12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

Tack å hennes vägnar. :love:

lilstar, Jag blir faktiskt mer och mer glad över henne för varje dag som går och har insett att det inte var så dumt med ett stoföl ändå. ;)

Charlotte, Vilket fluff! Men det är fint med rejäl pannlugg. :d

Avvänjningenav ReVolt närmar sig och jag funderar vidare på det här med utfodringen av honom sen när hans mamma inte längre är med honom. HUr räknar ni på foderstaten? Han kommer ha fri tillgång på ett analyserat silage men jag har ju ingen aning om hur mycket av det han kommer äta så hur ska jag veta om han kommer behöva annat foder?

Jag har sett att flera pratar om att kvoten ska vara rätt. Är det kvoten mellan protein och energi? Hur räknar man ut den?

Är det viktigast att balansen mellan energi och protein är rätt och sen får jag titta på ReVolts hull för att se om han behöver mer foder?

Hur gör ni andra?

Min förra året fick bara fri tillgång på hösilage av bra värde :o Hon växte bra och tog sig fint i hull på det. Sen hade de saltsten och mineralbalja på lösdriften.

Han har ett blått öga och ett brunt med blå prickar i :)
Dina är grymt söta med, men vad mycket hovskägg de har redan, ser nästan ut att vara lika långt som manarna :p

IW: Din lilla Storm är ju bara för läcker. Vilken resning och långa ben hon fått :d

Han är helhäftig med sitt blåa öga och alla tecken!

*kl*
Fölen var inne om när hovis var på besök idag, var så duktiga :)! Passade på att mäta dom - Frans är 141cm hög, knappt 6 månader gammal och Isadora som är en hel månad yngre är enbart 2 cm mindre - 139cm hög! (Plus hög bak)
Och efteråt konstatera vi att Frans är högre än vad Flora Linnéa (Isas syster e.Bellagio - Topaasch) var vid samma tid förra året, Linnéa som vi tippat på kommer bli 170+ :p.

Sen när vi släppte ut dom igen var de laddade som om de stått inne i 2 dagar, och inte bara i 2 timmar!
Frans (Sir Donnerhall II - Tip Top)
430440_10151047753995951_339141396_n.jpg

Trava kan han där bakom busande mamma Frida!
283471_10151048054445951_1180823093_n.jpg

Flora Isadora (Sohn der Sonne - Topaasch - Don Primero - Tip Top)
69060_10151048060830951_1633451546_n.jpg

486982_10151048061410951_790037530_n.jpg

400858_10151048061940951_1758624605_n.jpg

Mamma Fackellilja och dottern Isa
10474_10151048065715951_387869332_n.jpg

Alltså dina hästar... :love: tycker du får så fina föl varje år, de är vackra att titta på med utstrålning och härliga i kropp och typ. Alltid lika kul att se bilder på dina bebisar :D :d

Yttik- Ja är det bra värden på silaget så kanske man kan börja med bara det och inte börja med kraftfoder om inte fölet verkar behöva det?!

Victorvie- Vilka underbara bilder lyckas ta på dina hästar! Jag ser knappt aldrig något bus i vår hage och skulle det mot förmodan busas så är jag alltid för lång bort för att hinna fram och ta några actionbilder...:cool:

Tindra & Jealle: Tack så väldigt mkt! :love:

Och så de andra 2 fölen av mindre storlek, bilder från ca 14 dagar sen. Måste ta nya bilder då de blivit mkt vitare!
68698_10151032512515951_1020720404_n.jpg

314255_10151032507075951_2076399853_n.jpg

Tjolahopp!
486792_10151032507235951_2923744_n.jpg

430154_10151032493365951_1911243389_n.jpg

Med sin skimliga travarkompis
539280_10151032508535951_179195434_n.jpg

yihoooo vilken fart det verkar vara på ponnyfölet!:D

... Isadora och Frans är underbara!:love: Men högre än Hollie? Hur är det möjligt?:eek:

..iofs är ju dina äldre!

KL.
Har börjat spana efter en schysst systemkamera.. så förhoppningsvis kan även jag bjuda på lite bilder in action i framtiden ;)

247711_10151095879481344_850913830_n.jpg

Jag kikar in för en snabb uppdatering om min lilla Ismene med sin upprätade kota.
I söndags åkte bandage av och hon såg riktigt bra ut efter sin tetracyklin kur. I veckan tyckte jag att hon såg lite sämre ut igen så tillbaka in pådjursjukhuset igår.
De tyckte att hon är för bra för ny kur eller operation. Vi väntar 2 veckor sn återbesök. Jag kryper runt benen på henne och jämför vinklar hela tiden, helt hispig för att hon ska bli sämre :) :o
Hon är frustrerad för att stå inne men fixar det bra ändå. Jag skrittar henne stallgången och då bjuder hon på lite hopp ibland..så boxvila fram till nästa besök åtminstone. :crazy:

Storm fick gå ut i sin riktiga hage idag.

Jag har även spenderat lite tid på att rycka fölpäls och hon är alldeles guldig under samt prickig!
Hon har ärvt pappas äppelrumpa och mammas apelkastning. :D

Hon är dessutom en riktig tjockis, det finns inget stopp på henne och hon vill äta allt och äta hela tiden!
Lägger jag mineraler i krubban så vägrar Stella att äta men då kommer hon och gluffar i sig helt själv. :rofl:

http://www.youtube.com/watch?v=Pc6inpCAxgY&feature=youtu.be

stormen_by_erehsidne-d5hqta1.jpg

tempest_by_erehsidne-d5hqtc8.jpg

storma_by_erehsidne-d5hqtj3.jpg

Vad skönt att det går åt rätt håll med hennes kota! Håller tummarna för er!

Storm är faktiskt skitsnäll trots att hon står på boxvila. Visserligen så får hon ju komma ut någon timma om dagen och
rasa av sig, det hjälper säkert massor. Förhoppningsvis så ska hon gå ute förmiddagar så snart jag är säker på att hon
inte drar igenom staketet.

Med hoven är det nog fortfarande riktigt jäkla pissdåligt. Ingen förändring på röntgen dock.
Nya bilder ska tas om runt tre veckor och sedan så blir det verkning igen.

Stella själv håller modet uppe och är pigg och urmysig att hålla på med, hon vill bli kliad och borstad överallt.
Pigg i blicken och äter som hon ska.

Vad skönt att det går åt rätt håll med hennes kota! Håller tummarna för er!

Storm är faktiskt skitsnäll trots att hon står på boxvila. Visserligen så får hon ju komma ut någon timma om dagen och
rasa av sig, det hjälper säkert massor. Förhoppningsvis så ska hon gå ute förmiddagar så snart jag är säker på att hon
inte drar igenom staketet.

Varför står även hon på boxvila ? Är hon också skadad ?

För att jag håller på att lära dom att vara ifrån varandra långsamt.
Stella får inte hoppa runt i boxen och Storm har innan rymt ur hagen för att ta sig till sin mamma.

Planen är att hon ska gå ute med sin shettis dagtid men det går inte speciellt bra,
hon fortfarande livrädd för den och skriker hela tiden efter sin mamma.

Och Stella blir helt tokig om ungen är borta mer än 1,5 timme just nu.

Jag mätte henne även idag, lite mer nogrant än jag försökt innan. Hon är 109,5 cm till manken och 114,5 till korset. Min pluttis. :D

Victorvie- Men snälla människa hur lyckas du med dessa underbara bilder? :bow:

InorWill- även du har ju en hög med underbara bilder på dina hästar! Tittade lite på filmen och Storm är verkligen en levnadsglad liten bushäst :D Och hon är verkligen en liten tjockis. I början på filmen från sidan ser hon knappt ut som ett föl längre med den där magen ;)

Jennyjenny- jag avundas dig inte som måste ha ditt föl på boxvila. Fy vad trist! Hoppas allt fortsätter gå åt rätt håll.

Inget nytt med min lilla prins. Det stora för mig är att bestämma vad jag ska göra av honom nu efter avvänjnigen. Jag väljer mellan att ha kvar honom där han står nu nu eller flytta honom...

Positivt med att ha kvar honom: Jag gillar kvinnan som har stallet och vill inte gärna "svika" henne genom att flytta på ReVolt. Det ligger bra till och jag kommer kunna komma dit och arbeta med honom när det är dags för det. Negativt är att de får utportionerat hösilage och ej fri tillgång. De får inte heller något kraftfoder. Helt ok lösdrift och hage och han får gå kvar med sina tre fölkompisar.

Positivt med att flytta är att han får allt som jag tycker är viktigt (fri tillgång på grovfoder, individuell kraftfodergiva samt blir visiterad varje dag) Enda nackdelen är att han då hamnar flera timmar bort. Hur gör man då till nästa sommar då jag tänkte börja ha träns, ha honom lös på ridbana och låta honom bekanta sig med bommar, ledträna honom etc? Räcker det att jag åker ner några gånger under sommaren för att göra detta?

Hur gör ni andra och har ni några åsikter om mitt val?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 523
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 150
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 666
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar