12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

*kl*
Våra 12:or då. Inga vidare bilder, svårt att ta när det närmaste av hagen är skog och berg :p
I alla fall:
Stella (inte jag som döpt!! och hon heter nåt med Donna Estella) e: Highcruiser - PRE
P9110125_zps8decc3c3.jpg

Don Pedro, världens underbaraste kille som jag köpt på studs om jag haft råd :love: e: Sir Donnerhall II - PRE
P9110120_zpsa6c999f4.jpg

Fina :)

*kl*

Ska snart iväg i detta tråkiga regnväder och kolla till Prinsen & mamma häst. :(:laugh:

Har istort sätt fått sålt honom nu också, så om ca.2v flyttar han till Stockholms-trakten! :D

Hur hade ni gjort om ni hade transporterat en fölunge i ca. 80 mil?, viktigt att tänka på? Han har åkit transport ca.3 gånger förut,men då med mamma hos sig.

Tips? :bow:

min första tanke är att man inte kommer så långt enl lag.
80km/tim och max 8 timmars transport ger bara 60 mil.

Då får jag hitta något övernattningsställe för honom då ;), om man skickar med en hästlastbilsfirma, kan han åka hela vägen upp då eller måste han ändå övernatta?

Till stockholm från bohuslän är inga problem på en dag blir inga 80 mil då har du nog räknat tokigt på avståndet. Jag föredrar dock att de åker lastbil de reser mkt bättre då och transportfirmorna brukar köra halva sverige per dag nu vet jag inte riktigt hur rutten går på den sidan av sverige om skånebilarna går upp längst västkusten innan de korsar sverige mot stockholm, när man skickar från skåne brukar de i alla fall alltid övernatta i stockholm innan de går vidare norrut om de skall längre. Skall han norr om stockholm så kan det ju även va ett alternativ om det på hyffsat avstånd att de hämtar vid övernattningsstället om det annars innebär att han måste sova borta en natt annars.

*KL*

Behöver råd: Vad kan en 3 mån föl äta. Idag betar han vid mammas sida och äter lite av hennes mat men diar ju mest och vi måste ta bort mamma så vi måste vänja in honom på foder :(

Som jag skrev i din tråd så gillar min fölunge Dodson & Horrells foal creep (mjölkpellets).
Blev tillsagd att låta henne ha "fri tillgång" men hon gillar det så mycket att hon inte slutar äta, så
hon får det ransonerat i portioner.

Nej det är ju klart! Men vi har hagar på 10 ha här med unghästar så flytta behöver hon inte göra. :)
Det är fram tills att hon är avvand som vi har problem.

Det är precis så vi har tänkt att göra när hon är 8-9 månader, dvs släppa ihop henne med en snäll hästkompis
och sedan ut på lösdriften. :bow: Då är hon nog så pass stor att hon inte tar sig igenom staketet.

Hon går i hingsthagen alá trähage med tre slanor och med extra el och där stolpen är fastgjutna i backen. :devil:
På vanligt staket laddar hon som tusan för att ta sig ut till mamma.

Storm är skiträdd för andra hästar så hon hade nog gömt sig i svansen på Hollie. ;)

:D om hon når upp till Hollies svans hehe!

tror det var samma dag som jag skrev inlägg till dig senast som jag efteråt hittade mitt föl på fel sida av staketet.. trots el så hon kan hon också:o och då har hon ju ändå sin mamma i hagen.. men gräset var godare på andra sidan tydligen.

Ja alltså Storm rymmer ju också även om mamma är i hagen. :p Men hon slutade med det när jag satte upp fem trådar. :devil:

Hoppas det går bra för din lille Yttik!.

*kl*

Här kommer en bild på min lilla gangster-prins:

351e1kx.jpg

Nyfiken i en strut! :D ( I bakgrunden ser ni hans lek-kompis,en 2-åring e.Hohenstaufen II)

Samt till Nougat *delvis KL*

Jag skulle själv aldrig skicka en fölunge med en stor transportör .

Däremot ta ut all inredning ur transporten se till att stripa den och spåna upp samt lägg in mat . Fölungen skall köra lös i hästransporten .

Har aldrig haft problem med att köra och flytta fölungar långa stäckor vill dom lägger dom sig i transporten och alltid varit lugna när de kommit fram .

Mia

Rund och fluffig kan man verkligen säga :D Men min är så typiskt söt, o din unge är vacker fast det är en ponnytös liksom :p

Haha jadu .. ett redigt badass det är hon kan jag säga ;) Denna lilla donna har lite egna idéer för sig och ett temperament som hete duga!

En aning överbyggd rompa nu, men vi hoppas framdelen hänger med inom kort så hon ser ut som en häst igen ;)

Bilder på pappa Gumino 607 när vi lämnade mamma Polenta på betäckning, den tjocka feta till höger är märrn. Hittade tyvärr ingen bra uppställd bild på pappan.

IMG_1343.jpg

IMG_1333.jpg

IMG_1323.jpg

Sry för bildbomb :D

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 523
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 150
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 662
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård