12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

Her kommer nye bilder av Corretto. Han er snart seks måneder gammel. :-)

546377_10152152343550403_1608082420_n.jpg

156521_10152152343890403_269895865_n.jpg

545703_10152152344135403_1464687290_n.jpg

644675_10152152344560403_1670181337_n.jpg

Ja jag må göra de .. men man läser och hör så olika överallt, man vet ju knappt ut eller in. Men iom att de andra är ute och tävlar känns de som att de kan vara nödvändigt.

Det är energin du måste vara stram på det är av den dom drar iväg i växten, du kan dock fortfarande ösa på protein bara du ser till att inte få med en massa energi på samma gång. Potatisprotein är guld, massor av protein och väldigt lite energi. Vad har du för analys på höet ? Är höet högt i energi är det inte tillrådligt med fri tillgång på det då är det bättre att begränsa det och tillföra hög protein tillskott istället.

Då är jag med! Jag var lite rädd att proteinet också skulle ge genomslag på växten.
Jag ska iväg till foderbutiken och höra ifall de säljer potatisprotein. Jag har för mig att det kan vara svårt att få tag på. Jag har fortfarande inte analyserat höet, men det bara måste jag ju. Förstår hur du tänker där med fri tillgång och högt energivärde. ....

Tack för svar!

Vilken snygging! Så fin hals, han var jättefin på fölvisningsbilderna som jag smygkikade på!:laugh:

Menade du min så 1000 tack :bow:

Fy för skadade hästar! Hela ens värld rasar när det är något med ens häst :cry: ReVolt var halt en dag för ett tag sen men dagen efter var det redan borta som tur var :banana:

Annars går det (peppar peppar) bra nu med det mesta. Igår var jag ute en snabbis. Jag var på dåligt humör efter att suttit hemma för länge med en krävande bebis och fick en lucka då jag snabbt kunde komma iväg. När jag åkte hem från stallet så kände jag hur det dåliga humöret var som bortblåst fast jag inte gjort något särskilt annat än kort linat mammahäst :laugh:

Men jag lyfte benen på ReVolt och han skötte sig utmärkt. Han har varit lite knepig att lyfta benen på trots att jag började redan när han bara var några dagar gammal. Bak har han slagit en del men nu går det hur bra som helst. Dessutom åt han upp all sin fölpellets. Att så lite kan betyda så mycket... :bump:

anestr- Vilken härlig utstrålning! Han ser stor ut. Stämmer det?

Charlottee- Vad tråkigt att du har problem med din ettåring! Vet inte vad som hänt men hoppas verkligen det löser sig! Tittade på ditt youtubeklipp och Hollie är i alla fall för härlig! Jag tycker det är underbart med hästar som nästan roar sig själva :love:

Då är jag med! Jag var lite rädd att proteinet också skulle ge genomslag på växten.
Jag ska iväg till foderbutiken och höra ifall de säljer potatisprotein. Jag har för mig att det kan vara svårt att få tag på. Jag har fortfarande inte analyserat höet, men det bara måste jag ju. Förstår hur du tänker där med fri tillgång och högt energivärde. ....

Tack för svar!

Har du ingen analys på höet så ge för guds skull inte för mkt av det förrän du vet hur kvoten ligger på det nu när ni är i ett så känsligt läge med den lilla. Väldigt stor andel av årets hö ligger just högt i energi och lågt i protein. Hö kan komma upp i stort sett samma energivärden som ett kraftfoder och är det då lågt i protein dessutom kan det bli väldigt tokigt, det är då sådana här saker som bockhov eller uppdrivna kotor händer, det är därför man aldrig någonsin skall fodra avelssto eller växande unghästar med oanalyserat foder för det kan få så otrevliga följder i slutänden.

Hade jag varit du så hade jag sett till att skicka in en analys direkt även om du så bara har möjlighet att ta från en enda bal i dagsläget så får du ändå ett hum om hur det ligger till i värden. Ring analysföretaget och be om kvickt resultat det är ju lågsäsong för dem nu så de borde kunna fixa det på en dag. Fram tills du fått svaret så hade jag hellre dragit ner rejält på höet och gett lucern. Du kan ha hela hemligheten till att hon drabbats av bockhov i ditt hö, så se till att snabbt få svar på om det förhåller sig så.

jag fick lite svar igår men de var inte säkra, så vi väntar på mera provsvar nästa vecka. Han är ett riktigt måndagsexemplar...

Jealle tack ja hon roar sig väldigt bra själv och som ni ser i filmklippet busar hon med en halvbror (samma pappa) på andra sidan staketet :p

IronWill ja det finns en bra trav! Inte en massa bensprattel bara utan Hollie har ett fint påskjut i bakbenen :)

Jag hakar på foderdiskussionen här igen... hur gör ni med ett sto som är alldeles för tunn? Ösa på med protein gör jag allt vad jag kan, men hon måste ju ligga i pluskanten på energi också för att lägga på sig. Hon har tagit sig de senaste veckorna iofs, men jag skulle gärna se en stadigare ökning i hullet och även energin på henne. Fölet (9 veckor) är runt och fint, men nu blir jag u orolig ang det här med benen och tillväxten - det har jag knappt haft en tanke på när jag har gjort foderstaten utan bara fokuserat på att hålla och öka på hullet på stoet :crazy: :cry:

Han är himla fin i benen ska sägas iofs, även om leran och det eviga regnandet verkligen inte är bra för hans mjuka små hovar :(

Analys är inskickad och jag borde få resultatet på måndag eller tisdag hoppas jag. Potatisprotein får jag inte tag på, har jagat runt och pratat med tillverkaren och det går inte att lösa ekonomiskt försvarbart.

Takk! Ja, han er STOR. Håper han stopper å vokse snart ...

IronWill + Charlottee: Takker! :)

KL

Uno har växt rejält nu ett tag överallt känns det som ;) I slutet av Oktober så åker han till sitt nya hem :)

1349515536878_zps98fd7fe9.jpg

En lite rolig bild på våra grabbar ;)

1346430768481_zps4c695339.jpg

Haha killarna ser ut som att de med gemensamma krafter ska fälla trädet genom gnagning :D
Vilken vacker hage du har!

Urkella:så otroligt söt liten kille du har där!

+ Peak: Ja dom jobbar på bra tillsammans ;)

Tack! Gillar också denna hagen oerhört mycket och tror även hästarna har den som favorit också :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 523
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 150
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 665
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar