12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

*KL*

Beklagar om Stella.

Själv inte aktiv här alls. Håller på ringa runt för hitta slakteri som tar emot Hälges mamma för hon ska få somna in nu. Hon mår inte bra och jag lider med henne. Så han blir avvand tidigare än han borde. Hittar jag inget nära (hon är inte förtjust i släp) så tar jag ut nödslakten. De var så bra förra året då de kom och tog bort mitt blockhalta sto. Vill bara det ska gå fort för henne och jag har gett upp att hon ska bli bra.

Jo men jag väntade inget annat egentligen med tanke på det skick någon valde betäcka henne i. Hon har kämpat på bra. Hon har sådana problem med svullna ben. Går inte lyfta hennes hovar för verka henne ens mer. Hon orkar inte. Sen har hon fallit ut totalt. Fri tillgång på hösilage och 6+ kg kraftfoder men hon är lika eländig ändå. Hon har gett upp :( Märker när man tar henne in för äta mat och borsta henne att hon orkar inte mer. Så gör ont i mitt hjärta.

(tillägg: inte jag som betäckte henne, hade aldrig gjort det)

Hoppas ni finner någon lösning för Stella :( Jag har lösdrift för ston om du letar efter det...

Yttik: Fy så tråkigt, hoppas du kan få tag i någon snabbt...

Men så tråkigt! :( Samtidigt som det låter som helt rätt beslut.

*kl*

Är det någon som har problem med att era små föl använder höet som toalett? Det verkar vara bästa stället att kissa och bajsa på, så det mesta trampas bara runt i boxen.

Sen måste jag försöka lösa detta med sällskap i hagen åt dom, tanken var ju att dom skulle gå på lösdriften som finns i stallet, men staketet är för högt och det behöver dras extra tråd, vilket är ett lite mindre projekt. Så förnärvarande så står dom inne på box, tillsammans, och delar hage ute. Dom har ju givetvis andra hästar runt omkring sig, bla en shettivalack på ena sidan, och ett shettissto på andra sidan av sig, så dom lider ingen brist på mindre sällskap. Ska höra om hon med valacken skulle kunna tänka sig att släppa ihop dom så att dom får dela hage, känner att det skulle vara så himla bra med lite uppfostran ifrån någon äldre. Annars ska jag ju ta hem dom till våren och då låna med sällskap hem som uppfostrare, men det fungerar inte ännu tyvär.

Är det någon som har problem med att era små föl använder höet som toalett? Det verkar vara bästa stället att kissa och bajsa på, så det mesta trampas bara runt i boxen.

haha jadu det har Hollie gjort sedan lill liten och gör gärna nr 2 mitt i höet idag också! :o

Hon var väldigt stolt över sig själv idag när hon hade hela stooora boxen för sig själv medans mammahäst var ute på en tur :)
262086_10151138317711344_186578607_n.jpg

IW sällskap till Storm finns ju hos oss, men det vet du ;) kram!

Yttik jättetrist men du tar helt rätt beslut låter det som! kram till dig också!

Vad ledsen jag blir när jag läser om era stackars ston! All styrka till er som behöver ta så jobbiga beslut!!

ReVolt är sen två veckor tillbaks utan sin mamma. Han går tillsammans med 3 andra föl och deras mammor samt 2 ston utan föl. det ska även komma in 2 till ston. Han sköter det riktigt bra men det skär ändå i hjärtat på mig. De andra fölen har ju sina mammor som tar hand om dem och ser till att de får komma fram till höet etc men ReVolt får klara sig själv. Oftast går det bra men ibland så är det något elakt sto (eller annat föl...) som jagar iväg honom :cry: Det är förstås helt naturligt och jag vet att jag förmänskligar honom...

Nu när jag hanterar honom utan hans mamma så märker jag att han är riktigt väluppfostrad. Han kommer glatt fram när jag kommer och låter sig snällt ledas in stallet. Han känns som stora killen :D Dock säger mätstocken något annat... Som 6 månader var han ca 136 cm... Känns litet?? Någon mer som mätt?

Yttik, fy vad hemskt, jag beklagar. :cry:

Tack så mycket alla.

Har pratat med veterinären, eftersom att Stella ändå ska finnas kvar för Storms (eftersom att Storm är sjuk) skull så länge hon inte blir sämre,
så har jag beslutat att vi tar om proven för cushings och tar ett beslut efter att vi fått resultat på det, proverna tas nästa vecka då man
inte ska ta dom precis efter ett anfall.

Hur som helst så ska Storm vänjas av trots att jag tycker det är på tok för tidigt att vänja av en 6 månaders unge från sin mamma. :cry:
För finns det inget vi kan göra för Stella så tas hon bort, och om Stella har cushings så är medicinen hon skall få inte att rekommendera att ge
till sto med föl som diar, då man inte har någon forskning på hur det påverkar fölet.

Pratade med stallägaren och hon har ett hingstföl vars mamma har börjat ignorera honom. Då skulle vi kunna ta
in den ungen och ha Storm och honom tillsammans, då får Storm en kompis i samma ålder som hon är.

Men måste jag ta bort Stella, vilket jag hoppas på att jag inte ska behöva med det ser nattsvart ut just nu. :cry:
Så funderar jag på den enklaste lösningen för att Storm ska få ha det bra när Stella inte finns kvar.

Det jag har kommit fram till är att om jag måste ta bort Stella så är den enklaste lösningen att jag köper ett stoföl till Storm,
har dom ute så mycket som möjligt men har dom uppstallade i gruppbox nattetid så att jag kan se till så att dom får i sig allt de behöver i foderväg.

Sen måste jag försöka lösa detta med sällskap i hagen åt dom, tanken var ju att dom skulle gå på lösdriften som finns i stallet, men staketet är för högt och det behöver dras extra tråd, vilket är ett lite mindre projekt. Så förnärvarande så står dom inne på box, tillsammans, och delar hage ute. Dom har ju givetvis andra hästar runt omkring sig, bla en shettivalack på ena sidan, och ett shettissto på andra sidan av sig, så dom lider ingen brist på mindre sällskap. Ska höra om hon med valacken skulle kunna tänka sig att släppa ihop dom så att dom får dela hage, känner att det skulle vara så himla bra med lite uppfostran ifrån någon äldre. Annars ska jag ju ta hem dom till våren och då låna med sällskap hem som uppfostrare, men det fungerar inte ännu tyvär.

Storm är väluppfostrad, hon skiter oftast PÅ sin mammas skithögar. Stella är väldigt renlig och lägger alla högar i en pyramid.
Likaså kissar båda på samma ställe.

Grovfodret är heligt, det lilla som trillar ur hönätet äts mycket noggrant upp av Storm, Stella brukar inte bevärdiga sig med att
äta rester som ligger på spån.

Har samma problem med Storm, hon är så liten att hon måste ha specialstaket. Hur stora är dina?

6 månader är "tack och lov" normal ålder att vänja av. Min kille är bara 4 månader :( Tack och lov är han inte så mammig längre och äter bra på hösilage och foder så vi hoppas det ska gå bra. Försökte lägga in på stoet här men ångrade mig för vill fan inte få länsstyrelsen på mig för hur hon ser ut :(

Jag tycker att det känns väldigt tidigt bara, men jag förstår att folk vänjer av frivilligt :crazy: vid den här åldern.

Men stackars liten då, har du provat att ge mjölk pellets? Så att han får i sig mjölk även om han förlorar sin mamma?
Skönt ändå att han inte är så mammig. Stella är extrem med Storm och Storm är själv väldigt, väldigt mammig, men äter
både hö och sina mjölkpellets om hon står helt själv i en annan box.

Vi ska nog köpa det men svårt ge då han går nu ute på lösdriften för vänja in sig i flocken innan mamma försvinner. :(

Ja alltså jag har inte mätt dom... Så jag har faktiskt ingen aning. Uppskatta är jag helt värdelös på så det vågar jag inte på mig heller. Men kan försöka mäta dom i veckan och se, är ju kul att senare kunna se att (om??) dom har växt någonting ;)

Charlottee: Fina stortjejen!

*kl*

Jag pratade då ihop mig med dom som har shettisvalacken i stallet och dom ska provas att släppas ihop på torsdag! Hoppas att de går bra så att de får lite uppfostringssällskap slynglarna.

En lagom sträng uppfostrare är guld värt när man har små slynglar och det är ju perfekt att du har en valack i rätt storlek för de där småttisarna har en tendens att sno runt benen på de större hästarna :D

Mitt föl är väldigt renlig av sig, men har en renlig mamma :p Jag undrar ifall det inte är så att fölen blir som sina mammor.
Vad säger ni andra i tråden som har dem på box - är de lika renliga/lortiga av sig som sina mammor?

Yttik och ironwill : det är så sorgligt att läsa om era ston, men det märks att ni verkligen tänker på deras bästa. Hoppas att ni får bästa möjliga lösning för fölungarna :)

Jealle: jag ska försöka mäta min 5,5 månaders. Tror hon ligger lite som din och jag tror att st är en mindre modell vi har:laugh: återkommer med mätresultat (inget avancerat utan det är bara med vanlig måttstock tyvärr...)

Charlottee: hon ser så otroligt vuxen ut din fina hollie!
Och jag tror att du med dina fuxar kommer att vara ganska exklusiv och ovanlig på banorna lite längre fram :love: Jag tycker ju att det nästan bara är mörkbruna fölungar överallt!

Charlottee: hon ser så otroligt vuxen ut din fina hollie!
Och jag tror att du med dina fuxar kommer att vara ganska exklusiv och ovanlig på banorna lite längre fram :love: Jag tycker ju att det nästan bara är mörkbruna fölungar överallt!
Håller med! På fölbedömningen där min Orion var med var endast 3 fuxar, 2 skimlar och 29 bruna/svarta. Jag är övertygad att om 10-15 år så är fuxar väldigt eftertraktade.:laugh:

Dom blev ihopsläppta idag och det gick fint!

Dessutom var dom inte grisiga i boxen Idag, så det finns hopp!

Vore intressant att veta, du har ju russ, min lär väl bli lika stor som dom, fick höra av en ridponny uppfödare häromdagen att hennes
årsföl är runt 130 cm, förväntas bli maxade D-ponnyer. Min med stooor mamma och ridponnypappa som är maxad C-ponny som 4a åring
är 112 cm. Uppfödaren gissade på att min blir B-ponny!

Tack så mycket, Det kommer att lösa sig för Storm, på ett eller annat vis. En idé är att hon ska få gå med dom dräktiga stona
som alla har haft föl förr, två av dom har adopterat föl trots att dom haft ett eget och låtit alla föl dia på dom och det tredje
är en väldigt vänlig liten häst.

Problemet är bara att grovfodret i år inte har en kvot på mer än 6. Men jag har ju i och för sig ett grovfoder på 7.8, så det kanske
går att lösa att hon får fri tillgång i hagen på det silaget med kvoten på 6, när hon ska gå med dom andra, får fri tillgång inne på mitt
grovfoder med en kvot på 7.8 + att hon får lucernpellets och mjölkpellets för att få upp kvoten. Tror ni att det skulle gå?

Vore intressant att veta, du har ju russ, min lär väl bli lika stor som dom, fick höra av en ridponny uppfödare häromdagen att hennes
årsföl är runt 130 cm, förväntas bli maxade D-ponnyer. Min med stooor mamma och ridponnypappa som är maxad C-ponny som 4a åring
är 112 cm. Uppfödaren gissade på att min blir B-ponny!

Har han nått väldigt litet bakom sig som du känner till? Fast det kan ju vara Stella som är boven. Hon kanske har en shettispappa :D

Han är ju en ridponny, så det finns bla Welsh Mountain i honom lite längre bak, annars
så är det ju en hel del Welsh Ponnyer utblandat med halvblod, fullblod, diverse ridponnyer.

Jag tror att hon bara tagit Welsh Mountain generna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 523
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 150
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 671
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd