat fälla! Fick hela borsten full idag! Vi upptäckte även en mysig punkt att bli kliad på.. mitt under magen haha! Som hon njöt! :D

halvt kl

Ingen fällning så långt ögat når här hos oss än men det är nog på gång snart... Tardee brukar börja fälla nån gång i februari så jag inväntar det stora pälsavfallet, beredd med borstar och pälskarda till ytterkläderna... :) Tore är rejält pälsig han också, han fällde ju aldrig fölpälsen innan hösten och vintern kom så det blir spännande att se hur han ser ut där under all ull.

Just nu har han dessutom en liten period då han plötsligt inte alls vill gå i grimskaft eller hålla hovarna uppe någon längre stund, hoppas på att det är en övergående fas bara.. där får man igen för att han har varit så himla enkel att hantera :angel: Jag är visserligen inte helt stabil där jag står med magen ivägen när jag grejjar med honom så han passar väl på att testa sig fram lite... så länge han inte har grimskaft på sig så är han dock himla go och snäll och helt galet social och trevlig.

Det är ju ett tag kvar tills han ska vänjas av fortfarande (han blev nyss 6 månader) men jag har börjat fundera på hur jag ska göra... förhoppningsvis kommer han kunna gå med sin pappa men om det inte fungerar så måste jag ju skaffa annat sällskap till honom. Vågar man ha en liten ponny, typ shettis, ihop med en paint-åring?

Hingstbete för sommaren letas febrilt men det är dåligt med det här uppe hos oss verkar det som :( Just nu önskar jag verkligen att han var ett sto... så mycket enklare det hade varit!

ang snö och eltråd förresten så har jag ingen ström i den nedersta tråden, plus att jag har en tråd som är kopplad till jorden 10 cm nedanför den översta. Det funkar suveränt här hos oss i 60 cm snödjup med rejäl kräm i tråden... :)

Så söt!

*kl*

Mina små fäller. Och oj vad det kliar på dom, stackarna! Jag kan iofs förstå dom, dom har tjock päls och när vädret slog om och nu ligger runt 0an så blir det såklart varmt. Trassel börjar få en vit rumpa, vad roligt det ser ut när det röda håret trillar av och så är det vit päls under :D

Men bilder har jag inte lyckats ta några, kanske kan göra det imorgon. Inte för att jag eg vet om jag vill dokumentera dom nu, dom ser så anskrämliga ut med röva i vädret :angel:

Dessutom funderar jag på hur jag ska göra i sommar med bete, och jag vet inte alls... Suck! Jag vet inte om jag ska försöka få tag i lite betesmark nära hemma och låna in en äldre shettis som får gå med dom (hade jag ändå tänkt göra i höst) eller om jag ska låta dom gå med en ung shettishingst som finns här i byn så att dom får lite bussällskap snarare än uppfostrare. Vad hade ni föredragit? Dom är ju två, så på ett sätt så känner jag att en uppfostrare är bättre än ännu en buskompis, men det kanske det inte är?

Och vad sjutton gör man åt en häst som bits? Jag blir tokig på Trassel, han tar en tugga ur allt han kommer åt, inte roligt. :mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
879
Senast: Piaff
·
Svar
2 001
· Visningar
98 571
Senast: pepp
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 993
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka