12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

Idag kom hovslagaren ut till stackars mammahäst och Storm.

Storm har innan varit ett monster vid verkning, hon blir förbannad! Det har gått bra när jag har lyft ben och donat och borstat hovarna,
men när hovslagaren har kommit ut så har djävulshornen :devil: växt ut på henne. Hon blir inte ett dugg rädd, hon blir förbannad och
bits och sparkas mot hovslagaren. :devil:

Men idag så var hon en ängel. :love: Hovslagaren sa att jag, inte Storm ;), får en guldstjärna för att vi övat så mycket.

Stackars mammahäst fick sina specialbeslag och equi-pak. Sen så skulle vi kolla hur hon rörde sig eftersom att hon nu verkas
på ett väldigt extremt sätt för att få hovbenet avlastat så mycket som möjligt.

Min fina Stella vägrade skritta när hon gick ut ur stallet för första gången på 5-6 veckor.
Hon inte stapplade ens utan hon dansade fram i trav med svansen i flagg. Någon skritt gick inte att se, men kan hon vända
klockrent och trava utan bekymmer så har hon inte så hemskt ont längre i alla fall.

Tittar man på röntgen bilderna så borde det inte gå. Men så länge hon är såhär smärtfri och pigg så kämpar vi på. Storm är ju
på tok för liten för att bli av med sin mamma. Hon är nästan 4,5 månader.

Åh vad skönt att höra att Stella verkar må tip top fastän hon inte "borde" :) Hon är minsann en riktig panter-tant :p

Här hemma hos oss har Tore kommit på att man kanske kan busa med människor också, man får passa sig lite när man bär ut foder för mitt vad det är kommer det en fölunge galopperande och bockande efter en. Han slutar direkt man visar att det inte är ok, men nog blir det till att passa på honom under vintern. Bollen leker bara Sessan med, Tore är inte det minsta intresserad av att leka med den... då är det visst roligare att springa och bocka ikapp med pappa på andra sidan staketet. :angel:

Vilken snygging! Så fin hals, han var jättefin på fölvisningsbilderna som jag smygkikade på!:laugh:

Har tyckt om din lilla pojk från början och han ser ut till att fortsätta utvecklas lika fint!
Kan bara instämma i att han ett mkt vackert huvud med en fantastiskt snygg teckning :love:
Tackar å Orions vägnar!:laugh:

Tack även Yttik och IronWille. Håller tummarna för fina Stella. Är alltid lite orolig för henne när jag går in och läser här i tråden, men blir så glad när det verkar gå åt rätt håll och att hon mår bra.

Ja han är inte alls lika lurvig :rofl: nu ser man att han är en brun häst och har vita ben ;)

Idag tog jag lite huvudbilder på Storm. Tycker att hon börjar likna sin mamma lite mer i sitt uttryck!

stormtrooper_by_eldfuxen-d5gvclk.jpg

stormwind_by_eldfuxen-d5gvcwm.jpg

stormstar_by_eldfuxen-d5gvd3o.jpg

Åh finaste hollie! Har läst ikapp på 11-ordnas tråd att storebror har det tufft. Tänker på er och håller tummarna.

Jag har fått hem Ismene från djursjukhuset. Hon har stått där med behandling för bockhoven. Hon har fått tetracyklin och svarat bra på drt. Imorgon kommer bandaget av och då ser vi och det hållit sig eller om senan stramat upp igen. annars är det risk för operation :crazy:

Mammahäst har blivit väldigt tunn på bara kort tid eftersom vi dragit ner på krafften rejält pga fölungens boxkhov.Hon kommer att bli riktigt mager inom kort. Känns inget bra alls :cry: Men veterinären sa att det är ett litet problem och går att lösa senare och bockhoven på Ismene är ett stort problem som måste lösas nu.

Och det är ju sant, men jag funderar ändå på ifall det inte finns något som man kan ge mammahästen som inte påverkar fölungens bockhov. Fri tillgång på hö finns och hon får ca 1,5 kg lucern. Någon som har bra funderingar kring detta?

Det är energin du måste vara stram på det är av den dom drar iväg i växten, du kan dock fortfarande ösa på protein bara du ser till att inte få med en massa energi på samma gång. Potatisprotein är guld, massor av protein och väldigt lite energi. Vad har du för analys på höet ? Är höet högt i energi är det inte tillrådligt med fri tillgång på det då är det bättre att begränsa det och tillföra hög protein tillskott istället.

Haha vilken passande musik till filmen och vilket härligt steg hon visar:love:

Hoppas allt blir bättre med storebror.

Här har det också hänt lite tråkigheter. Silhouette var halt på höger fram i torsdags morse när jag skulle köra till jobbet, tänkte att hon hade sträckt sig i hagen pga detta sabla regnande. Jobbade bara fram till lunch och när jag kom hem hittar jag en häst som är ännu mer halt och står bara på tån. jag undersöker benet och hittar ett balltramp, bara som ett litet skrubbsår, men hon ömmar kraftigt när jag trycker där, jag gör rent och sprejar på dec medel. då ser jag en knöl på senan ovanför kotan:eek:. Jag tar tempen som visar 39,6 och ringer veterinären, som är fullbokad men säger att hon ska komma inom så fort hon hinner. Jag får vänta i ca 2 timmar och Silhouette blir bara mer och mer hängig. Hon ligger helt utslagen och vill inte gärna resa sig.

Usch vad man hinner tänka mycket under tiden:cry: Man målar ju upp det värsta framför sig!!

Veterinären kom och kände igenom henne. Då hade balltrampet svullnat upp ytterligare och hunnit bli ganska svullet. Hon kände noga igenom knölen på senan, men Silhouette verkade inte reagera på det så vet sa att det förmodligen bara är ett brustet blodkärl. Puh!

Silhouette fick pencillinsalva på ballen och blev lindad upp till knät för att stödja senan. Hon fick även stelkrampsvaccin, smärtstillande och pencillin intramuskulärt. Hon är ordinerad boxvila, pencillinsprutor och bandagebyte varje dag i 7 dagar.:crazy:

Febern var borta morgonen efter (Jag tempar henne fortfarande morgon, middag och kväll) och det har hållit sig stabilt sedan dess. Hon stödjer på hela hoven nu och knölen på senan är betydligt mindre, så jag hoppas detta ska gå vägen.

Nytt för mig är att lägga bandage och ge pencillinsprutor. Det har jag aldrig behövt lära mig innan, men veterinären instruerade mig och det funkar förvånansvärt bra och min lilla tjej är så duktig:love::bow:

Hennes mamma är däremot ganska tydlig med att hon hatar att vara i box (de går ju på lösdrift annars). Men hon fick komma ut på en rejäl ridtur idag och fick spralla av sig ordentligt:D Bra träning för fölis att stå själv i boxen också.

Skönt att se att hon är pigg och go igen och så fruktansvärt det var innan när hon var riktigt dålig.

Tänk vad de betyder mycket för en, de där hästarna:love::love:

Jag har ett magert sto :( Hälges mamma. Hon äter 25 kg hö (mer vill hon inte ha utan lämnar) men sen får hon en balja lucernhack, betfor och protein plus foder samt foderjäst för hon ska lägga på sig igen. Däremot äter Hälge bra av henne så går in i honom mer :rofl: därför han är en biff nu

Hehe, jag älskar hur mammahäst FULLKOMLIGT struntar i att dotter showar utan prioriterar gräset :love: :devil:

Det är Solette i ett nötskal det!:love: Lite tjuren ferdinand i hagen men så fort en ryttare kommer upp på ryggen händer det grejer. Som natt och dag haha:D

jennyjenny funderade på hur det gått för er med bockhoven.. håller tummarna för att ni slipper operation!

Mettanskönt att hon känns piggare igen din svarta fina.. jag vet precis hur orolig man blir för dom.
Mina hästar är inte bara "hästar" för mig utan tillhör vår familj.

Håller tummarna även för dig!

Vad rart av dig!:) Precis så är det ju, som du säger: Familjemedlemmar!:idea:

Tack, hon känns mycket piggare idag. Ska bli intressant att se om såret har minskat när jag byter bandaget idag.

Hur länge får du vänta på provsvaren för Zolero? Hoppas verkligen att det blir bättre med honom snart!

Hoppas det går bra för Zolero och ni med skadade fölisar!.

*kl*

Blev 2 bilder idag på min gangster:

Söming liten plutt

cm6mu.jpg

Även om han växer just nu,så kan även han göra sig bra på kort! :love:

244xp1s.jpg

Vet inte om frågar har varit uppe tidigare i den här tråden, men har ni vaccinerat era små? Om inte, när planerar ni att göra det? Min är 4 månader nu och jag står i valet och kvalet om jag ska vaccinera henne nu eller avvakta. Hon delar samma hage som 4 aktiva och startande travhästar som alla är vaccinerade.

Vet inte om frågar har varit uppe tidigare i den här tråden, men har ni vaccinerat era små? Om inte, när planerar ni att göra det? Min är 4 månader nu och jag står i valet och kvalet om jag ska vaccinera henne nu eller avvakta. Hon delar samma hage som 4 aktiva och startande travhästar som alla är vaccinerade.

Vaccinera henne nu, utan tvekan de kan ta med sig smitta hem även om de är vaccinerade, vaccinet hindrar dem bara från att bli så sjuka som de skulle blivit som ovaccinerade det är inget skydd mot smitta.
Det börjar ju dessutom gå mot influensatider nu brukar ju nästan alltid komma ett utbrott inom travet oktober-november slår ju aldrig fel år efter år så dyker det upp vid samma tid.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 523
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 150
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 664
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?