12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

Fina tjejen! Och så duktig att stå på gången!

Min lilla Trassel fick prova det idag, var sådär poppis, men han försöker öva på hur mycket det krävs om, eller tills i hans värld, han kommer lös... Och jag försökte inte ens sätta en borste i hans päls, det tar jag när dom torkat, borde ta en 2 dagar om vädret håller sig torrt....

ja hon är verkligen cool att hantera. Självsäker precis som sin mor.. inte mkt som rubbar dom även om de också kan tända till !

haha jag förstår att du väntar tills leran är torr ! blöt lera går ju inte, jag brukar ta slangen direkt :)

Lite tråkiga bilder på Storm i sin box bara. Hon hade rullat sig idag...

Tjock och fin fortfarande.
st2-18.jpg

Eftersom att Charlottee frågade om Storms gråa man blivit mer grå så tog jag en bild på den, tycker nog att den
börjar bli ganska mörk på vissa ställen. Sen så har hon ju en liten fuskål också.
st3-11.jpg

Ja manen ser ju verkligen mer grå ut ! coolt !

Hur går det för Storm nu?

Kommer du att ha henne hos er i lösdriften till våren/sommaren?

Storm är lugn ute i hagen, men hon är lite orolig inne, äter sitt silage lite dåligt de senaste dagarna men inte katastrof.
Hon kraffsar mest ut det i hela boxen, så frågan är om man måste göra en liten foderhäck åt henne eller köpa en såndär
haybar eller dylikt. Hon får ju lucern i pelletsform till natten, så hon kan ju vara mätt också.

Storm kommer att stå uppstallad tills sommarbetet, här går det ju att släppa tidigt, något år gick hästarna ut på bete i mitten på april.
Men hon får bo inne tills det är dags att öppna upp sommarhagarna! Är du sugen på att komma med Hollie till sommarbetet?
Hagarna är ju underbara i alla fall.

Här kraffsas höet runt till jag vet inte vad i boxen hos mina killar, jag har faktiskt köpt ett litet nät som jag tänkte hänga upp och lägga en del utav givan i. Fin hon är!

Charlottee: Ja en slang hade jag tagit om jag kunnat, dock får det vänta tills sommaren, inga duschmöjligheter här inte. Kan redan nu tänka mig hur brunt det vattnet kommer vara som rinner av då... Hu!

Okej, jo jag funderar på det! Hollie har ju ingen jämnårig kompis här.. tänkte också till sommarbetet :)

Emor Jag förstår!

Kul! Då kan Storm och Hollie få leka, sen kommer det vara en hel del andra småpluttar (bara ston såklart) och så brukar
stallägaren släppa in någon eller ett par vuxna hästar som uppfostrare.

Tack så mycket å hennes vägnar,

Funderade också på att hänga upp i nät, men vill helst fodra från marken och inte i ett nät till en liten bebis.
Hon fick ju visserligen äta i nät i tre månader eftersom att hennes mamma inte fick äta från marken, och det fungerade bra.

ja det kommer se kul ut! :D

Känns som småstona leker mindre och äter mer dock.. mer vuxna och det känns skönt tycker jag. Hingstarna leker ju så brutalt att man måste blunda ibland, mer skadorisk. Efter all otur med z så blir man lite nojjig av sig dessvärre....

Charlottee: Ja en slang hade jag tagit om jag kunnat, dock får det vänta tills sommaren, inga duschmöjligheter här inte. Kan redan nu tänka mig hur brunt det vattnet kommer vara som rinner av då... Hu!
äh, det försvinner när snön kommer! :idea:

Det har jag också tänkt på, eftersom att det finns en hingstflock och en stoflock här.

Stona är mer för att rejsa i galen galopp genom hagen, för att sedan tvärnita och äta.
Sura miner och öronen bakåt när det inte passar, alá "flytta på dig kärring". Men dom gör aldrig något mer än att ta öronen bak.

Hingstarna leker mer fysiskt med varandra, klättrar på varandra, biter varandra i benen osv. men där ser man sällan sura miner faktiskt.
Här verkar alla vara kompisar med alla. :p

Jag fodrar mina i höpåse med hål. Ingen mening med att dom ska trampa ner all maten, och dessutom vet man hur mycket dom äter.

Påsarna kan hänga ganska lågt, sedan drar fölen ut maten och står med huvudet i backen och tuggar ändå. Jag tycker dom är kanon.

Får nog köpa en sån! Jag väger fodret som blir kvar varje dag ändå, men jag misstänker att hon nog får i sig mer om jag
får upp maten från ströet.

Haha, ja det är förvisso sant! Äsch, eg har jag aldrig haft problem med att inte ha duschmöjligheter på vintern, så det ska nog inte vara något problem denna vintern heller.

IW: Tja, jag har inte tänkt hänga nätet spec, högt, då dom är oskodda osv, och i ett idealiskt läge hade det varit bäst att fodra på marken alla gånger, men mina använder höet till toalett, oavsett hur mycket/lite jag lägger in. Dvs, jag mockar ut nästan allt hö istället i dagsläget, då känns nät som ett bättre alternativ!

"Våran" lilla kille som bor själv på nätterna nu äter ur ett slowfeedingnät som har sin nederkant kanske 20-30 cm från golvet.

Är det jag som fått årets jätte eller finns det någon mer där ute? :)

Kollade visserligen lite slarvigt men jag fick min grabb till att bli ca 146 cm och han är ganska exakt 6 månader. Skönt att man är lång själv annars hade jag haft lite ångest :)

Chicago Fire e. Chirlon ue. Briar
bild1332_50b0890fe087c32e91e70e39.jpg

Ny-vaken och fin :love:

Kl
Jag tänkte köpa en påse med hål för att ge hö. Min förut så renliga fölunge är en riktigt gris nu när hon står själv på nätterna. Bajsar gärna i höet och drar runt allt. Så det blir ju inte så mycket ren mat att äta mot morgonen....
Men avskiljningen går bra. Visst är hon väldigt sugen på mjölk på morgonen när jag sätter ihop dem, men annars går det fint.
Hon äter dodson & horrells fölpellets, men inte väldigt gärna längre. Däremot älskar hon uppblött lucernpellets.

briar bläsen! :love: härlig färg har han också!

Jag trodde ju jag hade trådens jätte men efter mätt henne inser jag att hon inte är så stor med sina 138 cm / 6 månader. Men hon känns stor!

Jag kanske måste mäta om hehe

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 523
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 150
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 666
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar