12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

Nej det är ju klart! Men vi har hagar på 10 ha här med unghästar så flytta behöver hon inte göra. :)
Det är fram tills att hon är avvand som vi har problem.

Det är precis så vi har tänkt att göra när hon är 8-9 månader, dvs släppa ihop henne med en snäll hästkompis
och sedan ut på lösdriften. :bow: Då är hon nog så pass stor att hon inte tar sig igenom staketet.

Vet inte om det är till någon hjälp direkt iofs, men du får gärna "använda" min tjejja som går i ungstoflocken. Kanske låta dem gå tillsammans och sedan slussa in dem i flocken när det blir dags......vet inte....

Men du har fria tyglar att låna henne (morganstoet född 2010), hör med T om hon tror att det kan fungera. Tycker så synd om dig och dina hästar, det är inte många här som skulle göra allt för sina hästar, så som du gör. Håller alla tummar för vackra Stella!

Vad snällt av dig! T har tänkt att vi ska ta en av hennes snälla. Men det är jättebra med fler alternativ. :bow:

Nej men är det din häst?

Om det är samma häst som jag tänker på så var jag ute och "jobbade" med henne i skogen
på unghästträningen för J. Hon var skitduktig. Ursnäll. :love:

Storm är full av vita hårstrån! Hon blir nog extremt stickelhårig.
Det syns inte så väl på bilden, men hon var så söt med sin backslick-frilla, så jag postar bilden i alla fall. ;)

4-2.jpg

Ääääntligen har hovis varit här och verkat Tore. Inte lätt att vara sur på honom när han väl kom ut visserligen, men jag blir banne mig inte glad när han skjuter upp det hela tiden och det handlar om ett föl :crazy: (Vi har sjukt dåligt med hovisar här omkring, och denna är den enda jag känner till som jag faktiskt skulle vilja låta hantera Tore - de andra är för brötiga och ovarsamma med hästarna). Han är också den enda hovis som kan verka Tardee utan att flyga all världens väg :angel:

Han är ju bara 8 veckor gammal (i dag!) men hade ganska långa hovar. Jag har förstås övat lite med raspen men vågar inte grejja för mycket på en sån liten. De vuxna hästarna raspar jag själv mellan varven, speciellt Tardee som behöver verkas var 4:e vecka om jag inte raspar på henne (enligt direktiv förstås) en gång i veckan.

Tore skötte sig underbart bra i alla fall, stod och lutade sig mot Tardee och var sååå duktig och höll upp hoven hela tiden så att hovis kunde göra klart på en gång. Vi har väldigt lerigt i hagarna och jag oroar mig lite för bärrandsröta och annat otrevligt... Vi har grusat de värsta ställena men med en hage på 1,5 ha går det ju inte att grusa allt som är lerigt. Hur har ni gjort?

De går ju på lösdrift och har förstås torrt och rent i ligghallen där de spenderar mycket tid (fodrar där inne) så torka upp hinner hovarna göra mellan varven. När det är någorlunda bra väder flyttar jag dem till sommarhagen där det är gräs istället för lera, men även där är det ju trots allt blött på marken.

Idag var jag äntligen ute och red på min mammahäst för första gången sen i februari (då vi båda var för gravida och tjocka för att fortsätta...)! Det var så fantastiskt roligt fast det bara var en skritt-tur i skogen:bump:. ReVolt hade gnäggat lite övergivet i stallet (han hade sällskap dock) men inte mer än det. och mammahäst skötte sig exemplariskt. Nu känner jag mig så lycklig. Härligt att börja rida igen och att det funkade så bra med ReVolt och hans mamma.

Efter det blev det släpptes ett nytt sto med hennes tvåmånaders föl in i hagen. Så nu är de fyra mammor med föl som går ihop. Roligt :bump: Allt gick bra men givetvis hälsade ingen på de nya än utan efter lite spring så positionerade de sig i varsin ända av hagen :rofl:

Tyvärr hade jag bara mobilen så inga bilder denna gång heller... Men snart så- Å andra sidan börjar ReVolt bli så ful nu att denna tid kanske inte borde dokumenteras ;)

Kan också berätta att jag nu köpt dowsons fölpellets men ReVolt är lagom imponerad... Han äter några nävar om mamma äter ur samma hink men det går ju inte att lägga i krubban så att han kan äta medan jag står med mammahäst i gången som jag tänkt :confused:

Det är bara en månad tills han ska vänjas av så jag vill verkligen att han ska börja få smak för sina fölpellets. Men det är väl bara att fortsätta truga. Tyvärr är det bara jag som vill ge detta så vi kan inte ha det framme i hagen bara för fölen.

Såna problem har inte vi :crazy: Orion älskar pellets och äter upp sin mammas, så nu har de varsin krubba i boxen. :laugh:
Här är han lillprinsen, han är så underbar och har världens bästa temperament om matte får säga själv.

IMG_7519.jpg

IMG_7508.jpg

Har tyckt om din lilla pojk från början och han ser ut till att fortsätta utvecklas lika fint!
Kan bara instämma i att han ett mkt vackert huvud med en fantastiskt snygg teckning :love:

*KL*

Orion är bara för söt :love:

Måste fråga er: Vad menar folk när de säger "Han lär ju bli ett fint hingstämne"
Jag har mött tre personer som sagt det om Hälge.. Jag ser ut som ett frågetecken.. de måste syfta på hans exteriör för så bra stam har han inte i mina ögon :rofl: Pappan känd ja.. morfar vet jag inte ens vem det är *host* däremot mormorsfar osv känner jag till.

Se om jag kan länka från FB (gjorde den offentlig):
430494_10151115854494775_2133687797_n.jpg

Han försöker visa hals haha för buffa husse. 14½ v gammal och 131 cm hög :eek:

Senast ändrad:

han ser fin ut!

Jag tycker det är svårt att avgöra om ett föl är ett hingstämne.. så mkt händer med dom i utvecklingen på vägen. Mer kunniga och erfarna uppfödare kan säkert se om de har vad som krävs.

KL.
Hollie busade loss idag:p

320414_10151082763311344_725485148_n.jpg

305046_10151082763151344_1757991078_n.jpg

... kommer film på traven sedan.. när jag är sams med youtube;)

Åh vad mycket päls han har fällt av!

Folk brukar säga att min unge ser ut som ett hingstämne :rofl:.
Tror att det är hennes "här kommer jag" attityd som gör att hon har hingst-utstrålning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 523
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 150
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 664
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?