12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

Om grovfodret är bra och han står sig på det trots att han inte får fri tillgång så hade jag valt att ha honom kvar. Sen skulle man ju gänra vilja att det blev fri tillgång till vintern om det blir kallt.
Kan du åka dit och ge honom kraftfoder om det behövs ?

Jag hade inte prioriterat att "jobba" honom alls, han är ju bara ett år då. Ledträna är en sak, men det andra hade jag nog inte gjort så tidigt.

Vad fina de är allihopa, och vad stora de har blivit!

Jag ska försöka mig på att få lite nya bilder på Tore så snart vädret lugnar ner sig, nu i kväll så snöar det... :angel:

Han är inne i nån konstig fas (antar jag) där han har gått från otroligt social och mysig till att springa iväg så snart man kommer. I kväll fick jag inte ens av honom grimman, och att haka på ett grimskaft för att träna på att ledas är det inte ens tal om. Det är så länge sen jag hade med föl att göra, men jag kan inte minnas att de fölen var så här nån gång... jag hoppas det går över snart igen för man blir ju smått förtvivlad när fölet springer iväg så snart man kommer nära :(

Undrar om han tyckte det var hemskt traumatiskt med avmaskningsmedlet kanske... jag fick hålla i honom rätt rejält för att få i honom det :(

Mammahäst som varit så tunn var full i mask :eek: och har nu efter avmaskning börjat lägga på sig lite bättre äntligen. Hon som nollat på träckprov i flera år... suck.

Jag mätte henne även idag, lite mer nogrant än jag försökt innan. Hon är 109,5 cm till manken och 114,5 till korset. Min pluttis. :D

Lillpluttan!!!:love:

nääääästan Hollies födelsehöjd! :rofl: 110 cm..

Jealle hanteringsmässigt skulle jag inte känna någon brådska med att låta Revolt stå kvar. Min andra unghäst är 1½ och har mestadels gott på bete med polare, planen var att sätta igång med honom vid 2½.. tycker jag känns rimligt. Han kan ledas, verkas och borstas vilket räcker för mig vid denna ålder:)
Nu står han i sjukhage pga skada och blir således mer hanterad men det är en annan historia.

Nu är jag visserligen islandsmänniska, men många av de hästarna hanteras ju knappt alls förrän det är dags för inridning. Jag köpte en treåring förra året. Hon var ledd några få gånger till och från box, åkt transport till bete, kollat fossingarna vid behov. Utöver det ingenting. Däremot hade hon ju träffat människor och bara haft positiva erfarenheter av människor så det var inget problem alls. Nu är hon inriden utan några problem alls.

Menar inte att du måste vara så "extrem" som islandsmänniskor (även om jag upplever att det funkar) men vill bara understryka det flera andra skrivit: Det är lugnt, hästen måste inte hanteras så mycket när de är så pass unga :)

Fina fölisar alla! :laugh:

*kl*

Liten bild på Belizario från igår:

28aiyj4.jpg

Är 4:e gången han är uppbunden på gången,gick super! :love:

Menar inte att du måste vara så "extrem" som islandsmänniskor (även om jag upplever att det funkar) men vill bara understryka det flera andra skrivit: Det är lugnt, hästen måste inte hanteras så mycket när de är så pass unga :)

Det fungerar tills det händer något. (Nu syftar jag på helt ohanterade hästar.)

Vi hade några islänningar som hade rymt från något annat stall som sprang och härjade i hagarna hos oss i sommras. Gick inte att fånga. Totalt förvildade. :eek: För att få hem dom så ville ägarna komma med en riden vuxen häst och låta dom vilda hästarna springa efter lösa.

Helt ohanterade går ju inte att ha dom.
Dom måste ju verkas, vaccineras, kollas o.s.v.

Vi har två stora unghästflockar hos oss.
En hingstflock med 20st hingstar mellan 1 och 3 år och i stoflocken är det mer spridd ålder med tanke på att avelsstona går där också.
Dom hanteras enbart i samband med verkning och vaccinering, kollas dagligen och klarar av att man rör vid dom. Men just leda och på och av med grimma görs enbart när dom ska "fixas" med. Dessa individer är underbara att rida in sen, just för att dom är vana vid språket och är betydligt känsligare än många andra jag mött på.

DÄREMOT så förstår jag att man hanterar "vanliga" hästar från början. Speciellt stora hästar.
Det är inte roligt att försöka tämja en 1 åring som redan är över 1.40.. Lättare att ledträna och binda upp och alla dom där grunderna när det är en bebis, för sen är det inte lika roligt ..
"Våra" 3 åringar är ju oftast inte större än 140-145 och det är ju en hanterbar storlek även om den visar sig vara lite vild ;)

Ute i hagen går det inte att fånga alla våra heller men lyckas man driva in dom på liten yta och gör det på rätt sätt så funkar det.

Jag vill kunna borsta, verka, leda och visitera utan problem på mina fölisar och det blir således min träning.. Och än så länge har det funkat! :)

Det fungerar tills det händer något. (Nu syftar jag på helt ohanterade hästar.)

Vi hade några islänningar som hade rymt från något annat stall som sprang och härjade i hagarna hos oss i sommras. Gick inte att fånga. Totalt förvildade. :eek: För att få hem dom så ville ägarna komma med en riden vuxen häst och låta dom vilda hästarna springa efter lösa.

Fast jag skrev ju också såhär: Jag köpte en treåring förra året. Hon var ledd några få gånger till och från box, åkt transport till bete, kollat fossingarna vid behov. Utöver det ingenting. Däremot hade hon ju träffat människor och bara haft positiva erfarenheter av människor så det var inget problem alls. Nu är hon inriden utan några problem alls.

Och de flesta är ju hanterade typ så, om inte annat av rent praktiska skäl. Typ verka hovar, flyttas till bete m.m.

idag blir det spännande, väntar på att få en tidsbekräftelse för besiktning av Belizario "Prinsen" nu under dagen :)

*kl*

Jag är väldigt osynlig i denna tråd men jag är inne och läser allt ni skriver om era småttingar. Dom är så fina allihop :love:
Benny har nu hunnit bli 4,5 månad och har fått flytta hem till vinterstallet igen idag efter att ha tillbringat sommaren på sommarbetet hemma. Skönt att ha alla hästar på samma ställe även fast det innebär en del merarbete då dom står på den gård där jag inte bor. Jag har inte hanterat honom mer än att hovis har kollat fötterna och raspat vid behov samt klappat och gosat i hagen, det tycker jag brukar räcka för att få trevliga unghästar att jobba med.

Hoppas allt gick bra idag nougat

IronWill: Storm är som alltid en liten sockertopp :love:

En liten dålig filmsnutt på "Benny" e: Bellagio-Gauguin de Lully-Tolstoy
http://www.youtube.com/watch?v=zzX6mar6KdQ&list=UUSOtSJolRjDjAwoJjcOAT6w&index=1&feature=plcp

jag har inte skrivit något här innan men kan väl berätta att min lilla Mumma är precis lika trygg som hennes syskon varit. Vi tar ut mamman och rider en liten stund i paddocken (småbarnsridning i skritt och trav) och Mumma stannar mer än gärna i hagen hos storasyster och övriga dagmammor...
Alla 4 avkommorna jag fått med samma mamma har varit precis lika trygga i sig själva - det är guld värt med såna avelsston!

hippo_5.jpg

*kl*

Sorry, jag har inte varit här inne på ett tag så jag är dåligt uppdaterad hur det går för alla andra. Här så växer alla så det knackar, många cm högre bak. Dags att börja fundera på avvänjning så idag fick de tre musketörerna komma in till unghingsten och valacken en stund med jag jobbade deras mammor lite. Här hälsar William på lillasyster Kelly.
250476_429338197126098_1000285254_n.jpg

Och så en bonusbild på Jack. Han var ju såld men köparen fick förhinder.
60685_426934277366490_85149070_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 523
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 150
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 666
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar