12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

två taskiga mobil bilder på mina små troll.

först ut är trubbel, dragstern ;)
DSC_0782.jpg

och lilla trassel!
DSC_0786.jpg

måste ta bättre bilder i helgen på dom små...

Storm är 6 månader på söndag, hon var 80 cm när hon föddes, så hon har vuxit 32 cm fram. Bak är hon nog runt 117 cm om jag inte minns fel!

Jag tycker att det låter som om din tänker bli större än Storm i alla fall.

Men fnuttar :love:

Ska ut till stallet strax så ska se om jag kan få mått på min Hälge. Inte mätt honom på över en månad nu tror jag.

Åh så fina ulliga gulliga! :love:

Delvis kl
Nu har jag mätt min 5,5 månaders prinsessa med tumstock och försökt måtta så gott det går. Jag får det till att hon är ca 133 fram och 137 bak.
Och nu sjunger fölgrimman på sista versen. Har på hålet längst ut, men det börjar bli trångt. Det är inget stort huvud på den här lilla tjejen :D

Överst på önskelistan till jul - en mätkäpp!:idea:

Storm är 6 månader på söndag, hon var 80 cm när hon föddes, så hon har vuxit 32 cm fram. Bak är hon nog runt 117 cm om jag inte minns fel!

Jag tycker att det låter som om din tänker bli större än Storm i alla fall.

Nu är jag inte så insatt i hur ponnyer egentligen växer men om man tänker jämfört med halvblodsföl så kan man ju nog säga att ponny borde passa rätt bra in i mallen på äldre modeller av halvblod de har ju inte lika långa ben som moderna halvblod utan förhållandet är ju mer som den äldre typen. På den modellen så stämde det rätt bra att de som var 135 som 6 mån blev ca 165 som vuxna. Använder man samma tankesätt på Storm så är hon 112 som 6 mån borde hon bli ca 142 som vuxen.
På samma sätt stämmer det ju rätt bra att hon var 80cm som föl, ett halvblodsföl som blir ungefär 160-165 är 1 - 1,05 som nyfödd om de inte är av den modernaste typen med jättelånga ben. Alltså växer en halvblodsfölis ungefär 30 cm fram till 6 mån och sen 30 cm efter det. Omvandlat till Storm har hon alltså vuxit 32 cm fram till 6 mån och borde ju då logiskt växa ungefär 30 cm till med reservation för att ponny följer ett annat mönster som jag inte är insatt i.

Hur tänker man då om det är en mer modern långbent fölunge? Om den är 135 som 6 månaders tänker man då att den blir större än 160-165 som du skrev? Om man är tillbaka på halvblod igen alltså?

Tyvärr tror jag inte att min fölunge blir sådär härligt superlångbent utan verkar vara mer ganska genomsnittlig. Jag är mest nyfiken på resonemanget :)

Nej tvärtom de är högre tidigare om de har långa ben då benen är det som är "färdigt" först. På modernare verkar det stämma bättre att de är runt 140 som 6 mån om de skall bli runt 165 som färdiga alltså ungefär 5 cm högre än de av "gammal" modell. De långbenta är ju högre redan när de föds än de med mer normal benlängd just iom att benen är det som växer minst från att de är föl till vuxen, därav att man ofta kan se tidiga tecken även på hur långa skenorna är på hur stora de skall bli. Ser jag på mina tex de som blev högre än stona såg man redan som föl att de hade längre skenor än mamma och därmed hasen högre upp än mamma redan som små föl. Det är inte många procent benen växer under uppväxten.

Intressant att läsa. hollie var 110 som nyfödd och har lika långa ben som hennes mor. Men många anser att hon kommer bli högre. hon blir snart 6 mån så man kanske borde passa på att mäta i samband med det :)

Vad spännande, vi får väl se vad Storm tänker bli, b-ponny eller d-ponny eller något mitt i mellan.
Hon har ju lite fullblod och halvblod i sig, hon kanske tänker växa som en storhäst.

Bak har hon ju vuxit nästan 40 cm, det är ganska mycket va?

Fick tipset att mäta från kronranden till halva knät, är det 14.2 inches så blir fölet 14.2hh som stor.

Testade för skojs skull och enligt den metoden så borde Storm bli, 14.1hh, vilket är runt 144 cm.

Senast ändrad:

Alla här i tråden, vad har ni för värden på ert grovfoder som ni tänker ge till era fölungar när de ska vänjas av?

Gylle: det där var ju superintressant! Måste ut och mäta skenben :)

Ironwill: jag har dåligt hö (= låg kvot) i år och har jättesvårt att få tag på bättre. Här i kring verkar proteinvärdena ligga väldigt lågt. Men jag letar fortfarande bättre hö och det vore ju tusan ifall man inte skulle kunna få tag på något lass som jag kan ge till bara fölisen. De vuxna kan man ju lättare få en vettig foderstat på med hjälp av potatisprotein osv.

Jag har inga värden på mitt hö ännu, jag ska nämligen byta nu och har därför inte analyserat de det går på nu då det bara är för ett kort tag (läs en vecka eller två) så det känns som att en analys inte ger så mycket. Så fort jag fått tag i annat hö så ska jag givetvis ta en analys!

Yttig, jennyjenny och charlottee: Visst är dom söta, mina små dunbollar! Dom är så ulliga och mjuka så det är inte klokt. Idag hade däremot någon satt på fel grimma på fel häst, så när jag kom ut så höll trassel på att tappa sin och trubbels satt hårt... Undra vad man tänkte då, nog för att dom är lika grimmorna, men den ena är spänd på innersta och den andra på yttersta nästan, det är uppenbart att dom inte passar samma häst... Måste se om jag inte kan hitta en annan grimma till Trubbel, så det blir lätt för dom som släpper ut att ta rätt! När jag väl fått av honom den trånga grimman ville han inte bli fångad igen, så det tog ett tag innan jag fick ta på honom rätt grimma igen, knasponny!

Hur som helst så ska Storm vänjas av trots att jag tycker det är på tok för tidigt att vänja av en 6 månaders unge från sin mamma. :cry:

Syrran fick hem sitt köpta föl som 6 månader, och hon har inte haft några som helst problem. Hon var lugn från att hon lastades och även stå i stall själv, accepterades utav de nya hästarna och har inte visat några tecken på sakna sin mamma :)

Jag har lite samma problem, stona som storm antagligen ska gå med får ett hö med en kvot på runt 6,
men jag har visserligen ett litet bättre grovfoder med kvot på 7.8, men det löser sig på ett eller annat vis.

Men det är intressant att läsa om hur ni löser foderstaten på era fölungar!

Emor, Ja ska man bara ha höet i en vecka eller två så känns det onödigt med analys, hoppas du får tag i ett bra hö!

Idag fick Storm komma ut igen! feber och snorfri. Det är så roligt, för hästen som går bredvid hagen hon rasar av
sig i är en bit över 180 i mankhöjd, det ser så lustigt ut när hon ställer sig bredvid honom och glor. Ska se om jag fick
någon filmsnutt på det.

st3_by_erehsidne-d5l698q.jpg

Jag tror ärligt inte att du behöver oroa dig för att kvoten på 6 ska vara för lite för Storm, hon ser inte precis svårfödd ut

Vad menar du, Ska dom inte se ut som tunnor? :p

Nej fy, jag oroar mig nog bara över fodret för att sysselsätta hjärnan med något annat än att bara tänka hur det ska bli med Stella. Vi får se på tisdag när vet kommer igen. Men jag tror inte att det finns något mer att göra för henne.

Nej precis :) Men mina är inte heller svårfödda direkt, så jag tror att det ska vara lugnt. :)

Vad fin hon är Storm, lite rund och go ;) Tror också att ditt hö inte ska vara några problem för henne.
Jag hoppas att oavsett hur det går på tisdag, att du kan känna att du har gjort allt och lite till, och går det inte som man önskar, så har du gjort allt man kan göra, och ibland är världen bara orättvis.

Jag håller givetvis tummarna för er!!

Min 12:a kommer i början på Januari . Håller på bygga ut lösdriften som måste vara klar innan han dyker upp :)
Men när man ser alla här hade jag velat ha han hemma nu :3

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 523
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 150
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 669
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar